Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fläktarna går hela tiden i min PowerBook 12'

Tråden skapades och har fått 95 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Joacim Melin:

En bra pekare är huruvida en sajt har mycket flashgrafik eller inte. Flash + Mac OS X = inget vidare. Åtminstone inte i 10.3.x....

Jag har inte märkt någon större skillnad mellan pc och mac när det gäller flash. Min G3 450 dör om jag inte kör firefox + adblock på till exempel aftonbladet. För mig att det är ungefär samma som motsvarande PC.

Det är inte så att apple ger ut några "firmware" till datorerna som kan "rätta till" fläktrusningen? (eller rättare sagt värmeutvecklingen)

Jag har nu varit runt på lite andra forum och de flesta tycks förknippa det högre fläktljudet med tiger. Det verkar även som om det mestadels är 12"-arna som lider av problemet. Det talas om att tiger sänkte temperaturen där fläkten startar men undertecknads PB startar mer eller mindre med en gång... Slutligen sätter många sitt hopp till en uppdatering av tiger.

En annan iaktagelse är att mina vänner med ibook inte har samma problem...

  • Medlem
  • Luleå
  • 2005-05-14 18:48
Ursprungligen av Gustav L.:

Jag har nu varit runt på lite andra forum och de flesta tycks förknippa det högre fläktljudet med tiger. Det verkar även som om det mestadels är 12"-arna som lider av problemet. Det talas om att tiger sänkte temperaturen där fläkten startar men undertecknads PB startar mer eller mindre med en gång... Slutligen sätter många sitt hopp till en uppdatering av tiger.

En annan iaktagelse är att mina vänner med ibook inte har samma problem...

det stämmer, en kompis har en ibook, trro 1 ghz:arn 12" och hans fläktar går mycket sälla igång.. dock har han panter... har för mej hans fläktar startar när cpu:n ligger nära 60!:-/ inte 47 som på min pb..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-15 10:25

Jag tycker fläkten går igång mindre med Tiger. Körde Temperature Monitor och tog mig över 130 Farenheit. Att jämföra med 10.3.9 där fläktarna startade på 115 F. Det är processortemperaturen.

Har inte kopplat in skärm och usb-tillbehör ännu. Dessa komponenter drar också upp värmen.

Från XRG;
CPU (topside): 47,2C
GPU (on die): 52,0C
Batt: 33C
HDD (bottom side): 46,3C
RME: 4,800rpm!

..men en stund senare;
CPU (topside): 46,2C
GPU (on die): 51,2C
Batt: 33C
HDD (bottom side): 46,0C
RME: 3,800rpm...

De program jag kör är Dashboard, Mail, Word, Safari, MSN och XRG på Tiger med min PB1,5GHz12" Jämför gärna med egna värden, programmet jag använder heter "X Resource Graph".

Jag menar att det är normalt att skriva, tjatta och kolla lite mail samtidigt och att det måste vara något fel. Kanske är det Tiger som är problemet? Jag har själv inte använt min dator med något annat operativsystem.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-05-16 19:24

jag har en ibook G4 1,2 12'' med panther och när jag testade när fläkten gick igång så var temperaturen så här: Power supply/memory bottomside 55,8 processor bottomside 69,0
graphics processor bottomside 63,2 battery 36,0
själv kan jag tycka att mina fläktar går igång för sällan, finns det någon som vet hur man kan sätta igång dem manuellt? eller om det finns ett program som man kan göra det i? väldigt tacksam om det finns, vill skona datorn lite. men att processor bottomside blev 69 Grader celcius!!! för varmt tycker jag.

På broder Gustavs begäran så skriver jag in mina temp. för en iBook G4 (1.2GHz, etc).

Vid surf, chat, musik, etc ligger temperaturen på cirkus 45c. Vid spel så toppar den vid 65c - utan att fläkten går (hör bara hårddisken) - dock när jag spelar Max Payne och First to fight så börjar fläkten gå, gissar på att den stiger över 65c då. Gpun ligger ungefär samma som cpun, plusminus två grader kanske. Min iBooks fläkt går _aldrig_ om jag inte spelar i 20+ minuter vilket jag tycker är rätt skönt

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-05-16 19:44

finns det något sätt att starta fläcktarna på ibook g4 manuellt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-17 10:35
Ursprungligen av Gustav L.:

Från XRG;
CPU (topside): 47,2C
GPU (on die): 52,0C
Batt: 33C
HDD (bottom side): 46,3C
RME: 4,800rpm!

..men en stund senare;
CPU (topside): 46,2C
GPU (on die): 51,2C
Batt: 33C
HDD (bottom side): 46,0C
RME: 3,800rpm...

De program jag kör är Dashboard, Mail, Word, Safari, MSN och XRG på Tiger med min PB1,5GHz12" Jämför gärna med egna värden, programmet jag använder heter "X Resource Graph".

Jag menar att det är normalt att skriva, tjatta och kolla lite mail samtidigt och att det måste vara något fel. Kanske är det Tiger som är problemet? Jag har själv inte använt min dator med något annat operativsystem.

Har du några tillbehör kopplade till? Ex bildskärm eller USB-enhet som behöver ström.

Ursprungligen av Oloff:

Har du några tillbehör kopplade till? Ex bildskärm eller USB-enhet som behöver ström.

Nix. Jag hade inte ens en usb-mus inkopplad. Dock kör jag wlanet för fullt - vilket iaf påverkar batteritiden. Det kan ju vara värt att nämna att laddning av batteri höjer temperaturen i hela burken och det kommar vi nog inte undan. Det stora frågetecknet är fortfarande (även med 10.4.1) varför fläktarna drar igång tidigare (vid en lägre tempereratur) på PB(drygt 45) än på IB(nästan 60)...

Jag hade trott att apple skulle höja gränsen med den nya uppdateringen av tiger. Nu valde de att inte göra det och då kommer de antagligen inte göra det senare heller. Det kan vara läge att klocka ned processorn eller hacka termometern

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-06-03 05:31
Ursprungligen av Gustav L.:

Det stora frågetecknet är fortfarande (även med 10.4.1) varför fläktarna drar igång tidigare (vid en lägre tempereratur) på PB(drygt 45) än på IB(nästan 60)...

Troligtvis beror detta på cpu:ns fysiska gränser. Vanligtvis brukar ju cpu:er inom samma serie ha samma spänningsmatning, oavsett frekvens, detta leder till att de billigare modellerna är mer värmetoleranta än de dyrare. Detta är ett fenomen som mer visar sig när en serie är äldre och alla cpu:er blir av hög kvalitet (yield).
Min gissning är helt enkelt att det är av stabilitetsskäl eftersom PB:n är känsligare än ibooken då den är högt klockad. Jag har dock ingen erfarenhet om hur stabiliteten på en PB är vid 70c, men att dra igång fläkten vid 45c verkar helt befängt.

Ursprungligen av clabbe:

hejsan jag har haft problem med min 12" pb g4 1,5 ghz.

jag tycker fläktarna är i gång för ofta, (praktiskt taget hela iden), och värst när man kopplade in usb-aparater i den då går fläktarna i gång upp till 5000 varv utan att man har ngt program i gång.

om någon har en extern skärm inkopplad hur reagerar datorn då? fläktarna igång hela tiden?

//clabbe

Så här ligger det till:

Med Mac OS X 10.2 så är datorn tyst. Med Mac OS X 10.3 eller senare går fläktarna hela tiden. Detta beror på att Apple ändrade gränsvärdena för hur varm datorn får bli innan fläkten ska gå igång. En av de saker som PB12:an fick mest kritik för var ju just att den blev väldigt varm, vilket kanske några minns.

Jag har en PB12 Rev.A och under den tid jag körde OS X 10.3.x så gick det att ladda ner ett paket vid namn Silent Night som ändrade i två preferencesfiler och därmed återställde de gamla värdena för när fläkten skulle dra igång. jag har inte testat detta med OS X 10.4 men kommer att göra det.

Kopplar du in en extern skärm får grafikkortet jobba extra och (tadaa) fläkten drar igång. Samma sak gäller med det mesta man gör. Vad som är nytt med 10.4 är att fläkten t.om går igång när man kör datorn på batteriet, vilket aldrig hände med 10.3.x.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-05-20 04:50
Ursprungligen av Joacim Melin:

Så här ligger det till:

Med Mac OS X 10.2 så är datorn tyst. Med Mac OS X 10.3 eller senare går fläktarna hela tiden. Detta beror på att Apple ändrade gränsvärdena för hur varm datorn får bli innan fläkten ska gå igång. En av de saker som PB12:an fick mest kritik för var ju just att den blev väldigt varm, vilket kanske några minns.

Jag har en PB12 Rev.A och under den tid jag körde OS X 10.3.x så gick det att ladda ner ett paket vid namn Silent Night som ändrade i två preferencesfiler och därmed återställde de gamla värdena för när fläkten skulle dra igång. jag har inte testat detta med OS X 10.4 men kommer att göra det.

Kopplar du in en extern skärm får grafikkortet jobba extra och (tadaa) fläkten drar igång. Samma sak gäller med det mesta man gör. Vad som är nytt med 10.4 är att fläkten t.om går igång när man kör datorn på batteriet, vilket aldrig hände med 10.3.x.

Nej så ligger det inte till. Fläktarna drar inte igång sin blåsturné förrän 10.3.8. När jag åter installerade 10.3.7 körde fläktarna igång med betydligt angenämare frekvens. Så var det för mig (PB12 Rev. B) och studerar man tidigare trådar ser man att så är fallet för de flesta.

När jag använder min dator normalt (mail, safari, msn...) så drar min processor snabbt upp i cirka 45 grader och grafikkortet landar på lite drygt 50. Sannolikt går min fläkt på grund av grafikkortet snarare än processorn och detta kanske inte förvånar så mycket egentligen; det är känt att Tiger lastar GPU:n mer än tidigare OS...

Oavsett vad som blir varmt i datorn så är fortfarande inte 50 grader något att tala om i chip-sammanhang och jag hade gärna "ställt in" en temperatur som passar mitt sätt att arbeta med datorn. Jag begriper inte hur de kan ha gjort en high-end-laptop vars fläktar tjuter när man skriver i word...

Men; vågar man gå in och mixtra med filerna som justerar fläktarna? Garanti? Är det någon som varit i kontakt med Applesupport angående detta?

Ursprungligen av Gustav L.:

När jag använder min dator normalt (mail, safari, msn...) så drar min processor snabbt upp i cirka 45 grader och grafikkortet landar på lite drygt 50. Sannolikt går min fläkt på grund av grafikkortet snarare än processorn och detta kanske inte förvånar så mycket egentligen; det är känt att Tiger lastar GPU:n mer än tidigare OS...

Oavsett vad som blir varmt i datorn så är fortfarande inte 50 grader något att tala om i chip-sammanhang och jag hade gärna "ställt in" en temperatur som passar mitt sätt att arbeta med datorn. Jag begriper inte hur de kan ha gjort en high-end-laptop vars fläktar tjuter när man skriver i word...

Men; vågar man gå in och mixtra med filerna som justerar fläktarna? Garanti? Är det någon som varit i kontakt med Applesupport angående detta?

Skulle det bli några problem så är det bara att formatera om (om datorn inte är allt för fucktard). Tror inte datorn har någon blackbox direkt.

Det kan vara Virex som spökar...

Fläktproblem med PowerBook? Har du Virex i maskinen och kör Tiger, så är det nog det största skälet - och enligt vissa uppgifter har detta varit ett problem sedan 10.3.
Kolla tråden http://www.99mac.se/forum/showthread.php?threadid=76951
Kolla även http://www.macfixit.com/article.php?story=20050304004522568

Jag har inte installerat Virex men tack ändå!

Intressant att även 1.5GHz dånar så mycket - jag har en Powerbook 12" 867MHz just nu och den kör med fulla fläktar hela dagarna känns det som. Hade tänkt uppgradera men jag kanske väntar pga detta.

Jag tror att den hjälper så till vida att den förlänger livslängden för datorns komponenter men PB12:an utvecklar en sån hög värme i ett litet utrymme så det är tveksamt om det finns något tillbehör som hjälper förutom att patcha OS X så termostatens gränsvärde ändras.

Sen är det inte fel med en sån platta om man gillar att ha datorn i knät när man sitter med kortbyxor på sig..

Jag köpte en ny Powerbook 12" 1.5 GHz idag. Fläktarna har inte startat en enda gång ännu. Detta är modellen som levereras med Tiger förinstallerat (byggd 29:e April). Väldigt skönt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-26 09:54
Ursprungligen av Björnström:

Jag köpte en ny Powerbook 12" 1.5 GHz idag. Fläktarna har inte startat en enda gång ännu. Detta är modellen som levereras med Tiger förinstallerat (byggd 29:e April). Väldigt skönt.

har du pluggat i extra tillbehör till den? Med bara PowerBook fungerar min 12" bättre med Tiger. Har modellen från förra våren. När jag pluggar i extern skärm drar fläkten igång tidigare. När jag pluggar i en USB2-hub drar fläkten igång som bara den. Trots att den har egen strömförsörjning.

Är det någon som haft problem med USB-hubbar? Jag hade det i Panther när strömkable trilla ur och den tog ström från datorn. Nu är allt ipluggat och ändå drar fläkten igång fullt ös. Rycker jag ut USB-hubben går fläkten ned. Det verkar också finnas ett samband till processortemperaturen. Stannar också på högre nivåer när USB-hubben är inkopplad.

Ursprungligen av Björnström:

Jag köpte en ny Powerbook 12" 1.5 GHz idag. Fläktarna har inte startat en enda gång ännu. Detta är modellen som levereras med Tiger förinstallerat (byggd 29:e April). Väldigt skönt.

Då har vi nog samma modell, 12'' (combo, 768MB & 60GB). Jag köpte min för 2 veckor sen. Jag upplever det som om det finns 3 lägen på fläkten: fläkt av, lite fläkt och hårtorksfläkt. Min pendlar mellan de 2 första lägena även om jag pluggar in extern mus och en FW-HD till den. Nån gång har jag fått den att gå upp på full fart men då hade jag laddaren i, FW-HD, iPod, mus, ethernet kabel, extern skärm, och sitter med många program öppna. Då kan jag förstå att fläkten går i gång.

PS.
Aldeles nyss gick den igång igen på mellan läget och nu har jag endast safari (bara 99mac), adium och ett icke-spelande iTunes igång. Jag har även pallat upp den på en lite tjockare bok så att den inte står direkt på bordet men ändå startar fläkten.
Känns beteendet igen?

Jag talade med Applesupporten idag och de instruerade att göra tre saker;
1. Starta om datorn och håll nere äpple+alt+p+r och vänta tills "startljudet" hörts tre (3) gånger (nollställning av grafikkortet.
2. Samma sak fast äpple+alt+o+f. (vet inte varför)
3. Stäng av datorn. Håll inne shift+ctrl+alt och tryck sedan en gång på powerknappen (datorn startar inte men bios tömms och du kommer att behöva ställa in klockan igen).

Inget av ovanstående hjälpte mig (men kanske någon annan) och så snart jag funnit en stand-in för min dator under servicetiden så lämnar jag in den. Tråkigt men förhoppningsvis så löser Apple det åt mig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-01 10:39
Ursprungligen av Gustav L.:

Jag talade med Applesupporten idag och de instruerade att göra tre saker;
1. Starta om datorn och håll nere äpple+alt+p+r och vänta tills "startljudet" hörts tre (3) gånger (nollställning av grafikkortet.
2. Samma sak fast äpple+alt+o+f. (vet inte varför)
3. Stäng av datorn. Håll inne shift+ctrl+alt och tryck sedan en gång på powerknappen (datorn startar inte men bios tömms och du kommer att behöva ställa in klockan igen).

Inget av ovanstående hjälpte mig (men kanske någon annan) och så snart jag funnit en stand-in för min dator under servicetiden så lämnar jag in den. Tråkigt men förhoppningsvis så löser Apple det åt mig.

Skall bli intressant att höra vad du kan få ut av Apple. Jag har felsökt mycket i ämnet och kommit fram till att det är så här hårdvara och mjukvara är konstruerad av Apple.

Fläkten går igång ofta om man belastar grafikkortet. Görs lätt av extern skärm. Räcker med web och mail för att få fläkten igång. Kör jag utan extern skärm dröjer det bara längre tid. En halvtimme istället för 10 minuter.

Full effekt, obehagligt högt fläktljud, har jag bara fått vid problem med USB2-hub. Första gången var det strömsladden som fallit ut. Andra gången (förra veckan med Tiger) löste det sig genom att rycka ut USB2-huben och låta den vara avstängd ett tag. Sedan dess har jag sluppit att fläkten går upp på max effekt.

...samtidigt är det svårt att veta om fläkten drar igång p.g.a. temperaturen på CPU eller GPU... Min GPU är ALLTID varmare än CPU:n så möjligen har jag något litet fel på grafikkortet. Datorn skall in på service i slutet av juni. Återkommer med information.

Detta oroar mig något. Jag har planerat att köpa en 15" PB och en 20" Cinema Display, kommer det inte vara en bra kombo då ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-03 13:00
Ursprungligen av raZmus:

Detta oroar mig något. Jag har planerat att köpa en 15" PB och en 20" Cinema Display, kommer det inte vara en bra kombo då ?

Försök att testsa de båda ihop. Se om fläkten går igång efter 10, 20, 30 minuter. Du får nog lyssna noga du ljudnivån i butik inte är den samma mot rum hemma/på jobbet.

15" ägare verkar mer nöjda än 12" med fläktaktiviteten. Men jag tvivlar att det rä en dramatisk skillnad.

Okej, det kanske är bäst att testa lite först. Om någon har egna erfarenheter av kombon får de dock gärna posta sig vilda här.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-31 09:23

Jag är också intresserad av just detta!

pb15" tillsammans med cinema 20"-display = mycket varm dator

Bevaka tråden