Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stängd humortråd

Tråden skapades och har fått 91 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2005-06-28 10:48

är det bra att flytta OT-frågor till Plus? Då kanske trådskaparen och de som skriver inte kan läsa i den mer. Men det kan iofs locka folk både att hålla sig till ämnet och att bli Plus-medlemmar.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-06-28 13:02
Ursprungligen av Baron:

är det bra att flytta OT-frågor till Plus? Då kanske trådskaparen och de som skriver inte kan läsa i den mer. Men det kan iofs locka folk både att hålla sig till ämnet och att bli Plus-medlemmar.

Jag tycker inte det. Forumet blir lätt väldigt dött för oss som av olika anledningar inte är plus/pro-medlemmar.

Ursprungligen av Baron:

är det bra att flytta OT-frågor till Plus? Då kanske trådskaparen och de som skriver inte kan läsa i den mer. Men det kan iofs locka folk både att hålla sig till ämnet och att bli Plus-medlemmar.

Exakt

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-06-28 12:39

Men känns det inte lite avigt, att vilja bli Plus-medlem på Sveriges bästa Macforum för att få läsa om sånt som inte handlar om Mac..?

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-06-28 13:13

Håller med rehus m. fl. - Moderera inte sönder 99mac. Tycker generellt diskussionerna är både sansade och underhållande. Och då och då kan man ju faktiskt skoja till det i en annars allvarlig (mac-)värld!

Att moderatorer vid enstaka tillfällen inte kunnat skilja på rollen som moderator och rollen "vanlig" forum-användare torde väl vara ett övertramp man kan överse med när detta forum?
Det är trots allt, i det stora hela, mycket mycket bra skött, har en fantastisk användarbas och bidrar med så mycket glädje och kunnande i vår, än så länge, relativt lilla Macvärld?

Så: Ta't lugnt, ta en toy. Flytta inte trådar till areor alla inte har tillgång till, moderera inte ihjäl diskussioner, aktivera smilbanden då och då.

Mina två cent

/Micke

Ursprungligen av Micke F:

Håller med rehus m. fl. - Moderera inte sönder 99mac. Tycker generellt diskussionerna är både sansade och underhållande. Och då och då kan man ju faktiskt skoja till det i en annars allvarlig (mac-)värld!

Att moderatorer vid enstaka tillfällen inte kunnat skilja på rollen som moderator och rollen "vanlig" forum-användare torde väl vara ett övertramp man kan överse med när detta forum?
Det är trots allt, i det stora hela, mycket mycket bra skött, har en fantastisk användarbas och bidrar med så mycket glädje och kunnande i vår, än så länge, relativt lilla Macvärld?

Vi försöker göra rätt, ibland kanske vi är för slappa och ibland är vi för hårda. Det är ingen slump att 99mac är störst (med hård konkurrens - inte att förglömma) och bäst, det ligger mycket hårt jobb bakom resultatet. Många av dom som jobbat hårdast får egentligen bara negativ feedback på tiden dom lägger ner, det är möjligt att det påverkar sinnesstämningen när det blir hetsiga debatter.

Det är väl ingen som är hindrad att bli plusmedlem?

  • Medlem
  • Öland
  • 2005-06-28 13:26
Ursprungligen av Kristofer:

Det är väl ingen som är hindrad att bli plusmedlem?

ingen är hindrar mig, om man inte räknar med min ekonomiska status just nu... (och den är liknande den jag har haft under den tiden jag varit medlem här...)

//Filip

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-06-28 14:00

Jag tycker bara inte det är värt pengarna att bli plusmedlem, sen är det lite mot mina principer också; att t.ex. endast tillåta avatarer för plus/pro-medlemmar gör att hela forumet blir sämre, för alla. Jag vill inte stödja sånt.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-06-28 15:35
Ursprungligen av tjogin:

Jag tycker bara inte det är värt pengarna att bli plusmedlem, sen är det lite mot mina principer också; att t.ex. endast tillåta avatarer för plus/pro-medlemmar gör att hela forumet blir sämre, för alla. Jag vill inte stödja sånt.

Exakt. Jag efterfårgar något annat mervärde än en avatar och en "hemlig klubb" om jag ska betala för ett forum. Tyvärr har 99macs öppna del blivit ganska trist och dött på sistone med en massa upprepade trådar om samma ämnen.

Jag besöker ett flertal forum och om jag skulle betala för alla så blir det en ansenlig slant. Därför vill jag inte stödja 99macs betalningsmodell eftersom det kan leda till att fler forum tar efter.

Jag har dock full förståelese på att Björnström mfl lägger ned både tid och pengar på forumet och på något sätt vill ha ersättning för detta. Jag tycker dock inte att denna ersättning ska tas från de som bidrar till att forumet är aktivt och välbesökt. Det måste finnas något annat sätt att få in pengar mha annonser, frivilliga bidrag, "merchandise" osv.

I slutändan så är det ändå frivilligt att driva ett forum och om det driver Björnström till ekonomisk ruin och inte ger honom något så står det honom fritt att sälja det, överlåta det eller lägga ned det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-28 18:02
Ursprungligen av rhesus:

Exakt. Jag efterfårgar något annat mervärde än en avatar och en "hemlig klubb" om jag ska betala för ett forum. Tyvärr har 99macs öppna del blivit ganska trist och dött på sistone med en massa upprepade trådar om samma ämnen.

På vilket sätt har de två sakerna med varrandra att göra?

Ursprungligen av rhesus:

Jag besöker ett flertal forum och om jag skulle betala för alla så blir det en ansenlig slant. Därför vill jag inte stödja 99macs betalningsmodell eftersom det kan leda till att fler forum tar efter.

Jag är i en liknande sits. Jag prenumererar på ganska många tidningar och det kostar ju en slant. Ringer och ringer för att få dem gratis men de säger att det är svårt att förvänta sig att nått som kostar pengar ska vara gratis...

Har lite svårt att förstå tänket bakom, jag-vill-ta-del-av-infon-men-inte-betala. Vi håller tyst och kör så länge det håller, när det skiter sig så finns det alltid någon annanstans att hålla till. Har nog att göra med flumtänket att "Internet ska vara gratis" och "Kunskap ska vara fri" osv.

Tycker det är orimligt att Björnen ska betala allt. Har jag tyckt hela tiden. En hundrig per år tex har alla råd med. Vad är det typ 10kr i mån?

  • Medlem
  • International user
  • 2005-06-28 22:06
Ursprungligen av acke:

På vilket sätt har de två sakerna med varrandra att göra?

Jag är i en liknande sits. Jag prenumererar på ganska många tidningar och det kostar ju en slant. Ringer och ringer för att få dem gratis men de säger att det är svårt att förvänta sig att nått som kostar pengar ska vara gratis...

Är du allvarlig eller missar jag din ironi? Om jag bidrar till innehållet i tidningen så förväntar jag mig att få den gratis ja!

Ursprungligen av rhesus:

Är du allvarlig eller missar jag din ironi? Om jag bidrar till innehållet i tidningen så förväntar jag mig att få den gratis ja!

Skillnaden är att annonsörerna inte tycker vi är lika heta som Aftonbladet.

Ovanstående resonemang skalar åt fel håll - det är ju så att ju fler som skriver desto mer kostar det och desto mindre intäkter skulle vi få. Jag förstår ditt resonemang dock.

Om vi kunde trolla fram någon sponsor som täcker trafikavgifter, servrar och andra kostnader samt en del av tiden som läggs ner så skulle 99mac vara gratis för alltid. Vi har försökt anpassa kostnader och engagemang till intäkterna under det senaste halvåret men jag tycker 99mac har tappat "glöden" på grund av det.

Personligen har jag köpt medlemskap på några av dom forum jag gillar (älskar!) eftersom jag vet hur mycket jobb som ligger bakom och jag vill att dom ska både finnas kvar och bli ännu bättre. Alla forum förtjänar inte pengar - jag skulle säga att 99% av alla forum är rent av dåliga. Det finns undantag, om du tycker 99mac är ett av dom ska du hjälpa oss.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-06-29 00:53
Ursprungligen av Björnström:

Skillnaden är att annonsörerna inte tycker vi är lika heta som Aftonbladet.

Ovanstående resonemang skalar åt fel håll - det är ju så att ju fler som skriver desto mer kostar det och desto mindre intäkter skulle vi få. Jag förstår ditt resonemang dock.

Personligen har jag köpt medlemskap på några av dom forum jag gillar (älskar!) eftersom jag vet hur mycket jobb som ligger bakom och jag vill att dom ska både finnas kvar och bli ännu bättre. Alla forum förtjänar inte pengar - jag skulle säga att 99% av alla forum är rent av dåliga. Det finns undantag, om du tycker 99mac är ett av dom ska du hjälpa oss.

Problemet är att jag inte gillar iden med "privata" forum med "tystnadsplikt". Det smakar illa i min mun. Jag gillar inte heller de borttagna avatarerna som ger ett utseendemässigt trist forum med svårföljda diskussioner.

Jag skulle nog tänka mig att betala ca 100:- / år i stöd för ett forum jag gillar. För de pengarna vill jag inte ha något annat än att forumet fortsätter drivas på ett bra sätt.

Pro-tjänsterna är också en bra idé, de ger mervärde. Jag är ej i behov av dessa tjänster dock.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-06-29 11:45
Ursprungligen av Björnström:

Jag funderade igenom hela Plus/Pro konceptet i över ett år innan vi lanserade tjänsterna förra hösten. I samband med att vi uppdaterar 99mac till version 6.0 är det fullt möjligt att vi ändrar på upplägget - 60 kronor per år för en avatar och "stödmedlem" är ett bra förslag.

Så länge avatarerna inte är fria så anser jag att forumet är sämre än det behöver vara (för alla), och kommer således inte att stödja det heller, men det kanske andra vill.

Ursprungligen av Björnström:

Om vi kunde trolla fram någon sponsor som täcker trafikavgifter, servrar och andra kostnader samt en del av tiden som läggs ner så skulle 99mac vara gratis för alltid. Vi har försökt anpassa kostnader och engagemang till intäkterna under det senaste halvåret men jag tycker 99mac har tappat "glöden" på grund av det.

Har ni testat Google AdSense? Av vad jag har läst så har de mycket bra clickthrough jämfört med banners, då på grund av att annonserna har relevans med innehållet på sidan.

Edit: Hoppsan, de är ju där högst upp, missade dem. Kanske är det fel på positioneringen? Vad sägs om mellan trådslutet och formuläret?

Jag tänkte inte dra igång någon stor debatt om just betalfunktionerna - jag jobbar intensivt med att göra plus/pro mycket mycket fetare tack vare samarbeten med Apple och andra partners. När vi har något unikt och kraftfullt kommer fler ta steget mot plus.

Ni hajar nog hur svår min situation är och jag förstår att ingen inte vill betala ett öre.

Jag tycker vi släpper diskussionen om just betalforum tills vidare.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-06-28 21:45

Björnström: Bara ett tips. Strunta i att lägga till funktionalitet och erbjud ett billigare pris istället. Jag skulle kunna tänka mig stödja 99Mac, men jag vill inte ha kraffset som ingår i varken Pro/Plus, och förmodligen inget annat ni kan tänka er lägga till heller. Erbjud folk att vara stödmedlemmar, låt det kosta typ 60 kr om året, det behöver inte ingå nån extra funktionalitet överhuvudtaget. Och släpp avatarerna fria, för guds skull! ;-D

Ett tips till: gör det enklare att betala, kolla t.ex. på http://vip.tv.nu.

Och föresten, Acke: Det är inte fel på produkten, utan marknaden? Låter som strutsbeteende tycker jag.

Ursprungligen av tjogin:

Björnström: Bara ett tips. Strunta i att lägga till funktionalitet och erbjud ett billigare pris istället. Jag skulle kunna tänka mig stödja 99Mac, men jag vill inte ha kraffset som ingår i varken Pro/Plus, och förmodligen inget annat ni kan tänka er lägga till heller. Erbjud folk att vara stödmedlemmar, låt det kosta typ 60 kr om året, det behöver inte ingå nån extra funktionalitet överhuvudtaget. Och släpp avatarerna fria, för guds skull! ;-D

Ett tips till: gör det enklare att betala, kolla t.ex. på http://vip.tv.nu.

Och föresten, Acke: Det är inte fel på produkten, utan marknaden? Låter som strutsbeteende tycker jag.

Jag funderade igenom hela Plus/Pro konceptet i över ett år innan vi lanserade tjänsterna förra hösten. I samband med att vi uppdaterar 99mac till version 6.0 är det fullt möjligt att vi ändrar på upplägget - 60 kronor per år för en avatar och "stödmedlem" är ett bra förslag.

Hur vore det om dom flesta inkl Björnström skulle hålla sig till tråden. Mera OT får man leta efter.

Tomas, hur vore det om du lät moderatorerna sköta modereringen? Har du synpunkter på en tråd så skicka ett PM till någon av oss.

Tråden har tagit vägen över Dannes fråga (som egentligen inte var en fråga) varför hans tråd stängdes, till andra stängda trådar, till hur moderatorerna agerar, till att det behövs ett offtopic-del, till Plus-tjänsterna.

Det här är en tråd som behövs, så jag tycker att den ska få finnas kvar utan att delas upp i flera olika trådar.

  • Avstängd
  • 2005-06-29 09:15
Ursprungligen av Christian Å:

Tomas, hur vore det om du lät moderatorerna sköta modereringen? Har du synpunkter på en tråd så skicka ett PM till någon av oss.

Tråden har tagit vägen över Dannes fråga (som egentligen inte var en fråga) varför hans tråd stängdes, till andra stängda trådar, till hur moderatorerna agerar, till att det behövs ett offtopic-del, till Plus-tjänsterna.

Det här är en tråd som behövs, så jag tycker att den ska få finnas kvar utan att delas upp i flera olika trådar.

Det är precis sådana beskäftiga, präktiga kommentarer som gör att det blir en boring pc nörd känsla här…

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-29 09:36
Ursprungligen av fitzy:

Det är precis sådana beskäftiga, präktiga kommentarer som gör att det blir en boring pc nörd känsla här…

Håller inte med alls, jag tycker att det är helt korrekt... nästan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-29 09:38
Ursprungligen av Christian Å:

Tomas, hur vore det om du lät moderatorerna sköta modereringen? Har du synpunkter på en tråd så skicka ett PM till någon av oss.

Tråden har tagit vägen över Dannes fråga (som egentligen inte var en fråga) varför hans tråd stängdes, till andra stängda trådar, till hur moderatorerna agerar, till att det behövs ett offtopic-del, till Plus-tjänsterna.

Det här är en tråd som behövs, så jag tycker att den ska få finnas kvar utan att delas upp i flera olika trådar.

... men med detta tillägg, om man har synpunkter på en tråd, tycker jag att man ska skriva det i tråden, har man synpunkter på moderering tar man det i i ett PM,
ELLER i feedback forumet, om man vill ha det "public"

/Tangen

Ursprungligen av Christian Å:

Tomas, hur vore det om du lät moderatorerna sköta modereringen? Har du synpunkter på en tråd så skicka ett PM till någon av oss.

Tråden har tagit vägen över Dannes fråga (som egentligen inte var en fråga) varför hans tråd stängdes, till andra stängda trådar, till hur moderatorerna agerar, till att det behövs ett offtopic-del, till Plus-tjänsterna.

Det här är en tråd som behövs, så jag tycker att den ska få finnas kvar utan att delas upp i flera olika trådar.

Ja du kanske tycker så men här försöker vissa moderatorer av olika dignitet tala om hur viktigt det är med rubriker som beskriver vad tråden handlar om och det gör denna med önskvärd tydlighet...:)

Och nu börjar tråden spåra ur med personangrepp med...;) Det är lite kul det med...Not

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2005-06-29 15:05
Ursprungligen av Tomas Pärlestig:

Och nu börjar tråden spåra ur med personangrepp med...;)

O nej, - det tror jag inte, det var nog skämtsamt menat från alla håll.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2005-06-29 11:35

Men guuud vad trista ni är!
Varför detta eviga gnatande? Man blir ju bara såååå trött på att höra det här hela tiden.
Privatägda forum kommer aldrig att bli demokratins högborg.
Gillar man inte stämningen här, ja då får man väl leta sig någon annanstans.
Moderatorer väljs av Björnström. Gillar han inte hur dessa sköter sig står det honom fritt att välja nya, utan något demokratiskt val.
Blä på er!

Ursprungligen av bollman:

Men guuud vad trista ni är!
Gillar man inte stämningen här, ja då får man väl leta sig någon annanstans.
Moderatorer väljs av Björnström. Gillar han inte hur dessa sköter sig står det honom fritt att välja nya, utan något demokratiskt val.

Och värst vad du var gnällig i dag bollman. Dialogen är viktig för att skapa ett bra forum. Precis som det är för skapa en bra arbetsplats eller ett bra förhållande.

Däremot så behöver vi inte älta samma frågor om och om igen utan låta det gå ett tag mellan varven.

Blä på dig själv.

Jag anser nog snarare att det bra med så lite reklam som möjligt. Jag skulle gärna betala för att slippa reklamen, och då kan jag exemplifiera vip.tv.nu som någon nämde tidigare. Den reklamen jag ser här till höger är väl möjligtvis ett undantag, den blir man ju glad av... Anledningen till att det inte står plus eller pro under mitt namn för närvarande är lite för att jag inte känner något behov av tjänsterna och lite för att plånboken snarare skramlar än prasslar...

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2005-06-29 12:08

Alla som känner till 99mac och har besökt den mer än 20 ggr och inte betalt den lilla summan för plusmedlemskap är patetiska snåljopar!

  • Oregistrerad
  • 2005-06-29 13:26
Ursprungligen av Tobbe Hj:

Alla som känner till 99mac och har besökt den mer än 20 ggr och inte betalt den lilla summan för plusmedlemskap är patetiska snåljopar!

om man besökt 99mac mindre än 20 ggr men inte känner till det alls då?

Bevaka tråden