Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

99mac granskar Mighty Mouse

Tråden skapades och har fått 122 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Fredric:

Känns som att den inte är så ergonomisk byggd med att handen inte får vila mot musen!?
Snart finns väl även begreppet mighty-mouse hand, och inte bara mus-arm eller tennis-armbåge som man ständigt läser om..

Handen ska vila på ett handlovsstöd, inte på musen. Det finns en anledning till att inte alla dagens möss är byggda som R8 (musen till Luxor ABC1600, ett halvklot med tre knappar på bortre sidan). Det är inte skönt att släpa omkring en mus under hård belastning.

Jag håller musen (oavsett antal knappar) med tummen och långfinger-ringfinger-lillfinger och klickar med pekfingret, som ligger naturligt på högerkanten av musen. Det är naturligt och bekvämt på Apples enknappsmöss (speciellt den utmärkta fyrkantiga) men mindre bra på tvåknappsmöss.

Att hålla musen med tumme och ringfinger och fixera pekfinger och långfinger på knapparna, aldrig! Det känns fel direkt. Lillfingret börjar domna efter bara några sekunder.

Men, jag har kommit på en sak. Om jag håller en tvåknappsmus i vänster hand är allting mycket bättre. Musen kommer på vänster sida om tangentbordet, så att alfanumeriska delen kommer framför mig i stället för för långt åt vänster. Dels avlastar jag min stackars högerhand, dels undviker jag den där vrängningen av armarna för att knappa för långt åt vänster, och dels kommer pekfingret precis där jag vill ha det, på defaultknappen.

Bli vänsterhänta, då löser sig allt! Förr eller senare för ni karpaltunnelproblem och då har ni inget val. Inse faktum, designerna av både AT-tangentbordet och tvåknappsmusen är vänsterhänta! Den internationella vänsterhänta konspirationen har givit oss feldesignade möss och tangentbord som hämnd för alla felvända verktyg. :eek:

  • Oregistrerad
  • 2005-08-29 00:44

Jag är mest tacksam till sågningen av MM. Ja, den fick en hel del klagomål i alla fall...
Läser man den först, blir det en underbar upplevelse att köra den!
Förväntningarna styr som vanligt oerhört mycket hur man upplever saker och ting.

Ju längre jag har haft min Mac med enknappsmus, desto mer använder jag tangentbordet i kombination med musen. Funkar lika bra som massor av knappar på musen plus att jag upplever det som mycket vilsammare.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2006-07-09 15:17
Ursprungligen av Redglittercoffin:

Ju längre jag har haft min Mac med enknappsmus, desto mer använder jag tangentbordet i kombination med musen. Funkar lika bra som massor av knappar på musen plus att jag upplever det som mycket vilsammare.

Instämmer i detta. Jag har haft min Mighty Mouse i en vecka nu och måste säga att högerknappar är klart överreklamerade. Vänsterhanden på tangentbordet funkar utmärkt; kommando-knapen för att öppna länkar i nya flikar och ctrl-knappen för att"högerklicka". Jag ska stänga av både sidoknapparna och högerknappen men uppskattar verkligen den lilla kulan för att scrolla i Safari.

Jag önskar mig en vanlig trådlös Apple-mus med scrollhjul och en snygg laddare att ställa musen i eftersom den vanliga trådlösa musen äter batterier.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-12 00:30

Jag är nyfiken att prova Mighty,, dock så sitter jag med en Wacom ritplatta, och är inte i behov av en ny mus, den tillhörande Wacom musen funkar fin fint..

  • Medlem
  • Varberg
  • 2005-08-12 00:46

Ingår yoggin? Finns med på två av bilderna... Blir väldigt sugen på att köpa musen, om denna följer med...

  • Oregistrerad
  • 2005-08-12 03:29

Känns lite jobbigt att läsa denna granskning av Mighty Mouse (väldiga musen) när jag beställde en för någon dag sedan. Har inte använt en Applemus sedan puckmusen och den vart inte långvarig.

Känns extra jobbigt att läsa kommentaren "Mighty Mouse passar självklart perfekt till din övriga Apple-utrustning även om vi gärna sett en trådlös version. Vi behöver nog inte vänta länge på denna efterföljare." Men och andra sidan vad hade jag förväntat mig.

Men jag ser fortfarande fram emot leveransen!

Ursprungligen av Björnström:

Trots att jag är van datoranvändare och har stora bildskärmar har jag ännu inte förstått poängen med att scrolla fönster i sidled eller i 360 grader som Apple stoltserar med.

Har man stora bildskärmar behöver man ju inte scrolla i sidled eller hur?

Sitter man på en liten fjuttig XGA-skärm blir det scrollning i sidled allt oftare (därför blev jag så glad när jag upptäckte att tvåfingersscrollningen på nya iBooken även fungerar i sidled).

Efter några dagar med Migthy Mouse kan jag bara konstatera att den fungerar mycket bra. Scrollkulan är oerhört smidig att använda. Det behövs endast en mycket lätt beröring för att scrolla. Scrolla i sidled är speciellt bra när man kollar bilder. Då slipper man dra upp bilden över hela skärmen. Att MM är vacker är givetvis ett plus. Passar fint vid sidan BeO-anläggningen! Att musen är vit är bara bra. Då syns smutsen lättare, vilket gör att man mera frekvent rengör den. Hur lätt ser man skiten på de mörka mössen? Hur ofta rengörs dessa? Tycker du om det som är rent och snyggt? Införskaffa en Migthy Mouse!

Många kommentarer ang. att man inte får hålla på vänsterknappen närman klickar med höger. Ingen skriver vad som händer bara att det inte blir något högerklick.
Vad händer? Blir det vänsterklick istället eller blir det ingenting? Vad händer när man klickar vänserknapp och rör vid högerknapp?

Är det någon som provat MacMice- musen och som nu provat nya applemusen? Jag tycker de verkar ganska lika ergonometriskt (med knapptryckningen, ej scrollhjulet). (Hoppas jag har fel.) MacMice-musen har jag själv och den fungerar inte på mig. Jag gjorde om den till en enknappsmus med scrollhjul för att kunna använda den.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-12 11:16
Ursprungligen av Skummi:

Många kommentarer ang. att man inte får hålla på vänsterknappen närman klickar med höger. Ingen skriver vad som händer bara att det inte blir något högerklick.
Vad händer? Blir det vänsterklick istället eller blir det ingenting?

Ja, det blir vänsterklick. (Av vad jag läst.)

Ursprungligen av Skummi:

Vad händer när man klickar vänserknapp och rör vid högerknapp?

Det blir också vänsterklick!

  • Medlem
  • Harestad
  • 2005-08-12 08:57

Jag tycker jättebra om min nya Mighty Mouse Skrollbollen är grym, men jag ångrade nästan mitt köp efter att ha surfat runt lite med Firefox. Problemet var att Firefox hade något inbyggt som gjorde att när man skrollade i sidled så backade- eller gick man framåt i historiken. Eftersom att bollen är extremt känslig så hände det att när man skrollade neråt så helt plötsligt kunde man vara tillbaka där man började.

Så jag letade upp en fix:
1. Skriv "about:config" i adressfältet i Firefox (utan citat tecknen givetvis)
2. Filtrera fram "mousewheel.horizscroll.withnokey.action" (utan citat tecknen givetvis)
3. But ut värdet/value från "2" till "0" (utan citat tecknen givetvis)

Och vips så har man fixat det enda prblemet jag har upptäckt hittils. Mitt betyg är 4/5, inte fulla poäng pga att man måste lyfta pekfingret från vänsterknappen för att kunna använda högerknappen.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-08-12 11:10

Jag måste nog också ställa mig i gruppen med folk som är riktigt nöjd med Mighty Mouse. Jag har använt den i 4 dagar nu och älskar scrollbollen. Designen är helt ointressant för min del, jag är bara intresserad av känslan.

Det enda aber jag har med den är att man måste trycka så hårt på sidoknappen för att få den funktionen, det blir lite krampartat. Men det stämmer att det räcker att trycka på den ena knappen. Orsaken till att det finns två är ju för att vänsterhänta inte ska gå miste om något.

Rekommenderar den starkt

  • Medlem
  • International user
  • 2005-08-12 11:20

Det blir vänsterklick när man håller fingret på vänstra knappen samtidigt.

Fina bilder, men jag håller inte alls med om ert betyg. Ni gör ju fel! Håller man musen rätt så blir det både bekvämt, ergonomiskt och lätt att använda sidoknapparna.

http://kihlbom.com/blog/2005/08/14/of-mighty-mice-and-men

  • Medlem
  • 2005-08-14 16:39
Ursprungligen av capojava:

Fina bilder, men jag håller inte alls med om ert betyg. Ni gör ju fel! Håller man musen rätt så blir det både bekvämt, ergonomiskt och lätt att använda sidoknapparna.

http://kihlbom.com/blog/2005/08/14/of-mighty-mice-and-men

Vad är det för formgivning om man måste läsa på för att hålla en mus på rätt sätt...?

Jag har använt den valiga applemusen nu i fem månader och har faktiskt fått ont i handen. Därför att jag håller musen "fel" och inte vilar på den. Om nu Mighty Mouse är likadan så blir nog ingen sån. Även den vanliga musen har en ju en formgivning som gör att man inte oreflekterat vilar handen på musen och då blir följden att man klickar ganska långt bak. Ont i handen får man då.

Annars gillar jag enknappsmusen som sådan och saknar inte högerklick. Men det är ju synd att jag nog tvingas köpa en tredjepartsmus för att rädda min hand för framtiden.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-14 20:49

Läste testen om Mighty Mouse. Köpte en trådlös skön ganska snygg mus. Logitech MX1000.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-17 02:13
Ursprungligen av Eglon:

Läste testen om Mighty Mouse. Köpte en trådlös skön ganska snygg mus. Logitech MX1000.

MX1000 är Limousinen av möss. Den bästa musen jag haft av dom sju stycken jag haft i min ägo. Tyvärr funkar den inte lika bra i Mac som i PC. Går inte att scrolla höger och vänster med den i Firefox på macen men det funkar utmärkt i Firefox på min PC. Förstår inte vad som är problemet.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-15 01:58

Beställt men inte fått min än, hoppas på en riktigt trevlig mus, borde dyka upp inom kort.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-16 15:01
Ursprungligen av Perry:

Beställt men inte fått min än, hoppas på en riktigt trevlig mus, borde dyka upp inom kort.

Har nu fått den och använt den i en timme ungefär. Kan säga att jag så här långt är (mighty) nöjd.
Återkommer senare när jag utvärderat den lite mer.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2005-08-16 15:32

Superbra mus. Precis som min Macally Ice har lagt av så släpps en efterlängtad skön och snygg mus från Apple..

  • Medlem
  • 2005-08-16 15:48
Ursprungligen av Nanook:

Superbra mus. Precis som min Macally Ice har lagt av så släpps en efterlängtad skön och snygg mus från Apple..

Jag tycker det skriker musarm om den*. Kan ingen hitta på nåt annat än möss snart? Glidplatta är ju skönt...

* Men jag har ju inte helelr kört den flera veckor i sträck än heller...

Jag var inne på macoteket idag och testade en MM, jag blev helt kär! Den var ju superskön, och scrollkulan! hur bra som helst. När jag skaffar pengar så är det en sån jag ska köp... men... jag fyller ju år snart...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-21 02:22

Måste hålla med om Björnligans recension. Mighty Mouse är plastig och är inte särskilt ergonomisk. Jag har en Microsoft-mus på jobbet, och den är faktiskt ännu bättre än den Logitech-dito jag hade tidigare. Skön, solid, många knappar. Mycket vilsam för handen och med bra känsla i inställningsprogrammet. Hemma använder jag möss från Logitech och Macally.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-08-21 08:55

Jag styr enknappsmusen med ena foten, så har jag båda händerna och den andra foten fria.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-28 23:54

We are borg, you will adapt!

Hej
Jag som många som skaffat denne mus tyckte direkt efter nån timme att den va helt out of space.
Men jag menar "You will adapt!". Det tar tid innan handen och känslan anpassar sig t.o.m din hjärna.
Efter ca 1 vecka gav det sig och nu älskar jag den!!! Hade innan LogiTech MX300 som ver helt fantastisk!
Men nu när jag testat MX300 efter att ha använt MM i några veckor tycker jag att MX300 är tyngre och har sämre glidkänsla, samt scrollhjulet ger en klumpig känsla!
Alltså MM är lättare, bättre glidkänsla, och sitter som en handske, och skrollbollen e ju smooth like silk.
Nej detta är inte en kondom reklam.

När man köper något eller innan e det ju ganska klokt att man ger det en chans och testkör det en period, ehh inte nån timme.
Ni är ju ganska så lättlurade om ni köper nåt och sedan vill bli av med det direkt.

/getError();

  • Oregistrerad
  • 2005-08-31 01:13

Ni är inte kloka. Men kan inte låta bli att läsa. Men skrattar. Alla dessa kommentarer pga av en mus!

  • Avstängd
  • International user
  • 2005-08-31 10:06
Ursprungligen av putte72:

Ni är inte kloka. Men kan inte låta bli att läsa. Men skrattar. Alla dessa kommentarer pga av en mus!

Välkommen till 99Mac!

  • Medlem
  • Örebro
  • 2005-08-31 09:42

Ang. "scrollkulan".
Så tycker jag att det ser ut som om smuts och damm kan ta sig in i de smala springor runt kulan,
vilket kanske leder till att "scrollkulan" blir knepig att använda, precis som gamla möss med kulor under.

I så fall hoppas jag att man kan ta isär musen och göra rent "scrollkulan", eller?

Bevaka tråden