Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

1366x768 på en Mac mini?

Tråden skapades och har fått 36 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Stinky:

ottomac:
Min erfarenhet är att just SwitchRes X är det allra bästa programmet för ändamålet. Kan det vara din ganska ovanliga signalkonvertering till projektorn som gör att Minin inte hittar den i Skärmdubblering-läge?
Själv valde jag SwitchRes X framför DisplayConfig efter att ha prövat båda. Jag kör rak HDMI till projen och kan pixelmappa upplösningen exakt från källmaterial till min proj-upplösning (1280x720).

Tack Stinky (och alla andra som svarat),

DVI-till-VGA + VGA-till-5xBNC ser helt klart ut som ett felköp. Borde kollat baksidan av Mac mini innan jag köpte kabel...

Oh, well... Är det någon som vet var man får tag i en DVI-till-5xBNC (eller, ännu hellre, DVI-till-5xRCA)...?

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-05-23 17:21

Det enda jag fick fram vara att upplösningen "should be active" under LCD men inte var det. Samt att jag under custom fick fram "active after reboot" trots att jag startat om flera gånger. Däremot försvann alla upplösningar förutom 800x600 och 1024x768.

Ursprungligen av hugin:

Det enda jag fick fram vara att upplösningen "should be active" under LCD men inte var det. Samt att jag under custom fick fram "active after reboot" trots att jag startat om flera gånger. Däremot försvann alla upplösningar förutom 800x600 och 1024x768.

Är det någon här som vet om problemet som varit med MacMini och grådassiga/gulnade bildskärmssignaler även smittar av sig på plasma och projektorer?

Jag antar att man både få samma problem här som vissa får med sina LCD skärmar
och CRT skärmar?

Jag har haft funderingar på att köpa en Projektor och driva denna med en MacMini.
Är detta en direkt dum idé om jag har höga krav på resultatet?

Mycket tacksam för svar!

/Kebarb

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-25 21:19
Ursprungligen av ottomac:

Tack Stinky (och alla andra som svarat),

DVI-till-VGA + VGA-till-5xBNC ser helt klart ut som ett felköp. Borde kollat baksidan av Mac mini innan jag köpte kabel...

Oh, well... Är det någon som vet var man får tag i en DVI-till-5xBNC (eller, ännu hellre, DVI-till-5xRCA)...?

Det skal inte ha någon betydelse. DVI-VGA fiksar ju bara så at macen använder sin DAC och skickar ut analoga signaler och är en helt passiv adapter. En VGA -> 5 x BNC är ju också bara en passiv konverterare eftersom månda prosjektorer har RGB+HV som är just 5 x BNC. Altså 5 x BNC är VGA och din Mac Mini lämnar just VGA. Så det är inte där felet sitter. Men ofta så är prosjektörer väldigt kräsna på vilken upplösning och sync frekvens man kör.

Så här ställer jag in Switchres

för att det ska fungera med min Sony HS10 LCD projje...

Se bif PDF

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2006-01-03 22:18
Ursprungligen av beh:

Det skal inte ha någon betydelse. DVI-VGA fiksar ju bara så at macen använder sin DAC och skickar ut analoga signaler och är en helt passiv adapter. En VGA -> 5 x BNC är ju också bara en passiv konverterare eftersom månda prosjektorer har RGB+HV som är just 5 x BNC. Altså 5 x BNC är VGA och din Mac Mini lämnar just VGA. Så det är inte där felet sitter. Men ofta så är prosjektörer väldigt kräsna på vilken upplösning och sync frekvens man kör.

Beh, du verkar ju vara en kille med kabelkoll... Jag har en mini och har just bytt projektor till en Benq som fått mycket bra kritik. HDMI-ingången skall användas till DVD/TV-signalen och i övrigt sitter det fem BNC-kontakter som det skriker "mini Mac" om. Var i hela världen köper jag en sju meter lång kabel (minimi 6,5 meter) som enligt vad jag förstår bör vara "DVI-I <=> BNC" för att ha så få konvertrar som möjligt längs vägen... ?

edit: jag öppnade en ny diskussion på http://www.99mac.se/forum/showthread.php?p=647872 eftersom jag inte tyckte rubriken på denna var rättvisande...

Senast redigerat 2006-01-03 22:49
Ursprungligen av Fredrik Dolk:

Finns dock en tråd om detta redan som skapades en dag före denna tråd:
länken inaktiv efter sammanslagning av trådarna //ohennig

Sorry.

...men när man söker på '1366' hittar man (konstigt nog) bara mitt inlägg.

/Otto

Senast redigerat 2005-05-18 19:22
Bevaka tråden