Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac OS X 10.3.8 släppt!

Tråden skapades och har fått 107 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2005-02-10 15:23

Vet inte om det är ett problem pga uppdateringen men jag har min pb ansluten till extern skärm och tidigare när den har gått ner i vila och jag väckt den via externa tangentborder så har den externa skärmen gått igång med rätt upplösning och powerbookens skärm har varit avstängd. Men nu när jag väcker datorn så går skärmen på powerbooken igång som huvudskärm och externa blir utökad eller vad det nu heter. Någon annan med detta problem?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-10 15:37
Ursprungligen av Robban B:

Vet inte om det är ett problem pga uppdateringen men jag har min pb ansluten till extern skärm och tidigare när den har gått ner i vila och jag väckt den via externa tangentborder så har den externa skärmen gått igång med rätt upplösning och powerbookens skärm har varit avstängd. Men nu när jag väcker datorn så går skärmen på powerbooken igång som huvudskärm och externa blir utökad eller vad det nu heter. Någon annan med detta problem?

Det verkar som vissa har fått inställningar ändrade. Om du går in i Systeminställningar, väljer bildskärm och sedan "arrangement" (vad den nu heter på svenska, flik nummer 3 tror jag), sedan flyttar menyraden till den stora skärmen så blir den huvudskärm. Förhoppningsvis kommer datorn sedan ihåg detta när du sätter i vila och väcker den igen.

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2005-02-10 15:59
Ursprungligen av Oloff:

Det verkar som vissa har fått inställningar ändrade. Om du går in i Systeminställningar, väljer bildskärm och sedan "arrangement" (vad den nu heter på svenska, flik nummer 3 tror jag), sedan flyttar menyraden till den stora skärmen så blir den huvudskärm. Förhoppningsvis kommer datorn sedan ihåg detta när du sätter i vila och väcker den igen.

Fungerade, tackar så mycket:)

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2005-02-10 23:49
Ursprungligen av Robban B:

Vet inte om det är ett problem pga uppdateringen men jag har min pb ansluten till extern skärm och tidigare när den har gått ner i vila och jag väckt den via externa tangentborder så har den externa skärmen gått igång med rätt upplösning och powerbookens skärm har varit avstängd. Men nu när jag väcker datorn så går skärmen på powerbooken igång som huvudskärm och externa blir utökad eller vad det nu heter. Någon annan med detta problem?

Nej det vill sig inte, trots att jag ställt in i preferences för skärmar att min externa ska ha menyn så går båda skärmarna igång efter vila:( Om jag använder den externa skärmen och har locket öppet på den bärbara utan att den skärmen är igång och en sedan låter den gå i vila, då när jag väcker den så går båda skärmarna igång. Men om jag låter den somna genom att stänga locket och sedan väcker den så drar bara den externa skärmen igång. Har kollat i cocktail den man kan ställa in olika alternativ för sleep och det verkar ok. Någon annan med detta problem?

Senast redigerat 2005-02-11 00:16
  • Oregistrerad
  • 2005-02-10 23:54

Inga problem med vare sig fläktar, tangentbord eller cd-utmatning.

Mac mini 1.42, körde via programuppdateraren (10.3.7 innan).

mvh
FrrH

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-11 20:25
Ursprungligen av Robban B:

Nej det vill sig inte, trots att jag ställt in i preferences för skärmar att min externa ska ha menyn så går båda skärmarna igång efter vila:( Om jag använder den externa skärmen och har locket öppet på den bärbara utan att den skärmen är igång och en sedan låter den gå i vila, då när jag väcker den så går båda skärmarna igång. Men om jag låter den somna genom att stänga locket och sedan väcker den så drar bara den externa skärmen igång. Har kollat i cocktail den man kan ställa in olika alternativ för sleep och det verkar ok. Någon annan med detta problem?

För mig går båda skärmarna igång om jag har locket öppet. Om det är stängt går bara den externa igång när jag slår på datorn från tangentbord. Det jag gör är att väcka datorn med locket stängt. Sedan öppnar jag den. När jag sedan sätter datorn i vila stänger jag locket.

Det problem du har nu är inte detsamma som tidigare va?

Mac Mini med 10.3.8 inga problem so far.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-10 18:51

Varför kan inte Apple lösa fläktuppvarvningsproblemet en gång för alla? Så svårt kan det väl inte vara? Är det inte det vi betalar de extra slantarna för att slippa?

  • Oregistrerad
  • 2005-02-10 19:36

Min dator vart betydligt rappare! Men det har nog mer med att göra att jag samtidigt (eller inte samtidigt utan precis efter) stoppade i 512 MB ram till.

Så det är svårt att veta om uppdateringen i sig gjorde något för rappheten i systemet.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-02-10 19:44

Nu har vi fått en tystare dator....
Reinstallerte til 10.3.7.

Ursprungligen av stenugn:

Hur gör man det?

Börja med att koppla ifrån externa Firewireenheter. Ev. också skrivare
Sen plockar du fram din Installationsskiva. Startar om med c-tangenten nertryckt, välja Arkiv/Install.
När installationen är gjord, körs Reparera Skivbehörighet. Därefter laddar man via Programuppdatering ner Combouppdateringen. Kör reparera skivbehörighet igen.

Om du läser denna artikeln här får du lite mer info.
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=107120

Ursprungligen av Perry:

Min dator vart betydligt rappare! Men det har nog mer med att göra att jag samtidigt (eller inte samtidigt utan precis efter) stoppade i 512 MB ram till.

Så det är svårt att veta om uppdateringen i sig gjorde något för rappheten i systemet.

Det är väl bara att plocka ur minnet och konstatera huruvida det är minnet eller uppdateringen

Inga problems alls. Varken med fläktar som låter mer än vanligt (ibook 12", 1Ghz) eller annat strul. En förbättrning som jag märkte är att jag inte får upp någon "Starta om din dator nu"-ruta då jag pluppar in mitt usb-trådlösa-dlink-nätverkskort samtidigt som jag har nätkabeln i det "stationära" nätkortet. Fast av någon konstig anledning tappar datorn ändå kontakten med mina monterade mappar i nätverket när jag går från kopplad till trådlöst. Samma sak om man kör med Airport?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-10 19:46

Äntligen fungerar Mail som det ska. Mycket, mycket snabbare, särskilt i starten och när det kontaktar servrar. Safari är rappare också. Är det här är en försmak av Tiger?

  • Medlem
  • 2005-02-11 01:24

jag vet inte om det här är på grund av 10.3.8, men mina usb-portar och även firewire verkar ha lagt av. jag kan ladda min ipod via firewire men den mountas inte och jag kan inte hitta den i itunes. samma sak med min trådlösa logitech mx1000 och en gammal vanlig optisk microsoft mus.

till råga på allt så har jag ett praktisktprov i illustrator som skall lämnas in i morgon. kul att göra klart det med trackpaden. jaja, får väl skylla mig själv. typisk.

har en 12" PB 1 Ghz 768 Mb ram
och ipoden är en g3 20 Gb

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-02-11 09:21

Jag kan rapportera att det fungerar bra på min iMac G4 utan problem.

Har ännu inte installerat uppdateringen på min iBook eller morsans mini...

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2005-02-11 09:48

Som sagt en isync uppdatering vore schysst. Hittade detta alternativ under tiden. Fungerar kanon med min Nokia 6670 https://www.mobical.net/mobical/main/index.jsp

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-02-11 20:48

Är fläkt problemet löst?

Ursprungligen av Max Wik:

Är fläkt problemet löst?

På Powermac G5orna menar du?
Nej jag har inte hört något om det.. mina är fortfarande överkänsliga och väsnas på min 2.5a

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-02-11 21:28

Suck... Gällde de iMakk G5 också?

  • Oregistrerad
  • 2005-02-11 21:52
Ursprungligen av Max Wik:

Är fläkt problemet löst?

Hm. Jag tyckte mig inte märka något med min mini till en början, men nu undrar jag om jag inte hör den i alla fall. Kanske lyssnar jag extra noga, eller så är det en placebo-effekt efter att ha läst om så många som har fläktstrul.

Hur som haver, det borde väl komma en fix relativt omgående?

mvh
FrrH

  • Medlem
  • Varberg
  • 2005-02-12 18:59

Robban, hann installera 10.3.8 innan jag läst på 99.mac - och nu har även jag bekymmer med ext skärmen, efter vila tappar Powerbooken bort den, måste söka skärmar via systeminställningarna...
Meddela gärna om du, eller någon annan, hittar en lösning!

  • Medlem
  • 2005-02-11 21:57

förutom mitt firewire och usb problem har jag även märkt att jag inte kan mounta några images. får bara error -536870208.

någon som har upplevt samma sak eller vet vad jag kan göra åt saken?

Kan i alla fall rapportera en problemfri uppgradering på min PM G4 FW800. Har kört i ett dygn med rätt många program, och allt är OK.

För en gångs skull kan jag hålla med om att det är rappare efter uppgradering, men det gäller bara Mail. Kanske även Safari är lite snabbare, men det är tveksamt…

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-02-11 22:21

Hur länge tror ni det dröjer innan de släpper en clean version?

Ursprungligen av Max Wik:

Hur länge tror ni det dröjer innan de släpper en clean version?

En vadå?

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2005-02-11 23:13

Det får bli en degradering till 10.3.7 imorn bitti. Fläkten på min PB G4 1Ghz har "emulerat en jetmotor" (som någon så klockrent uttryckte sig) hela dagen idag.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-12 00:17
Ursprungligen av xtimmyx:

Det får bli en degradering till 10.3.7 imorn bitti. Fläkten på min PB G4 1Ghz har "emulerat en jetmotor" (som någon så klockrent uttryckte sig) hela dagen idag.

Tackar för varningen... sitter just på en PB G4 1GHz. Tror jag väntar lite ytterligare innan jag lägger på 10.3.8

  • Medlem
  • 2005-02-12 00:19

hur gör man för att "degradera" till 10.3.7 då? har aldrig behövt göra det inna så jag har noll koll.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-02-12 02:03

Tror inte man kan det... Blir väl att ominstallera systemet?

Bevaka tråden