Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apples tio största misslyckanden

Tråden skapades och har fått 64 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2005-02-22 16:35

Apples absolut största misstag genom tiderna måste vara AppleTalk. Det är den enskilt största anledningen till att folk (IT-folk) inte velat ha Macar på "sina" kontor. Apple måste ha fallit i koma någon gång runt -90 och inte vaknat förrän 2000. Om Apple hade haft stöd för Windowsnätverk från t ex System 7, hade man inte haft så stor anledning att fimpa Macarna.

Apple kunde gjort smarta, plattformoberoende, lösningar som byggde på något som Windows lätt kunde hantera. SFM har alltid varit en källa till oro.

Finns det någon funktionalitet i AFP eller AppleTalk som inte finns i SMB eller motsvarande lösningar?

  • Medlem
  • 2005-02-22 16:43
Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Finns det någon funktionalitet i AFP eller AppleTalk som inte finns i SMB eller motsvarande lösningar?

Att en apa kan sköta ett helt nätverk är ju bara en av fördelarna, men jag hävdar trots det att det var ett misstag.

Dessutom finns det bra stöd för resursgafflar.

Ursprungligen av stfm:

Att en apa kan sköta ett helt nätverk är ju bara en av fördelarna, men jag hävdar trots det att det var ett misstag.

Det handlar väl mer om hur man presenterar information och funktion för användaren/administratören?

Ursprungligen av stfm:

Dessutom finns det bra stöd för resursgafflar.

Aha.

  • Medlem
  • 2005-02-22 16:59
Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Det handlar väl mer om hur man presenterar information och funktion för användaren/administratören?

Jo, delvis. Det hade förmodligen räckt att köpa upp Thursby's Dave, och integrera i systemet. Att släppa ett enkelt nätverksprotokoll till Windows hade varit en annan modell. Folk installerar ju Quicktime, så då kan de väl köra en liten nätverksinstaller också.

Jag reklamerade min 5300 och fick pengarna tillbaka. Innan hade den varit på verkstad så många gånger att jag tappade räkningen.

  • Medlem
  • 2005-02-22 18:27

Performa 5260 med systermaskiner var inga höjdare och borde ha varit med på listan. Ett 16-bitars moderkort med 32-bitarsprocessor som gjorde allt 4 ggr långsammare än nödvändigt, inget level 2-minne, begränsad till 640x480 pixlar i skärmen. Och de amerikanska tidiga 52xx-maskinerna var visst ännu värre...

System 7.5.3 var inte roligt heller tillsammans med Powermacar.

Ursprungligen av Giggs:

Performa 5260 med systermaskiner var inga höjdare och borde ha varit med på listan. Ett 16-bitars moderkort med 32-bitarsprocessor som gjorde allt 4 ggr långsammare än nödvändigt, inget level 2-minne, begränsad till 640x480 pixlar i skärmen. Och de amerikanska tidiga 52xx-maskinerna var visst ännu värre...

System 7.5.3 var inte roligt heller tillsammans med Powermacar.

Hela Performa-serien var väl bara dynga?
Jag tror att just Performa sänkte Apples status som datortillverkare avsevärt.
Dyr dynga var det.

  • Medlem
  • 2005-02-22 23:08
Ursprungligen av Nurell:

Hela Performa-serien var väl bara dynga?
Jag tror att just Performa sänkte Apples status som datortillverkare avsevärt.
Dyr dynga var det.

Ja, i stort sett. Men det fanns väl några undantag? PM 6400 och 6500 var väl rätt bra på sätt och vis och även en och annan före PPC-tiden?

  • Oregistrerad
  • 2005-02-22 18:52

Ingen mer än jag som tyckte OS7.5.3 var ett jäkla härke?

Sen undrar ju vän av oordning vad tusan Microsofts p-code nerlusade skitprogram Word 6.0 har på en lista över Apples misstag att göra?
(Version 5.1a av Word var för övrigt den enda användbara… Tidiga 4 och 5.0 buggade ju så det stog härliga till och nyare verkar lida svårligen av p-code alltjämt…)

  • Medlem
  • 2005-02-22 18:58
Ursprungligen av Pär:

Ingen mer än jag som tyckte OS7.5.3 var ett jäkla härke?

Sen undrar ju vän av oordning vad tusan Microsofts p-code nerlusade skitprogram Word 6.0 har på en lista över Apples misstag att göra?
(Version 5.1a av Word var för övrigt den enda användbara… Tidiga 4 och 5.0 buggade ju så det stog härliga till och nyare verkar lida svårligen av p-code alltjämt…)

Host, host... (andra stycket)

http://www.99mac.se/forum/showpost.php?p=509809&postcount=28

Håller med dig om Word också, för övrigt.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-22 19:08

Såg det sen, men du skriver ju så mycket skit så det skall fan orka läs hälften…

  • Medlem
  • 2005-02-22 23:06
Ursprungligen av Pär:

Såg det sen, men du skriver ju så mycket skit så det skall fan orka läs hälften…

Här på 99mac skriver jag bara kloka och läsvärda inlägg. Det är på OT som allt är skit som jag skriver.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2005-02-22 23:00

Jag tror att jag betalade 25 papp för Performa 5200 åsså en bläckstråleskrivare, color stylewriter 2400 för nästan 6 papp. Hur mycket krånglade det tror ni....Ändå har man bitit ihop alla dessa år och det är nu med OS X som belöningen äntligen har landat.

Tänk lite på alla barn välden över som faktiskt gillade puckmusen.
Alla har ju inte stora grabbhänder som använder datorer. Typ logitech x1000, gör den hälften så stor och jag köper den direkt. Det jag saknar är bra scroll. Enknappsmusen är grymt bra till alla som vet vad de skall klicka på utan att tveka.

Min cube har gått som en klocka.
Mac minin är kannon bra, inte lika snabb som g5:an men den gör det den ska.

Jag håller både med och inte med

Ursprungligen av ia.lerum:

Tänk lite på alla barn välden över som faktiskt gillade puckmusen.
Alla har ju inte stora grabbhänder som använder datorer. Typ logitech x1000, gör den hälften så stor och jag köper den direkt. Det jag saknar är bra scroll. Enknappsmusen är grymt bra till alla som vet vad de skall klicka på utan att tveka.

Min cube har gått som en klocka.
Mac minin är kannon bra, inte lika snabb som g5:an men den gör det den ska.

Jag håller med dig om flera saker, det är jättekul att andra tycker att de floppar, men jag använder fortfarande en puckmus och ett litet tangentbord dagligen till min ibook, och jag har inga småbarnshänder direkt. Däremot en tvåknapps Logitech till min stationära.

Jag gillade dessutom min Performa 630 skarpt, och performa 475:orna var ju otroligt smidiga att ha i ett klassrum. Jag jämför med storleken på ett par AST-pc vi köpte in samtidigt.

Jag tycker att det finns massor av sköna floppar i Apple-historien, vilket i mina ögon bara än en gång bevisar att Apple leder utvecklingen. Ni vet vad man säger "Den som inte gör fel ibland, gör förmodligen inte ett skit!"

Liten korrigeríng: Pippin var inte första konsollen med CD-ROM. Commodore CD32 dök upp redan 1993 (typ två år före Pippin).

  • Oregistrerad
  • 2005-02-23 10:11
Ursprungligen av Tiny Turtle:

Liten korrigeríng: Pippin var inte första konsollen med CD-ROM. Commodore CD32 dök upp redan 1993 (typ två år före Pippin).

När pippin dök upp är ju lite svårt att säga eftersom specen från Bandai ändrades konstant
De första var ju en performa 475 och modem med annat skal, fast det var ju en performa 6200 när den "släpptes"...
Lång och velig utveckling är bara förnamnet

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-02-24 14:24

Det sämsta med Portable var väl ändå bildskärmsadaptern som Apple aldrig levererade.
De skröt om den vid lanseringen, men sen fick de aldrig till det.

Många som hade betalt 50 kkr för sin Portable kände sig en aningen lurade.

PS. Jag köpte aldrig någon Portable själv, men sålde 7 st första veckan.

Ursprungligen av Macus:

Det sämsta med Portable var väl ändå bildskärmsadaptern som Apple aldrig levererade.

Jag har för mig att jag har en sån adapter nånstans, men den är förmodligen tredjeparts. Var det inte Portablen som använde D15HD?

Jag har min Portable kvar, den fungerar fortfarande. Vi brukar ta fram den och skratta åt ibland. Senast för ett år sedan.
Tror jag pyntade 70 papp nånting för den med lite tillpiss.

Annars tycker jag att Performa 52xx-serien var det sämsta skit Apple gjort, tillsammans med PowerBook 5300.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-02-24 14:33

Jag kommer ihåg när vi lanserade Mac Portable. Samtidigt så lanserade IBM en släpbar dator som såg ut som en symaskin. En av mina kunder lyckades säga det högt så att IBM-chefen i Göteborg hörde det:

- Hahaha! Den ser ju ut som en symaskin!

(Portable:en såg ju betydligt fräckare ut i jämförelse med IBM:en)

Portable ser så fräck ut att man skulle kunna skrämma folk med den idag. Den ser ut som något som folk från Radiotjänst pejlar licensfuskare med. ((Pär skrev något om det för länge sedan)).

Jag har en annan Apple produkt som inte blev något vidare... Ett PC kort från Apple som man kunde stoppa i de flesta PowerPC datorerna under 1994 - 1996. Jag tror att det hette "Apple DOS 80486 PDS" men jag är inte riktigt säker.

Vi hade den underbara uppgiften att få dessa kort att fungera för vår finans avdelning (vilket det ytterst sällan gjorde), så att alla anställda kunde ha Mac.

Någon annan som kommer ihåg detta spännande kort?

  • Medlem
  • International user
  • 2005-02-24 16:47
Ursprungligen av mahlkvist:

Jag har en annan Apple produkt som inte blev något vidare... Ett PC kort från Apple som man kunde stoppa i de flesta PowerPC datorerna under 1994 - 1996. Jag tror att det hette "Apple DOS 80486 PDS" men jag är inte riktigt säker.

Vi hade den underbara uppgiften att få dessa kort att fungera för vår finans avdelning (vilket det ytterst sällan gjorde), så att alla anställda kunde ha Mac.

Någon annan som kommer ihåg detta spännande kort?

Var det inte så att det kortet bara fungerade med PM 6100? Jag har iaf en sådan maskin bestyckad med nämnda kort och den funkar faktiskt finfint. Brukar spela MicroMachines II på den

Ursprungligen av rhesus:

Var det inte så att det kortet bara fungerade med PM 6100? Jag har iaf en sådan maskin bestyckad med nämnda kort och den funkar faktiskt finfint. Brukar spela MicroMachines II på den

Det kan stämma, vi hade runt 100 PM 6100 (60/66 MHz), men det var inte lätt att få dem att fungera i nätverket med olika finans program som "Omni", "Hyperion", "SEBScreen" och svenska "Scala".

Som privat person var den helt okej (för spel och annat), men inte för ett företag

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-24 15:19

Det där är ju bara gammalt mög. All gammal teknik måsle dö, även Windows. Se framåt istället!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-02-24 15:36
Ursprungligen av Mondo:

Det där är ju bara gammalt mög. All gammal teknik måsle dö, även Windows. Se framåt istället!

Syftar du på något specifikt? Fungerande gammal teknik kan det väl inte vara något fel på? Jag trivs t.ex. med det gamla, lilla, USB-tangentbordet och sitter hellre med det än med ett nytt trådlöst. Dock har du givetvis rätt i att all teknik förr eller senare dör, men det är ju alltför självklart...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-02-24 16:01

Jag tycker att det lilla tangentbordet var helt ok om man inte var beroende av piltangenter etc.

Däremot verkar det nya vara riktigt korkat. varför göra ett tangentbord utformat som en plastskål? Man ber ju om att folk ska hälla i kaffe och nyponsoppa! Men det är väl å andra sidan lättare att hälla ut skiten efteråt... Dessutom är knapparna tröga.. OCH var tog powerknappen vägen? buhu...

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-02-24 17:54

ÄH klaga inte på PB5300

jag har en 5300c som fungerar finfint trots ett ganska högt fall..

Enda dåliga med den är att jag inte har någon CD-rom till den så att jag kan slakta den och bygga en tavelram med den (tusentals färger räcker ju iallafall lite när det gäller foton)

Bevaka tråden