Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Martins Asien 2005-blog

Tråden skapades och har fått 82 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Kul att se hissfilmen....Kommer ihåg när jag i början på nittiotalet var på besök i LKAB:s gruva i Kiruna och åkte hiss där från +40m till -960m... Facinerade när man klev in i hissen och den gungade upp och ner ca 35cm pga vajrarnas sträckning. Vill minnas att hastigheten var ca 10m/s så det var inte så lång väntan att nå botten.

Som kuriosa kan jag berätta att skipparna som transporterar malmen från gruvan rymmer ca 65ton st och har en hastighet på 17m/s.

Jag jobbade i granngruvan som heter Viscaria där man utvinner koppar och där fanns inga hissar eller skippar, bara en snedbana "bilväg som har en lutning på 1:7" där all personal och material transporteras. Då jag jobbade där var vi nere på 770m nivån och bröt malm och en resa tor med en lastbil tog ca 60 min...55 min upp och ca 5 min ner, vägsträckans längd var ca 6.5 km.

Sitter nu i Bangkok sjalv pa ett lyxigt internetcafe med vita skinnfatoljer i varuhuset MBK
8Mbps lina, sa det gar snabbt a fint med internet har

Kan inte göra mer än applådera, mycket intressant läsning Martin - och rolig!

Blir det fler såna där backpacker-resor? Får man följa med?

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2005-04-27 08:26

Nu är det ett tag sedan sheriffen uppdaterade sin dagbok/blog och den nyfikne undrar hur det går på (nästan) andra sidan jorden?

Ursprungligen av Rasmus:

Nu är det ett tag sedan sheriffen uppdaterade sin dagbok/blog och den nyfikne undrar hur det går på (nästan) andra sidan jorden?

Indonesien är inte riktigt rätt ställe för internet upptäckte jag...

Har uppdaterad nu iallafall, ligger fortfarande tio dagar efter men det dök upp lite coola grejer som bilder ifrån min "Nitrox Diver" kurs! Låter mer utmanande än det var

http://martin.bjornstrom.se/asia2005/

Härlig hiss-film Martin.

Jag hade bara stått i den hissen under vapenhot.

Tack. Alltid lika kul att läsa.
Kollar varje dag efter nya saker.

Kul! Har uppdaterat igen nu

Jag och flickvännen hade tänkt att åka bort de två sista veckorna i Augusti. Veckan före tänkte vi boka billigt flyg till USA eller Asien.

USA har vi koll på, men vart i Asien skulle du rekommendera oss att åka.
Vi är båda två advanced open water dykare och skulle vilja dyka en del, men även äta gott och umgås. Billiga riktiga märkeskläder står nog högst upp på flickvännens lista.

Har kollat en del på Malaysia, men din erfarenhet väger tyngre.
Ska ta och läsa på lite bättre nu i sommar, men din erfarenhet är guld värd.

Land? Plats? Hotell?

Jag skulle rekommendera Bali för festande och shopping - Gili Trawangan för dykningen. Tror inte ni blir missnöjda med det valet!

Augusti är ju regnperiod för Thailand och såvitt jag vet är väl Malaysia lika drabbade av det då?

Tillbaka i Sverige. Sju grader igår kväll - kändes minst sagt kyligt!

Fullt ös blev det iallafall, har massor att ta igen nu. Kent konsert imorgon kväll nere i Malmö!

Ursprungligen av Björnström:

Tillbaka i Sverige. Sju grader igår kväll - kändes minst sagt kyligt!

Då kan ju jag berätta att det för några dagar snöade här, och snön låg även kvar i två dagar...
En kompis till mig som bor på ett berg var tillochmed insnöad några dagar eftersom det inte fanns några plogbilar framme.

Välkommen tillbaka till Sverige Martin

Välkommen tillbaka Martin!

Ursprungligen av xplane:

Välkommen tillbaka Martin!

Välkommen tillbaka är säkert bätter än hem i Martins fall. Gud vet vad han räknar som sitt hem dessa dagar.

Ursprungligen av Christian Å:

Välkommen tillbaka är säkert bätter än hem i Martins fall. Gud vet vad han räknar som sitt hem dessa dagar.

Haha! Men om han kan vara på 99mac mer så är han väl hemma?

ojoj vilken härlig resa du har haft. Välkommen hem!

Tack allihopa! Ska försöka blogga ikapp snart så att resan är "avslutad". Kul att så många har följt resan, har fått en massa glada kommentarer även ifrån familj och släkt.

Kent var grymt igår, dom är alltid bra live.

Har massor att göra nu, ska försöka beta av en enorm att-göra-lista på en vecka. Jag åker ju till Taiwan nästa måndag

  • Oregistrerad
  • 2005-05-25 10:27

Vilken härligt bra blogg du har skrivit. Det känns faktiskt riktigt tråkigt att resan är slut

Det har varit ett stort nöje att få följa denna resedagbok, trots att jag egentligen inte känner skribenten i fråga mer än som Sheriffen av 99Mac.

All denna läsning har verkligen fått mig att vilja ge mig ut i världen och resa, vilket tursamt nog är just vad jag ska göra. I höst åker jag till Australien i fem veckor och till skillnad från dig får jag uppleva ett lite gynnsammare klimat, och planen är att cruisa östkusten uppifrån och ner. Och det ska bloggas till max, helst på blog.mac.se :rolleyes:

Kul att jag inspirerat dig lite - jag har precis avslutat gamla bloggen och startat nya Kina-bloggen.

Ursprungligen av Björnström:

Kul att jag inspirerat dig lite - jag har precis avslutat gamla bloggen och startat nya Kina-bloggen.

Vi får se om vi ska blogga ihop i framtiden. Trevlig Kina-resa och hälsa till reskompisen.

/c

Nu är jag igång igen, har äntligen fått tid över till bloggande. Har hänt en del skoj

http://martin.bjornstrom.se/china2005/

Jag, en söt kinesisk flottist-tjej och en kärnvapenmissil samlade på en bild:
http://martin.bjornstrom.se/china2005/pics/minsk.jpg

Ett gäng kineser har köpt ett ryskt hangarfartyg (Minsk, Kiev-class) och gjort om det till nöjespark. Ska fixa bildreportage senare idag.

Fick tre brev från Australien idag. Trodde att det kanske var någon slags broschyrer eller kanske feedback-formulär: "Hur trivdes du i Australien...?". Tyvärr hade jag inte sån tur, det var TRE fortkörningsböter från Victoria Police. Tydligen hade jag kört genom några kameror där nere, kan få bilderna om jag betalar 11 dollar. Ska nog göra det

280 dollar böter var ju inte vad jag tänkt mig!

Bevaka tråden