Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jobba utomlands i några månader?

Tråden skapades och har fått 68 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-04-11 10:38

Låter ruggigt skoj! Synd att man pluggar bara. Men, men ett ytterligare studieuppehåll kan väl aldrig skada

  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2005-04-11 21:35

Det låter riktigt intressant faktiskt. Framförallt för att få lite miljöombyte. Det jag kvalificerar mig som är väl möjligen skribent då jag skriver musikkrönikor för en lokaltidning. Får inget pröjs för det utan gör det för att det är roligt. Så att se världen och få betalt för det vore ju som sagt i princip bara plus.

Fick svar idag:

Dear Mr.Martin

Thank you for using our agent service. Sound good you will come to set up
the business in Phuket, office space we would like to reccomend you 2 places
deatails as below:

1.Office located at Phuket town in Crysler building. Office is 100 sqm.
which rental fee is 29,000 thai baht per month (5000 SEK)
including: 2 air conditiner
Free water
2.Office located quite near Laguna business area and Phuket Airport. Office
is 140 sqm. which rental fee is 15,000 thai baht per month (2500 SEK)

We also have the other office space in the project call "Nirvana Phutri" (
but the office is not finished yet until next month. I will get back to you
soon with picture and information.

Jag har fått svar av en lokal internetleverantör att dom kan leverera 256kb och 512kb anslutning via ADSL på kort tid. Snabbare förbindelser "mot offert" och jag har begärt offert

  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2005-04-12 18:04

Jag börjar bli riktigt intresserad nu; speciellt när man tittar ut genom fönstret och ser stora regnmoln och telefon ringer oavbrutet(jobbar i en kundservice till vardags).

Björnström: Hur många personer hade du tänkt och hur seriöst är detta. Det verkar ju sannerligen seriöst när du undersöker allting så grundligt

Jag ska kolla upp allting först för att se så det inte finns några gömda detaljer i detta som jag inte känner till. Vi har ju inte ens börjat kolla på möjligheterna att få visum och vad som krävs för att exempelvis hyra en lokal etc.

Förutsatt att allting ser ok ut och att Arvid (min kollega i MantaRay) också anser att detta kan vara en sund satsning tar vi nog ett beslut under sommaren. Jag är just nu "geografiskt obunden" som någon sa och råkar dessutom vara singel (tyvärr!) så jag har alla möjligheter att testa Thailand ett tag.

Till sist är det en fråga om budgetering - det verkar se väldigt bra ut dock. 80% lägre kostnader men oförändrade intäkter är ju en deal som är svårslagen. För att kunna göra en budget måste vi fått svar på alla detaljer ovan - därefter får vi ta ställning till vilken satsning vi ska göra.

  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2005-04-12 20:11

Jag kommer att följa denna tråd med glädje

  • Medlem
  • Svedala
  • 2005-04-12 23:59

Ja, det verkar väldigt intressant må jag säga.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-13 01:36

Jag kommer direkt efter lumpen jag lovar. Har inte den största erfarenheten vad gäller webbdesign eller dylikt, skulle kunna vara recensent dock. Om det inte passar kan jag alltid städa toan.

  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2005-04-13 09:38
Ursprungligen av Wheat:

Jag kommer direkt efter lumpen jag lovar. Har inte den största erfarenheten vad gäller webbdesign eller dylikt, skulle kunna vara recensent dock. Om det inte passar kan jag alltid städa toan.

Haha vilket underbart inlägg!

Jo, denna tråd kommer att följas med spänning. Tror på konceptet gör jag, nästan synd att man sitter så grundligt fast i Sverige (fru + två barn + hus + svenska kunder som inte tycker videokonferans är ett fullgott alternativ ens om det blir billigare för dem & lika bra... ).

Menmen. Det vore verkligen kul om ni lite friare människor fick till detta.

Senast redigerat 2005-04-13 14:58

Grattis, "Mr Martin"! Med ett sånt hyreskontrakt och såna medarbetare så har du både gratis vatten och gratis toastädning! =P

Alltså, jag vet att projektet inte är långt gånget, men jag undrar ändå över vilka "kvalikationer" som krävs? Kommer ni liksom att samla in alla intresserade och köra någon intervju, eller kommer det bli som ett litet kollektiv dit alla som kan bidra till inbringandet av dolares är välkomna?

// Johan

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-04-14 08:43

Jag tycker Martin ska göra det här till en dokusåpa också, och sälja till TV3: Två flugor i en smäll.

Ursprungligen av Danne V:

Jag tycker Martin ska göra det här till en dokusåpa också, och sälja till TV3: Två flugor i en smäll.

Tyvärr är det nog ett gångbart koncept som docktvål. Borde spöa Club Goja rätt ordentligt, typ...

Haha
Är Martin nästa Aschberg då? Club 99mac?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-14 09:41

Nej! Martins Show ska det va

Vi kan göra installationer med hjälp av oss själva... som en siluett av iPoden med den en vita hörlurssladden... fast sett från rymden

  • Medlem
  • 2005-04-17 11:14

Tror att ni med schyssta avtal och korta kontrakt kan locka dit några riktigt duktiga webbdesigners i klass med Jon Hicks och de andra XHTML/CSS-geekarna.

Skulle vara enormt kul att jobba där. Själv hoppas jag in på någon ekonomisk utbildning om ett år eller två, så när jag är klar och ni är etablerade ansluter jag gärna till teamet.

Jag är faktiskt förvånad över intresset - men det är positivt.

Jag resonerar främst ur ett perspektiv där Mantaray startar ett kontor och rekryterar folk för olika arbetsuppgifter. Rekryteringen behöver ju inte ske endast på 99mac utan man ska nog verkligen se till att det blir väl genomtänkt så att man inte får en massa partysnubbar som är fulla hela dagarna.

  • Medlem
  • Borås
  • 2005-04-17 11:43

Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att hänga på det här! Det låter otroligt spännande!

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-04-17 11:44
Ursprungligen av Björnström:

Jag är faktiskt förvånad över intresset - men det är positivt.

Jag resonerar främst ur ett perspektiv där Mantaray startar ett kontor och rekryterar folk för olika arbetsuppgifter. Rekryteringen behöver ju inte ske endast på 99mac utan man ska nog verkligen se till att det blir väl genomtänkt så att man inte får en massa partysnubbar som är fulla hela dagarna.

Ska man vara helt krass, så borde du rekrytera folk lokalt. Det finns ytterst kvalificerade Thailändare (eller Indier om man vill starta i Indien, eller Vietnameser i Vietnam, osv) som jobbar för en bråkdel av kostnaderna och som inte kräver hälften så mycket "logistik" och planerande - för att inte tala om visumstrul...

Det finns säkert t.o.m. kompetenta utlänningar på plats...

<duckar och springer...>

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-17 13:04

Ja, det bästa är att göra en seriös rekrytering och då verkligen damsuga marknaden efter rätt kompetens. Det är viktigt att det blir rätt från början, annars så förlorar det poängen. Skulle aldrig göra på något annat vis i mitt egna företag.

Danne: Jag tror det är viktigt att personalen kan flytande Svenska, Engelska, HTML, PHP, MySQL, CSS osv. (Nyhetsredaktörer och utvecklare) än att de är billiga. Det blir låg lön iaf. då det inte är så dyrt att bo och leva i Thailand, och inte så mycket pengar går till skatt och sociala avgifter i Sverige, eftersom lönen blir lägre.

Jag tror definitivt man ska försöka hitta en lösning som innebär att dom anställda inte betalar skatt i Sverige överhuvudtaget, arbetsgivaren kommer vara ett thailändskt företag inte ett svenskt. Har inte tillräckligt med kunskaper på området ännu för att bedöma hur man gör i praktiken.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2005-04-18 15:50

Företagshotell modell?

Skulle vara intressant att bara kunna hyra en holk som man kan sitta och koda i plus lägenhet eller boende modell studentkorridor till en rimlig penning i X antal månader. Kan vara nåt för fåmansbolag som är nätbaserade.

Reglerna för att slippa skatta i sverige är om jag inte minns fel att man är utomlands > 6 mån. Man kan ev också göra avdrag för dubbelt boende och resorna bör också vara avdragsgilla i deklarationen. Jag har inte 100 koll på vad konsekvenserna blir om man inte betalar skatt i sverige men pension m.m. lär bli lidande om man håller på länge. Det finns säkert en hel del som kan vara nyttigt att ta reda på.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-04-18 17:45
Ursprungligen av Björnström:

Jag tror definitivt man ska försöka hitta en lösning som innebär att dom anställda inte betalar skatt i Sverige överhuvudtaget, arbetsgivaren kommer vara ett thailändskt företag inte ett svenskt. Har inte tillräckligt med kunskaper på området ännu för att bedöma hur man gör i praktiken.

I princip betalar alla svenska medborgare skatt i Sverige om dom jobbar utonlands mindre än 137 dagar/år (dvs halva året). Jag är ganska säker på att detta är överenskommet med Thailand också. Jobbar man 138, så betalar man lokalt. Men se upp! Många gånger kan den lokala inkomstskatten vara mycket progressiv, dvs för en normal Thailändare som tjänar en tusenlapp/månad kanske man drar 10-15%. Men när inkomsten stigit till det tiodubbla, så kan skatten vara 50%.

I ditt fall lär det dock bli en hel del traktamente, och det är väl det som skulle locka, antar jag. Jag tror det ligger runt 350 spänn/dygn till Thailand. Kolla RSVs webbplats för info.

Spännande helt klart!

Jag och en vän funderade på att starta företag där för två år sedan, dock lekte vi mest med tanken
Kan inte säga att jag är någon expert på området som verkar efterlysas längre men jag kan gå undercover som thai. Som thai kan man komma undan lite billigare i thailand än "falangs"

Du behöver inte hjälp med transporter till och från flyget;)

T-son

  • Medlem
  • Borås
  • 2005-04-24 22:55

Hur går det med det här?

Mats är nere i Thailand nu och kommer kolla på kontorsutrymmen på Koh Samui och Phuket - två öar där det numera finns bredband (nåja, 3mbit ADSL iallafall).

Ska bli intressant att se totalkostnaden när man sammanställer allt och räknar in flygbiljetter etc.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-14 19:13

Låter ju allt lite lockande.

Bevaka tråden