Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

12 "nya" pro apps släpps på NAB

Tråden skapades och har fått 154 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-04-17 21:48

Då var uppgraderingen beställd

Final Cut Studio - Upgrade from Final Cut Pro
Artikelnummer: M9912
Skickas vanligen: 4 - 6 veckor

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-17 21:53

Så är Sonudtrack Pro lite av ett Pro Tools motsvarighet? Undrar ett audio-blåbär.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-04-17 22:27

Sådär då har man gått igenom alla quicktours och läst lite på sidorna. Måste ju säga att det inte är allt för små uppgraderingar på mjukvaran. Den jag kände minns för var nog DSP4 som mest kändes som en uppgradering för HD.
Sen tittade jag på nyheterna i shake och kan inte annat än att gapa

Final Cut Studio blir det till att spara ihop till iaf. Shake får jag fortsätta drömma om att äga själv

Någon som vet om apple kommer ha fler presentationer under NAB och när?

From the DVD Studio Pro 4 Specs page:

For Playing Back HD DVDs
Macintosh computer with PowerPC G5
Apple DVD Player v4.6
Mac OS X v10.4.1

Från appleinsiders forum.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-17 22:33

Soundtrack Pro verkar göra mer av vad det SKA göra - fixa ljud till video Verkar grymt... FCP 5 - kan inte vänta!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-17 22:35

Någon som vet om apple kommer ha fler presentationer under NAB och när?

Förra året körde man mjukvaruupdate på Söndag och hårdvara på Måndag... Låt oss se vad som händer imorn...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-17 22:37

DVD studio
"Mac OS X v10.3.9
QuickTime 7.0 or later"

Ska vi ta detta som ett säkert tecken på att Quicktime 7 kommer till Mac OS 10.3.9. Låter bra!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-17 22:37

Detsamma gäller för FCP, men vissa funktioner försvinner låter det som.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-17 22:58
Ursprungligen av Erik.dv:

Detsamma gäller för FCP, men vissa funktioner försvinner låter det som.

Ja, allt som har med Core Image och Core Video plus en del annat antar jag. Men jag tror det e viktigt för Apple att se till att Mac OS X 10.3.9 användare kan se h.264-material.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-17 23:11

Bara jag som inte hittar något att läsa om Compressor 2?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-04-17 23:14

Förutom att det finns och att det verkar stödja nätverksrendering så hittar jag inget annat. Det om nätverksrenderingen stog på sidan om dvd studio pro

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-04-17 23:55

http://www.apple.com/finalcutstudio/dvdstudiopro/featureoverview.html
Compressor 2
DVD Studio Pro 4 includes Compressor 2, a full-featured video and audio compression application. Compressor gives you control over encoding, including the ability to encode several clips in one batch operation to a wide variety of formats and perform advanced format conversions at the same time. It also integrates well with Final Cut Pro 5, providing exceptionally high-quality H.264, MPEG-2 streams.

Pristine scaling and encoding
Optical flow image analysis for advanced conversions
Scale and encode HD to SD MPEG-2 in one step
Convert interlace to progressive
Convert PAL to NTSC or NTSC to PAL
Two-pass variable bit rate (VBR) MPEG-2 encoding
12 image processing filters
Compatible I-frame insertion
Split-screen comparison
Droplets for repetitive tasks

http://www.apple.com/finalcutstudio/dvdstudiopro/specs.html

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-18 00:05

Optical flow image analysis for advanced conversions

Shake 4 har en demo av detta - verkar minst sagt jättebra. Detta får min fundera över om inte compressor kommer stödja standardkonvertering (PAL <-> NTSC/HD <-> HD/SD <-> HD).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-18 00:06

Haha... Det står ju där!

• Convert interlace to progressive
• Convert PAL to NTSC or NTSC to PAL

GRYMT!!!! Återstås att se kvalitén/prestandan bara!

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-04-18 00:08

åh underbart. Hoppas det funkar klockrent nu bara

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-04-18 00:23

Leverans info på uppgradering:

FINAL CUT STUDIO UPGRADE FROM FCP-INT M9912Z/A On or before 30/05/2005

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-18 00:26

Erik, man skulle inte kunna få en liten resumé av Apples släpp. Är du imponerad? Vad är mest imponerande osv. Alltid kul för en amatör att höra från någon som jobbar direkt med dessa saker.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-18 00:54

Blonkat till flera gånger på min iChat ikväll från arga Logic-användare som känner sig sura över att GB och nu STP får allt godis först. Nu senast, en ny och förbättrad audio editor.

Någon som läst eller vet hur mediahanteringen har fixat sig till 5án.

Det verkar som om 5án har fått sig en rejäl ansiktslyftning men någon som vet hur händelsevis.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-18 11:24

Ja, ska tänka igenom något smart att säga om hela FCS (Final Cut Studio).

Intressant, men smart val, att gå bort från namnet "Final Cut Pro HD" och tillbaka till "Final Cut Pro X".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-18 11:25

Mediahanteringen sägs det inte mycket om... xSAN/Workgroup-stödet skall ju vara bättre... Återstås att se vad som hänt på mediahanteringsfronten.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-18 12:17

Vad är den stora nackdelen med mediahanteringen i FCP? Undrar en nyfiken.

Ursprungligen av acke:

Vad är den stora nackdelen med mediahanteringen i FCP? Undrar en nyfiken.

Ja du, den biten kräver nästan en egen tråd.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-18 13:42

Vad är den stora nackdelen med mediahanteringen i FCP? Undrar en nyfiken.

Kortfattat kan man göra en jämförelse mellan iTunes och "äldre" MP3-spelare hur FCP jobbar idag.

Med iTunes kan du få "ta över" hanteringen av all din meda. Rippar du en skiva så lägger iTunes in filerna på en specifik plats och ordnar ALLT åt dig. Ändrar du något i iTunes så sker ändringen i Findern också.

En äldre MP3-spelare (eller FCP ) "tar inte hand om" mediat speciellt mycket alls åt dig. Detta leder på sitt sätt till stor frihet. Du kan ha vissa delar av ditt media centralt på en server, vissa på en extern FW disk och vissa på ditt RAID-sett. Nackdelen här är att du lätt tappar media eller att man blandar ihop media i Final Cut och på din disk. Om du ex. döper om filer i Final Cut så återspeglar sig inte denna ändring på din disk i Finder.

Ex. om du rippar en CD med muisk till FCP så kommer inte den säga "ohoy mate! That's a removable device you have there! Don't you want to copy the media to your projects media folder?". FCP kommer i sin tysthet lägga in filerna. Nästa gång du startar projektet kanske du skickat skivan med musiken på och - oj, FCP gråter nu över media som flyttats offline.

Detta har som sagt både för och nackdelar, men många tror jag skulle föredra en med "iTunes" liknande hantering av FCP's media.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-18 13:51
Ursprungligen av Erik.dv:

Vad är den stora nackdelen med mediahanteringen i FCP? Undrar en nyfiken.

Kortfattat kan man göra en jämförelse mellan iTunes och "äldre" MP3-spelare hur FCP jobbar idag.

Med iTunes kan du få "ta över" hanteringen av all din meda. Rippar du en skiva så lägger iTunes in filerna på en specifik plats och ordnar ALLT åt dig. Ändrar du något i iTunes så sker ändringen i Findern också.

...

Detta har som sagt både för och nackdelar, men många tror jag skulle föredra en med "iTunes" liknande hantering av FCP's media.

Tackar för den förklaringen. Verkligen dumt att ha det på det sättet. Verkar ju helt logiskt att åtminstonde ha möjligheten att välja mellan de två sätten.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-18 13:45

Det KAN vara så att Apple väntar med mediahanteringsuppdateringen tills FCP 5.5 eller dyl. då FCP 5 fortfarande rullar på 10.3.9 (Panther) vilket gör att ex. Spotlight INTE funkar där... Filsystem/medihanteringsuppdateringar är nog rel. omfattande kan jag tänka mig...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-18 15:33

Ja, ett val vore bäst... Det är på ett sätt "dumt" också för det tvingar en att arbeta på ett visst sätt... Helt klart vore det intressant att ta upp diskussionen med en FCP utvecklare.

Ursprungligen av Erik.dv:

Ja, ett val vore bäst... Det är på ett sätt "dumt" också för det tvingar en att arbeta på ett visst sätt... Helt klart vore det intressant att ta upp diskussionen med en FCP utvecklare.

I itunes kan man välja om man vill sköta strukturen själv eller om man vill att programmet ska göra det åt en.

Bra förklaring Erik förresten.

Jag har pratat med en av de på Apple (Paul) om detta och han tyckte också att idén med itunes sättet var bra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-18 15:42

Kan det kanske ha att göra med att Xsan kommit nyligen och möjligheter att jobba riktigt centralt på allvar kommit först nu? Håller ju iofs inte riktigt eftersom att alla inte jobbar på den nivån bara för att de jobbar i FCP...

Samtidigt så ser jag en risk med att ha flera olika sätt att hantera materialet om man inte löser det genom att man kan byta sätt på ett smidigt sätt mitt i en produktion. Kanske det du menade?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-18 15:57

Kan det kanske ha att göra med att Xsan kommit nyligen och möjligheter att jobba riktigt centralt på allvar kommit först nu? Håller ju iofs inte riktigt eftersom att alla inte jobbar på den nivån bara för att de jobbar i FCP...
Ja, det vore intressant att veta hur detta funkar... I FCP 4.5 kan man INTE out-of-the-box dela projekt på ett smidigt sätt... Maskin A skriver över Maskin B's projektfil och det hela går åt skogen. Dela på MEDIA är en annan femma, men dela på projekt och media är något jag tror större organisationer vill... Vet inte hur man löser detta i praktiken, även med en xSAN lösning.

Samtidigt så ser jag en risk med att ha flera olika sätt att hantera materialet om man inte löser det genom att man kan byta sätt på ett smidigt sätt mitt i en produktion. Kanske det du menade?
Njae, ingen större risk alls. Precis som i iTunes kan du välja om programmet ska strukturera upp media-mappen åt dig eller inte. FCP skulle kunna göra exakt samma sak, fast man gjorde det på projektnivå eller bin-nivå. Vissa filer vill man INTE ska ändra sig i Findern, speciellt i en "större" miljö. Refererar GFX gubbarna till en massa media som LJUD också vill komma åt så sitter du o leker i FCP och byter namn på referensfiler så blir det lite kaos kan tänkas. Då kanske man har en bin i FCP som heter "share media" som INTE petas på i Findern, medan binnen "captured media" som ligger på min feta RAID speglas i FINDER som det jag gör i FCP...

Lösningen finns där, Apple har gjort det i "gratis programmet" iTunes, de måste bara implementera en liknande sak i FCP...

Dock tycker jag som Apple gjort här, gör rätt. De har satsat på bredare format support som en stor del av FCP 5, det är viktigt det också. HDV kan komma (speciellt i USA) att ha en stor slagkraft. IMX är också ett format som är väldigt bra att ha nativ stöd för.

Min fundering nu är om FCP5 har log GOP MPEG2 redigering... Kan man då redigera vilket MPEG2 material som helst? De visar klart och tydligt att man kan redigera HDV native och INTE bara göra klipp på i-frames. Vore KLART intressant om det gick...

Även, kommer FCP ha Optical Flow inbyggt för hastighetsförändringar? Både Shake och Compressor har det så...

Bevaka tråden