Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bränna data på DVD-R skivor?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jo, det är så att jag hade tänkt fylla en 4.7GB DVD-R skiva med backup på program och sånt.

Men min fråga är: Hur ska jag gå till väga?

Jag har Toast Ti 5.1.4 och letatde i programmet efter någon inställning eller dylikt för att få Toast att fatta att jag ska bränna 4.7GB.

När man startar Toast kan man ju välja att göra en data skiva och sedan välja vilket filsystem man vill använda. Men var sjutton ställer man in storleken på skivan? För antar inte Toast att man ska bränna en vanlig CD-R på 700MB, och kommer att säga stopp när man överstiger 700MB?

Sen kollade jag i inställningarna och där kunde man bocka för "Prefer Disc-At-Once", ska jag klicka i det?

Tacksam för hjälp!

[ 13 Oktober 2002, 00:47: Meddelandet ändrat av: grand_master ]

Om du håller Command-tangenten nedtryckt när du klickar på "Other" så ser du hela listan på bränningsalternativ.
Varför behöver du ställa in storleken på skivan?
Filvolymen som ska brännas avgör du enklast genom att dra mer eller mindre till programmet...?
Men: det brukar inte gå att bränna mer än cirka 4.2 GB, resten går åt till slask och styrfiler.

Varför inte använda inbyggda BurnDisc ?

Du behöver 5 gig ledigt för tempfilerna men för övrigt bara att bränna på.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Anders Täpp:
Varför inte använda inbyggda BurnDisc ?

Du behöver 5 gig ledigt för tempfilerna men för övrigt bara att bränna på.

Men vart hittar jag BurnDisc? Och hur fungerar det?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-13 13:19
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: grand_master:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Anders Täpp:
Varför inte använda inbyggda BurnDisc ?

Du behöver 5 gig ledigt för tempfilerna men för övrigt bara att bränna på.

Men vart hittar jag BurnDisc? Och hur fungerar det?

Discburn är inbyggt i systemet. Mata in en blank DVD och efter ca 5 sekunder kommer en dialogruta med valmöjligheter upp. Enkelt, men med sina begränsningar.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Acke:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: grand_master:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Anders Täpp:
Varför inte använda inbyggda BurnDisc ?

Du behöver 5 gig ledigt för tempfilerna men för övrigt bara att bränna på.

Men vart hittar jag BurnDisc? Och hur fungerar det?

Discburn är inbyggt i systemet. Mata in en blank DVD och efter ca 5 sekunder kommer en dialogruta med valmöjligheter upp. Enkelt, men med sina begränsningar.

Jasså! Det låter praktiskt, men vilka är begränsningarna då?

Jag kollade i Toast 5.1.4, och om man klickar på "Other" får man upp en meny och kan välja att skapa en DVD med data. Frågan är bara vilket filsystem får DVD-skivan?

Jag hittade funktion för att ställa in filsystemet på DVD-skivan till MacOS Extended som är väl HFS+?

Om det bara är du som ska använda DVD-skivan på din Mac så ser jag inga begränsningar alls.

Jag testade med Toast förut men jag fick då en DVD utan svenska tecken i filnamnen. Vet inte vad jag gjorde för fel men jag har bränt ett 20 tal DVD på jobbet med Disc Burner och inte haft några bekymmer.

Med andra ord är det jävligt dumt att bränna en DVD-skiva i Toast eftersom man bara får bränna 4.2 GB på skivan. Man missar ju hela 500MB efter som skivan klarar 4.7 GB!!

Men det problemet har man inte med Disc Burner? Är det bara att packa in 4.7 GB till bristningsgränsen?

Har man köpt en brännbar DVD-R skiva för 65 riksdaler, vill man banne mig utnyttja så mycket som möjligt!

[ 14 Oktober 2002, 17:38: Meddelandet ändrat av: grand_master ]

  • Medlem
  • International user
  • 2002-10-14 18:15

DVD-R rymmer bara 4.2 gig data.
på fixaren.com kan man köpa billiga DVD-R och DVD-RW-

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: martin:
DVD-R rymmer bara 4.2 gig data.
på fixaren.com kan man köpa billiga DVD-R och DVD-RW-

Men varför står det att dom rymmer 4.7 GB då? Är det bara 4.2 GB när det gäller data, och 4.7 när man kör video?

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: grand_master:
Men varför står det att dom rymmer 4.7 GB då? Är det bara 4.2 GB när det gäller data, och 4.7 när man kör video?

First time DVD SP users are often shocked to find that although they bought DVD-R disks which are labeled as “4.7GB,” they got an error message when they tried to burn a project that was only 4.6GB in size. In fact, those 4.7GB disks will only hold 4.37GB of computer data. The difference is in how you compute a gigabyte (one million bytes). A gigabyte of disk space is computed by multiplying 1000x1000x1000. A gigabyte of data is computed by multiplying 1024x1024x1024. You’re right; that doesn’t make sense, but that’s the way they do it and technically another term should be used when referring to a gigabyte of data, but no one does that and really all you have to remember is that no matter what brand of DVDR General disk you buy and no matter what type of computer or software you use, you can only put 4.37GB of data on the disk.

(Taget från en handbok till BitVice Encoder.)

  • Medlem
  • London
  • 2003-01-20 16:47

Så vitt jag vet så har DVD-skivor ett eget format (nästan) som heter UFS. Det går alltså att läsa på vilken dator som helst när du har bränt den...

Eller har jag missuppfattat det?

1
Bevaka tråden