Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OSX-x86 körs native på icke dev-maskiner!

Tråden skapades och har fått 104 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Hunter78:

Sedan är frågan bara när första viruset kommer för nu är det bara en tidsfråga när OS X är crackat, tyvärr men bistra sanningen är här!
Det är vad jag tror!

Virus är ju möjligt. Men det är ju fortfarande BSD. Hur många virus finns för BSD? Inte så många. Det har ju mer med systemet i sig att göra. Och inte vilken processor den körs på. OS X lär ju vara grymt mycket svårare att göra virus till än till valfri Windowsversion.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-12 19:55
Ursprungligen av Hunter78:

Jag tror att Os x kommer alltid att finnas i en crackat version oberoende vad vi tycker om det eller inte.

Ursprungligen av Hunter78:

När det gäller design av hårdvara så kommer det att finnas en grupp som är viliga att betala för det, medan majoriteten av människorna inte är det, det är vad jag tror!

Tror gör man i kyrkan. Kom med något konkret som du vet i stället.

Ursprungligen av Hunter78:

Sedan är frågan bara när första viruset kommer för nu är det bara en tidsfråga när OS X är crackat, tyvärr men bistra sanningen är här!
Det är vad jag tror!

Hur håller det sambandet ihop rent logiskt?

Återigen. Tror gör man i kyrkan. Kom med något konkret som du vet i stället.

En annan stor grupp som man kan räkna in bland dem som inte kommer att köra några fulhack är företagen. De vill ha support och hårdvara som stöds av det företag som tillverkar systemet. Där köper man inte in burkar som kanske slutar fungera med nästa säkerhetsuppdatering av OS X.

  • Medlem
  • Lidköping
  • 2005-08-12 17:53

Personligen så gillar jag inte detta egentligen. Släppa OS X för x86 är som att säga "cracka vårat OS". Genom att köra det på en processor av helt annan struktur så kunde det inte blir crackat och "portat", närmaste man kom var emulatorer i stil med pearPC, som inte gjorde OS X mer änvändbart än att kolla på. Jag gillade personligen detta, medans vissa säkert vill kalla det en stil av monopol. Men i grund och botten så tycker inte jag man kan gämföra en mac med en pc. När jag uppgraderar min PC så är det för att jag vill spela ett nytt spel, inte för att ett program går för långsamt. Mao så uppstår inte det problemet lika ofta på en mac, eftersom jag inte spelar på den.

Nu blir det x86, och en crackad version kommer att dyka upp på vanliga x86 datorer, GARANTERAT. Alla tuffa 14åringar kommer att tycka "ballt, allt med orden crack och hack är värt att prova", installerar det, tycker det är ball och kör det som kompliment till Windows. Dessa personer skulle troligen aldrig få för sig att köpa en mac bara för att man inte kan spela CS då, men nu försvinner ALL chans att de ska bli förnuftiga, och kör istället den crackade versionen.

Givetvis kommer vi som vill ha enkelhet att fortfarande köpa macar, men om Apple säger "Vi vill få över de som testat crackade och hackade versioner, så de oxå köper en mac" så finns det en stor risk att de kommer börja köra med en massa lösdelshandel, och frekventare uppgraderingar. Visst, det har jag inga problem med, jag köper alltid en PC i delar och sätter ihop den själv, och jag tycker det är skoj. Men när jag säger mac så vill jag dra en paralell med ordet: Enkelhet. Och skulle programvara kräva att man uppgraderade sig frekventare med en mac oxå så skulle den paralellen försvinna, då jag antingen skulle behöva beställa lösa CPUs och grejor, inte så spännande. Plus att Apple inte kan skräddarsy OS X lika bra som de kan idag, då det bara finns ett fåtal kombinationer av hårdvara. Så stationära datorer tror jag tyvärr att det kommer gå sämmre för, om inte företag som kör PC nu mer "vågar" testa en mac för att de numera är byggda på samma sätt som en PC.

Det jag dock hoppas på är att de fortfarande kommer vara lika stora/större på bärbara datorer. Dessa är folk vana vid att de inte går att uppgradera, och med struktur liknande pentium mobile skulle de nog kunna bli riktigt mysiga med en mumsig batteritid och inte så stor vikt. Fast å andra sidan så har vi problemet från ovan här oxå, uppdateras de stationär oftare så kommer de bärbara släpa efter, dels för att de troligen inte kommer släppa nya bärbara så frekvent + att en person inte har då, då man i regel måste köpa en helt ny dator.

Well well, blev mycker ord-bajseri där XD Orkar inte ens kolla vad jag har skrivit, hoppas på någon vettig rad iaf

Senast redigerat 2005-08-12 18:11
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-12 20:44

Orkar inget mer OT snack, fel forum för det..
Jag är långt långt ifrån Pro USA! men utan USA skulle vi inte sitta här och skriva detta, och Europa skulle inte se ut som det gör idag, tror att alternativen skulle vara ganska mörka..

Ursprungligen av Fredric:

Orkar inget mer OT snack, fel forum för det..
Jag är långt långt ifrån Pro USA! men utan USA skulle vi inte sitta här och skriva detta, och Europa skulle inte se ut som det gör idag, tror att alternativen skulle vara ganska mörka..

Det betyder inte att jag tänker skänka pengar till en Rädda Apple-fond om det skulle knipa.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2005-08-12 23:33

Själv tänker jag hålla mig till Apples hårdvara. Vi som värderar design må vara lätträknade, men i ärlighetens namn skiter jag fullständigt i om Tiger snurrar på en Dell eller en iMac. Bara jag får ha den snyggaste datorn med OS X på.

-- Patrik

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-12 23:41
Ursprungligen av Snooze:

Själv tänker jag hålla mig till Apples hårdvara. Vi som värderar design må vara lätträknade, men i ärlighetens namn skiter jag fullständigt i om Tiger snurrar på en Dell eller en iMac. Bara jag får ha den snyggaste datorn med OS X på.

-- Patrik

Precis.

Men Macar är inte bara väldesignade utanpå utan också inuti. Då menar jag inte bara att det ser snyggt ut, utan att det faktiskt är state-of-the-art technology i en Mac.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-12 23:48

Skithårdvara + bra operativ = problem
Kvalitetshårdvara + skitoperativ = problem
Skithårdvara + skitoperativ = stora problem

Kvalitetshårdvara + kvalitetsoperativ = fungerar!

Vilket väljer man..

Ursprungligen av Fredric:

Skithårdvara + bra operativ = problem
Kvalitetshårdvara + skitoperativ = problem
Skithårdvara + skitoperativ = stora problem

Kvalitetshårdvara + kvalitetsoperativ = fungerar!

Vilket väljer man..

Men är inte Intel dynga = The Dark Side!

Eller gäller det bara när windows är installerat då är hårdvaran dynga annars inte eller ? så om Os X kör på samma hårdvara som Pc så är der högkvalitativ hårdvara.

Tror snarare att det ska vara Os X + dator design som gör Apple unikt inte hårdvaran i sig själv som enskild komponent.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-13 01:02
Ursprungligen av Hunter78:

Men är inte Intel dynga = The Dark Side!

Eller gäller det bara när windows är installerat då är hårdvaran dynga annars inte eller ? så om Os X kör på samma hårdvara som Pc så är der högkvalitativ hårdvara.

Tror snarare att det ska vara Os X + dator design som gör Apple unikt inte hårdvaran i sig själv som enskild komponent.

Läs det med lite ironi!!
Finns det någon komponent i datorn som Apple själva har gjort förutom skal och utförande?

  • Oregistrerad
  • 2005-08-13 11:31
Ursprungligen av Hunter78:

Men är inte Intel dynga = The Dark Side! ...

Det var det här jag menade. Uppenbarligen menade Fredric annan hårdvara av billigaste märke man slängt ihop själv. Eller missuppfattade jag honom helt? Eller kanske du letade efter ett sätt att missuppfatta honom?

Sen drar ju Anvil fram ett lysande inlägg istället för att bara helt enkelt påstå att användarantal är det enda som är viktigt. Blir inte disskusionerna mycket trevligare med sådana inlägg än när man bara hävdar sin åsikt in i absurdum med inlägg utan belägg?

Ursprungligen av draags:

Sen så undrar jag lite försynt om Hunter 78, har inte du redan gått över till någon AMD/Intel burk?

Jag har både Pc och Mac!

Ursprungligen av Johan Nilsson:

Det var det här jag menade. Uppenbarligen menade Fredric annan hårdvara av billigaste märke man slängt ihop själv. Eller missuppfattade jag honom helt? Eller kanske du letade efter ett sätt att missuppfatta honom?

Sen drar ju Anvil fram ett lysande inlägg istället för att bara helt enkelt påstå att användarantal är det enda som är viktigt. Blir inte disskusionerna mycket trevligare med sådana inlägg än när man bara hävdar sin åsikt in i absurdum med inlägg utan belägg?

Många mac talibaner ser ju Intel som dynga = The Dark Side allt är skräp om det inte är gjort eller i hopsatt av Apple! Men när nu Apple byter till Intel vill man fram häva plötsligt att WinPc är dynga medan IntelMac är ren kvalité fast man kanske kommer att ha samma komponenter i WinPc och IntelMac. Det är bara en reflektion jag hade ang tonerna här på forumet. Där jag lyfter fram att att det snarare är Os X och Apples design som gör macen så unik jämfört med WinPC och inte dess hårdvara, för på hårdvaran ligger ju macen efter

  • Medlem
  • Ulricehamn
  • 2005-08-13 11:41

Förmodligen kommer väl OSX ändå fungera bäst på Apple hårdvaran? Det här kommer i alla fall garanterat sprida OSX som plattform, Jobs har nog en idé om hur de skall kunna tjäna pengar på det.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-13 12:00

Jag tror alla som bara sågar OSX på annan hårdvara än Apples kommer få äta upp det. Är hyfsat säker på att Sonyburkar kommer köra liscenserade OSX.
Jag kommer vara där om Apples burkar fortsätter halka efter Sonys bärbara, prismässigt & featuremässigt...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-13 13:42
Ursprungligen av DaPhox:

Är hyfsat säker på att Sonyburkar kommer köra liscenserade OSX.

Det är viss skillnad på att licensiera OS X och cracka OS X. Jag tror inte någon här skulle misstro att en licensierad version av OS X på en SONY (PS3).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-13 14:07

Jag är iof. inte taliban... men jag tycker, och har aldrig tyckt att Intel är dynga... dock tycker jag och kommer troligen alltid tycka att Windows är dynga.

Ursprungligen av Cypher:

Jag är iof. inte taliban... men jag tycker, och har aldrig tyckt att Intel är dynga... dock tycker jag och kommer troligen alltid tycka att Windows är dynga.

Håller med till 100%

Tyvärr är det många mac talibaner som inte kan se skillnad på Windows och hårdvara och skilja på att hårdvaran kan vara bra fast Os suger fett, utan de ser att Windows är dåligt så är hårdvaran automatisk dålig, att man ber om lite objektivitet kan väl inte vara för mycket att begära eller begär jag för mycket?

Ursprungligen av Hunter78:

Håller med till 100%
att man ber om lite objektivitet kan väl inte vara för mycket att begära eller begär jag för mycket?

Kanske, eftersom de pro-PC inlägg du själv brukar göra oftast inte är så objektiva.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-13 15:13
Ursprungligen av Hunter78:

Håller med till 100%

Tyvärr är det många mac talibaner som inte kan se skillnad på Windows och hårdvara och skilja på att hårdvaran kan vara bra fast Os suger fett, utan de ser att Windows är dåligt så är hårdvaran automatisk dålig, att man ber om lite objektivitet kan väl inte vara för mycket att begära eller begär jag för mycket?

Nu är väl Fredric inte en mactaliban (vilket är ett fruktansvärt löjligt uttryck) men det var ju precis det han klargjorde i sitt inlägg som du svarade på. Alltså att hårdvaran kan vara bra fast Os suger.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-08-14 11:51

Börjar bli lite ot...Finns det några som har testat detta o kan komma med lite synpunkter...

Pirateri hör inte hemma här, men testas görs det här hos mig nu i veckan, det kan inte hjälpas.
Ser dock inget användningsområde för en maskin som jag inte kan lita på fungerar fullt.
Att det bara "fungerar att starta upp OSX" är inget att ha, om det inte rullar tryggt och om alla program hänger eller krashar.

http://www.alienware.com

är inte det något av storslagna mått? argh säger jag bara... grejjen med Mac är OS'et inte hårdvaran, iaf för mig. Virus hit och dit och? Det finns antivirus program och sunt förnuft. Har fått ett virus en enda gång under dom 20 år jag pillat med datorer(jo jag började så tidigt) och det var pg av ren dumhet.

Jag kommer likförbannat köpa Apple's produkter när OS'et körs på x86, dels för att jag självklart vill stödja ett bra företag(med vissa undantag) och dels för att få hela upplevelsen "Mac".

Det är helt otroligt hur dom lyckas få varje pryl man köper från Apple att verka speciell och "bara för dig". Man sitter där och öppnar paketen precis som om det vore födelsedag eller något, är det bara jag eller är det fler som känner så?

mina 2 cent iaf.

/D

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-18 08:36
Ursprungligen av David Sinclair:

http://www.alienware.com

Det är helt otroligt hur dom lyckas få varje pryl man köper från Apple att verka speciell och "bara för dig". Man sitter där och öppnar paketen precis som om det vore födelsedag eller något, är det bara jag eller är det fler som känner så?
/D

Apple har en av världens bäst genomförda profilprogram...

/Tangen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-20 19:26
Ursprungligen av David Sinclair:

http://www.alienware.com

är inte det något av storslagna mått? argh säger jag bara... grejjen med Mac är OS'et inte hårdvaran, iaf för mig. Virus hit och dit och? Det finns antivirus program och sunt förnuft. Har fått ett virus en enda gång under dom 20 år jag pillat med datorer(jo jag började så tidigt) och det var pg av ren dumhet.

Jag kommer likförbannat köpa Apple's produkter när OS'et körs på x86, dels för att jag självklart vill stödja ett bra företag(med vissa undantag) och dels för att få hela upplevelsen "Mac".

Det är helt otroligt hur dom lyckas få varje pryl man köper från Apple att verka speciell och "bara för dig". Man sitter där och öppnar paketen precis som om det vore födelsedag eller något, är det bara jag eller är det fler som känner så?

mina 2 cent iaf.

/D

Jag kör fortfarande min gamla PB G4 400MHz, med Jaguar (som kommer att uppgraderas till Tiger inom det närmaste). Som det ser ut nu kommer nästa burk bli en mactel laptop, men endast under förutsättning att inte Microsoft överraskar oss med ett fantastiskt operativ. Föredrar absolut OS X framför XP, men vem vet vad som kommer. (Nice problem to have!)

Vänligen, Ylan

Bra skrivet. Visst är det så där.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-18 16:01

Personer med åsikten att Intel skulle vara dåligt för att Windows har visat sig dåligt, kan man enkelt få vederbörande att revidera genom att påvisa hur stabilt Linux snurrar.

Jag har en linuxserver i ett skåp på jobbet som inte bootats om sedan februari 2001 (typ 1600 dagar). Jag har några schemalagda omstarter av några daemons bara. That's it. Maskinen är en PIII med 256MB minne och fungerar som ftp och webserver.

Att OSX kommer snurra med vansinnig fart på intel är jag övertygad om - Sen kan man tycka vad man vill om RISC och CISC och att RISC är sexigt osv... Jag vill ha hastighet i min maskin och det får vi iom intel.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-18 16:03

Den ser precis ut som min gamla NAD CD spelare..

Bäst för oss om er som la ut länkar till videoklipp och sånt tar bort dom, läste på MacW*rld precis att Apple hotar att stämma sajter som länkar till dessa klipp.
Vi vill ju inte döda 99Mac!!

  • Oregistrerad
  • 2005-08-18 23:59
Ursprungligen av apple4ever:

Bäst för oss om er som la ut länkar till videoklipp och sånt tar bort dom, läste på MacW*rld precis att Apple hotar att stämma sajter som länkar till dessa klipp.
Vi vill ju inte döda 99Mac!!

Det är väl inget olagligt i att länka till en annan sida, även om den har videos på en piratad version av os x?

Bevaka tråden