Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nätverk Mac - PC, steg för steg

Tråden skapades och har fått 48 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Adrian B..
Jag har SP2 på min win2k-burk. Så det är nog inte det som spökar.

Mathias..
Tack för tipset, jag ska prova det. Ifall det inte fungerar då, kan man utesluta routern ur ekvationen i varje fall

Efter att ha harvat runt på IRC ett tag fick jag hjälp av några snälla Macanvändare.. dom gav mig denna länken: http://www.macosxhints.com/article.php?story=20021203065647530

"For a while now, I have been getting a -36 error when trying to use Mac OS X 10.2.x´s Connect to Server to connect to a Windows 2000 server SMB share. After a few weeks of frustration, I figured out what the problem was, or more accuratley, what I did wrong.

On Windows 2000, there are two services which at first glance do not seem to be related to file sharing, however, they are. Be sure to set Network DDE and Network DDE DSDM services to automatically start. If they are off, you will get the infamous - 36 error commonly followed by a kernel dump.

I still think Apple has a bug for causing a UNIX core dump just because some expected services are not running on my W2K server."

Vad betyder Network DDE och Network DDE DSDM?

Använd DDE-resurser när du styr hur programmen kommunicerar och delar data i ett nätverk genom att skapa, ändra och ta bort DDE-resurser.

Öppna DDE-resurser genom att klicka på Start, klicka på Kör och därefter skriva ddeshare.

Done.. okej, hmm. Nu gör jag.. Resurser > lägg till resurser.. ska jag modifiera någon av de tre som finns (chat$, CLPBK$ & Heart$)?

"Be sure to set Network DDE and Network DDE DSDM services to automatically start."

Hittar inte vart man ställer in automatisk start för DDE. Jag bockade i "tillåt programstart" för de tre som låg i listan. Var det rätt gjort?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2002-12-17 15:19

Jag får upp ett felmeddelande av typen 5023.
Arbetsgrupperna är samma på båda och jag får upp syrrans dator när jag letar, men när jag ska logga in får jag felmeddelande. Är det någon som vet vad typ 5023 betyder?

Hittade nedanstående stycke på macwindows.com angående error 5023 (verkar vara en bra sida för oss med både Mac & PC)

"October 28, 2002
Kimmo Gläborg reports a new problem with Windows clients accessing Mac OS X 10.2 Server, as well as the fix:

After upgrading my 10.1.5 server to 10.2.1 I couldn´t get my Windows 2000 clients to connect to SMB shares on the server. When trying connecting from 10.x clients over SMB I just got this error mess:

"An error has occurred (error = 5023)"

Just spoke with an Apple Support representative and he confirmed my SMB problems in 10.2.1 Server is not unusual.

The thing is that the client setting on the logged on user in Mac OS X 10.2.1 server is overriding settings done even in Workgroup Manager.

Go to System Preferences locally on the server. Under System ->Accounts check box in the user setting option to "Allow user to log in from Windows". If this little box is unchecked, that setting override all other server settings regarding Services for Windows.

Apple also recommends to uncheck "guest access" under Server Settings-> File & Print -> Windows.

These fixes resolved my problems."

  • Medlem
  • Malmö
  • 2002-12-18 18:15

Perfekt, jag tackar så mycket.

  • Medlem
  • 2002-12-18 19:30

Jag har lagt ned... Att montera XP-volymer fungerar ibland, men det går absolut inte att kopiera något till dem. Felkod -36, direkt.

Kan inte Apple lägga ned hela nätverksutvecklingen och lägga ut det på någon som kan det? Findern dyker t om när jag vill montera vissa volymer. Det går inte att skylla på någon annan än Apple. Skrutt, säger jag.

Att det sedan fungerar utmärkt med SFM på kontoret är väl inte direkt Apples förtjänst.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ill_chrill:
Använd DDE-resurser när du styr hur programmen kommunicerar och delar data i ett nätverk genom att skapa, ändra och ta bort DDE-resurser.

Öppna DDE-resurser genom att klicka på Start, klicka på Kör och därefter skriva ddeshare.

Jag har öppnat DDE-resuser och gjort resurser > egenskaper > tillåt programstart (för alla 3 tjänster). Vad ska jag göra mer? Hur kommer jag åt DSDM?

Hmm, har faktiskt aldrig haft problem med att ansluta till PC. Varken med 10.1 eller 10.2.

Klicka kommando + k och välj en dator att ansluta mot. Dyker inga upp, skriv in smb://servernamn/share. Händer inget nu heller testa att gå direkt på ip-adressen smb://ipnummer/share (tror inte att du behöver skriva en share det ploppar upp en pop upp menu där du kan välja)

Fungerar det inte nått bra att browsa nätet så kan du ju alltid testa att lägga till er winsserver i "Kataloginställning".

Märkte just att jag egentligen är för trött för att skriva så det blev ingen vidare förklaring, var tyvärr för trött för att sluta i tid också.

För att strö lite salt i såret så kan jag ju meddela att jag aldrig har haft problem att ansluta med en PC till jaguar heller

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: diddi:
Jag får upp ett felmeddelande av typen 5023.
Arbetsgrupperna är samma på båda och jag får upp syrrans dator när jag letar, men när jag ska logga in får jag felmeddelande. Är det någon som vet vad typ 5023 betyder?

Experts Exchange hittade jag följande - The problem, thru trial and error was permission problem, associated to firewall on pc...once deactivated, it worked fine.
Kan det vara så att brändväggen är påslagen på PC´n?

Ingen som vet hur jag kommer åt DSDM i win2k och hur jag konfigurerar det rätt?

Men alla osynliga .filer som hamnar på windows diskarna till ingen nytta; snarare allmän frustration. Jag lägger filer på serverpartitioner från 2000-server och enskilda burkars utdelningar. Varje fil får en osynlig bifil med samma namn. Kanske en symbol(ikon)fil eller något annat. Unix använder prefixet . för att markera denna osynlighet men det är inte osynligt i win. Bara tänk er kaoset när man lagt upp 200 Opentype-filer på servern och windowsanvändaren ser 400 filer. Kaos blir det förstås därför att det windowsanvändaren är just det, en windowsanvändare och inte en tänkare.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Sundevall:
Done.. okej, hmm. Nu gör jag.. Resurser > lägg till resurser.. ska jag modifiera någon av de tre som finns (chat$, CLPBK$ & Heart$)?

"Be sure to set Network DDE and Network DDE DSDM services to automatically start."

Hittar inte vart man ställer in automatisk start för DDE.

Det hittar du under system preferences/administartion(fel namn?)/services. Välj DDE och sedan egenskaper. Välj starta automatiskt.

Även med DDE-tjänsterna snurrande får jag felmeddelande -36 när jag försöker montera pc-diskar. Kan det bero på Active Directory? Jag ser alla datorer i domänen när jag väljer "anslut till..." och jag har lagt till domänen i Directory Access.

Vad göra?

[quote]quote:Skapades ursprungligen av: Marcus Holmer:
[QUOTE]Det hittar du under system preferences/administartion(fel namn?)/services. Välj DDE och sedan egenskaper. Välj starta automatiskt.
[/quote]Hmm.. där hittar jag det inte. Men däremot får jag upp det när jag skriver ddeshare i cmd, i varje fall.. "aktivera programstart" (under "betrodda resurser") är det enda jag hittar. Ingen "starta automatiskt" alltså.. :/

Har kört enligt schema hur man kopplar ihop mac-pc. Pc´n kan få grejer ifrån mig, men inte tvärt om. Vi hittar varandra. Där ligger inte preoblemet. Jag kommer inge längre när jag ser hans dator i SMB/CIFS. Där får jag felmeddelande 5023..

Har oxå en fråga till. Hur ändrar jag "delat" till min stora HDD där bara musik, film och det jag vill dela med mig av. Nu ligger min kompis dator i "användare" på operativsystemHDD. Den är inte stor. 1 GB ledigt ungefär..Så vill jag ju inte ha det..

Tacksam för snabbt svar!!

Jag har nu efter några timmars letande hittat ett par källor till var man hittar felkoder för SMB / Samba. Fasiken vad svårt det var att hitta något som basalt...

Här är de i alla fall:

Microsoft

Samba listarkiv (som refererar vidare till en mapp i källkoden) Gissar att du behöver ladda hem den här filen (samba-latest.tar.gz) Tillägg: Nu har jag laddat hem och kollat. Mycket riktigt så finns det en fil där med felkoderna i. Tyvärr är koderna i HEX (och felkoden i dialogrutan från Windows 2000 som jag provar med är decimal). Smidigt! Då är sannolikt Microsoft-referensen bättre.

/Ola

[ 16. februari 2003, 14:06: Meddelandet ändrat av: Taz_1999 ]

Tar upp den här tråden igen. Försöker ansluta till en Windows 98-dator från en Mac OS X 10.2.4-dator. Får Error 36 hela tiden.

Skriver smb://ip-nummer/delade mappens namn men jag har provat med de två namn som maskinen har i DNS-systemet och med och utan mappens namn. Har också testat att lägga upp en användare i Win 98-burken med samma namn som jag är inloggad med i Mac OS X.

Jag får upp rutan med tre fält i och skriver vad jag förstår rätt saker i de tre fälten (har provat med en massa varianter förstås).

Har provat detta och allt möjligt annat enligt diverse instruktioner på internet (lagt till en sak i regedit, tex, kollat konfigureringen av nätverk och tcp/ip på PC´n massa gånger och en massa andra saker) men får nu nog erkänna att jag har kört fast.

Någon som haft fel 36 i samband med windows 98 och samba / smb och lyckats bli av med det?

Jo, en sak till, det är en standardinstallation av Windows 98 som är uppdaterad via Windows update så sent som idag. Har inga speciella program eller brandväggar installerade och jag försöker göra det här över internet, vi sitter inte i samma nätverk.

Tillägg: Provade igen med en dator Mac OS X Server-maskin som faktiskt sitter i samma switch som Win98-burken och där går det! Så vad borde felet vara då?

/Ola

[ 16. februari 2003, 21:48: Meddelandet ändrat av: Taz_1999 ]

Kan också tillägga att maskinen ifråga (Win98) är nåbar från nätet och sitter i DMZ´t på mitt webhotell.

Ingen som har några tips?

/Ola

Bevaka tråden