Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya Xbox 360 med 3.2 GHz PowerPC-processor

Tråden skapades och har fått 45 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-14 13:45

Nu har de gått över till 2.7GHz med två kärnor
När skedde detta? Nuvaraned PowerMac:ar är single core G5:or.

Finns det någon "tech-buff" här som kan säga om det är svårare eller lättare att bumpa upp Ghz:en med fler kärnor? I mitt huvud låter det mycket mer komplicerat och verkligheten (för bl.a. Intel) tyvcks vara så att Dual Core CPU:er håller lite lägre klockfrekvens. Har jag fel?

3Ghz i en tri-core G5 låter avsevärt mycket med komplicerat än 3Ghz i en single-core.

xBoxen har INTE en G5:a i sig (utifrån all info som släppts), så det är svårt att direkt jämföra den med en G5:a och vad Apple "borde kunna fått". Jag tror Apple slänger i så snabba CPU:er de bara kan i sina maskiner.

Ursprungligen av Erik.dv:

Nu har de gått över till 2.7GHz med två kärnor
När skedde detta? Nuvaraned PowerMac:ar är single core G5:or.

Sorry, så är det ju såklart. Har inte läst specsen sen de släppte dem, men jag kan svära på att jag läste att det var dual core någonstans... nåja, fel var det iaf
Men ändå måste det ju vara enklare att dela upp 3 ghz på tre kärnor än att ha det i en kärna?

edit: hata apples origianlskittangentbord

Länk till bättre vetande...

För den som vill veta mer om IBM's Cell-arkitektur kan jag rekommendera följande länk.

AnandTech: Understanding the Cell Microprocessor

  • Medlem
  • Örebro
  • 2005-05-14 18:57
Ursprungligen av Erik.dv:

Nu har de gått över till 2.7GHz med två kärnor
När skedde detta? Nuvaraned PowerMac:ar är single core G5:or.

Finns det någon "tech-buff" här som kan säga om det är svårare eller lättare att bumpa upp Ghz:en med fler kärnor? I mitt huvud låter det mycket mer komplicerat och verkligheten (för bl.a. Intel) tyvcks vara så att Dual Core CPU:er håller lite lägre klockfrekvens. Har jag fel?

3Ghz i en tri-core G5 låter avsevärt mycket med komplicerat än 3Ghz i en single-core.

xBoxen har INTE en G5:a i sig (utifrån all info som släppts), så det är svårt att direkt jämföra den med en G5:a och vad Apple "borde kunna fått". Jag tror Apple slänger i så snabba CPU:er de bara kan i sina maskiner.

Det är nog precis lika svårt/lätt, lyckas du packa skiten tätare kan du ha lägre ström och högre klockfrekvenser. Men när man bygger fler cores använder man väl oftast bara med kiselyta med vad det nu är för teknik man har tillgänlig för tillfället. (I Amds fall 90nm strained(?)-SOI).
Vad gäller både Intel och AMD är väl problemet det att det börjar bli svårt att höja klockfrekvensen så mycket mer, vad de då gör är som sagt att bygga två stycken cores bredvid varandra och sätta dem i samma chip, så får man ju iaf högre teoretiskt prestanda även om det sällan kommer bli lika snabbt som EN dubbelt så snabb core hade blivit.
3GHz tricore behöver som sagt inte vara svårare, visst, klart den blir varmare, men den upptar ju också större yta. Dock har väl de där företagen förluster på chipen eftersom det kanske bara är 50% av dem som fungerar perfekt eller så, och resten får slängas (eller kanske går att göra budgetmodeller av...), och ju större kiselyta du använder desto större blir ju chansen att alltsammans går åt skogen. Kan väl tänkas att de kanske bygger in någon funktion så de kan disablea en trasig kärna dock, vad vet jag.

Jag tror iofs visst att xbox kör en "g5a", fast något bantad (den hade väl bara en altivecenhet bl.a., är det bara en i ppc970fx? den har ju iaf två flyttalsenheter). Nesen kommer ju ha mycket mindre cache, osv. (Kika på en bild på en athlon64-core så ser du snabbt att med 1MB cache upptas halva coren av själva processorn och den andra halvan av cacheminne... spar en hel del kisel på att minska ner den ytan).

Ursprungligen av apple4ever:

Kommer inte den att kosta väldigt mycket om den kommer ut i år?
Jag menar, på första länken i den här diskuttionen så står det Total Performance: 1TFlop
Är inte det runt 8-10ggr snabbare än nuvarande G5 datorerna? Men det är klart, när PS2 kom så var den ju kraftigare än många datorer med så..6,2GFlops

Kommer inte ihåg vad som eventuellt var "fel" med det, men häng inte upp dig för mycket på det. Kan bl.a. ha varit något med att man i vanliga fall mätte det vid operationer med två decimalers noggranhet eller något.. jag är för okunnig för det där =P, men det har väl alltid varit så när det gäller tvspel att siffrorna låter enorma men tja, verkligheten är en annan.
PS2 skulle väl vara värsta superdatorn bl.a.

Vad jag har läst ska den släppas till julhandeln i år. Typ 20 nov eller så i USA.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Vad jag har läst ska den släppas till julhandeln i år. Typ 20 nov eller så i USA.

Jo fast det finns inget spikat datum väl? Vilket kan tyda på att den blir försenad. MS har en viss vana att skjuta upp produkters släppdatum Xbox360 finns än så länge bara i prototypform skulle inte förvåna mig om det sitter ett iMac G5 kort i Xbox360

Ursprungligen av Simon Templar:

Jo fast det finns inget spikat datum väl? Vilket kan tyda på att den blir försenad. MS har en viss vana att skjuta upp produkters släppdatum Xbox360 finns än så länge bara i prototypform skulle inte förvåna mig om det sitter ett iMac G5 kort i Xbox360

Skulle inte tro det eftersom MS kommer lägga ALLT krut på att inte halka efter PS3..

Ursprungligen av Lizardman:

Skulle inte tro det eftersom MS kommer lägga ALLT krut på att inte halka efter PS3..

MS och Sony spelar dock i olika ligor. MS ser X360 som en kraftig spel-PC som ska komplettera Windows PCs. Sony har lite större visioner med sin Cellteknik.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-14 14:14

Men ändå måste det ju vara enklare att dela upp 3 ghz på tre kärnor än att ha det i en kärna?
Ja, fast då har du ju inte en 3.2 Ghz Tri-core CPU, då har du en 1.07 Ghz Tri-core CPU. Alla kärnor kör i full hastighet.

Vad gäller releasen så har man väl sagt "lagom till julhandeln". Sen om det hålls vet man ju inte. Apple sa "3Ghz inom ett år" 2003, nu är det 2005 och man ligger fortfarande under det målet…

Kommer inte den att kosta väldigt mycket om den kommer ut i år?
Jag menar, på första länken i den här diskuttionen så står det Total Performance: 1TFlop
Är inte det runt 8-10ggr snabbare än nuvarande G5 datorerna? Men det är klart, när PS2 kom så var den ju kraftigare än många datorer med så..6,2GFlops

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-14 15:43

Total Performance reflekterar nog båda GPU och CPU tillsammans. En GPU kan göra en massa gigaflops på beräkningar men inte "alla". Cellen i PS3:an är också GRYMT snabb "i teorin" och "i siffror". När produkten verkligen finns kan vi ju se vad detta innebär.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-14 16:03

Helt off-topic, men OSX Tiger är "förberett" för flera än 2CPU:er (som Arstechnica skrev ivf - dual multicore CPU:er, ungefär som att jobba med fler än 2 CPU:er).

  • Oregistrerad
  • 2005-05-14 16:23

Den skeppas ju inte förrän i november, så det är väl lite överdrivet att påstå att MS fått något som inte Apple får. Om det nu är något Apple har användning för är det väl snarare en fördel eftersom priset blir lägre när det tillverkas så stora volymer.

Det är intressant att de lyckats få till kylningen av ett sånt monster i den där lilla plastlådan.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2005-05-14 17:17

ska bli intressant att se hur dom har löst det med kylningen av den där besten, såg en video där dom nämnde vattenkylning. låter läskigt med tanke på att den ska fungera både stående och liggande. känner inte för att punga 300-400$ på någonting som kortsluts efter ett par månaders användning pga vattenläckage.

Anandtech skriver There are many rumors about the clock speed and nature of the PowerPC based cores, but most seem to indicate that they are some sort of derivative of the PPE that is in the Cell processor

I mina ögon ser detta ut att vara en specialbyggd processor enligt Microsofts specifikationer. Apples och IBM:s utstakade karta för G5:an är sannolikt helt annorlunda.

Det finns inga gratisluncher, och eftersom det är en applikationsspecifik processor har IBM inte behövt ta lika stor hänsyn till de krav som annars ställs på en processor för persondatorer. Det man måste tänka på är att en vanlig processor måste agera schweizisk armékniv och med bravur klara allt man säger åt den att göra, oavsett vilken sorts uppgift det rör sig om. Processorn i en spelkonsoll har en enklare uppgift, eftersom det är grafikchippet som gör grovjobbet.

Det har fortfarande inte släppts några detaljerade specar, men det som verkar vara tämligen klart är att processorerna i 360:an är ganska slimmade. Sannolikt är FPU:n rejält bantad, och den sofistikerade teknik för branch prediction och "out of order execution" som finns i G5:an saknas förmodligen nästan helt. Jag ser helt enkelt ingen annan möjlighet; ska man med dagens teknik få in tre processorkärnor och 1 MB delad L2 på ett och samma chip, och dessutom skrämma upp hela härligheten i 3,2 GHz utan att orsaka härdsmälta, måste man kapa några hörn.

Det enda jag hittat i schemaväg är det här, och den skissen är ändå från förra året. Dock verkar det mesta stämma, även om det blev 512 MB minne och inte 256 i den färdiga xboxen.

Bevaka tråden