Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vettiga bokföringsprogram?

Tråden skapades och har fått 88 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Tack dxaren, det ska jag göra, jag håller på att läsa in mig på en del grejer.
Är det förresten någon som har erfarenhet av att bokföra inkomster från google adsense är det krångligt eller?

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2008-12-15 09:29

iOrdning kommer i ver 3 till nyår. Av demon att döma är det en mycket förbättrad version vi har att se fram emot.

Ursprungligen av Le:

iOrdning kommer i ver 3 till nyår. Av demon att döma är det en mycket förbättrad version vi har att se fram emot.

Någon som testat iOrdning v3 och kan lämna ett omdöme?

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2009-02-13 07:27

Den är väldigt mycket omgjord, stuket är a´la iTunes nu. Har blivit något rörigare dock tycker jag, varför ska man så lätt ha tillgång till tidigare års bokföring t.ex? Det är ett helt ok program fortfarande, det bästa som finns till mac tror jag, men jag saknar fortfarande levreskontran.

Jag som nyligen startat i egen regi i liten skala har iordning. Har inte mer än kollat demon på tvåan och bara skrivit en faktura i trean. Verkar bra tycker jag. Snyggaste jag sett och ett enkerl interface. Får väl se sen när man ska göra bokslut nästa år, det är ju då det gäller vad jag förstår. Snyggt+enkelt= bra för nybörjare=mig

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-18 20:35

Jag har kört iOrdning i snart ett år och två bokslut (tidigare MacHogia, SPCS och StepOne), och kan inte annat än berömma detta program! Så enkelt, så snyggt och så bra support har jag aldrig varit med om! Det märks att utvecklarna gillar det de gör, och de lyssnar lyhört på användarnas önskemål om förslag till förbättringar.

Jag har ca 200 verifikationer och 30 fakturor per år, många är årligen/månadsvis återkommande, så att lätt nå tidigare år och kopiera verifikationen är väldigt smidigt.

Är man som jag svag för snygga program så blir det mycket roligare att bokföra med iOrdning...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-02 11:48

Behöver man ett bokföringsprogram om ens rörelse är väldigt blygsam och går minus? jag har en nystartad enskild firma och antalet varor jag sålt kan jag räkna på ena handens fingrar. Däremot har jag förstås fått inhandla en massa grejor för rörelsen nu i början. Hittills har jag bara antecknat vad jag sålt och alla kvitton på inköp är sparade. Jag kommer säkert att skaffa ett bokföringsprogram senare men just nu skulle det bara bli ytterligare en utgift när jag ändå ligger på minus.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2009-05-02 15:27

Bokföringen måste du som sagt sköta från första stund. Du får ju nu ett underskott att ta med till ett annat förhoppningsvis vinstgivande år.
Jag skulle definitivt vänja mig vid ett bokföringsprogram, exv utmärkta iOrdning, så att du är ordentligt bekant med det när sedan affären på allvar tar fart.

Du måste bokföra, men du måste inte göra det med ett bokföringsprogram, även om det kan vara en god ide att skaffa ett för att hålla reda på moms mm. Precis som Le säger.

På min site om bokföring så ser du hur man bokför inkomster och utgifter och moms mm. http://www.bokforamoms.se/

I länksamlingen finns även länkar till guider för bokföring, tex till Bokföringsnämnden, som dels har en broshyr om vad du behöver göra som förklarar hur man bokför med dator och på papper och dels PDF-filer i form av bokföringsblad.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-05-03 16:15

http://www.fortnox.se/prod_bokf.htm

funkar bra.

Nu lämnar jag alla kvitton till en redovisningsfirma eftersom jag inte har tid att pilla med detta + att det är bättre att någon som har koll på alla nya regler hjälper till.

1-2 timmar i månaden blir 500-1000:-/månad och då ingår bokslut och deklaration.

  • Medlem
  • Staffanstorp
  • 2009-05-05 19:22
Ursprungligen av obibobi:

http://www.fortnox.se/prod_bokf.htm

funkar bra.

Nu lämnar jag alla kvitton till en redovisningsfirma eftersom jag inte har tid att pilla med detta + att det är bättre att någon som har koll på alla nya regler hjälper till.

1-2 timmar i månaden blir 500-1000:-/månad och då ingår bokslut och deklaration.

Hur många verifikat har du per månad?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-05-05 21:07

150 sålda tjänster per månad +/- 50.
Varje dag samlas ca. 7-8 kvitton på sålda tjänster ihop som utgör en dagsinkomst.
De ger jag sorterade i datumordning till hon som fixar bokföringen.
20 dagar jobb per månad ger ca. 25 verifikat.
Hon knappar in de i sitt Visma-program och kontrollerar de få inköpskvitton jag har att de är OK för att göra avdrag på.

Hoppas beskrivningen inte är för luddig, är jättetrött just nu ...

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-06-17 23:23

Ett annat onlinesystem jag precis snubblade på:

http://systemqonline.com/

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-03-15 11:26

Hej allesammans!
Försöker få lite nytt liv i ämnet eftersom program utvecklas och det har gått 2 år sedan sista inlägg och jag står i behov av ett bokföringsprogram (enskild firma) utan krav på fakturering.

Tänker på ett program att installera på egen dator.
Hur ser det ut idag? Vad rekommenderas?

Mvh Malen

Jag kör Visma Enskild Firma på min dator via en virtuell pc. Tar lite extra utrymme men med hjälp av tiny XP så tar de totalt 1GB utrymme inklusive VMWare men du får då möjlighet att använda dig av alla program som finns både till Windows och Mac.

Ett annat alternativ är att använda dig av de web-applikationer som finns. Men jag gillar att ha saker lagrat på egna datorn och köra backup mot internet istället.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-03-15 13:17

iOrdning

Bokföring på din Mac

finns ingen anledning att titta någon annanstans.

Ursprungligen av planB:

iOrdning

Bokföring på din Mac

finns ingen anledning att titta någon annanstans.

Jag tittade på det bokföringsprogrammet för länge sedan och det var lite rörigt med alla kontonnummer (mest eftersom jag inte använder mig av dessa i min enskilda firma), sedan så saknar de vissa funktioner vid inmatning som jag använder mig av. Visserligen var de ett tag sedan jag testade men vad jag snabbt kunde skumma mig till via deras sida såg jag inte att allt var fixat fortfarande.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-03-16 22:36

StepOne

Ursprungligen av malen:

Hej allesammans!
Försöker få lite nytt liv i ämnet eftersom program utvecklas och det har gått 2 år sedan sista inlägg och jag står i behov av ett bokföringsprogram (enskild firma) utan krav på fakturering.

När jag var föreningskassör på 90-talet använde jag under flera år Montanias StepOne (version 3) på OS 9, först på en gammal Performa, sedan en iMac G3 (uj vad fort det gick på G3:an, det scrollade ibland för fort). Det var stabilt och efter lite knåp lärde jag mig anpassa rapportmallarna så att de såg ut exakt som föreningsårsmötet krävde att ha dem (det skulle se ut som det alltid gjort när gamla kassören skrev årsrapporterna på skrivmaskin )

Drog just hem demon för version 5 som installerar sig snällt på snöleoparden. Jag känner igen mig direkt i programmet. Det är lite lätt OSX-ifierat i gränssnittet, men alla funktioner, menyer, hur programfiler är strukturerat i Finder och - javisst hur man redigerar rapportmallar - verkar vara identiskt. Jag kan dock inte bara dra över en bokföringsfil direkt från min gamla backup, ge den rätt .ändelse (minns att på OS9-tiden slapp vi .xxx och hade resurs respektive datadel i filerna) och fortsätta. Skulle antagligen få öppna upp gamla bokföringen på en OS9 burk och exportera SIE-format, sedan kunna överföra t.ex. gamla kontoplaner.

Min poäng är - om jag skulle välja bland tillgängliga bokföringsprogram till macen idag blir det just för mig alla gånger StepOne - just för att det inte utvecklats på 10 år. Min inlärningskurva blir noll. Några nya funktioner i bokföring behövs inte, den skall göras precis som tidigare.

Kan jag rekommendera programmet? Tja, jag har kikat på iOrdning och det verkar ju lite nyare och mer rent och avskalat. Kanske lättare att komma igång med? Men jag får känslan att StepOne är lite mer anpassningsbart, kanske på bekostnad av lite knöligare. Men defenitivt inte omacigt (personligen associerar jag det oerhört mycket med mac, med tanke på alla timmarna jag satt med det). Nuvarande stabilitet kan jag inte uttala mig om efter bara 20 minuters test, men för 10 år sedan var det jordbävningssäkert och den inbyggda backuppfuntktionen räddade mig när jag efter diskettstrul trodde jag hade förlorat ett helt års bokföring. 500 kr dyrare än iOrdning har jag personligen tjänat in första sittningen då jag direkt kommer in i min gamla rutin.

[/slut nostalgi-inlägg]

Tillägg: men det är klart, koppling till internetbanken klarar det nog inte av...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-03-15 18:10

Tack för tips. Jag har WM Ware och jag ska titta på hur Visma och även iOrdning ser ut.

Mvh Malen

Min fru tipsade mig om Bokföringsprogram - Bokföring | SpeedLedger

Förenklar bokföringen rejält - det mesta blir automatiserat och "försvinner". Den använder sig av kontoutdragen från banken som grund, man bara markerar vad betalningen gäller så sköter programmet resten.

Ursprungligen av Björnström:

Min fru tipsade mig om Bokföringsprogram - Bokföring | SpeedLedger

Förenklar bokföringen rejält - det mesta blir automatiserat och "försvinner". Den använder sig av kontoutdragen från banken som grund, man bara markerar vad betalningen gäller så sköter programmet resten.

Det låter som ett strålande alternativ för de som inte är så insatta i bokföringens alla kryphål

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2011-03-16 11:04

Dock är Speedledger en nätbaserad lösning. Jag använder det själv (via Swedbanks e-bokföring), och det fungerar utmärkt i de flesta fall - det är bara att ange vad en viss in- eller utbetalning på kontot rör så fixas det mesta annat automatiskt, och de har en bra telefonservice då man behöver hjälp. Fördelen med att gå via banken är att man hela tiden har färska kontoutdrag och avstämning mot kontot.

Men som egenföretagare så rekommenderar jag verkligen att man skaffar lite grundläggande bokföringskunskap, så man kan hantera saker som kommer via Paypal eller kontant, eller kan bedöma rimligheten hos siffrorna. Har du inte kontonummer och -plan blir till exempel bokslutet mycket dyrare och krångligare att fixa.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-03-16 12:22

Automatiseringen förenklar mycket för de som har det enkelt redan.
Har man olika typer av verksamhet - moms/momsfri - som konstnärer ofta har då är det mycket man måste sköta manuellt.

Dessutom så föredrar jag att ha det installerat på egen dator.

Mvh Malen

jag driver en kiosk hur lägger man upp olika momskode på de man köper in till kiosken i iordning
jag har alla moms satser 0,6,12,25 men vad jag har set går det endast att få 25 %på utgående moms
obsaver att jag är novis på bokföring
jag har inte köpt iordning men skulle vilja det men jag kör test och där har jag inte hittat någon inställning på det
finns det bara på skarp läge eller finns det på testen också det finns bara moms kod 48 på utgående moms och inget mer

mvh kim

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-07-21 13:43

Om du kör i manuellt läge kan du lägga upp vilka konto du vill ur kontoplanen. Jag vet inte vilket sätt du använder när du bokför.

Jag kör Xdesk Bokföring , fungerar utmärkt med alla momssatser.
Enklare och billigare än Iordning.

Senast redigerat 2012-01-23 09:13
  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-07-25 12:49
Ursprungligen av Sven Pik:

Jag kör Xdesk Bokföring , fungerar utmärkt med alla momssatser.
Enklare och billigare än Iordning (borde nog heta Ioordning).

Xdesk har månadsavgift och dessutom ingen faktureringsfunktion som iOrdning har. Mycket enklare än iOrdning kan det nog inte bli om man fortfarande vill ha lite koll och sköta de löpande kostnaderna själv. Är man helt novis borde man ta hjälp av redovisningskonsult eller revisor. Blir det fel innebär det en massa kostnader i samband med bokslut.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2011-07-22 12:06

Ot

Annan fråga om iordning. Fungerar min vers. 3.4.3 med Lion?
//a

Black Friday hos Montania med halva priset på StepOne-serien bara idag. Kan vara bra att passa på om man funderat på det. Läs mer Black Friday hos Montania

Disclaimer: Jag jobbar på Montania men tycker ändå at det är en bra deal att tipsa om.

Bevaka tråden