Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya PowerBook är tyyyyyyst!

Tråden skapades och har fått 45 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-02 23:06

Har en splirrans 17" PB. Hör ett iofs lågt men ändå sus från fläkten hela tiden. Hur är det för er andra med PB 17"? Är fläkten helt off nån gång? Om ni lägger örat mot maskinen är den alldeles tyyyyst då?

Mattias: Jag vet, tänkte inte på 12". Deras 15" är i alla fall tyst under enklare användning som surf/word etc, till skillnad från min pb.

Snooze: Grattis i så fall. Jag har haft 2 st och de låter som dammsugare hela tiden.

Rickard: Fujitsu mfl som Apple använder är billiga, och det märks vid användning. Hitachis/Seagates diskar med samma rpm är snabbare och så gott som helt tysta. Min nuvarande är högljudd och långsam. För min del är det helt självklart att man ersätter den, och kommer också göra det när jag skaffar en 15" PB.

Ursprungligen av fredrikolsson:

Fujitsu mfl som Apple använder är billiga, och det märks vid användning. Hitachis/Seagates diskar med samma rpm är snabbare och så gott som helt tysta. Min nuvarande är högljudd och långsam. För min del är det helt självklart att man ersätter den, och kommer också göra det när jag skaffar en 15" PB.

Apple använder inte diskar från 1 tillverkare. I min PB 15" sitter en disk från Seagate. Man vet inte i förväg vad man får för Apple använder väl vad de har på hyllan för tillfället.

Apple använder Fujitsu MFL som jag skrev. I de allra flesta fallen är det budgetdiskar. Om jag inte minns fel är Seagatedisken i 15" tillval (100gb 7200 rpm?). Jag antar att vad jag försöker säga mellan raderna är att jag efterlyser en genuin premiumserie/modell. Jag skulle inte ha något emot att betala för en bärbar med de absolut bästa komponenterna på marknaden och grundlig kvalitetssäkring av varje individuellt exemplar innan försäljning.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-03 13:29

1 månad och inte ett ljud

/Tangen

Förkortningen MFL betyder med flera.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-01-03 14:25
Ursprungligen av fredrikolsson:

Förkortningen MFL betyder med flera.

Fast "med flera" förkortar man med gemena bokstäver.
m fl eller m. fl.

Du menar som i mitt första inlägg innan jag förtydligade med versaler för det skulle gå fram att Fujitsu är ett märke av flera Apple använder?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-01-03 14:31

Om du vill vara övertydlig så kan du förslagsvis skriva ut det du menar i stället för att förkorta på ett felaktigt sätt.

Det är allmänt accepterat att språkbruket i epost och på forum skiljer sig från den mer formellt skrivna svenskan. Om du inte förstår "mfl" eller bara känner för att dela ut pekpinnar har du antingen väldigt lite eller väldigt mycket att göra på ett forum fullt av talspråk, svengelska och improviserade förkortningar.

min pb 12" 1,5 ghz 768 mb ram och 100 gb hitachi-hd låter som ett tröskverk mest hela tiden. sjukt tråkigt att det är så...den låter även när jag pallar upp den på vinkorkar för att förbättra ventilationen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-05 21:45

har en 12" 1.33 7450. helt rimlig fläkt går igång när det Ä R nåt grafik tungt, annars beter det sig normalt. Men 2 första mån, upplevde jag också den som Totalt tyst

  • Medlem
  • 2006-01-07 16:19

Alla Al-PowerBooks har 7450-processorer. Det är inte en specifik modell utan en familj. De flesta har någon variant av 7447-processorn (finns 7447, 7447A och 7447B). Den första generationen PB 12" har endast 256 kB cache, ev också en annan processorrevison än 7447. Övriga har någon form av 7447 med 512 kB cache såvitt jag vet.

Temperaturstyrningen i MacOS X aktiverar fläkten när processorns temperatur stiger över 51 grader och stänger av den när den kommer under 48 grader (Celsius då). Tidigare var gränserna (innan 10.3.2-uppdateringen) 64 respektive 60 grader om jag minns rätt.

Själv har jag en första generationens PB 12" där tyvärr fläkten är igång oftare än den är av eftersom normal arbetstemp ligger precis i spannet för fläktens av/på-läge. Hade varit helt nöjd med den om det inte varit för fläkten som faktiskt är grymt störande.

Hårddisken (en Fujitsu) är dock väldigt tyst, nästan omöjligt att höra när den arbetar, även när cpufläkten är av. Det är dock inte originaldisken utan den är utbytt av Apple då den ursprungliga kraschade.

För er som vill kolla temperaturen på ett smidigt sätt rekommenderas Temperature Monitor http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/19994 Inkluderar en praktisk dashboard widget.

Senast redigerat 2006-01-07 16:34

Har köpt en 15" PB, 1.25ghz. Den låter som den ska. Rappare än 12" PB 1,5ghz också av någon anledning.

  • Oregistrerad
  • 2006-01-10 15:57

senaste pb:n 15". Hur tyst som helst.

Den var riktigt tyst först, nu lyckades jag få igång fläktarna på något sätt. Finns det kända program som drar processorkraft i bakgrunden fast de inte är igång? Misstänker Stuffit, alternativt Limewire. Det är inte så att det stör nämnvärt, men temperaturen ligger konstant lite högre än förut.

Bevaka tråden