Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Upplösningsoberoende GUI?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag kommer ihåg då jag läste bland annat här och här att Tiger ska ha ett upplösningsoberoende GUI, dvs att man kan ändra storleken på fönstren och menyerna bland annat för att få skärmytan att bli större/mindre. Någon som har någon aning om hur det fungerar/om det ens följer med?

Vad jag förstått finns det, men inte tillgängligt än. Anledningen ska vara att utvecklare ska hinna göra om sina program innan det släpps. Dumt om det finns men grafiken i de flesta program inte klarar av det. Då kommer det se för jävligt ut.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-22 12:29

Funktionen finns som sagt i Tiger och går att leka med genom ett developerverktyg.

Dock är det just för att "leka" med - det är en utvecklingstjänst helt enkelt. Sannolikt är väl att 10.5 eller 10.6 går över till detta.

Problemet som finns idag med upplösningsoberoende interface är att mycket av det som ritas på skärmen idag är pixel-grafik (även många av Apples GUI saker så som knappar m.m.). Detta kommer troligen ändras så fort grafikkorten är snabba nog att hantera vektor grafik med samma prestanda som pixelgrafik (dagens lite nyare kort har stöd för detta men skickar säkerligen pixelgrafik runt snabbare än vektorgrafik).

1
Bevaka tråden