Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips & Trix (var: Coola saker i x)

Tråden skapades och har fått 100 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2003-02-11 18:56

Vet inte om det är något att säga men om du öppnar ett antal filer i förhandsvisningen och sedan vill öppna en bild i photoshop så är det bara att dra iconen uppe i fönstret och droppa på ett annat program i docen.

Något mer?!....

Du kan droppa en mapp i terminalen och den skriver ut sökvägen. Väldigt trevligt.

Håller du nere command(äpple) och klickar på iconen/namnet på ett finder fönster så visas sökvägen nedåt i trädet. Var ju lika dant på gammla systemet.

Innan Jaguar så kunde man öppna papperskorgen i ett fönster och i det fönstret hålla command och alt nere och dra den lilla papperskorgs iconen upp i genvägarna i fönstret. Lite snabbare att droppa om man inte vill använda snabbkomandot. Kan ju dra papperskorgen vart som helst. Fast så fick det inte vara i nya veritionen.

Kommer säkert på något kul och onyttigt senare.

  • Oregistrerad
  • 2003-02-11 22:07

Håller man command nere när man klickar på en icon i doc så kommer man till orginalet utan att programmet öppnas.

Kanske inte är en nyhet och jag kommer inte ihåg om inlägget redan finns. Men i alla fall en kul grej...

Jag hittade precis en grej som jag inte sett innan. Jag var inne i Mail och skrev ett brev och klickade på "Fonts". Där valde jag "extras" och "Show Characters". Nu ligger där en palett i menyn, trots att Mail är avstängt, där man kommer åt en massa specialtecken från Unicode-typsnitten. Funkar ungefär som gamla PopChar i OS 9.

Tydligen sätter man av och på denna i "System Preferences/International/Input Menu" (där man sätter tangentbordslayout), men jag har missat den tidigare.

Jag trodde den saken i Prefs bara hade att göra med språket man vill ha i findermenyn där man kan välja emellan en rad olika tangentbordsutlägg språk-bokstavsmässigt alltså men, därser man.

På begäran:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Anders Täpp:
Jag har ett sånt där program som kan destillera ut det väsentligaste i en lång text.

Det har vi allihopa, under Services -> Summarize.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2003-02-16 00:33

Detta tycker jag är utmärkande för Mac OS X: Rätt vad det är dyker det upp funktioner med en väldig potential, som är lätta att ta fram och som mångdubblar värdet/effektiviteten med systemet:

(Skrev även om detta i tråden "Apple släpper 10.2.4)

Det öppnas nya möjligheter med 10.2.4 !

Citat:

citera:PDF Workflow
In Mac OS X it is easy to save a document as a PDF file by simply opening the Print dialog and clicking the Save As PDF button. With the release of Mac OS X version 10.2.4, you now have the option to process the saved PDF file with AppleScript scripts that can perform a variety of tasks such as adding the saved file to a compressed archive, or including the PDF in an outgoing email message.

To access the PDF workflow options, click the PDF button in the Print dialog, as shown below. All available options and scripts will be listed in the PDF workflow pop-up menu.

Läs mer om hur här: http://www.apple.com/applescript/print/

(Hittade tipset här)

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2003-02-17 20:24

Till Anders Täpp:

Du skrev i en inlägg om bl.a. hacken att justera systemets nattskift och nämnde "XSupport".
Är det alltså nåt liknande Janitor?
Sökte Google, VT och MacUpdate utan resultat efter XSupport".
Kan du va bussig peka ut riktingen?

Danne

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Danne V:
Kan du va bussig peka ut riktingen?

Danne

Ta bort s:et i namnet. Finns på VT.

Xupport

Tokbra tråd dethär ju.

I de flesta finder fönster kan man Cmd+Klicka på namnet i namnlisten för att leta sig runt i mappträdet ovanför det man klickar på.

I Explorer kan du göra samma sak med URL:er... dvs om jag är på sidan www.url.se/1/2/index.html och Cmd+Klickar på sidans titel i explorer fönstret så kan jag välja att gå rill www.url.se/1/2/index.html, till www.url.se/1 och www.url.se. Praktiskt när man vill joxa runt på nån site och inte kan/vill trycka på t.ex Back knappen två ggr för att komma till sitens "root"...

/Mattias

Likadant är det i Safari.

Ett tips som är självklart fast man lätt kan missa det, i iSync lägg till Synkronisering i menyn så kan man synka utan att öppna iSync.

Sortera din e-post efter grupper från adressboken.

Dela in dina adresser i Adressbook.app i lämpliga Grupper så kan Mail.app sortera din inkommande e-post i lämplig mapp beroende på vilken grupp avsändaren tillhör.

Du skapar en ny grupp i Adressbok under Arkiv ->Ny grupp. I Mail skapar du en ny regel under Mail -> Inställningar -> Regler.

  • Medlem
  • Helsingborg, Sweden, Sweden
  • 2004-02-08 08:19
Ursprungligen av thevil:

Sortera din e-post efter grupper från adressboken.
Dela in dina adresser i Adressbook.app i lämpliga Grupper så kan Mail.app sortera din inkommande e-post i lämplig mapp beroende på vilken grupp avsändaren tillhör.

Regler använder jag flitigt.
Men hur gör man för att även skickade mail per automatik ska skickas till rätt mapp?
Det enda jag hittar är att markera mailet (eller alla mail i mappen "Skickat") och välja Meny -> Brev -> Tillämpa regel på markerat.

Går det att få det automatiskt?

/Bosse

Kom ihåg en gammal goding när jag läste igenom tråden...
När din mac lyssnar på talande kommandon så säger du

Tell me a joke.

Så gör den det (man måste ha viss inblick i amerikansk humor för att förstå förstås).

Apple skickar med sitt teckensnitt Apple Garamond med Mac OS X. Finns inne i Setup Assistant.

/System/Library/CoreServices/Setup Assistant.app/Contents/Resources/Setup Assistant.dfont

Vad man nu ska göra med det.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: thevil:
Apple skickar med sitt teckensnitt Apple Garamond med Mac OS X. Finns inne i Setup Assistant.

/System/Library/CoreServices/Setup Assistant.app/Contents/Resources/Setup Assistant.dfont

Vad man nu ska göra med det.

Man kan göra "retro-look"-grejor.
Vad det nu ska vara bra för.

På tal om saker i menylisten...

Har ni missat AppleScript-menyn så är det bara att fixa på en gång, omedelbums, pronto!

Där finns bl a script för att byta namn på filer och mappar och annat cool.

Script menu

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2003-02-18 22:57
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Anders Täpp:
På tal om saker i menylisten...

Har ni missat AppleScript-menyn så är det bara att fixa på en gång, omedelbums, pronto!

Där finns bl a script för att byta namn på filer och mappar och annat cool.

Script menu

... och sedan Jaguar finns den att aktivera i Applications/AppleScript/Script Menu.menu
(Därmed inte sagt att din länk inte är användbar!!!

)

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2003-02-19 19:23

Dra och släpp har (tror jag) utvecklats en del i X... (10.2.4 och kanske tidigare verisoner)

Programväxling (cmd-tab) funkar samtidigt som du har "ett drag på gång"!

Prova:

- Öppna ett tomt dokument i ex Text Edit, växla till ex Safari.
- Markera text i Safari
- Dra så att det blir ett textutdrag (Kräver verison 0.6+), men dra inte ut det på skrivbordet - låt det "hänga i luften"...
- Samtidig cmd-tabbar du till TextEdit, vars tomma fönster nu visas.
- Släpp texten.

Tror inte det varit så tidigare. (?)

Det är föresten lättare att visa någon än att försöka beskriva i text

/M

Källa: macosxhints.com

[ 19. februari 2003, 19:24: Meddelandet ändrat av: Micke F ]

På tal om Kommando - Tab...

Har sett följande. Osäker på hur nytt det är. Får för mig att det inte var så från början i alla fall.

När man trycker Kommando Tab så börjar Dock gå från vänster till höger. Om man däremot sitter och växlar mellan 2 program så finns det en viss intelligens inbyggd. Jag sitter t ex och klipper text från Acrobat och klistrar in i InDesign. Varje gång jag trycker Kommando Tab så hoppar jag till det andra programmet på ett enda tryck. Gå jag ifrån datorn en stund så börjar den om längst till vänster igen.

Det var det ena. Sen finns även möjligheten att snabbt stänga alla öppna program om man byter Tab mot Q efter första trycket. Istället för Kommando Tab - Tab - Tab... så kör man Kommando Tab - Q - Q - Q... så får man ner alla startade program snabbt. Har fått för mig att det går snabbare än att be systemet göra samma sak med t ex logout. En annan fördel är att man direkt får reda på om något program vill slänga upp en dialog. Finns inget mer irriterande än datorn som inte stänger av sig för "Textedit refused to Quit... bla bla bla".

  • Oregistrerad
  • 2004-02-13 01:09

vill ha iBook..

Ursprungligen av Anders Täpp:

På tal om Kommando - Tab...

Praktiskt att man genom att samtidigt trycka shift "vänder bläddrandet". Vårt OS är så välfyllt med smarta tangentbordskombinationer. Jag gillar det. Den här tråden gillar jag också.

Another one: jag har klagat över att man inte (som i Windows?) kan bläddra med tab mellan knapparna i en enkel dialogruta. Det kan man. Ju. Såklart. Skillnaden är att man trycker mellanslag och inte enter när rätt knapp är markerad. Enter ger alltid samma resultat, vilket är mycket genomtänkt eller bara intiutivt jättebra att Apple.

Och igen: När jag skriver en text i Windows blir jag verkligen alltid frustrerad över att man aldrig eller inte alltid (vi kan kalla det sällan) kan flytta markören förbi ett ord, en rad eller en sida med kombination äpple/alt + piltangent. Även här fyller shift en viktig funktion, med shift intryck markeras nämligen texten man bläddrar förbi. Länge leve Apple.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-02-20 07:12
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Anders Täpp:
Har sett följande. Osäker på hur nytt det är. Får för mig att det inte var så från början i alla fall.

När man trycker Kommando Tab så börjar Dock gå från vänster till höger. Om man däremot sitter och växlar mellan 2 program så finns det en viss intelligens inbyggd. Jag sitter t ex och klipper text från Acrobat och klistrar in i InDesign. Varje gång jag trycker Kommando Tab så hoppar jag till det andra programmet på ett enda tryck. Gå jag ifrån datorn en stund så börjar den om längst till vänster igen.

Dockan´s ngt smartare "minne" kom i 10.2, men det är ju fortarande begränsat eftersom det endast kommer ihåg ETT program bakåt i tiden. Det är fortfarande oehört mekkigt att växla mellan 3 program fram och tillbaks om de inte ligger bredvid varandra i dockan.

Är man seriös med Tab-switch så finns det bara ett program. Liteswitch från Proteron (www.proteron.com). Tyvärr så har det gått från freeware till $15 vilket är sinnesjukt dyrt för ett "one-trick-pony" tycker jag så det blir till att köra med sharewarevarningen då och då.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Anders Täpp:
På tal om saker i menylisten...

Har ni missat AppleScript-menyn så är det bara att fixa på en gång, omedelbums, pronto!

Om man döper den översta mappen i "~/Library/Scripts/" till "Applications" och sedan till respektive program så syns de skripten när det programmet är aktivt. Alltså när jag använder Safari så aktiveras de skript som finns i "~/Library/Scripts/Applications/Safari/". Klart som korvspad.

  • Oregistrerad
  • 2003-02-24 23:28

Håll nere kommando och alternativ och tryck på Findersymbolen i docken när du har många program öppna. Då öppnas Finedrn och övriga programfönster göms. Utmärkt! (Funkar självklart likadant på övriga respektive program)

[quote]citera:Skapades ursprungligen av: thevil:
[QUOTE]Om man döper den översta mappen i "~/Library/Scripts/" till "Applications" och sedan till respektive program så syns de skripten när det programmet är aktivt. Alltså när jag använder Safari så aktiveras de skript som finns i "~/Library/Scripts/Applications/Safari/". Klart som korvspad. [/quote]Inte med där riktigt... min mapp som heter Scripts har redan en mapp och den heter Folder Action Scripts men den är helt tom (kastas?)

Om jag nu gör de där mapparna du föreslår så undrar jag vad jag lägger i mapparna. Var hittar man alltså script som hör till de olika programmen? Eller menar du kanske hemsnickrade script? Något exempel på ett cool användningsområde?

  • Oregistrerad
  • 2003-02-25 22:22

Ännu ett kul kommando:
Markera en låt i iTunes och tryck kommando-R, så visas filen i Finder

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Anders Täpp:
Om jag nu gör de där mapparna du föreslår så undrar jag vad jag lägger i mapparna. Var hittar man alltså script som hör till de olika programmen? Eller menar du kanske hemsnickrade script? Något exempel på ett cool användningsområde?

Prova med några av dessa http://www.apple.com/applescript/safari/ när du kör Safari.

Funkar speech i svenska versionen av OS X eller? Det känns som att det vore väldigt tråkigt om det inte gjorde det, för det är nästan det jag ser mest fram emot att leka med när jag får min nya eMac imorgon…

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-24 20:14

Håll nere Äpple och klicka på den lilla korven uppe till höger i namnlisten så förändrar du utseendet på verktygsfältet. (Fungerar inte på alla program...)

  • Medlem
  • Piteå
  • 2003-03-24 20:39
Citat:

Skrevs ursprungligen av flexable
Ännu ett kul kommando:
Markera en låt i iTunes och tryck kommando-R, så visas filen i Finder

Får du ju fram om du högerklickar också "show song file"

Senast redigerat 2003-03-24 23:43
Bevaka tråden