Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

99mac följer WWDC

Tråden skapades och har fått 125 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Nu när macarna ska börja gå på Intel-processorer får vi lov att vänja oss vid vissa slumpmässiga hängningar cilla...

  • Oregistrerad
  • 2005-06-06 20:37

Betyder detta att vi PC nördar kan börja använda osx i våra burkar inom en snar framtid?

Ursprungligen av G.Lindqvist:

Har nyligen köpt in iMac G5 2Ghz Rev. B, känner mig blåst på både pengar och förtroende av/för Apple. Intel pressar hela tiden ut processorer, därför man kände att x86-sidan var mindre intressant, för denna hype kring hastigheten på processorn. Suck!

Visst många påpekar att det här är en rätt steg i utvecklingen. Men, jag undrar jag....

Nu förstår jag inte riktigt hur du tänker faktiskt.

Men du har alltså köpt en iMac nyligen, en maskin som jag förmodar att du kände dig nöjd med från när den packades upp ur kartongen och fram till nu. Räknade du kallt med att den skulle kännas lika fräsch om ett år?

Att du bytte plattform för att intel spottade ur sig processorer förstår jag inte riktigt heller. Menar du att du kände ett tvång av att köpa en ny dator så fort det kom en ny processor?

Se det istället såhär, du har köpt en mac, vad som sitter under skalet är inte vidare viktigt, utan det är vad du ser/hör/känner när du arbetar vid din dator som egentligen betyder något. Hur flummigt det än kan låta så är det sällan prestandan som är viktig, det är upplevelsen.

Så öppna en flaska rödvin och sätt dig framför din iMac och var nöjd med din maskin som kommer fylla sin funktion och kunna köra de senaste versionerna av dina program i ett par år framöver. Och när det är dags at byta dator för att den börjar bli trött och du vill ha en lite snabbare upplevelse, då går du och införskaffar det som känns rätt då... Och förhoppningsvis köper du inte efter processortillverkare, utan efter upplevelsevärde.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2005-06-06 21:11
Ursprungligen av boloch:

Nu förstår jag inte riktigt hur du tänker faktiskt.

Men du har alltså köpt en iMac nyligen, en maskin som jag förmodar att du kände dig nöjd med från när den packades upp ur kartongen och fram till nu. Räknade du kallt med att den skulle kännas lika fräsch om ett år?

Att du bytte plattform för att intel spottade ur sig processorer förstår jag inte riktigt heller. Menar du att du kände ett tvång av att köpa en ny dator så fort det kom en ny processor?

Se det istället såhär, du har köpt en mac, vad som sitter under skalet är inte vidare viktigt, utan det är vad du ser/hör/känner när du arbetar vid din dator som egentligen betyder något. Hur flummigt det än kan låta så är det sällan prestandan som är viktig, det är upplevelsen.

Så öppna en flaska rödvin och sätt dig framför din iMac och var nöjd med din maskin som kommer fylla sin funktion och kunna köra de senaste versionerna av dina program i ett par år framöver. Och när det är dags at byta dator för att den börjar bli trött och du vill ha en lite snabbare upplevelse, då går du och införskaffar det som känns rätt då... Och förhoppningsvis köper du inte efter processortillverkare, utan efter upplevelsevärde.

Det där var väldigt bra sagt! Betryggande, på många plan. Kände mig lite rädd för att jag lurat min familj då de nyss beställt en iMac. Tänk om den inte kommer fungera med nästa års program? Lyckligtvis har jag hört att det ska vara hybridbinärer, som gör att programmen fungerar oavsett processor. Perfekt! Och iMacen kommer de isåfall inte behöva byta förrän den självdör runt 2025...

-- Patrik

  • Oregistrerad
  • 2005-06-06 21:23
Ursprungligen av boloch:

Nu förstår jag inte riktigt hur du tänker faktiskt.

Men du har alltså köpt en iMac nyligen, en maskin som jag förmodar att du kände dig nöjd med från när den packades upp ur kartongen och fram till nu. Räknade du kallt med att den skulle kännas lika fräsch om ett år?

Att du bytte plattform för att intel spottade ur sig processorer förstår jag inte riktigt heller. Menar du att du kände ett tvång av att köpa en ny dator så fort det kom en ny processor?

Se det istället såhär, du har köpt en mac, vad som sitter under skalet är inte vidare viktigt, utan det är vad du ser/hör/känner när du arbetar vid din dator som egentligen betyder något. Hur flummigt det än kan låta så är det sällan prestandan som är viktig, det är upplevelsen.

Så öppna en flaska rödvin och sätt dig framför din iMac och var nöjd med din maskin som kommer fylla sin funktion och kunna köra de senaste versionerna av dina program i ett par år framöver. Och när det är dags at byta dator för att den börjar bli trött och du vill ha en lite snabbare upplevelse, då går du och införskaffar det som känns rätt då... Och förhoppningsvis köper du inte efter processortillverkare, utan efter upplevelsevärde.

Självklart är jag nöjd med min iMac - såklart!

Är studerande och samtidigt egenföretagare, så 15.000 kr är mycket pengar för en person som mig. Därför svider det lite. När jag köpte en mac hade jag i vetskap att de håller mycket längre än en x86-dator, därmed ett finare vin. Får se hur länge det här vinet håller nu då! Ska nog framhålla att jag hade hoppas mer på att de lanserade en ny iBook modell eller liknade, nu blev det något helt annat, och därmed reaktionen.

Självklart går jag efter upplevelse, men när jag sedan får se nya funktioner skapade efter Intel-processor, kommer det känns surt! Visst, Apple lovar bakåt-kompatibilitet ett bra tag framåt, men jag litar inte på alla "andra" företag.

Jaja, den som lever får se!

Från C|Net News

Citat:

After Jobs' presentation, Apple Senior Vice President Phil Schiller addressed the issue of running Windows on Macs, saying there are no plans to sell or support Windows on an Intel-based Mac. "That doesn't preclude someone from running it on a Mac. They probably will," he said. "We won't do anything to preclude that."
However, Schiller said the company does not plan to let people run Mac OS X on other computer makers' hardware. "We will not allow running Mac OS X on anything other than an Apple Mac."

  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2005-06-06 21:01
Ursprungligen av Nicklas Högås:

Från C|Net News

Det låter positivt. Jag försöker smälta allt men det är mycket nu. Bara apple fortsätter göra egen hårdvara. Att os x inte går att köra på "vanliga" PC-burkar. Då kan det nog bli bra.

Jag hoppas dock att intel har en riktigt bra processor på g som inte slukar ström...

64 bitars??

Har alla glömt Cell processorerna? Flera kärnor i varje processor. Kommer Apple att sluta med Server hårdvara? Altivec??? Hur gick det med 64 bitars processorerna? Varför Intel och inte AMD?

Ursprungligen av erikbong:

Har alla glömt Cell processorerna?

Nej, men de är inte utvecklade för användning i persondatorer och skulle helt enkelt inte fungera särskilt bra i macar.

Citat:

Flera kärnor i varje processor.

Finns redan hos både Intel och AMD.

Citat:

Kommer Apple att sluta med Server hårdvara?

Gudars, nej. På x86-sidan hittar du både Intels Xeon-proppar och AMD:s Opteron, båda mycket potenta chip. Fråga Sun bara

Citat:

Altivec???

Kan innebära en viss försämring, SSE2 är klart sämre än Altivec och dessutom mest bara ett påhäng till flyttalsprocessorn. Men man måste väga det mot övriga prestanda, det är inte värt att hålla kvar vid en arkitektur bara på grund av vektoraritmetiken (som ändå används förhållandevis lite jämfört med annat i en processor). SSE3 verkar dessutom betydligt kraftfullare än SSE2.

Citat:

Hur gick det med 64 bitars processorerna?

Finns också hos Intel, om än inte i en lika elegant implementation.

Citat:

Varför Intel och inte AMD?

Ren gissning, men förmodligen på grund av att Apple inte vill ta risker och råka ut för leveransproblem igen.

  • Oregistrerad
  • 2005-06-06 21:06

Det här var rätt chockerande. Tror jag behöver smälta det lite.

Ha ha ha....

  • Medlem
  • Umeå
  • 2005-06-06 21:29

Enligt Steve skulle transitionen intelprocessorer vara klar under 2007, dvs om cirka 2 år. En modern Mac har ungefär fem års livstid innan det börjar bli dags att byta ut den. Det betyder att om man köper en ny Mac idag får man räkna med tre år då PPC-Macarna är avvecklade. Frågan är hur många programutvecklare förutom Apple som kommer att orka kompilera sina program för PPC-platformen när alla nya Macar bygger på Intel. Denna risk kommer sannolikt att påverka Apples hårdvaruföräljning märkbart negativt. Å andra sidan, två år är en lång tid att vänta av strategiska skäl.

Sitter själv på en pismo Powerbook som fortfarande tjänar mig väl, men knappst två år till...

Psykologiskt känns det som om Apple dödade G5ans glamour idag. Jag tror dock att den kommer att leva kvar i Xserve ett bra tag framöver.

Nytt forum för Mac OS X 10.5 Leopard för Intel:
http://www.99mac.se/forum/forumdisplay.php?f=150

Kommer alla macar med ett fett "Intel Inside"-klistermärke på burken i framtiden?

Och vad hände med AMD? Har inte de minst lika kraftfulla men strömsnålare processorer? Hade gärna sett en jämförelse, utvecklingen går väl lika bra för dem?

Personligen bryr jag mig dock inte vad för en processor som sitter på logikkortet. Det är helheten som räknas och till störst del OS X. Så länge inte OS X kan köras på en svenne-pc är jag nöjd. Och nu ser det ju mycket ljusare ut för win32-emulatorerna. Wine, here we come!

Att det inte blev Xenon eller Cell är ju klart, de är ju inte utvecklade för att sitta i "vanliga" datorer.

  • Oregistrerad
  • 2005-06-07 01:18
Ursprungligen av Marcus Holmer:

Kommer alla macar med ett fett "Intel Inside"-klistermärke på burken i framtiden?

Och vad hände med AMD? Har inte de minst lika kraftfulla men strömsnålare processorer? Hade gärna sett en jämförelse, utvecklingen går väl lika bra för dem?

Personligen bryr jag mig dock inte vad för en processor som sitter på logikkortet. Det är helheten som räknas och till störst del OS X. Så länge inte OS X kan köras på en svenne-pc är jag nöjd. Och nu ser det ju mycket ljusare ut för win32-emulatorerna. Wine, here we come!

Att det inte blev Xenon eller Cell är ju klart, de är ju inte utvecklade för att sitta i "vanliga" datorer.

Vid en nätt klockning (behåller standardfläkt) går en Intel Pentium M processor snabbare än ALLA, och jag menar alla processorer exempelvis AMD 64 FX55, i spel osv... fortfarande vid cirka 50% lägre strömförbrukning än någon annan desktop-processor. Här har du en hel artikel om ämnet, och dessutom tester och resultat.

http://www.tomshardware.com/cpu/20050525/index.html

Så Intel, har egentligen verktygen för att tillverka de bästa/mest strömsnåla "desktop-processorerna" på marknaden, föhoppningsvis är det sådant som hittar in i macarna, och inte som utvecklings-datorerna Pentium 4.... En trevlig detalj är förresten att Pentium M är baserad på Pentium 3's arkitektur.... Jaja, bara det är något annat än Pentium 4, som speciellt i sina senaste revisioner blivit förhållandevis..... skitkass.

En annan trevlig sak är att "risken" för att någon ska dekompilera eller cracka, porta eller annat.. OSX till andra X86 processorer lär ju öka dramatiskt.

Jag hoppas innerligt att detta byte innebär ett prisras på begagnade PowerBooks!

Känns som alla reagerar med ryggmärgen. Som har sagts tidigare är det ju inte märket på processorn som ger den unika mac-känslan. Visst har PPC vissa unika egenskaper (fraförallt grafiskt) som vi går miste om, men det är macen som hel produkt som är prylen, designen och inte minst OS X.

Men... jag förväntar mig att bytet kommer innebära en prissänkning. Upp till 20 % över hela linjen. Samt snabbare leveranstid och och en rejäl genomgång av marknadsföringen och ÅF.

En Intel-driven Mac Mini bör kunna säljas för ett MYCKET konkurrenskraftigt pris. Likaså så en iBook med Intel. De börjar nog med de bärbara, först iBooken, sedan PB, Sedan Mac Mini, iMac och sist PM. Sen kan vi nog räkna med bättre grafikkort i macarna framgent.

Det här är ingen fara. Allt kommer fungera som vanligt. Ingen idé att vänta med ett Mac-inköp idag. Det kommer bli kanon!
Och ja - Apple stryper alla andra Intel:ar utom sina egna.

Den som tjänar på detta mest är Intel.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-06-06 21:44

Känns inte bra!

Hur man än vrider och vänder på det så känns detta som ett nederlag. Apple har länge talat om PPCs överlägsenhet. Inte minst med G5ans 64bitar. Nu gäller inte något av detta längre.
Samtidigt fick vi inte se nån ny hårdavara. Framförallt inte nån uppgradering av de bärbara. På det hela taget känns det som apple har en hel del problems framför sig. Övergången kan bli pulig värre. I min värld tappar Apple massa cred på detta.

Fan det känns INTE bra!

Känns som alla reagerar med ryggmärgen. Som har sagts tidigare är det ju inte märket på processorn som ger den unika mac-känslan. Visst har PPC vissa unika egenskaper (fraförallt grafiskt) som vi går miste om, men det är macen som hel produkt som är prylen, designen och inte minst OS X.

Men... jag förväntar mig att bytet kommer innebära en prissänkning. Upp till 20 % över hela linjen. Samt snabbare leveranstid och och en rejäl genomgång av marknadsföringen och ÅF.

En Intel-driven Mac Mini bör kunna säljas för ett MYCKET konkurrenskraftigt pris. Likaså så en iBook med Intel. De börjar nog med de bärbara, först iBooken, sedan PB, Sedan Mac Mini, iMac och sist PM. Sen kan vi nog räkna med bättre grafikkort i macarna framgent.

Macintosh på Intel förjävligt.

Rolloq

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-06-07 00:37

Aj då. Bespottad och hånad många gånger om här på forumet. Visat med egna tester och relaterat till Barefeats fynd att jag inte håller med vad Apple dukar upp i prestandaväg, speciellt Photoshop prestanda. Påvisat att en bärbar centrino Pc kör åttor runt en Powerbook G4.

Verkligheten har kommit ifatt.
Hur känns det nu i det macreligösa tältet.

Mikael

Ursprungligen av miri:

Aj då. Bespottad och hånad många gånger om här på forumet. Visat med egna tester och relaterat till Barefeats fynd att jag inte håller med vad Apple dukar upp i prestandaväg, speciellt Photoshop prestanda. Påvisat att en bärbar centrino Pc kör åttor runt en Powerbook G4.

Som vanligt gör du det lätt för dig. Skälet till att Apple nu väljer att gå över till Intel har inte bara med prestanda att göra utan mer att göra med att Apple vill ha större marknadsandel snabbt! Med Intel som uppbackare så har Apple stor chans att gå från 3% marknadsandel till 10-20% på bara några år.

P.S. Vilken Centrino kör åttor runt en Powerbook 1.67 Ghz?

  • Medlem
  • International user
  • 2005-06-07 01:12

Jobs en riktig pastor!

Har nu sett Keynoten och känner mig lite lugnare. Mycket övertygande faktiskt.
Ser ut som läget är under kontroll. Bara det faktum att de skeppar en intel burk som ser ut som en vanlig G5a till utveklarna nästa vecka känns tryggt.
Men en sak, betyder detta att en Powerbook alltid kommer vara jämnsnabb med PC laptopparna?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-06-07 01:20
Ursprungligen av miri:

...en bärbar centrino Pc kör åttor runt en Powerbook G4.

Satt och funderade... Hur kör man åttor kring ett föremål?

Ursprungligen av miri:

Aj då. Bespottad och hånad många gånger om här på forumet.
Hur känns det nu i det macreligösa tältet.

Mikael

Obs, läs inte nedan om ni inte orkar med miris raljerande och mina svar

Tack bra, bättre än någonsin faktiskt. Detta är det bästa som hänt mig sen jag bytte ut HP-UX på min C200 mot Linux. Jag är helt säker på att OS X kommer att vara den bästa lösningen på vilken hårdvara som helst. Vem bryr sig om något annat?

En opteron med slackware korrekt installerat är en tuff konkurrent till en dual G5 med OS X, men macen är så mycket enklare att använda och konfigurera och detta kommer att vara sant under lång tid framöver.

Om du tycker att en AMD med windows är ett bättre alternativ gissar jag att du enbart använder din dator till att välja "unsharpen" i Photoshop. Hade du gjort något mer avancerat hade du för länge sedan tröttnat på windows.

Dessutom, vem kan föredra The Big Blue före Intel. Det är mig helt obegripligt. Av både känslomässiga och tekniska skäl.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-06-07 01:02
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-07 01:22

hehe

Innebär detta att vi måste montera neonljus i våra datorer, börja diskutera överklockning och FPS i Quake hela dagarna?

Bevaka tråden