Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

I valet och kvalet - PowerBook 12' vs. iBook 12'

Tråden skapades och har fått 53 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-07-30 10:47

blir iBooken lätt smutsig?

Jag skulle ta en PB 12". Mycket för att det är en bättre burk och inte så plastig.
Min grabb har en iBook 12", den har blivit missfärgad på ytan runt styrplattan och även på styrplattan på 6 månaders ganska lindrigt användande. Det går inte att få bort heller.

  • Oregistrerad
  • 2005-07-30 13:04

Hade pengar inte spelat nån roll hade valet varit lätt.. Men alla val du måste göra i livet styrs tyvärr av tjockleken på din plånbok, så jag får som sagt se hur mycket pengar jag skrapar ihop.

Nån som tror på en Powerbook upgradering i Paris nu i September?

//Macke

  • Medlem
  • International user
  • 2005-07-30 19:35

om det kommer någon framtida upgradering kommer den ganska säkerligen inte innan dess.
och ingenting kommer förmodligen släppas inom 3 veckor efter expot.

det är ju inte så långt tills expot - mindre än 4 veckor - så vänta bara lite (om du kan

/m

  • Medlem
  • 2005-07-30 22:07

...mindre än 4 veckor?!?! Apple expo i Paris är väl 20-24 september?
(dvs, en mindre evighet tills dess!)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-31 01:49
Ursprungligen av Ma:

...mindre än 4 veckor?!?! Apple expo i Paris är väl 20-24 september?
(dvs, en mindre evighet tills dess!)

Ja så uppfattade jag det också? När är expot egentligen?

Ursprungligen av Ma:

...mindre än 4 veckor?!?! Apple expo i Paris är väl 20-24 september?
(dvs, en mindre evighet tills dess!)

54 dagar för att vara exakt, mest pga av att Lidingöloppet är den 24 sep.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-07-31 17:35

oops!

:rolleyes:

borde lära mig läsa lite långsammare....

  • Medlem
  • 2005-08-06 19:55

Jag har haft min Powerbook i över ett år, och jag lovar att den skulle gå att sälja som ny. Min gamla iBook blev lite solkig, trots att jag behandlade den mer försiktigt än Powerbooken. Tappa mina datorer skulle jag aldrig göra däremot.

Jag är mycket nöjd med min iBook G4, men i dag skulle jag utan att tvekan köpt Powerbook istället. Den minsta modellen skulle det bli, en sådan jag har bredvid mig just nu. Den är snyggare än iBooken, känns mer gedigen, knarrar inte, är tunnare, har en tystare och precisare klickplatta och skönare tangentbord. Prestanda och finess-skillnaderna är inte viktiga, känslan är det däremot.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-06 21:45

Sitter själv och ska köpa ny dator och en PB verkar ju vara fantastisk. Det som jag tycker talar för den gentemot ibooken är dels att man kan koppla den till en större extern skärm, för det kan man väl inte göra med ibook plus det att det finns firewireportar på den. Rätta mig om jag har fel, men finns det på ibooken? Jag ska främst använda den till bildbehandling och enkel filmredigering på resa så jag tror att powerbooken blir perfekt. Är dock rädd för att det kommer nåt kul på expot i spetember så jag tror jag väntar tills dess.

Ursprungligen av bolan:

Sitter själv och ska köpa ny dator och en PB verkar ju vara fantastisk. Det som jag tycker talar för den gentemot ibooken är dels att man kan koppla den till en större extern skärm, för det kan man väl inte göra med ibook plus det att det finns firewireportar på den. Rätta mig om jag har fel, men finns det på ibooken? Jag ska främst använda den till bildbehandling och enkel filmredigering på resa så jag tror att powerbooken blir perfekt. Är dock rädd för att det kommer nåt kul på expot i spetember så jag tror jag väntar tills dess.

Powerbook 12" har en mini-DVI, iBook har en VGA. iBooken har firewire och USB2.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-06 22:02
Ursprungligen av Kristian B:

iBooken har firewire och USB2.

Skumt, undrar varför jag fått för mig att den inte skulle ha det? Men en powerbook blir det nog i alla fall. Känns bara bättre på något vis.

jag bara hoppas att de uppdaterar pb nu. jag måste ha en pb, de är så sjukt snygga. men det känns ju sådär att köpa en 12" pb när jag kan få en ibook med nästan samma prestanda och faktiskt mer ram (tänker maxa det; 1,5 gb i ibook 12" och 1,25 i pb 12" för tillfället) för mycket mindre pengar.
det är väl det enda tänkbara de kan göra, att uppdatera pb på apple expo. tycker jag. kan knappt vänta och se vad det blir! (nu har jag redan förutsatt att det är pb som uppdateras... jag vill ha gigabit ethernet och firewire 800 på 12", att kunna slänga in minst 2 gb ram (och minst 512 på kortet som standard). kom igen!

  • Oregistrerad
  • 2005-08-09 15:41

ja powerbooken är mindre än ibooken :). Jag ska iaf vänta tills expot och se vad som händer.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-10 18:14

Har lite funderingar om PB:en efter dess uppgradering i September.
Eftersom den redan är varm som den är idag så borde den ju bli ännu varmare om de klockar upp den ytterligare 200 MHz och kanske sätter in ett bättre grafikkort? Då kan man ju nästan tro att fläktarna få gå på högvarv hela tiden och det är ju inte så kul. Vågar man vänta och köpa den uppgraderade PB:en med bättre prestanda eller ska man slå till nu och få en lite sämre men kallare och tystare dator?

Vad tro ni det blir för nytt grafikkort i den? Själv gissar jag på ett ATI Radeon 9700 128 MB.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-10 19:56

säger som alla brukar säga, ska du inte ha datorn nu vänta kan ju i värsta fall köpa en begagnad om den nya skulle vara för varm.

Jag hoppas iaf på lite snabbare cpu ( ~1.7GHz ) 512 som standard minne, bättre skärm, graffikkort, mindre :rolleyes: och bättre värmeledningsförmåga.

När är egentligen expot? har jag fel eller är det runt 20-25 sept.?

  • Oregistrerad
  • 2005-08-10 20:05
Ursprungligen av HerrOber:

säger som alla brukar säga, ska du inte ha datorn nu vänta kan ju i värsta fall köpa en begagnad om den nya skulle vara för varm.

Jag hoppas iaf på lite snabbare cpu ( ~1.7GHz ) 512 som standard minne, bättre skärm, graffikkort, mindre :rolleyes: och bättre värmeledningsförmåga.

När är egentligen expot? har jag fel eller är det runt 20-25 sept.?

expot i paris är 20-24sep.
jag kommer personligen att vänta till efter med att köpa min powerbook 15", även om köpbegäret är grymt stort.

512mb är väl redan standard i både pb och ibook?

själv hoppas jag på lite lägre pris, större grafikkort, större hdd som standard och mer ram.
mer av allt användbart kort och gott.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-10 20:10

menar att det ska vara 512 fastlött istället för 256 som det är nu.. hoppas också på lägre pris men det tvivlar jag på

  • Oregistrerad
  • 2005-08-10 20:13

är det bara 512 fastlött, sen 2 slots på det?
ska beställa med 1GB DDR333 SDRAM - 1 SO-DIMM. visst betyder detta att jag bara kommer ta upp en slot och lämna den andra ledig, eller är jag helt ute och cyklar?
vill ha möjligheten att dubbla ramen lätt om det skulle knipa.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-10 23:12
Ursprungligen av svampmoln:

är det bara 512 fastlött, sen 2 slots på det?
ska beställa med 1GB DDR333 SDRAM - 1 SO-DIMM. visst betyder detta att jag bara kommer ta upp en slot och lämna den andra ledig, eller är jag helt ute och cyklar?
vill ha möjligheten att dubbla ramen lätt om det skulle knipa.

Det finns 256 MB fastlött på moderkortet och en minnesplats, där det redan sitter ett 256 MB-sticka. Så om du köper en 1 GB-sticka får du ta ut 256-minnet. Får då maximala minnesmängden 1,25 GB.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-11 06:02
Ursprungligen av Nocz:

Det finns 256 MB fastlött på moderkortet och en minnesplats, där det redan sitter ett 256 MB-sticka. Så om du köper en 1 GB-sticka får du ta ut 256-minnet. Får då maximala minnesmängden 1,25 GB.

powerbook på apple-history.com
256mb på moderkortet och två minnesplatser, borde det vara att döma av tech specs...

  • Medlem
  • 2005-08-11 14:06
Ursprungligen av svampmoln:

256mb på moderkortet och två minnesplatser, borde det vara att döma av tech specs...

*suck*
PB 12" har 256 MB fast på moderkortet och en minnesplats.
PB 15" & 17" har inget fast utan två minnesplatser. ok?

  • Oregistrerad
  • 2005-08-11 16:55
Ursprungligen av Ma:

*suck*
PB 12" har 256 MB fast på moderkortet och en minnesplats.
PB 15" & 17" har inget fast utan två minnesplatser. ok?

det förklarar saken. jag skrev om 15" längre upp och fick för mig att det var den diskussionen berörde, men upptäckte att det ursprungligen var 12" på tapeten. därav gnatet. sorry och tack för tålamodet

Bevaka tråden