Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ljudkvalité med AirTunes

Tråden skapades och har fått 36 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Sollefteå
  • 2005-04-05 13:22

Det finns en viss sanning i det hela.... Faraday påvisade att ett magnetfält kan påverka polarisationen hos fotoner. Men därifrån till att ett magnetfält kan påverka överföringen i en låghastighets optisk kabel är ett lååångt steg.

Mera läsning i ämnet här: http://www.wooster.edu/physics/JrIS/Files/Darfus-TheFaradayEffect.pdf

Utvecklingen av innehållet i denna tråd är ett bra exempel på vad jag uppskattar på 99mac. Någon frågar hur det låter i högtalarna när man använder Airtunes. Två sidor senare kan man lära sig Faraday-effekten. Eller den kanske alla kunde förut?

Ursprungligen av matseng:

Det finns en viss sanning i det hela.... Faraday påvisade att ett magnetfält kan påverka polarisationen hos fotoner. Men därifrån till att ett magnetfält kan påverka överföringen i en låghastighets optisk kabel är ett lååångt steg.

Mera läsning i ämnet här: http://www.wooster.edu/physics/JrIS/Files/Darfus-TheFaradayEffect.pdf

Nja, det är kanske så att Faraday-effekten gäller för höghastighetskablar istället. Låter det vara osagt men det uppstår visst då magnetfält runt optiska fiber.

Testet var ett blindtest men man kan ju ändå höra skillnad på t.ex. basåtergivning och liknande. Naturligtvis kan man inte säga om en kabel är bättre än en annan men man kan ju helt klart dra slutsatsen att olika digitalkablar påverkar ljudet, punkt slut. Därmed påverkar ju också digitalkabeln ljudet, precis som en analogkabel gör men kanske inte med fasvridning osv. Överföringsfelen i kabeln orsakar väl andra effekter.

...och visst är det kul när man börjar läsa om AirTunes och landar i Faraday-effekten

  • Medlem
  • Sollefteå
  • 2005-04-05 16:50
Ursprungligen av aquilas20:

Nja, det är kanske så att Faraday-effekten gäller för höghastighetskablar istället. Låter det vara osagt men det uppstår visst då magnetfält runt optiska fiber.

Nej, tvärt om. Ett magnetfält kan påverka polariseringen av ljuset i kabeln - en kabel genererar däremot inget magnetfält. Gjorde den det skulle man kunna lägga en spole vid en optofiber och avlyssna trafiken, och det kan man inte göra.

Jag har rotat fram mina anteckningar från hösten 03 då jag läste kursen. Jag visst har rört ihop begreppen lite här i debatten. En optisk fiber består av två (eller egentligen tre) delar: en kärna och en mantel. Ljuset skickas i kärnan men egenskaperna hos manteln påverkar ljuset i kärnan trots att ljuset aldrig når dit. Men utanför kabel finns det ALDRIG något elektromagnetisktfält, optofiber är helt immuna mot störningar från elektromagnetiska källor. Därmed måste man ta hänsyn till hela kabeln när man designar den och inte bara kärnan. Hur detta gäller för de något billigare trådarna vi använder mellan CD-spelare och förstärkare täckte inte kursen.

Men helt klart är att olika material i kärnan kan påverka signalkvaliten i andra ändan men naturligtvis påverkar även kodning men kanske framförallt högtalarna samt kabeln till dessa.

Härmed avslutar jag debatten om optiska fiber, optiska trådar och allt som hör därtill. Mitt råd är att köpa en optisk tråd och njuta av den trådlöst strömmade musik från er iBook i soffan.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-04-05 12:45
Ursprungligen av aquilas20:

Det där med digitalkablar är märkligt. Man kan ju tycka som många här påstår att kvalitén (och därmed priset) inte skulle ha någon inverkan på ljudet, signalen skickas ju som ljuspuls som borde vara likadan oavsett material. Jag gjorde slag i saken för att kolla det och jämförde en digitalkabel inköpt på Kjell & Co. för 79:- och en från HiFi-klubben för 800:- och jag kan lova er, till och med en halv döv och helt tondöv människa skulle hört skillnad. Det var lite som dag och natt alltså och då använde jag samma system för alla tester, samma låtar osv. Testerna gjordes både från CD, DVD och optiska utgången på min dator. Så nån skillnad finns det på bra och billiga kablar.
Det jag skulle kunna tänka mig påverkar är hur kabeln reagerar på magnetfältet som uppstår när ljuspulsen skickas genom kabeln, precis på samma sätt som analogkabel påverkas av detta men säker är jag inte. Det sägs också i hifi-kretsar att en bra analogkabel spöar en kass digitalkabel vilket man inte heller tror på när man hör det.

Men hallå... :eek:

Du kan inte göra ett lyssningsprov på detta - möjligen ett blindtest. Det enda riktigt objektiva sättet är att stoppa in ettor och nollor i ena änden och sedan räkna i andra änden vad du fått ut (och då ska man ta med alla felrättningssteg, o.s.v.). Möjligen kan du bedöma kablar om du handlar nåt härifrån.

Magnetfältet har nån annan redan svarat på

Sen, till sist, en bra analogkabel spöar en kass digitalkabel - allt hänger på avkodningen och överföringsprotokollet för den digitala kabeln. En digitalkabel som gör vad den ska överför informationen utan att informationen förändras - en analogkabel kan aldrig, jag upprepar, aldrig göra detta. Hur man än vänder och vrider och balanserar så agerar kabeln filter/fasförvrängare i nån liten frekvenskomponent.

Jag tycker fortfarande att det är att likställa med kant-tuschpennan som fanns till CD-skivor en gång i tiden...

  • Oregistrerad
  • 2005-04-05 10:52

det är väl snarare omvandlarna till/från det optiska som kan vara dåligt...
så själva kaneln är det säkert ingen skillnad på, speciellt inte om den inte är så lång.

hittade för övrigt en jätterolig tråd på prisjakt, där en kille har hört av sin bredbandstekniker att optiskt är bäst. sedan kallar han alla andra för idioter för att dom inte tror på honom.

http://www.prisjakt.nu/forum/index.php?showtopic=53888&hl=optisk

Bevaka tråden