Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya Mac mini-modellerna finns på Applestore

Tråden skapades och har fått 48 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2005-08-05 19:57
Ursprungligen av Zkronk:

Fick min nya Mini i onsdags, valde 1,42GHz-modellen med SuperDrive.
Jag har fixat ett galleri med bilder på uppackningen av den samt en bild på hur mitt skrivbord blev för de som är intresserade

Fina bilder
Du har nästan samma Lego Teknik bil som jag har på mitt skrivbord! Och samma tapet på väggen som jag har i hallen!
Men ska du inte ha en trådlös mus? Ser lite konstigt ut med trådlös tangentord och sen sladd på musen.
Blir mer och mer sugen på Mac mini. Kommer troligen köpa en nästa vecka hoppas jag.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-08-05 21:18
Ursprungligen av Cappachino:

Fina bilder
Du har nästan samma Lego Teknik bil som jag har på mitt skrivbord! Och samma tapet på väggen som jag har i hallen!
Men ska du inte ha en trådlös mus? Ser lite konstigt ut med trådlös tangentord och sen sladd på musen.
Blir mer och mer sugen på Mac mini. Kommer troligen köpa en nästa vecka hoppas jag.

Tackar
Bara en Mini som fattas för att vi ska bli riktigt lika då?
Jo, jag har tänkt att skaffa en trådlös mus också, men Apples trådlösa har ju bara en knapp så jag väntar och ser. Annars funderar jag på en The Mouse BT White (Bluetooth).

  • Medlem
  • International user
  • 2005-08-06 21:43

Nej, det här är egentligen inte en uppgradering. Det är andra standardkonfigurationer med nya pris. Jag tycker det ser ut som A. Apple insett att 256 Mb var en dum idé från början och B. Dom vill smyghöja priserna. Det enda som verkar vara ett regelrätt ingrepp är ju att ta bort modemet...

man kan köpa Mac Mini för ungefär samma pris som innan från tyskland, ca: 4700:- ...

Vet någon om det här problemet med flimmer på skärmen med DVI + upplösningar < 1024x768 är kvar, eller om uppgraderingen av Minin har fixat det?

Någon som har köpt den nya modellen, och kör med en TFT, med DVI och upplösningar såsom 1280x1024 t.ex?

  • Medlem
  • 2005-08-13 18:55
Ursprungligen av Håkan P:

Vet någon om det här problemet med flimmer på skärmen med DVI + upplösningar < 1024x768 är kvar, eller om uppgraderingen av Minin har fixat det?

Någon som har köpt den nya modellen, och kör med en TFT, med DVI och upplösningar såsom 1280x1024 t.ex?

Jag vill också veta om det har fixats på nya Mini-modellerna.

/fredrik

  • Medlem
  • International user
  • 2005-08-14 09:36
Ursprungligen av Nifo:

Jag vill också veta om det har fixats på nya Mini-modellerna.

/fredrik

jo, som 1a generations ägare, funderandes på en till, skulle det vara riktigt uppskattat om flimmret fixats!

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2005-08-21 17:53

MAC mini med 17 tums Sony TFT

Ursprungligen av Håkan P:

Vet någon om det här problemet med flimmer på skärmen med DVI + upplösningar < 1024x768 är kvar, eller om uppgraderingen av Minin har fixat det?

Någon som har köpt den nya modellen, och kör med en TFT, med DVI och upplösningar såsom 1280x1024 t.ex?

Kör med den nya minin och en Sony SDM-S74, 17 tum med DVI-utgång. Upplösningen 1280x1024 fungerar bra, förutom ett kort flimmer när jag väcker datorn ur vila. Helt stabil bild annars, vad jag har märkt i alla fall.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-23 09:21
Ursprungligen av Håkan P:

Vet någon om det här problemet med flimmer på skärmen med DVI + upplösningar < 1024x768 är kvar, eller om uppgraderingen av Minin har fixat det?

Någon som har köpt den nya modellen, och kör med en TFT, med DVI och upplösningar såsom 1280x1024 t.ex?

Jag köpte den nya 1,42:an och kopplade in en IBM T750 17 tummare först med VGA, 1280x1024, skaplig bild fast lite blek och gick inte justera bort gulaktigheten hos skärmen, inga störningar.

Sedan kopplade jag in den med DVI, och det blev perfekt, inga störningar, mycket bra bild, bra färger.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2005-08-12 23:52

Ska slänga ut min pc för att prova något nytt. Har helt slutat spela spel så är riktigt sugen på en mini nu. Frågan är bara om det är värt att lägga 1000 kr extra för att få dvdbrännare. Kommer formodligen inte använda den, men om man nån gång skulle behöva den kommer man väll ångra det, vad tror ni?

  • Oregistrerad
  • 2005-08-13 00:14
Ursprungligen av Moggli:

Ska slänga ut min pc för att prova något nytt. Har helt slutat spela spel så är riktigt sugen på en mini nu. Frågan är bara om det är värt att lägga 1000 kr extra för att få dvdbrännare. Kommer formodligen inte använda den, men om man nån gång skulle behöva den kommer man väll ångra det, vad tror ni?

Jag använder sällan min brännare i min G5. Om du vill ha det kan du väl alltid köpa en extern. Ingen aning vad dessa kostar dock. Fast om du blir biten av iMovie så kan det kanske vara bra att ha. Men om du är osäker på om du kommer behöva DVDbrännare så lägg hellre pengarna på att fylla den med minne.

I vilket fall som helst; hoppas du blir nöjd. Du kommer inte bli besviken på Mac OS i varje fall.

Ursprungligen av Moggli:

Ska slänga ut min pc för att prova något nytt. Har helt slutat spela spel så är riktigt sugen på en mini nu. Frågan är bara om det är värt att lägga 1000 kr extra för att få dvdbrännare. Kommer formodligen inte använda den, men om man nån gång skulle behöva den kommer man väll ångra det, vad tror ni?

Varning bara för en frustrerande egenhet hos OsX, DvD-RW fungerar inte med X. Inget händer om man stoppar i en sån. Mycket störande, ja riktigt idiotiskt, eftersom det sägs vara en programmerad begränsning, inte en bugg.

är detta bara på vissa ex, eller beror det på vilken skärm man har, har en 19" viewsonic tft, inga som helst problem oavsett upplösning, tror jag har första generationen då den kom med 256 mb ram orginal.

Ursprungligen av Baltazar:

är detta bara på vissa ex, eller beror det på vilken skärm man har, har en 19" viewsonic tft, inga som helst problem oavsett upplösning, tror jag har första generationen då den kom med 256 mb ram orginal.

Men frågan är ju om dom som har haft fel med flimmer har haft 1a generationens mini eller den nya som släpptes 26 juli. Hänger lite på det om jag kommer köpa någon mini eller ej. Isåfall tänkte jag ha den till en 20" Apple Cinema.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-08-14 17:32
Ursprungligen av Håkan P:

Men frågan är ju om dom som har haft fel med flimmer har haft 1a generationens mini eller den nya som släpptes 26 juli. Hänger lite på det om jag kommer köpa någon mini eller ej. Isåfall tänkte jag ha den till en 20" Apple Cinema.

det råder en ganska stor säkerhet om att alla Apples skärmar fungerar bra.
Sedan, som du påpekade, har vissa modeller fungerat och andra inte (ja, speciellt med 1a generationen...).
Dessvärre fungerar det mindre bra med min skärm (SGI F180), och det får mig att minnas Amiga-dagarna, när demona flippade ut och delar av skärmen visades på fel stället, osv

/m

Ursprungligen av miska:

det råder en ganska stor säkerhet om att alla Apples skärmar fungerar bra.
Sedan, som du påpekade, har vissa modeller fungerat och andra inte (ja, speciellt med 1a generationen...).
Dessvärre fungerar det mindre bra med min skärm (SGI F180), och det får mig att minnas Amiga-dagarna, när demona flippade ut och delar av skärmen visades på fel stället, osv

/m

Så du menar att det är skärmarna som det är fel på? Inte det gamla grafikchipet på Minin?

  • Medlem
  • International user
  • 2005-08-15 07:38
Ursprungligen av Håkan P:

Så du menar att det är skärmarna som det är fel på? Inte det gamla grafikchipet på Minin?

Problemet är, som jag förstått, att DVI porten på Mac Minin inte helt uppfyller DVI specifikationera. En del skärmar råkar vara mer beroende på den delen som inte uppfylls, och dessa upplever flimmer.

Om vi säger det såhär: en del användare som använt sina skärmar med sina Powerbooks eller G4/G5'or med DVI portar, har gjort så utan problem. När de sen använder samma skärm till Mac Mini'n, upplever de flimmer.

Med tanke på ovanstående, och att skärmar med DVI portar förmodligen är gjorde med tanke på att fungera med DVI output, skulle jag misstänka att problemet är med DVI output på Mac Minin.

Ursprungligen av miska:

Problemet är, som jag förstått, att DVI porten på Mac Minin inte helt uppfyller DVI specifikationera. En del skärmar råkar vara mer beroende på den delen som inte uppfylls, och dessa upplever flimmer.

Om vi säger det såhär: en del användare som använt sina skärmar med sina Powerbooks eller G4/G5'or med DVI portar, har gjort så utan problem. När de sen använder samma skärm till Mac Mini'n, upplever de flimmer.

Med tanke på ovanstående, och att skärmar med DVI portar förmodligen är gjorde med tanke på att fungera med DVI output, skulle jag misstänka att problemet är med DVI output på Mac Minin.

Då är det ju frågan om det problemet har fixats i den nya modellen av Minin. Sen att Apples skärmar kanske fungerar felfritt på Minins DVI-utgång är ju perfekt, om nu så är fallet.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-15 10:15
Ursprungligen av Håkan P:

Då är det ju frågan om det problemet har fixats i den nya modellen av Minin. Sen att Apples skärmar kanske fungerar felfritt på Minins DVI-utgång är ju perfekt, om nu så är fallet.

En ytterligare fråga, och den stora frågan, är om Apple kan svara ärligt på om felet är åtgärdat, eller om dom mörkar igen som dom har en tendens till att göra – vilket svartar ner min bild av Apple. Dom borde ha en klar uppfattning av vad som varit fel med tidigare minis. Att uppträda med ärliga avsikter och ta ansvar för fel tror jag vinner i längden, även om det svider både här och där.

Bevaka tråden