Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skype med SkypeOut och SkypeIn

Tråden skapades och har fått 159 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Tråden är två år gammal och länken i första inlägget fungerar inte längre.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-11 18:21

Nej, det är jag inte, men jag tycker det borde fungera. Fast jag har inte testat än. Funderar dock på att ta en sväng förbi Biltema. Jag får återkomma om det blir en sån...

  • Oregistrerad
  • 2005-04-11 18:28

Det vore väldigt uppskattat om du berättar lite för oss andra om du införskaffar dig en sån Jag håller utkik.

Peace, Love & Mac

  • Oregistrerad
  • 2005-04-11 19:14
Ursprungligen av Wheat:

Det vore väldigt uppskattat om du berättar lite för oss andra om du införskaffar dig en sån Jag håller utkik.

Peace, Love & Mac

Då kommer rapporten: Den lilla mojängen från Biltema fungerar utmärkt. Jag kom just tillbaka från Biltema och bara pluggade in adaptern. Efter det hade jag ytterligare en ljudenhet som bara funkade. Ingen mjukvaruinstallation behövs. Den identifierar sig som "C-Media USB Headphone Set".

  • Oregistrerad
  • 2005-04-11 19:59

Underbart! Jag tackar så hemskt mycket för att du gjorde det, då vet vi alla att det finns en möjlighet.

Mvh Alex

När man köper skypeOut, får man då ringa för de 10 euro som det kostar?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-04-11 21:35
Ursprungligen av SoMeThiNg:

När man köper skypeOut, får man då ringa för de 10 euro som det kostar?

Nä. Dom ska Skypes personal ha till personalfesten.
Allvarligt: Jo, du betalar €10 i förväg, precis som ett kontantkort till mobilen.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-12 09:17
Ursprungligen av Mattias Malm:

Då kommer rapporten: Den lilla mojängen från Biltema fungerar utmärkt. Jag kom just tillbaka från Biltema och bara pluggade in adaptern. Efter det hade jag ytterligare en ljudenhet som bara funkade. Ingen mjukvaruinstallation behövs. Den identifierar sig som "C-Media USB Headphone Set".

Vilket headset kör du till USB-adaptern? Nåt från biltema oxå?

  • Oregistrerad
  • 2005-04-12 09:31
Ursprungligen av Hogge:

Vilket headset kör du till USB-adaptern? Nåt från biltema oxå?

Jag har faktiskt inget headset ännu. För testet körde jag med två par hörlurar (det ena paret som mic). Eftersom jag inte vill ha stereolurar när jag "pratar i telefon" är urvalet mer begränsat. Jag har tänkt mig köpa Plantronics .Audio 50 för 199 kr på Siba. Jag väntar på att de ska få in dem i lager dock...

  • Oregistrerad
  • 2005-04-12 09:45
Ursprungligen av Hogge:

Vilket headset kör du till USB-adaptern? Nåt från biltema oxå?

Jag kör med biltema adaptern och en billigt headset som följde med ett gamalt creative ljudkort (soundblaster 16) till pc på jobbet och det låter faktist helt ok.

Såg att biltema hade 3 olika headset, 29.90:- 69.90:- och 98.90:- (sök på headset)

  • Oregistrerad
  • 2005-04-22 21:36

iMic fin med Skype

Ursprungligen av Hogge:

Vilket headset kör du till USB-adaptern? Nåt från biltema oxå?

Jag hadeiMic liggande och den tog jag i användning till mitt headset som inte var USB, men blev till det med hjälpa avjus iMic.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-12 07:17

Det du beskriver är tråkigt Omar. De tekniska hindren kan man överbrygga men vissa individers strävan att ha makt över andra (inom alla politiska strömningar) gör stor skada. I och för sig tror jag nog att Syrien inte kan stå emot allt för länge.

  • Medlem
  • 2005-04-12 08:10

Underskatta inte totalitära regimer. Dom skyr ofta inga medel, speciellt när det gäller pengar och fri information.

I Kenyas fall handlar det om investeringsmedel som saknas. Pengarna räcker inte när makthavarna har tagit sitt. Kenyas förbindelse utåt går via satellit mellan Nairobi och New York. Kablar ut och inom landet saknas helt.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-12 14:54

Man kan inte prata mellan iChat och Skype. Skype pratar bara med Skype.

Skype <–––––> iChat?

Ok! Men jag kan IMa va? eller är alla IM program begränsade till sin egen mjukvara, eller finns det någon gemensam standard IM protokoll som gör programen kompatible med varandra? Det här med IM är lite nytt för mig som du kanske märker.

Ursprungligen av Johan Perjus:

Ok! Men jag kan IMa va? eller är alla IM program begränsade till sin egen mjukvara, eller finns det någon gemensam standard IM protokoll som gör programen kompatible med varandra?

Ingen standard, alla slåss mot varandra. Microsoft har ett protokoll för MSN, AOL har ett för AIM/ICQ/iChat, Yahoo har ett för Yahoo Messenger osv. Jabber är tänkt som ett öppet protokoll som alla kan använda, men det är mest linuxgeeks som använder Jabber. Skype är ett eget protokoll så vitt jag vet.

I eftermiddag lanseras Svenska, Danska, Norska och Finska telefonnummer för Skype-In.

http://premium.mobil.se/nyheter/visa.asp?id=9294&sid=1

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2005-04-14 14:10
Ursprungligen av SoMeThiNg:

I eftermiddag lanseras Svenska, Danska, Norska och Finska telefonnummer för Skype-In.

http://premium.mobil.se/nyheter/visa.asp?id=9294&sid=1

Det var som sjutton! Installerade Skype i morse efter att ha läst testet och insåg att det kommer bli fantastiskt mycket billigare att ringa till Singapore (2,9 eurocent/min till fasta OCH mobiler) än med mitt vanliga IP-telefoniabonnemang. Och nu detta?! Känns som att slå in en öppen dörr när man säger detta men Skype har ju en potential att bli hur stort som helst!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-04-14 14:16

Hmm... så om jag fattar allt rätt... Så kan man i princip "ringa" från varje dator i hemmet samtidigt... Bara man har olika användare?

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2005-04-14 14:18

Det funkar redan att registrera sig för ett SkypeIn-nummer i Sverige! Finns bara 08-nummer att välja på vad det ser ut som dock, lite trist för oss Göteborgare..

Tusan att jag registrerade ett engelskt nummer i fredags!

Jag ska kolla om det går att byta

Neeej!

Can I change or switch my SkypeIn number?

Currently it is not possible to exchange your SkypeIn number for another once you've purchased it, this is something we are considering for the future.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-04-14 16:03

Du kan ha 3 olika skypein nummer/ användare
kostar €30 /nummer/år

"Can I have more than one SkypeIn number?
Yes, users can have up to 3 SkypeIn numbers registered to their Skype account.
Each SkypeIn number must be purchased separately."

Ursprungligen av MikaelF:

Du kan ha 3 olika skypein nummer/ användare
kostar €30 /nummer/år

"Can I have more than one SkypeIn number?
Yes, users can have up to 3 SkypeIn numbers registered to their Skype account.
Each SkypeIn number must be purchased separately."

Ah! Tack för tipset, då skaffar jag ett 08-nummer asap!

Det skulle vara koolt med ett skript soom gör att man kan ringa med skype out genom adressboken

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-04-16 02:19

Har en syster i Australien som jag tänkte ringa via SkypeOut, b.l.a till hennes Australienska mobilnummer.
Kostnaden dit är följande:
Australia - Mobile € 0.165
Australia-Shared Cost € 0.017

Undrar vad de menar med "Shared cost", åker då min kära syster på att betala för samtalen? Någon som har erfarenhet av detta?

  • Oregistrerad
  • 2005-04-22 21:48

SkypeIn anskaffat.

Hejasan, så har jag köpt SkypeIn nummer och fått voicemail med, gratis just nu. Det lönar sig att genast köpa för 30€ och inte som jag för endast 10€. Det fungerar fint och det att folk kan lägga besked till mig är toppen. Voicemail fungerar från vanlig telefon och från Skype till Skype.
Och nu är mina vänner glada igen, för det är dyrt att ringa från fastnet till en mobil, som var det ända jag mera erbjöd dem som inte själva hade Skype.

Då man ringer vtill SKypeIn betalar den som ringer normal telefontaksa. Och den som har mig i sin kontaktlista ser en liten bandspelarikon i min linje då programmet inte är aktivt. Besked kan alltid läggas också om inte bara Skype, men hela maccen är stängd. Toppen program.
mvh.
Karin

Hur får man Skype att svara på mail?

Har provat två gånger att köpa "Credits" för SkypeOut men bägge gånger gångerna har de registrerat "Chancelled" men reserverat pengarna!? Hos Föreningssparbanken har jag nu 2 reserverad belopp á 107:- som jag inte har tillgång till!

Har skrivit till Skype utan svar. Nästa steg blir att offra tid i telefon med banken för att försöka lösa detta.

Anledningen till "Chancelled" kan vara att det namn jag har på VISA-kortet är 1 (en) bokstav längre än namnfältet Skype har för betalning.

Tydligen anser Skype att de har en så begärlig produkt att det inte spelar någon roll om man har några missbelåtna kunder så länge man kan fortsätta och sälja till nya!

  • Oregistrerad
  • 2005-04-23 11:22

BT Headset!

Tjena!
Tack för uppslaget att börja använda Skype! Funkar grymt bra!

Jag använder ett SonyEricsson HBH-200 BT-headset till min iBook. Det blir ett helt ok ljud både ut och in.

Ursprungligen av Nilsanders:

Hur får man Skype att svara på mail?

Har provat två gånger att köpa "Credits" för SkypeOut men bägge gånger gångerna har de registrerat "Chancelled" men reserverat pengarna!? Hos Föreningssparbanken har jag nu 2 reserverad belopp á 107:- som jag inte har tillgång till!

Har skrivit till Skype utan svar. Nästa steg blir att offra tid i telefon med banken för att försöka lösa detta.

Anledningen till "Chancelled" kan vara att det namn jag har på VISA-kortet är 1 (en) bokstav längre än namnfältet Skype har för betalning.

Tydligen anser Skype att de har en så begärlig produkt att det inte spelar någon roll om man har några missbelåtna kunder så länge man kan fortsätta och sälja till nya!

Enligt FAQ:n

My order was cancelled, but I have a charge on my credit card?

During the purchase process, we send an authorization request to your credit card issued to check that sufficient funds are available. This is often shown as a booking or reservation on your credit card statement. It is not an actual charge. If the purchase subsequently fails, we cancel your transaction and remove this reservation.

However, it has come to our attention that some credit card issuers may not immediately show the transaction as removed, even if it has been. We assure you that funds were not withdrawn from your credit card and we have reversed the authorization request. If you have any doubts or require additional confirmation, please check with your credit card issuer and financial institution to further verify this. This process depends on the nature of your bank’s integration with credit card companies. As a guideline it may take up to 2 weeks to clear these transactions from your statement, but typically the time period is much shorter.

Jag har haft samma problem med mitt Handelsbanken VISA. Enligt FAQ:n tar det ett tag innan pengarna avreserveras.

Bevaka tråden