Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Början på en FAQ

Tråden skapades och har fått 51 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag har backup på den mesta på DVD skivor, väldigt bra och billigt per GB.
Fast en extern hårddisk är ju billigare kanske, men om en skiva går sönder så går inte alla sönder, eller hur?
Medans om en extern HD krashar så kan allt försvinna.

Jag gjorde en skivavbildning av den söndriga HD´n till den nya externa så det blev en avbild av hela disken 160 Gb
Då heter den disk 3.dmg klickar man på den står det.. kan inte ansluta till filsystemet den lilla vita fula rutan.

Så körde jag nu Data Rescue X och valde den img filen och Through scan då har den nu hållit på i 30 min och jag vet inte om detta leder någonstans men så här ser det ut nu

Jag håller tummarna!

Hittade det här på Mac Worlds Forum...
http://forum.macworld.se/index.php?showtopic=18984

Lösningen om du inte vill läsa hela tråden.

"Hallå!
Tänkte bara avslöja lösningen till det prikära problemet ovan. Det var helt enkelt så att han hade döpt om sin hemmamapp i Findern och nästa gång han väckte datorn efter vila hittade datorn inte filerna och "Paow" var allt borta. Efter att ha döpt tillbaka hemmamappen blev allt bra igen.
Tack för visat intresse"

Ursprungligen av Lock-Kulla:

Hittade det här på Mac Worlds Forum...
http://forum.macworld.se/index.php?showtopic=18984

Lösningen om du inte vill läsa hela tråden.

"Hallå!
Tänkte bara avslöja lösningen till det prikära problemet ovan. Det var helt enkelt så att han hade döpt om sin hemmamapp i Findern och nästa gång han väckte datorn efter vila hittade datorn inte filerna och "Paow" var allt borta. Efter att ha döpt tillbaka hemmamappen blev allt bra igen.
Tack för visat intresse"

Tack men det var inte riktigt samma sak!
Utan här blir själva katalogfilerna.. strukturen på hårddisken korrupt när t.ex den inte matas ur innan datorn stängs av eller av i detta fall strömavbrott

Den håller på att tugga.. Hittade massa filer så jag revovrar MISC nu först för att se vad som finns där i bara den tar 1 timme. Och då är den packad också.
Om jag får tillbaka allt så är det bara i filer alla mappar och sådant är nog borta så det blir ett pussel att återställa allt.. men som sagt jag vet inte än, inget jag brukar syssla med annars
Hoppas gör jag ännu... skall bli skönt om/när man kan sova igen och slippa tänka på det här.

om man raderar/formaterar den söndriga disken så blir den ju hel igen, kan man inte då lätt göra en recover direkt av den disken ?

  • Medlem
  • 2005-07-24 11:01

Håller tummarna för dig ....sånt här är värsta mardrömmen.

Jag har nog flera tusen bilder på en FW-HD som jag inte gjort DVD-kopior på än. . .

Det ser bra ut Data Rescue hittade mina backuper på hårddisken som jag gjorde från Toast men aldrig brände ut.
alla word/Excel dokumänt hittade jag och bilder, låtar mm verkar också som den hitta.. nu återstår bara några dagars jobb att få allt på rätt plats.
Men jag har haft VÄLDANS TUR!!!

Så tack till alla som höll tummarna för mig (tror det hjälpte)

Kommer inte glömma backup i fortsättningen om man säger så.

Lösningen som jag gjorde för att hitta filerna var att formatera den skadade hårddisken när OSX fråga om Mata ut, formatera, ignorera.. Då väljer man formatera och kryssar i att den inte skall radera data men formatera.
När det var gjort så är den lagd på skrivbordet och tom.. Sedan kör man Data Rescue och väljer Recover Through.. som tar några timmar! Och sedan får man upp massa filer man känner igen och massa man inte känner igen ... Sedan bara att recovra alla filer till en ny disk.. vissa filer funkar inte men än så länge så har allt jag behöver funkat!

YIIPPIII ... är rätt glad nu kan man säga

Senast redigerat 2005-07-24 15:25

Grattis!

AHRG!!!!! Det glömde jag att testa med min f.d trasiga HD!! Formatera innan DataRes-q!!!!!!!
*svordom*

aja, bra att allt ordnade sig för dig iaf.

Nu har jag fixat ordning allt!
Vissa filer funkade inte men ersattes med filer som jag hittade på DVD backup för en månad sedan.
Det som fattas är 1 månads mail.. men jag skall göra en Recover på dmg filen inatt och se om jag kan hitta mitt gamla bibliotek, för det var det enda jag inte hittade .. bara tjejens!
men då var det på hårddisken i sig.. jag gjorde ju en avbild innan formateringen och den avbilden skall genomsökas inatt.. Men än så länge så är ju allting som förut nästan nu!

Jag hade tur känns det som.. nu skall jag göra en backup på skiten innan strömmen går

Ursprungligen av motif:

Jag hade tur känns det som.. nu skall jag göra en backup på skiten innan strömmen går

Om jag vore du skulle jag köra med <Mac OS Extended (Journalförd)> som hårddiskformat. Då sparas alla förändringar vilket skyddar disken, t ex vid strömavbrott.

Ur den synvinkeln är en bärbar dator perfekt då den har en inbyggd UPS.

körde med Journalförd

Ursprungligen av motif:

körde med Journalförd

Extra bra.

Det skyddar dock inte mot att man drar ur FireWire-kabeln. Att dessutom köra systemet från en extern hårddisk gör det extra känsligt.

Det som hände var att jag stängde av datorn och när den var av drog jag ur kontakten utan att först stänga av hårddisken via on/off bak på den.

Nu gjorde jag en recover på dmg filen och hittade allt så jag har fått tillbaka exakt allting.
Kanske skulle göra denna tråd till en fast för hur man skall göra om det hände någon annan!

Här kommer en sammanfattning hur jag gjorde för att lyckas få tillbaka allt när man som jag t.ex råkar dra ur sladden eller strömmen går och strukturen på hårddisken går sönder:

1. Får man inte upp hårddisken på skrivbordet, så datorn inte känner igen den eller att man får meddelande om att man måste formatera eller mata ut eller ignorera...

Gå in i skivverktyg välj gör avbild från skiva.. gör avbilden ej komprimerad eller skrivskyddad till en ny hårddisk.

2. När det är gjort så kolla att avbilden blivit lika stor som hårddisken är, har du en 160 Gb hårddisk skall avbilden också vara 160 Gb.

3. Använd Data Rescue X och gör en recover på avbilden .. det tar mellan 4-6 timmar om du har en 160 Gb hd där 90 gb används så det tar tid (men är väl värt för att få tillbaka sina filer)

4. När den är färdig så visar den alla filer.. och du kollar genom vad du vill ha och inte vill ha, kryssa för allt och sedan välj recover och spara ner detta på ett ledigt utrymme.

5. När du kollat att alla filer funkar kan du formatera om hårddisken och lägga in OSX samt dra över de filer du behöver, sedan har du ett fungerande system som det var innan förhoppningsvis

Om inte avbilden går att göra så kan man formatera disken med osx och välja (radera inte data) då kan man hitta filerna också... men när jag gjorde det så fann jag inte mitt bibliotek och där finns ju en hel del filer som mail och annat man vill ha tillbaka.. så en avbild är det bästa!

Genom att göra en avbild och använda avbilden att söka på så förstör man aldrig själva hårddisken i sig. Hårddisken funkar direkt efter formateringen men att formatera är inte det första man skall göra.

Hoppas detta kan hjälpa någon annan i framtiden, om inte så till er alla och mig själv

GÖR BACKUP!!!!!

Mycket bra sammanfattning motif!!!

Kan någon ansvarig lägga denna sammanfattning på lämpligt ställe så att den inte drunknar bland alla övriga inlägg.

Vänligen Tomas

  • Medlem
  • Republic of Philippines
  • 2005-07-26 16:19

Grattis mannen!

Visste att du skulle greja det! Måste kännas underbart! och som inlägget ovan så instämmer jag! Lägg Motifs punktlista på något bra ställe! Det kan vara du eller jag som råkar ut för samma haveri någon gång!

  • Oregistrerad
  • 2005-07-31 18:23

Ubuntu

Vill bara tipsa om något som knäcker Disc Warrior, Norton, Data Rescue X och ovan nämnda metoder. Prova Ubuntu. Finns som live CD. Boota upp och kopiera!!

  • Medlem
  • International user
  • 2005-08-05 10:23

Ska genast testa motif's checklista på min korrupta HD. (Måste bara frigöra 80GB nån annan stans... *suck) Hade liknande problem på min nygamla HD. Problemet uppstod (tror jag) när jag satte i HDn i min PB och överförde allt från gamla PB-HDn via FW och Apples egna "Överföra filer" som man kan göra efter ha installerat Tiger. Sen tog det inte länge förrn den tokkrashade.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-08-05 11:14

Men om skivverktyg hänger sig när man ska formatera den galna HDn, vad gör man då?

  • Medlem
  • 2006-09-28 17:38

Hej,

jag har precis drabbats av motsvarande. Nej jag har ingen back-up. Men hur farao ska man backa en 500Gb disk? Enda alternativet är att spegla mot en likadan men det är DYRT.

Ha det
/hpe

Bevaka tråden