Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

16mm filmkamera & film

Tråden skapades och har fått 47 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2005-02-23 09:04

Grading kallas det.

Citat:

men - förstår inte riktigt diskussionen - vill man jobba med budget så är det ju väldigt dyrt att köra 16-mm och inte tala om 35-mm...med filmkostnad - framkallning och scanning. detta "leker" man inte med...dv och super-8 leker man lättare med

Fast det är det som är grejen, det behöver inte vara så dyrt att göra det på film, har själv gjort en kortfilm på s-16 där första versionen var nästan 30 minuter lång med en budget på ynka 35 tusen. Släpp respekten för filmhantverket, det står bara ivägen för att göra det du vill göra

  • Oregistrerad
  • 2005-02-23 12:06

Grejen, tycker jag, är också att man inte ska leka så jäkla mycket när man är på inspelningsplats. Då är det seriöst jobb och ju mer taggad man är att göra bra tagningar, desto bättre är det. Kostar varje tagning 500:- istället för 5:- har det en psykologisk effekt om inte annat.

OBS! Siffrorna är bara tagna som jämförelse, jag menar inte att det faktiskt kostar så lite eller mycket.

huruvida man leker eller inte är upp till var och en...jag har producerat kortfilmer från runt 10 000 kronor super-8, super-16 och 35-mm till produktioner runt 500 000 kronor och ofta känt att lågbudget ofta blir mer "levande". jag tycker det lekfulla är viktigt - men då pratar vi ju om hantverket...35 000 för en kortfilm är ju rätt mycket pengar enligt mig - om det bara är "en kul grej".

hur som helst - det finns olika prislägen som är relativt konstanta...sen är det ju bara att välja vilken nivå man skall lägga sig på - tekniskt och hantverksmässigt/seriositet.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-23 13:14

Ja, alltså det beror ju på vad man lägger in i ordet "lekfull". Jag menar bara att jag är rätt less på att det leks på inspelningsplatserna och inte följs manus till 100%. Jag tycker pengarna gör att man blir mer skärpt med film-filmer. Flams är inget för mig. Men det beror ju på vad man ska göra också.

Jag kan enbart hålla med både elgringo och petsematary.

Att man leker på insp. platsen kan vara ett otyg men däremot kan jag sakna tiden då man "lekte" som amatör och man såg aldrig några hinder för vad som var möjligt utan budget. Det var rolig tid, ialla fall när man ser tillbaka på den.

Fast oftast är en budget bra, det lockar folk till att skärpa sig, "money talks"

  • Oregistrerad
  • 2005-02-24 08:17
Ursprungligen av draags:

Jag kan enbart hålla med både elgringo och petsematary.

Att man leker på insp. platsen kan vara ett otyg men däremot kan jag sakna tiden då man "lekte" som amatör och man såg aldrig några hinder för vad som var möjligt utan budget. Det var rolig tid, ialla fall när man ser tillbaka på den.

Fast oftast är en budget bra, det lockar folk till att skärpa sig, "money talks"

Helt rätt. Jag lyssnade på lite gamla radioband från gymnasiet då vi trots att detta var 98-00 spelade in på rullband (hade hittat några rullband i en sopkorg på ABF). Vi kom på att om man tryckte på spolarna och höll i tejpen medan den gick kunde man få både reverb och flanger-liknande effekter. Gjorde vi mycket kul med i våra radioinslag! Jag läste senare att det var precis så som bl.a. Small Faces och Beatles skapade modulationseffekter på sina sena, lite mer experimentella skivor. Lekfullhet var ordet.

precis draags...ju mer jag jobbade med film och ju större budgetarna blev...ju mindre improvisation och kreativitet fanns det utrymme för...min erfarenhet i alla fall. detta gjorde till slut att jag slutade med film...för jag saknade "konstnären" i filmandet - möjligheten till kreativa "infall" - utan att det för den sakens skull blev flamsigt

Filmandet är något jag saknar mycket idag. och just därför har jag köpt mig en "proffs-super-8a" - för att "leka" lite...men frågan är om det kommer bli något av det :rolleyes:

  • Oregistrerad
  • 2005-02-24 09:30

Speaking of which, finns det nåt forum liknande 99Mac men för filmare?

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-02-24 11:37

www.creativecow.net
www.lafcpug.org
www.editorsbin.com
www.2-pop.com
discussions.info.apple.com

Jag tycker att creativecow är närmast 99mac i stil och känsla
LAFCPUG har bra info och deras månadsmöten kan man köpa på DVD där de har med en QA "Stomp the gurus"

Har fått tag på en hel del 35mm-film, är det nån som sitter på en gammal stum 35-kamera? eller nån som vet vart man kan få tag på en, gissar att det borde finnas en hel del av den varan i förråd osv. på intsutitioner ute i landet

  • Oregistrerad
  • 2005-03-02 08:37
Ursprungligen av Petrus Sjövik:

Har fått tag på en hel del 35mm-film, är det nån som sitter på en gammal stum 35-kamera? eller nån som vet vart man kan få tag på en, gissar att det borde finnas en hel del av den varan i förråd osv. på intsutitioner ute i landet

Finns det ostumma 35-kameror?

Ursprungligen av petsematary:

Finns det ostumma 35-kameror?

Menar du att kameran SKA föra en massa oväsen - till många 16 & 35 mm kameror finns /fanns blyblimpar för att stänga ljudet ute. OM du avser typ optiskt eller magnetspår på 35mm film så finns det säkert när man väl är framme för att köra det i projektor - tveksamt ifall någon haft intresse av att spela in ljudet direkt i kameran då det gäller 35mm.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-02 15:18

Nej, det var ljudet som man spelar in jag syftade på. Det är klart att det finns optiskt ljud/styrspår för CD på bioprinten men man spelar väl mig veterligen in ljudet på band när man filmar.

Men det som åsyftades i det ursprungliga inlägget kanske var oljudet kameran FÖR - i så fall misstolkade jag. De låter onekligen ofta en del utan blimpar o. dyl.

Ursprungligen av petsematary:

Men det som åsyftades i det ursprungliga inlägget kanske var oljudet kameran FÖR - i så fall misstolkade jag. De låter onekligen ofta en del utan blimpar o. dyl.

Jo det var det jag syftade på, det finns kameror som för ett sånt oväsen att dom inte är brukbara om man vill använda det riktiga ljudet från tagningen.

Fortfarande ingen som råkar ha en i garderoben

  • Oregistrerad
  • 2005-03-12 14:59

visst går det bra att scanna till DV, varför ? därför att ljusättningen av filmen gjorts av scanneristen innan filmen hamnar på DV band. Om man sedan skall forstätta bearbeta sitt videomaterial så kan man naturligtvis hämta ut mer information ur t.ex okomprimerad video SD. T.ex digital ljusättning m.m.

Men vad som är väldigt trevlig speciellt för oss FCP användare som kan arbeta i valifritt format, är att Frithiof film numera kan scanna filmmaterialet direkt till disk. din medhavda FW disk eller så får du köpa en LA CIE och ta med dej därifrån. Detta underlättar ju otroligt mycket. Scanna din 16mm film direkt till okomprimerad 10 bitars video? eller kanske okomprimerad HD om du har de diskresurserna. Dels slipper materialet passera videobands världen( kompression, tex HD cam), och dels slipper man hyra eller köpa en digibeta, HDCAM videobanspelare för att få in materialet idatorn.( samt interface) Du väljer codec

  • Oregistrerad
  • 2005-03-02 11:07

Image framkallar din 16mm-film och digitaliserar den.Tips från en kund som är kortfilmare och kör Super16.
Super16 har fram tills nu (= HD-kameror som går att bära) även använts för HDTV-produktioner tack vare kvalitet/portabilitet-egenskaperna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-12 15:52

Detta är en jävligt cool svensk kamera,, som jag själv funderat på att testa för något projekt..

http://www.ikonoskop.se/

Edit: Jag såg att den redan var nämnd i tråden..

Senast redigerat 2005-03-12 16:04
Bevaka tråden