Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad är det absolut senaste inom webbutveckling?

Tråden skapades och har fått 47 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-10 01:21

Ignorerar den dåliga stämningen...

En viktig skillnad mellan olika serverteknologier som jag inte sett nämnas är väl om det handlar om applikationsservrar eller enkel-exekveringsmodellen eller vad man ska kalla den.

I ena hörnan har vi applikationsservrar som Ruby on Rails, Webware for Python, Zope (Python), Tomcat/Jboss (Java), .NET... Här körs koden i en ständigt rullande process på servern, vilket gör att man kan läsa in allt möjligt (data och logik) i minnet så att det finns tillgängligt på en gång när användaren ansluter.

I den andra hörnan har vi PHP, ASP och gamla hederliga (Perl-)CGI-script. De startas upp varje gång en användare laddar en sida och har alltså en längre startsträcka. Det gör dem mindre lämpliga för större applikationer, men de är i gengäld mindre känsliga för taskig kod/minnesläckor mm, och det är lättare att hosta dem eftersom de inte kräver något av servern så länge ingen ansluter till dem.

Ska man säga nåt om "det senaste" så är det kanske lite applikationsserver-für-alle-stämning eller nåt just nu. Det känns klart mer tillgängligt nu än tidigare.
På samma gång känns det som fler och fler jobbar med vettiga systemdesign-modeller, MVC osv. Mindre databas, logik och formatering i samma fil och mer ORMar, mallar, stylesheets osv. Det behövs ingen applikationsserver för sånt, men ofta känns det som det går hand i hand...

  • Oregistrerad
  • 2005-02-10 08:36

Bara en reflektion, och iofs är den naturlig, ni fokuserar hårt på vad en eller anna browser funkar med. Men istället för att hålla koll på varje browser fokusra att gör era kreationer enligt standad. Enligt mig heta saker så säger jag nog Xforms (http://w3c.org/MarkUp/Forms/).

//Daniel

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-02-10 08:55
Ursprungligen av danielj:

Bara en reflektion, och iofs är den naturlig, ni fokuserar hårt på vad en eller anna browser funkar med. Men istället för att hålla koll på varje browser fokusra att gör era kreationer enligt standad.

Alla webbläsare har inte 100% stöd för alla standarder, därför räcker det inte med att koda enligt standarderna heller, man måste veta vilka standarder (vilka delar av dem t.o.m.) som det finns stöd för i populära webbläsare.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-10 18:04
Ursprungligen av tjogin:

Alla webbläsare har inte 100% stöd för alla standarder, därför räcker det inte med att koda enligt standarderna heller, man måste veta vilka standarder (vilka delar av dem t.o.m.) som det finns stöd för i populära webbläsare.

Sant fast offtas resulterar det till att man bara kodar IE och det är fel istället för att skicka en bugg rapport till dom som gör browsern, Alltså håll sig till standar skyffla över felet på någon anna , det är lättare att ändra på ett browser fen än massor av fel kodade websidor

//Daniel

Ursprungligen av danielj:

Sant fast offtas resulterar det till att man bara kodar IE och det är fel istället för att skicka en bugg rapport till dom som gör browsern, Alltså håll sig till standar skyffla över felet på någon anna , det är lättare att ändra på ett browser fen än massor av fel kodade websidor

Näe, man börjar med att koda för standardstödjande webbläsare och sen anpassar man för IE, det är ett mycket bättre sätt att arbeta.

Fast det där med att det är lätt att ändra på en buggig webbläsare är inte riktigt sant. Den buggigaste av dom alla är också den som inte utvecklas öht...

Ursprungligen av danielj:

Bara en reflektion, och iofs är den naturlig, ni fokuserar hårt på vad en eller anna browser funkar med. Men istället för att hålla koll på varje browser fokusra att gör era kreationer enligt standad. Enligt mig heta saker så säger jag nog Xforms (http://w3c.org/MarkUp/Forms/).

Jag säger som tjogin, man är så illa tvungen att hålla reda på vilken webbläsare som kan vad om man jobbar med webbsidor, det går inte att komma undan det. Men däremot håller jag med om att Xforms är högst intressant! Dock inget man kan använda praktiskt ännu.

Förresten: Ingen som givit sig i kast med att göra någon fräck webbapplikation med XMLHttpRequest?

Ursprungligen av Adrian B:

Förresten: Ingen som givit sig i kast med att göra någon fräck webbapplikation med XMLHttpRequest?

Berätta mer om denna teknik, låter spännande.

Ursprungligen av Björnström:

Berätta mer om denna teknik, låter spännande.

Man gör HTTP-requests inifrån JavaScript, så att en sida exempelvis kan ladda om enskilda komponenter (eller göra annat kul). Tvärtemot vad namnet antyder så är man på intet sätt bunden till att använda XML för de data som skickas över, vilket är tur eftersom de flesta JS-motorers XML-parsers är rent löjligt slöa. Det är faktiskt bättre att skicka ren JS-kod och köra en eval() på den, går blixtsnabbt (kan vara uppemot 1000 gånger snabbare) och är betydligt smidigare! Google Suggest fungerar faktiskt på precis det sättet.

Ursprungligen av Samuel K:

Det är faktiskt bättre att skicka ren JS-kod och köra en eval() på den, går blixtsnabbt (kan vara uppemot 1000 gånger snabbare) och är betydligt smidigare! Google Suggest fungerar faktiskt på precis det sättet.

hmm, jag måste nog faktorera om lite här då..

Ursprungligen av Adrian B:

Förresten: Ingen som givit sig i kast med att göra någon fräck webbapplikation med XMLHttpRequest?

Har faktiskt gjort det, men mest bara i rent leksyfte. Fungerar faktiskt imponerande bra! Jag har faktiskt funderat på att använda tekniken i en Rails-baserad webbchatt, tänkte mig något i stil med ChatBlazer fast bra, men jag har inte haft tid att göra något konkret av det hela än iaf.

Ursprungligen av Björnström:

Berätta mer om denna teknik, låter spännande.

Jag har inte tid att ge någon mera ingående förklaring just nu, men det handlar om att använda dynamisk html och javascript mm för att göra "microrequests" där du hämtar info utan att ladda om sidan. Exempel: Google Suggest. För en bra introduktion, kolla Apple utförliga sida om detta (missa inte deras exempel som visar på möjligheterna).

Ursprungligen av Samuel K:

Har faktiskt gjort det, men mest bara i rent leksyfte. Fungerar faktiskt imponerande bra! Jag har faktiskt funderat på att använda tekniken i en Rails-baserad webbchatt, tänkte mig något i stil med ChatBlazer fast bra, men jag har inte haft tid att göra något konkret av det hela än iaf.

Aha, fräckt! Jag å min sida har inte haft tid att lära mig Rails (och Ruby alltså)...

Ursprungligen av Adrian B:

Förresten: Ingen som givit sig i kast med att göra någon fräck webbapplikation med XMLHttpRequest?

Jo, jag sitter och pillar lite med det i "forskningssyfte" än så länge, inget svårt egentligen, man skickar en request och skickar tillbaka en xml snutt. Utan kruxet tycker jag mest är att flytta runt/lägga till/ta bort elementen på sidan genom javascripts DOM (nog mest eftersom jag är ruskigt rusten i the DOM!)

Ursprungligen av Björnstrom:

Berätta mer om denna teknik, låter spännande.

I ett nötskal; man kan använda det till att uppdaterar en sida utan att ladda om den. Sen Googles GMail är det något som har blivit ganska uppmärksammat, även om det inte är nog "ny" teknik som sådan.
Lite läsning:
http://www.allinthehead.com/retro/241/xmlhttprequest-for-the-masses
http://developer.apple.com/internet/webcontent/xmlhttpreq.html

Slängde precis ihop en liten chatt med XMLHttpRequest på http://tillsammans.net/chat.php. Testa gärna!

Den är fortfarande lite buggig och extremt enkel än så länge, men den funkar hyfsat.

Ursprungligen av capojava:

Slängde precis ihop en liten chatt med XMLHttpRequest på http://tillsammans.net/chat.php. Testa gärna!

Den är fortfarande lite buggig och extremt enkel än så länge, men den funkar hyfsat.

Coolt! Testade just och det fungerar. Svenska tecken blir frågetecken och nån får av vem-som-säger-vad vore trevligt. Men som exempel på en intressant teknik fungerar det.

På tal om intressant webbteknik, några som verkligen tänjer gränserna är Google. Om ni inte gjort det redan så läs gärna Joel Webbers analys av Google Maps.

Ursprungligen av Adrian B:

Coolt! Testade just och det fungerar. Svenska tecken blir frågetecken och nån får av vem-som-säger-vad vore trevligt. Men som exempel på en intressant teknik fungerar det.

På tal om intressant webbteknik, några som verkligen tänjer gränserna är Google. Om ni inte gjort det redan så läs gärna Joel Webbers analys av Google Maps.

Japp, det första var bara ett snabbt tekniktest. Nu har jag dock implementerat det i mitt community http://tillsammans.net och det är betydligt bättre. Fortfarande en del buggar dock, men det är en imponerande teknik!

  • Oregistrerad
  • 2005-04-18 21:52
Ursprungligen av Danne V:

Yup...konstig fråga, medges.
Jag, som ligger en bit bak i kölvattnet och studerar andras misstag, undrar alltså vad de absolut senaste metoderna kallas:
Är det strikt xml? Bara datadrivna sajter? CCS-P?
Och på den dynamiska sidan, är det PHP (version?), MySQL (version?) som gäller, eller?
Oh, jag menar alltså inte idéer som fortfarande inte ens finns som beta, utan metoder som faktiskt används - om än i begränsad utsträckning.

Jag känner mig nog inte väldigt hipp när det gäller utveckling av webbapplikationer/sajter. Dock håller jag nog inte riktigt med om att XHTML är så otroligt hett.

Naturligtvis har ju allt att göra med vad avsikten är med en sajt. Har man en applikation som man vill spegla på nätet känns XHTML som ett bra steg då kommunikationen kan förenklas med en applikation som annars kanske trivs i en annan miljö.

CSS (1/2) har äntligen börjat få lite fotfäste, ocn en annan funderar på att nyttja det mer effektivt än vad man tidigare gjort. Att skilja visuella saker från kod applikation är nog något dom flesta strävar efter.

Annars är PHP inte speciellt hett, tyvärr. Det är dock glädjande att fler stora sajter använder PHP (More or less). www.torget.se, www.kelkoo.se osv. Php 5 känns som ett naturligt steg med mycket bättre XML hantering. Dock ställer det högre krav på koden. Om man går från V3 till V5 bör man nog tänka sig för innan.

Mysql 4.1 känns stabil nu, har kört det rätt länge, Men MySQL 5 kommer verkligen att göra många roligheter (Transaktioner blir mycket bättre, sparade procedures) etc.

Ursprungligen av studiox:

Mysql 4.1 känns stabil nu, har kört det rätt länge, Men MySQL 5 kommer verkligen att göra många roligheter (Transaktioner blir mycket bättre, sparade procedures) etc.

Har läst en del rekommendationer att stanna i 4.0 eftersom övergången till 4.1 kan innebära en hel del strul för folk.

Bevaka tråden