Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Humor: Longhorn har fått ett officiellt namn.

Tråden skapades och har fått 67 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-23 18:05

Jag tror att den kommer heta Microsoft Leopard när den kommer ut i butiken..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-23 20:00

Namnet Windows Vista andas låg kvalitet och plastighet. Det är inte ett namn man ger ett pålitligt och seriöst operativsystem.

Senast redigerat 2005-07-23 20:48
  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-07-23 20:06
Ursprungligen av Mondo:

Namnet Windows Vista andas låg kvalitet och plastighet. Det är inte ett man man ger ett pålitligt och seriöst operativsystem.

Nu gissar jag bara, men jag tror det bara är din personliga association, inte en global allmänt vedertagen sådan.

Oj vad med folk för att få veta namnet på nya systemet...

Googlade på "Vista"...
20 400 000 träffar...

Kreativt tänkande... Unikt, profilerande namn... Jippiiii... Keep up the good sport fellers!

  • Medlem
  • 2005-07-24 04:36
Ursprungligen av Jan-Åke N:

Googlade på "Vista"...
20 400 000 träffar...

Kreativt tänkande... Unikt, profilerande namn... Jippiiii... Keep up the good sport fellers!

Ja för Tiger, Panther, Lion, Puma, Jaguar osv är ju väldigt unika namn också...

Ursprungligen av Anvil:

Ja för Tiger, Panther, Lion, Puma, Jaguar osv är ju väldigt unika namn också...

Njaaaeeeee..... Du har ju helt rätt....
Men det är åtminstone KLÖS i de namnen!

  • Medlem
  • 2005-07-27 23:41
Ursprungligen av Anvil:

Ja för Tiger, Panther, Lion, Puma, Jaguar osv är ju väldigt unika namn också...

http://www.google.com/search?client=safari&rls=sv-se&q=tiger&ie=UTF-8&oe=UTF-8

9 miljoner fler än Vista...

edit: ta bort apple så vinner Vista.

http://www.google.com/search?num=50&hl=sv&newwindow=1&safe=off&client=safari&rls=sv-se&q=tiger+-apple&btnG=Sök&lr=

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2005-08-04 20:19

jag måste bara tipsa om www.googlefight.com, så jävla klockren sida. finns massa sjuka att testa.

Det är många som hört av sig å sagt "Anders, jag är inge bra på sånt där ladda ner å sånt. Kan du inte fixa på något sätt?"

Kej'rå... jag har beskurit skärmklippet så det ryms här.

_

Med tanke på tidigare namn...

Ursprungligen av rhesus:

Och det blir ... Windows Vista

Undrar om de kommer att sälja en enda kopia med det hopplösa namnet...

http://www.betanews.com/article/Longhorn_Gets_a_Name_Windows_Vista/1122002477

Windows CE,ME;NT .....

Problemet folks är att jag tippar att det blir något i hästväg stort och så in i bonken komplext.
Troligen kommer väl alla PC-skallarna på jobbet nu att dräggla och börja tjata direkt efter semestern.
Kommer väl dessutom att kräva 1 gig ram och 200gig HD för att starta...

Kommer ni ihåg reklamsloganen med en Treo-burk som det stod "Windows 98" på och med
stora bokstäver "the cure...." under
Öh? Om Win 98 är botemedlet, vad orsakade då huvudvärken? Windows 95?

Ursprungligen av Goflorp:

Windows CE,ME;NT .....
(...)
Kommer ni ihåg reklamsloganen med en Treo-burk som det stod "Windows 98" på och med
stora bokstäver "the cure...." under
Öh? Om Win 98 är botemedlet, vad orsakade då huvudvärken? Windows 95?

Bill Gates.

The End

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-24 00:08

Lite komiskt när man har hört ryckten om att longhorn skulle vara något helt nytt och revolutionerande, när så produktnamnet avslöjas ser produkten ut exakt som xp, men nu står det vista efter i stället.

Microsoft är inget vidare på marknadsföring må jag säga, kolla bara filmklippet. Dom behöver i och för sig inte vara det när dom i princip har monopolställning på marknaden, bara pga dom släppte sitt os fritt tidigt.

Må dom gå i konkurs

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-07-24 00:17

Windows Ligista - julafton för alla hackare och virusmakare

Personligen så vill jag se detta som en sista version av Windows, speciellt med tanke på att vi inte kommer så bra överens(iaf inte XP, 98 är snällare).

  • Oregistrerad
  • 2005-07-24 02:39

Windows Cysta - Nu ännu sjukare!

Ursprungligen av DrRotmos:

Windows Cysta - Nu ännu sjukare!

Du glömde MS sjuk.. (Usch, nu får jag dåligt samvete att ens skämta om sådana allvarliga saker)

  • Medlem
  • Ovanåker
  • 2005-07-28 00:37
Ursprungligen av Christopher Anderton:

Du glömde MS sjuk.. (Usch, nu får jag dåligt samvete att ens skämta om sådana allvarliga saker)

Tja!
Ibland har Windows refereerats som det värsta datorvirus som konstruerats...

Och isf lär ju "Vista" bli det värsta av dom alla

//Niklas

  • Oregistrerad
  • 2005-07-28 11:41

Många tycks hoppas på att det blir Windows Sista

Det är väl bra om MS får fortsätta att dominera så att det OS:et blir virustillverkarnas främsta mål... så klarar vi äpplekäkare oss undan...

Ok. Namnet Vista tänker jag givetvis på Hasta La Vista, med Arnold brytning. Men jag ser hur dom har tänkt. Tankegången är inte dum. Utan smart. Bort från skumma förkortningar. Och in med mänskliga värden. Mac OS X 10.4, nämns aldrig bland våra (Macoteket) kunder som OS X 10.4, utan som Tiger. Visserligen kan man diskutera det mänskliga värdet i det (tänker mest på en Tiger som äter en gnu). Men likväl så gillar inte svensson att använda versionnummer eller årtal. Windows Vista som kommer från 2006, eller från 2008 låter lika fräscht för svensson. XP var en försmak i den riktningen. Men XP lät för teknisk.

Videon. Det första jag tänker på att det är lite skrämmande hur folk verkar påverkas av på diverse keynotes. Som ett sektmöte. Nu är folk likadana när Steve Jobs kommer upp på scen. Och det är lika skrämmande. Men, Apple har iaf inte en en clown i cowboyhatt från Cirkus Brazil Jack..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-24 10:58

Jag önskar Microsoft lycka till. Verkligen. De som vill fortsätta att använda Microsofts skakiga härke till operativsystem kan gott göra det. Under tiden arbetar Apple vidare på Mac OS X, och vinner terräng. Den som vill ha en billig och ful dator köper en med Windows. Om du vill ha en bra och intelligent konstruerad dator köper du en Mac.

Nyligen rasade en kompis bärbara Dell när han installerade drivrutiner för Bluetooth. Den gick sönder helt enkelt. Det gick inte ens att starta i Safe Mode, och inte heller från återställningsskivorna. Blåskärm hela tiden. OK, det kanske inte bara var Windows fel utan en kombination av billig, dålig hårdvara och uselt operativsystem.

Grannens dator drabbades nyligen av ett virus. Informationen på hårddisken gick inte att rädda...

Mac OS X är inte heller perfekt. Apple borde genast skriva om Finder så att det blir reprilsnabbt och stabilt. Det finns en del buggar och egendomligheter i Finder som måste fixas. Dock är grunden i OS X absolut sund, vilket känns oerhört skönt.

Senast redigerat 2005-07-24 12:38
  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-07-27 23:19

Nu är betan ute, och lite vassare screenshots. Men känns det inte rätt plottrigt? Inga tydliga avskiljare och olika färger på vartenda fönster. Dock kommer ju gränssnittet Aero uppdateras till nästa beta.

http://www.activewin.com/articles/2005/betavis.shtml

Notetra Spotlight-fältet i startmenyn!!!

hmmm, jag fattar faktiskt inte dealen, den estetiska/grafiska metaforen i "windows" är ju snygg ju!

däremot har jag inget emot att dra liknande paralell mellan apples kattdjur, jag vägrar installera "tiger" eftersom att sherekhan vill döda mowgli, och behåller "panter" eftersom den svenska rösten till baghera läses av snubben som spelar reidar dahlén i rederiet...

Jaså är det djungelboken OK.

Vad sägs om OSX 10.5 "Python"

Inte för att det har med något att göra men den här tråden hadel liksom aldrig något spår.

~snusmumriken

PS!
Kaa var en av hjältarna i Kiplings rasistiska bok, men Disney tyckte inte att en orm kan vara en "buddy".

Videon är nu bortplockad från sidan...

  • Medlem
  • Täby
  • 2005-07-28 12:03

Måste nog säga att dom där screenshotsen är dom snyggaste jag sett från ett windows som inte varit modifierat iaf... får se hur slutprodukten blir.. dom är fortfarande inte i närheten av hur snyggt det ser ut på mac så...

Va det ingen som såg vad Vista stod för?

Viruses, Infections, Spyware, Trojans and Adware

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-28 13:06

haha

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-28 13:30

Kolla in papperskorgen, ser identisk ut med os X..

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2005-08-05 00:25
Ursprungligen av Fred!:

Kolla in papperskorgen, ser identisk ut med os X..

Ikonstorleken också.

Hela utseendet tycker jag påminner starkt om hur min Mac såg ut med Kaleidoscope, 1997. De svarta knapparna, de kantiga plattorna som allt är uppbyggt av.

Bevaka tråden