Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nätstrul - HJÄLP!

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-03-15 12:22

Efter en lite brutal överflyttning av OS X till en ny disk och en ominstallation från 10.1-CDn ovanpå det så får jag inte nätuppkopplingen att funka.

Nätverksinställningarna ser bra ut; jag får ett korrekt ip-nummer och en router-adress. (DNS-servrar har jag aldrig behövt fylla i.) Men när jag ska köra programuppdatering, liksom när jag försöker kolla mailen osv, så får jag veta att det inte går att ansluta till Internet. Jag kan pinga min router, men inga andra ip-nummer och inga domännamn.

Jag är rätt säker på att det här inte har med min uppkoppling att göra eftersom jag kan koppla upp mig om jag startar om i OS 9. Problemet ligger nog snarare i att nåt hände nånstans under skalet på OS X vid överflyttningen och ominstallationen. Frågan är: vad?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-03-16 12:04

Är det verkligen ingen som har några idéer? Glemme, du brukar ju veta en massa saker som man ska skriva i terminalen för att få saker och ting att funka. Var är du nånstans?

Om jag ska göra en nyinstallation av X, vad ska jag då ta bort först? Allt utom /Users och /Applications? Det vore förstås skönare att precisionsradera bara de kataloger som har med mitt problem att göra.

Sitter nu och harvar i OS 9 och saknar mitt X!

Hej,

Kan du ge lite mer information om dels hur du försöker ansluta till internet (via ADSL, modem, LAN, etc), hur det ser ut i dina nätverksinställningar (du skulle kunna klippa in fönstret från systeminställningar som bild här), sedan kan du klippa in resultatet från kommandot ifconfig -a (som du kör i terminalen).

Du skriver att du får en korrekt ip-adress men om du t.ex kör Telia ADSL så kan det ju vara så enkelt att du inte loggar in på rätt sätt.

Jag är själv ny när det gäller OS X men har erfarenhet från andra OS (bl.a Unixbaserade) så med lite info från dej så kan det nog gå att rota fram vad problemet är.

MVH
/Anders I

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-03-16 17:24

Tack för svaret! Jag är rädd att jag tyvärr gör allt helt rätt. Men här kommer ändå mer info:

Jag använder mycket riktigt Telia ADSL. Inloggningen till Telia är inte problemet eftersom jag inte ens kan komma åt login1.telia.com:

ping login1.telia.com
ping: unknown host login1.telia.com

Funkar inte heller via Internet Explorer eller MacIC. Jag har också varit uppkopplad i OS 9 och därefter startat upp i X utan framgång. Förresten har jag också testat med modem och det funkade inte heller.

Här är mina nätverksinställningar (något censurerade):

Ställ in: Med DHCP
IP-adress: 213.66.61.XXX
Router: 213.66.61.1
Ethernet-adress: XXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
DNS-server: <tomt>
Sökdomäner: <tomt>

Och här är resultatet av ifconfig -a:

ifconfig -a
lo0: flags=8049[u] mtu 16384
        inet 127.0.0.1 netmask 0xff000000 
en0: flags=8863[u] mtu 1500
        inet 213.66.61.XXX netmask 0xffffff00 broadcast 213.66.61.255
        ether XXXXXXXXXXXXXXXXXX 
        media: autoselect (10baseT/UTP <half-duplex> ) status: active
        supported media: none autoselect 10baseT/UTP <half-duplex> 10baseT/UTP <full-duplex> 100baseTX <half-duplex> 100baseTX <full-duplex>

Lite överraskande visar det sig att jag kan pinga 10.0.0.1 som jag har för mig att Telia kallar sin DNS-server:

ping 10.0.0.1
PING 10.0.0.1 (10.0.0.1): 56 data bytes
64 bytes from 10.0.0.1: icmp_seq=0 ttl=253 time=8.108 ms
64 bytes from 10.0.0.1: icmp_seq=1 ttl=253 time=7.462 ms
64 bytes from 10.0.0.1: icmp_seq=2 ttl=253 time=7.897 ms
^C
--- 10.0.0.1 ping statistics ---
3 packets transmitted, 3 packets received, 0% packet loss
round-trip min/avg/max = 7.462/7.822/8.108 ms

Nå, hur lyder diagnosen? Ära och berömmelse väntar den som knäcker problemet. Och en rejäl bunt tacksamhet.

  • Oregistrerad
  • 2002-03-16 19:01

Jag kan inte tyda dina felmedelanden tyvärr. Men jag vet att 10.1 har en del fel när det gäller att ansluta via DHCP. Mitt chello fungerar inte alls under 10.1. En uppdatering till 10.1.2 eller 10.1.3 fixar biffen. Troligtvis i ditt fall också.

Hum...... Kan du nå login1.telia.com genom att ange ip-adressen (10.0.0.6) istället för nodnamn?

Jag kör själv Telia ADSL men inte direkt från min Mac så jag kan inte jämföra dina inställningar med dina men om du kan nå login-servern genom ip-adress så kan du ju försöka att lägga in 10.0.0.1 som DNS-server i dina nätverksinställningar.

En annan nod som du kan försöka nå är t.ex www.sunet.se, 192.36.125.18.

Eller kanske är det bäst att göra som Jen$ föreslår, att installera senaste version av OS.

MVH
/Anders

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-03-16 21:36

Tack för ert engagemang!

Att uppdatera systemet var det första jag tänkte göra efter att jag installerat om det, men det gick ju inte eftersom jag inte kunde använda programuppdateraren... Men, det är kanske idé att ladda ner uppdateringarna via OS 9 istället och installera dem.

Ska testa med 10.0.0.6 och att ange 10.0.0.1 som DNS-server (även om jag aldrig behövt det förut). Jag återkommer!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-03-16 22:00

Japp, jag kan pinga 10.0.0.6 liksom 192.36.125.18 (sunet), tvärtemot vad jag trodde tidigare. Då är det alltså definitivt ett DNS-problem.

Det hjälpte däremot inte att ange 10.0.0.1 som DNS-server, så nästa steg blir väl att ladda ner 10.1.3-uppdateringen och hoppas att den hjälper (fast det funkade ju bra i 10.1 förut...). Stay tuned!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-03-17 12:50

No luck.

För att installera 10.1.3 krävs Installer update.
För att installera Installer update krävs Security update.
För att installera Security update behövs... nåt jag inte har uppenbarligen.

Vid en koll på Apples OS X-sida får jag se ett meddelande om att man inte ska installera om 10.1 om man kört Security update (vilket jag har gjort tidigare).

Hur ska man då bära sig åt? Radera HD´n säger Apple, men det är ju inte så lockande med tanke på allt backupstrul. Men man får kanske bita i det sura Äpplet (klassisk mac-ordlek).

Eller har någon nån idé om vilka filer/mappar jag behöver radera för att kunna göra en fungerande nyinstallation utan att radera hela systemet? Det skulle underlätta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-03-18 11:02

Så, ledsen att jag varit frånvarande. Nån gång måste man få lite semester.

Iaf. Det jag har gjort för att avhjälpa det problemet är detta:

steg 1.
lägg till login1.telia.com i hosts filen som ligger i /etc/hosts
bara att lägga till denna rad längst ner:
10.0.0.6 login1.telia.com
se till att du är root när du gör detta.

Ange sedan en annan server som dns server. Har märkt att telias interna är ibland lite si och så med. Dessa två är att rekommendera:
ns.kth.se. 130.237.72.200
sunic.sunet.se. 192.36.125.2

Sen skall du kunna logga på och surfa som bara den.

/glemme - now in malmö

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-03-18 12:21

glemme, säg till innan nästa gång du tänker åka på semester!

OK, jag la in 10.0.0.6 i /etc/hosts, men av nån anledning funkade det inte. Testade istället med Netinfo manager (/machines) och då gick det bättre. Jag kunde kontrollera uppkopplingen med login1.telia.com.

Bytte sedan DNS-server som du sa, men det funkar fortfarande inte. Allt verkar OK sånär som på att jag inte kommer åt några domännamn.

Jag har lagt in 99mac.com och www.99mac.com i Netinfo så nu kan jag i alla fall komma hit. Man kanske inte behöver så mycket mer egentligen?

Jag börjar blir rätt övertygad om att det rör sig om ett internt problem i mitt system. Det där Apple säger om att man inte ska installera om 10.1 ovanpå en installation där man kört Security update är ju lite oroväckande. Som jag ser det finns det tre möjliga lösningar:

1. Nån vet exakt vad som är fel.
2. Nån vet ungefär vilka delar av systemet som är inblandade. Jag raderar dessa och installerar om.
3. Jag raderar rubbet utom /Applications och /Users och installerar om.

Fler idéer mottas tacksamt!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-03-18 14:39

Det är inte så att du råkat installera en brandvägg någonstans på vägen???

/glemme

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-03-18 15:31

Har använt Brickhouse tidigare, men mest för att köra NAT. Tror inte att det ligger några såna processer och spökar.

Hade det varit gamla Mac OS hade jag slängt allt som har med Open transport att göra och installerat om. Hur gör man motsvarande konststycke i X? :rolleyes:

Citat:

Jag använder mycket riktigt Telia ADSL. Inloggningen till Telia är inte problemet eftersom jag inte ens kan komma åt login1.telia.com:

Jag tycker det låter som en klockrent problem med din uppkoppling mot telias http proxy. För att kunna surfa via Telia adsl så måste du använda deras http proxy. Med undantag för just inloggningssidan login1.telia.com. Alltså, prova att ekludera proxyn för login1.telia.com.

Detta är bara ett problem under MacOSX tillsammans med IE eftersom IE hämtar dessa inställningar någonstans där inte jag kan hitta dem. Har du möjlighet att prova med en annan browser för att sedan lägga till att den inte ska använda www proxy för login1.telia.com?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-03-18 16:18

Du behöver inte använda proxy för nån site om du har telia adsl. Däremot rekommenderar dom det...

Fattar inte varför dom inte sätter upp en transparent proxy.. Så mycket enklare..

/glemme

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-03-18 16:19

Såg precis att du flyttat det mellan olika diskar. Det är inte så att du missat någon fil eller att du har rättighetsstrul. Faktiskt, testa alternativ 3 av det du själv sa... Installera om. Tyvärr...

/glemme

Citat:

Du behöver inte använda proxy för nån site om du har telia adsl. Däremot rekommenderar dom det...

Nej, det var inte det jag menade. Vad jag menade var att om exempelvis IE i MacOS X står inställd att använda Webbproxy, (vilket den gör default till skillnad från MacOS9 vilket kan förklara att det fungerar under MacOS 9) så måste du exkludera att använda proxyn vid inloggning mot login1.telia.com.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-03-19 12:15

Telia är definitivt inte problemet. Jag har testat i ett företagsnätverk också. Jag har aldrig behövt använda proxyinställningarna, varken i IE eller någon annanstan.

Citat:

Skapades ursprungligen av: glemme:
Såg precis att du flyttat det mellan olika diskar. Det är inte så att du missat någon fil eller att du har rättighetsstrul. Faktiskt, testa alternativ 3 av det du själv sa... Installera om. Tyvärr...

Jo, jag har definitivt missat filer och fått rättighetsstrul, det var därför jag gjorde en ominstallation. Jag börjar bli rätt övertygad om att det är en ren installation som gäller.

Några fler mappar jag kan spara utom /Users och /Applications? /Library/Application Support vore kanske bra att behålla?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-03-20 12:06

Tillbaka i 10.1.3 nu och inser mer än någonsin att jag aldrig mera kommer att vilja köra Mac OS 9.

Det löste sig genom att jag raderade allt utom /Applications /Users samt några saker i /Library. Efter nyinstallationen skapade jag en användare med samma namn som jag använt tidigare och systemet accepterade min gamla användarmapp direkt. Den gamla /Librarymappen blev omdöpt till /Library (Mac OS 9) och det var bara att flytta över det man ville ha kvar.

Tack för alla tips!

1
Bevaka tråden