Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Priskrig 1gb ram modul, någon som testat? SOLVED

Tråden skapades och har fått 65 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2005-03-11 16:49

Jag kommer nog få mitt priskrig-minne på måndag, då ska jag prova...
.. hoppas nämligen att min mini kommer då oxå, har varit på väg sedan
den 7 mars.

  • Medlem
  • 2005-03-14 17:47

Fick mitt minne i dag, men ingen dator (skulle ju ta 3-4 arbetsdagar, nu 5 +helg). Men mitt minne är ett USI ?? Så vi får väl se...

Senast redigerat 2005-03-14 18:10
Ursprungligen av garda:

Fick mitt minne i dag, men ingen dator (skulle ju ta 3-4 arbetsdagar, nu 5 +helg). Men mitt minne är ett UNI ?? Så vi får väl se...

Vad är det minneskretsar? Kan du ta en högupplöstbild så kan man leta upp vad det är för något.

  • Medlem
  • 2005-03-14 18:19

Ingen bra bild, men det syns kanske nåt...

Ursprungligen av garda:

Ingen bra bild, men det syns kanske nåt...

Den texten som står på minneskretsarna går inte att läsa helt, kan du skriva av den texten?

  • Medlem
  • 2005-03-14 18:25

64m8b8-wb200
0505

  • Medlem
  • 2005-03-17 16:30

Ok, nu har minin oxå kommit. (COOL!)
Fan va det var svårt att öppna upp maskinen...
Minnet är bytt och jag har redan fått en "kernel panic" efter 2 minuter. Startade om
och nu har jag pressat minin med massa program i 2 timmar men allt har funkat bra.
Så jag får väl testa i några dagar.

En sak som kan hjälpa är att bränna in minnet, alltså pressa minnet rejält - det kan bli så att det klarar av högre Mhz och lägre cas. Det kanske det du har gjort lite, pressa minnet så gott du kan så kanske det kan "härda". Och jepp, det fungerar

  • Medlem
  • 2005-03-18 00:13

Nu har jag pressat den... Har inte haft någon panic mer, så jag hoppa det var en tillfällighet.
Men jag låter den loopa i Garageband men 13 spår, spela en film, lyssna och titta på itunes och köra dnetc ett tag till. Fan va konstigt, Safari går segt...

Ursprungligen av garda:

Nu har jag pressat den... Har inte haft någon panic mer, så jag hoppa det var en tillfällighet.
Men jag låter den loopa i Garageband men 13 spår, spela en film, lyssna och titta på itunes och köra dnetc ett tag till. Fan va konstigt, Safari går segt...

Återkom gärna med slutliga resultat!

  • Medlem
  • 2005-03-18 11:26

mer_ram

köpte via ebay billigt... tog tre dagar från den leverantör som jag använde (fr. Florida)

Har dessutom gjort en liten guide om hur man stoppar in alltsamman:

http://www.skip.informatik.gu.se/~latex/mac_mini/mer_ram/

  • Oregistrerad
  • 2005-03-18 13:54
Citat:

Har dessutom gjort en liten guide om hur man stoppar in alltsamman:

Härligt! Bra jobbat med guiden. Jag läste den som kom i förra MacWorld men den här var ännu tydligare

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-03-19 14:11
Ursprungligen av garda:

Nu har jag pressat den... Har inte haft någon panic mer, så jag hoppa det var en tillfällighet.
Men jag låter den loopa i Garageband men 13 spår, spela en film, lyssna och titta på itunes och köra dnetc ett tag till. Fan va konstigt, Safari går segt...

Går Safari segt Vad kan det bero på ?

Är den fortfarande stabil med priskrigs minne ? inga hängningar eller dyligt ?

  • Medlem
  • 2005-03-19 15:11
Ursprungligen av CUBEIS:

Går Safari segt Vad kan det bero på ?

Är den fortfarande stabil med priskrigs minne ? inga hängningar eller dyligt ?

"Det är stabilt"... Har inte pressat den så mycket, men jag har kört med den sedan i torsdags utan någon hängning.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-03-19 15:43
Ursprungligen av garda:

"Det är stabilt"... Har inte pressat den så mycket, men jag har kört med den sedan i torsdags utan någon hängning.

Tack för infon. Hyggligt av dig att dela med dig av dina erfarenheter och att ta första chansen att pröva minnet.

Det blir ett minne från priskrig för mig. 947 kr. Det kan man leva med.

Hör gärna av dig under nästa vecka så vi alla är med på tåget för billiga tillbehör till macen.

Min Mac mini skall anlända den 28 mars. Jag beställer nog minnet i slutet av nästa vecka.

Ha en trevlig helg så länge.

  • Medlem
  • Sollefteå
  • 2005-03-21 08:09

Jag kan med glädje rapportera att jag nu har kört min mini med ett Priskrigs-minne hela helgen och inte stött på några som helst problem.

(Att det sen tar ett tag att vänja sig vid en 1-knappsmus är en annan femma

  • Medlem
  • 2005-03-21 09:26
Ursprungligen av matseng:

Jag kan med glädje rapportera att jag nu har kört min mini med ett Priskrigs-minne hela helgen och inte stött på några som helst problem.

(Att det sen tar ett tag att vänja sig vid en 1-knappsmus är en annan femma

Fick du ett likadant minne som jag? (info längre upp i tråden..)

  • Medlem
  • Sollefteå
  • 2005-03-21 14:27
Ursprungligen av garda:

Fick du ett likadant minne som jag? (info längre upp i tråden..)

Jo, det var ett med "ÜSI" eller kanske "ÛSI"-minnen på, tusan vet hur man ska skriva det...

Men jag köpte mitt medans det kostade 1237 kr, fast det var ju rätt billigt det också så jag ska inte klaga.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-22 16:58

Beställde mitt i fredags och fick det idag. Patriot Memory från PDP Systems står det på paketen och det fungerar fint. 947:- + 90:- i frakt gör det väldigt prisvärt tycker jag. Priskrig verkar ha bra minnen.
Väntar nu på Airport och Bluetooth-kittet som är på väg. Fick min Mini av Apple efter att de dragit 729:- för mycket på mitt Visa-kort i augusti 04. Efter att de ökat summan varje gång jag klagat på att pengarna inte kommit så var det tillräckligt för en mini för två veckor sen. Då hade de erbjudit mig 2500:- för att det tog lång tid att få tillbaka mina pengar. Jag bad dem skicka en mini i stället och det gjorde de.

Senast redigerat 2005-03-22 21:06
  • Medlem
  • Nacka
  • 2005-03-22 20:46
Ursprungligen av mola:

Beställde mitt i fredags och fick det idag. Patriot Memory från PDP Systems står det på paketen och det fungerar fint. 947:- + 90:- i frakt gör det väldigt prisvärt tycker jag. Priskrig verkar ha bra minnen.
Väntar nu på Airport och Bluetooth-kittet som är på väg. Fick min Mini av Apple efter att de dragit 729:- för mycket på mitt Visa-kort i augusti 04. Efter att de ökat summan varje gång jag klagat så var det tillräckligt för en mini för två veckor sen. Då hade de erbjudit mig 2500:- för att det tog lång tid att få tillbaka mina pengar. Jag bad dem skicka en mini i stället och det gjorde de.

Jösses!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-03-23 13:31
Ursprungligen av mola:

Beställde mitt i fredags och fick det idag. Patriot Memory från PDP Systems står det på paketen och det fungerar fint. 947:- + 90:- i frakt gör det väldigt prisvärt tycker jag. Priskrig verkar ha bra minnen.
Väntar nu på Airport och Bluetooth-kittet som är på väg. Fick min Mini av Apple efter att de dragit 729:- för mycket på mitt Visa-kort i augusti 04. Efter att de ökat summan varje gång jag klagat på att pengarna inte kommit så var det tillräckligt för en mini för två veckor sen. Då hade de erbjudit mig 2500:- för att det tog lång tid att få tillbaka mina pengar. Jag bad dem skicka en mini i stället och det gjorde de.

Snacka om GOODWILL :eek:

  • Oregistrerad
  • 2005-03-28 21:34

Nu kostar 1 GB bara 879:- på Priskrig. Mitt mine har nu gått perfekt i en vecka så det verkar vara ok minnen.

är det nån som handlat från http://eshop.macsales.com/shop/mac-mini/
lite sugen. men vill inte bli blåst

  • Medlem
  • Ale
  • 2005-03-19 11:03

"Något platt tunnt verktyg. Rota lite i bakhyllorna så hittar du
säkert något som är tunnt nog."

Funkar det med en vanlig stekspade? :rolleyes:

moki, bra guide, snygga bilder!
vad gav du för minnet? har det fungerat utan problem?

zingoalla, jag läste någonstans om någon som fått defekta minnen därifrån. OWC brukar iförsej vara pålitliga tror jag. De har flera olika billiga varianter att välja på där ocks om jag minns rätt.

Ursprungligen av zingoalla:

är det nån som handlat från http://eshop.macsales.com/shop/mac-mini/
lite sugen. men vill inte bli blåst

Köpte precis prylar därifrån, de är bra. Kom med UPS, så du får plussa på svensk moms på priset.

  • Medlem
  • 2005-04-15 00:06

Nu har jag kört min mini med priskrig-minnet i en månad, jag har haft fler krascher nu än under tre år med min Quicksilver... Har väl haft 5-7 kernel paniker och ser inget mönster, kan vara mitt i ett spel eller när datorn stått oanvänd i en timma, så det är nog minnet...

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-04-17 21:23

Funkar bra / funkar sämre
Ni som har använt minnen från Priskrig skulle ni kunna skicka in vilka modeller/tillvekare ni har på era minnen.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-17 21:43

1 GB DDR PC3200 400MHz Patriot Memory från PDP Systems fick jag och det har fungerat perfekt. Gått som en klocka sen jag satte in det. Inga hängningar eller några problem överhuvudtaget.
Så jag är nöjd
Nu räcker pengarna till Airport/Bluetooth också.

Ursprungligen av rundale:

Funkar bra / funkar sämre
Ni som har använt minnen från Priskrig skulle ni kunna skicka in vilka modeller/tillvekare ni har på era minnen.

Det låter som en bra idé. Har tänkt köpa minnen därifrån när jag köper min G5:a till hösten, men blir lite orolig när jag ser att det inte alltid är samma tillverkare…

Bevaka tråden