Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

I valet och kvalet - Dell 24' eller Apple 23'?

Tråden skapades och har fått 45 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2005-08-02 17:33
Ursprungligen av garda:

Ursäkta om jag kommer med en dum fråga... Kan man använda S-video kopplingen i Dell-skärmen för att ansluta till tv:n? Eller är det endast en S-video in?

Ja det var en dum fråga. Vad skulle skärmen skicka till TV:n?

  • Medlem
  • 2005-08-02 17:48

Jag hade ju tänkt ha den kopplad till datorn oxå... och skicka vidare signalen till en tv eller proj. men ja...;-)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-02 20:52

Dell hade vet jag i början enorma problem med denna 20". Troligen "fuskar" de lite mer med tillverkningen än Apple. Många modeller led av att ljus läckte ut och ledde till en ojämn belyst skärm (och ett störningsmoment i mörka rum).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-03 13:26

Du kommer bli nöjd med den. Den är bättre än deras 20" som jag kör med och kan "stå för", så garanterat - du kommer bli nöjd. Jag skulle bli förvånad om du inte blev det!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-03 13:27

Tror den även har minneskortläsare vilket är ett "plus" för dig som fotograf

Ursprungligen av Erik.dv:

Tror den även har minneskortläsare vilket är ett "plus" för dig som fotograf

Det kan jag bekräfta att den har *sneglar avundsjukt på kollegans skärm*

Hmm...jag skulle satsa på det här istället:

Samsung LE 32 R41 LCD TV med DVI och allt man önskar sig...har provat använda den som data-skärm till Photoshop redigering (60 cm ifrån ansiktet)...helt underbar och prisvärd = ca 15600:- hos www.netonnet.se

  • Oregistrerad
  • 2005-08-04 13:49
Ursprungligen av Flipper 2:

Hmm...jag skulle satsa på det här istället:

Samsung LE 32 R41 LCD TV med DVI och allt man önskar sig...har provat använda den som data-skärm till Photoshop redigering (60 cm ifrån ansiktet)...helt underbar och prisvärd = ca 15600:- hos www.netonnet.se

Njae, det där verkar inte vara några bra grejer! Upplösningen är ju skitdålig.

Nu har Dell justerat ner priset på 24-tummaren igen.

Det var lågt i början av våren, men så satte dom upp det nån gång i maj-juni, men nu har de alltså sänkt det igen.

Priset nu är 9.399,00 kr ex moms.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-27 11:33
Ursprungligen av Adrian B:

Nu har Dell justerat ner priset på 24-tummaren igen.

Det var lågt i början av våren, men så satte dom upp det nån gång i maj-juni, men nu har de alltså sänkt det igen.

Priset nu är 9.399,00 kr ex moms.

Fan vad najs!

Kort grej som jag just lärt mig och blev ledsen över. Appleskärmarna kör inte text-läge så om du någonsin tror att du kan koppla in en linuxburk eller laga en pc-burk så glöm det. Är det inte hög upplösning så släcker apple-skärmen ner.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-08-27 13:48

Nu vet jag ju inte riktigt vad du menar med text-läge men när jag bootar min pc med 20" Apple så nog ser jag massa info om ide, keyboard, kan gå in i bios med mera med mera.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-27 14:52

kanzie: Beror på grafikkort.. läs din tråd.

edit: http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=83269

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2005-08-28 03:04

Dells skärmar varierar en hel del också, sen så byter dom komponenter mellanåt utan att ändra beteckningen på dom. På förra jobbet köpte jag en 19" som var riktigt bra medans i senare laddningar var sämre bild på och helt annan analog ingång vilken hade mer störningar än dem äldre skärmen

Tom's Hardware har ett test av proffsskärmar, All-Pro LCDs Part 2, där de testar följande:

• Apple M9178LLA Silver 23" Cinema HD LCD Display
• EIZO Nanao 21.3" FlexScan LCD Monitor - Black
• ViewSonic VP231WB 23" LCD Monitor

Apple får sig en fin känga för icke existerande OSD, den kombinerade sladden och för dålig ergonomi, men de gillar designen. Prestandamässigt var den både bra och dålig:

In this case the result was very good, with 92% of the colors perfect and 97% within standard. But when we moved away from 6500K, performance faded. So if you are a photographer, the Apple Cinema may not be what you're looking for.

[...]

These values were at the calibration point - that is, with the brightness, contrast and color adjustments that resulted in the best calibration curve. When you move away from this calibration point by adjusting the contrast and/or brightness, the calibration curve deteriorates.

The Apple's black level is not good enough. It barely matched the performance of the much more inexpensive Dell 2001FP. The brightness was a little high, which naturally makes this monitor more suitable for video than for office use.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-09-06 23:26

DELL 24" är inte alls samma skärm som 20". 24" har en panel från Samsung, enligt några ska det vara den nya samsung panelen som sitter i också :). Den har inte samma problem som ws 20" har.

Skulle lätt valt 24" vilket är en grymt bra skräm för ett bra pris.

Bevaka tråden