Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken bank har bäst stöd för Mac?

Tråden skapades och har fått 56 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Vet någon hur Handelsbanken fungerar med Safari? Funderar på att byta dit från Föreningssparbanken eftersom de tydligen helt struntar i Macare...

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-12-06 10:39
Ursprungligen av br-Augustinus:

Vet någon hur Handelsbanken fungerar med Safari? Funderar på att byta dit från Föreningssparbanken eftersom de tydligen helt struntar i Macare...

Handelsbanken har väl aldrig fungerat med Mac.
Byt till Nordea istället!

  • Medlem
  • Östersund
  • 2005-12-06 21:57
Ursprungligen av br-Augustinus:

Vet någon hur Handelsbanken fungerar med Safari? Funderar på att byta dit från Föreningssparbanken eftersom de tydligen helt struntar i Macare...

Handelsbanken har två inloggningssätt numera. Det gamla med certifikat funkar utmärkt i Netscape 7.1. Det nya är med skrapkort (50 engångskoder på en kodbricka i kreditkortsformat) och det funkar i Safari och troligen andra webläsare också.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-06 09:00

Föreningssparbanken funkar fin fint i firefox.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-12-06 10:33

Nordea och skraplott. Fungerar överallt..

  • Oregistrerad
  • 2005-12-09 00:53
Ursprungligen av Creops:

Nordea och skraplott. Fungerar överallt..

Ursprungligen av Macus:

Byt till Nordea istället!

Nej, Nordea funkar INTE överhuvudtaget med Mac och e-legitimation hur man än bär sig åt.

Överväg aldrig Nordea om du någonsin har tänkt att använda e-legitimation!

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2005-12-06 11:42

FöreningsSparbanken funkar med alla läsare för mig - har alltid funkat klockrent.

  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2005-12-06 15:08

Safari 2.0 fungerar ej med FSB. Däremot fungerar 1.3 (alla som kör panther). Firefox fungerar utan några större problem med FSB. Har dock ej kontrollerat alla funktioner men betala räkningar, föra över pengar - det fungerar. E-leg vet jag inte.

Handelsbankens nya system bygger på att man kan logga in från vilken dator som helst.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-12-06 20:58

Finns det verkligen någon som på allvar väljer bank efter vilken dator man har? :rolleyes:

Ursprungligen av Wire:

Finns det verkligen någon som på allvar väljer bank efter vilken dator man har? :rolleyes:

Att internetbanken fungerar för mig är viktigast av alla kritierierna om jag skulle välja bank i Sverige.

Ursprungligen av ThomasC:

Sitter och irriterar mig på SEB:s över ett år gamla svar på ett mail angående e-leg. De lovade att omgående se över problemet.

Alltså undrar jag nu.....vilken bank är idag den bästa lösningen gällande E-leg?

Mailade förövrigt också Försäkringskassan angående e-leg........men de har efter över ett halvår fortfarande inte svarat.

Kör SEB idag... Funkar som en smäck!

ru4real?

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2005-12-06 22:21
Ursprungligen av ru4real?:

Kör SEB idag... Funkar som en smäck!

ru4real?

Då går jag in nu och fixar ett e-leg!

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2005-12-06 22:27
Ursprungligen av ru4real?:

Kör SEB idag... Funkar som en smäck!

ru4real?

Skumt!..När jag går in och begär E-leg på min SEB får jag samma meddelande som tidigare:

Du har ett operativsystem som för tillfället inte stöds av Telia e-legitimation.

För att hämta en e-legitimation måste du ha ett Microsoft Windows operativsystem, Windows 98 eller senare, med Internet Explorer 5 eller högre.

Hur har du gjort för att komma förbi detta??

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2005-12-07 06:55
Ursprungligen av ThomasC:

Skumt!..När jag går in och begär E-leg på min SEB får jag samma meddelande som tidigare:

Du har ett operativsystem som för tillfället inte stöds av Telia e-legitimation.

För att hämta en e-legitimation måste du ha ett Microsoft Windows operativsystem, Windows 98 eller senare, med Internet Explorer 5 eller högre.

Hur har du gjort för att komma förbi detta??

Det går inte ens att gå in via VirtualPC för att fixa e-legget.....:(

jag har alltid kört både firefox och Safari på Föreningsparbanken...men from i går kan jag inte logga in med någon av läsarna... någon som har samma problem? kan inte ens komma in på www.fsb.se.
Står att den ej kan hitta servern. skitjobbigt. kan inte föra över pengar fån mitt företagskonto.

hoppas någon har en smart lösning på mitt problem..

jag kör under panther med safari 1.3.1 och firefox 1.0.7

  • Medlem
  • International user
  • 2005-12-07 11:55

Som flera konstaterat, ICA-banken fungerar som smort med Mac OS X. Långt finger åt FSB.

  • Oregistrerad
  • 2005-12-07 14:02

Tycker SEB har den bästa tjänsten för oss mac-användare. Fungerar bra med Safari, FireFox, Opera o.s.v.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2005-12-07 17:18

...Jag håller med om att SEB:s banktjänster på nätet funkar alldeles utmärkt på Mac........men e-legget är en katastrof.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-12-15 23:21
Ursprungligen av ThomasC:

...Jag håller med om att SEB:s banktjänster på nätet funkar alldeles utmärkt på Mac........men e-legget är en katastrof.

Jepp. Håller med om detta. Men SEB tillhandahåller ju inte BankID/e-leg själva utan genom ett avtal med Telia. Snackade med Telia om detta och de ska fixa så att e-leg ska fungera på Mac. De sa att "under 2006" kommer tjänsten att fungera. Får väl se hur det blir...

/Jens

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2005-12-16 00:12
Ursprungligen av souljens:

Jepp. Håller med om detta. Men SEB tillhandahåller ju inte BankID/e-leg själva utan genom ett avtal med Telia. Snackade med Telia om detta och de ska fixa så att e-leg ska fungera på Mac. De sa att "under 2006" kommer tjänsten att fungera. Får väl se hur det blir...

/Jens

SEB har väl mer eller mindre lovat att E-legget skall funka vid tiden för nästa deklaration?....undrar om dom snackat med sin leverantör Telia om det?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-12-16 00:54
Ursprungligen av ThomasC:

SEB har väl mer eller mindre lovat att E-legget skall funka vid tiden för nästa deklaration?....undrar om dom snackat med sin leverantör Telia om det?

Jepp, det har de. Se här vilket svar jag fick på min fråga i somras:
http://oscar.macsverige.org/~24mac/wiki/index.php/SEB
Och när ni ändå är där och tittar, så lämna gärna "spår" i form av info om era erfarenheter om bankernas och olika myndigheters mac-kompabilitet. Tanken är att samla in fakta för att få tillräckligt med kött på benen för en ev. petition.

Dokumentationen sker genom att vi alla direkt redigerar sidorna på den wiki som vi just satt upp för ändamålet (vi kallar den 24-timmarsmacen, efter myndigheternas initiativ 24-timmars myndigheten): http://oscar.macsverige.org/~24mac/wiki/

/ Terhi

----------------------------
Terhi.Suominen@macsverige.org
http://www.macsverige.org

  • Medlem
  • Nacka
  • 2005-12-09 09:34

Vill sjunga Old Mutual-bankens lov (eller Skandiabanken... som den heter ett tag till) Du får faktiskt lite ränta, de tar inga årsavgifter för själva kontot och låg avgift för ett VISA, hyggligt gränssnitt på internet även om det är Firefox som gäller, kör med certifikat istället för skrapkort/dosor så det räcker med en inloggning med PINkod, BankID - javisst, pengar kan du sätta in IRL via Svensk Kassaservice numera, bra kreditvillkor osv...

Har just lämnat SEB för att återkomma om de någonsin skulle måna om små privatkunder i en ljusare framtid.

Jag kör Ländförsäkringar bank och det funkar utmärkt med Safari. Testade med Firefox för något år sedan, och det funkade också som smort. Hyfsat lätthanterligt dessutom. Hade SEB för några år sedan, och då var de betydligt bängligare. Men det kan ju ha gått till sig, vad vet jag ...

ica!

  • Medlem
  • Mora
  • 2005-12-16 17:08

Handelsbanken fungerar nu med Safari och skrapkort. Tidigare måste man använda Netscape, men nu kan man alltså köra med Safari

Bevaka tråden