Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bolagsverkets webbplats talar klarspråk!

Tråden skapades och har fått 47 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2005-02-07 18:53
Ursprungligen av Pär:

Visst gör du det, och i samma andetag så tycker du att man skall anpassa speciellt för IE ändå…

Blekansikte tala med kluven tunga

Okej, vi försöker igen! Jag tycker alltså att standarder är bra och att MS borde följa den. Med så långt? Jag tycker också att eftersom IE har den marknadsandel den har, ska en seriös sida se ut och fungera som det är tänkt i den. Men jag tycker fortfarande att MS ska följa standarden och att det är dåligt att man måste anpassa sig efter IE, precis som jag tyckte för en mening sen, ett inlägg sen, sen starten av den här tråden och sen länge. Alltså, standard = bra, IE-speciallösningar = inte bra, men "nödvändiga". Inte svårt, eller hur?

Var det där sista förresten menat som ett skämt eller som nåt rasanknutet påhopp?

  • Oregistrerad
  • 2005-02-07 19:03
Ursprungligen av ACM1899:

Okej, vi försöker igen!

< http://99mac.se/forum/showpost.php?p=500440&postcount=30 >

Citat:

Var det där sista förresten menat som ett skämt eller som nåt rasanknutet påhopp?

Har du läst kåbojtidningar?

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2005-02-07 19:05

Que? Din absurda logik biter inte på mig. Kom med ett vettigt svar i stället.

Citat:

Har du läst kåbojtidningar?

Nej.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-07 19:17
Ursprungligen av ACM1899:

Que? Din absurda logik biter inte på mig. Kom med ett vettigt svar i stället.

Det enkla att siten skriver att de följer standarder och har gjort vissa anpassningar för att få funktion under IE - och det är inte nog…

Vad vill du ha då? Gjort för IE och anpassat så att standarder funkar hjälpligt?
Varför skriver du då att det är bra att de följer standarder och sedan skall göra vissa annpassningar för IE? Det är ju det de gjort…
Eftersom du skriver så frenetiskt om och om igen så måste det ju vara något annat du vill, och då skriver man det.
Att skriva att dom istället skall göra precis det dom gjort kan ju bara bero på två saker.
a/ Att du inte tycker det men skriver det ändå
b/ Att du inte kolla vd det står på sidan…

Citat:

Nej.

Vet inte om dethär går fram heller, men prova gärna…
Från "Fredag den trettonde" t.o.m. "Blekansiktet talar med kluven tunga." - skit i det politiska dravlet…

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2005-02-07 22:05
Ursprungligen av Pär:

Det enkla att siten skriver att de följer standarder och har gjort vissa anpassningar för att få funktion under IE - och det är inte nog…

Vad vill du ha då? Gjort för IE och anpassat så att standarder funkar hjälpligt?
Varför skriver du då att det är bra att de följer standarder och sedan skall göra vissa annpassningar för IE? Det är ju det de gjort…
Eftersom du skriver så frenetiskt om och om igen så måste det ju vara något annat du vill, och då skriver man det.
Att skriva att dom istället skall göra precis det dom gjort kan ju bara bero på två saker.
a/ Att du inte tycker det men skriver det ändå
b/ Att du inte kolla vd det står på sidan…

Det hade varit lätt att följa standard och få den här sajten att se exakt likadan ut för IE också, med stöd för synskadade etc. Som jag sagt, jag tycker det är något oproffsigt att då inte göra det och att om jag var chef eller beställare hade jag ifrågasatt vad de höll på med. Dessutom tycker jag det är en fånig MS-attackerande text som inte hör hemma på en seriös webbplats.

Anledningen till att jag skriver om och om igen är för att det verkar vara svårt att göra sig förstådd, inte för att jag vill något annat. Vad tror du i din roll som psykologistudent att jag egentligen vill?

Citat:

Vet inte om dethär går fram heller, men prova gärna…
Från "Fredag den trettonde" t.o.m. "Blekansiktet talar med kluven tunga." - skit i det politiska dravlet…

Ah, I see. Utgå inte ifrån att alla har samma bakgrund och erfarenheter som du.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-07 22:13
Ursprungligen av ACM1899:

Anledningen till att jag skriver om och om igen är för att det verkar vara svårt att göra sig förstådd, inte för att jag vill något annat.

Okey, för det är lätt att få intrycket av att du fäktas med väderkvarnar nämligen…

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2005-02-07 22:19
Ursprungligen av Pär:

Okey, för det är lätt att få intrycket av att du fäktas med väderkvarnar nämligen…

Jag märker det, men peka hellre på oklarheter och självmotsägelser i stället för att försöka vara lustig.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-07 22:25
Ursprungligen av ACM1899:

Jag märker det, men peka hellre på oklarheter och självmotsägelser i stället för att försöka vara lustig.

Har försökt, men samma harang kommer om och om igen så jag kan helt enkelt inte begripa vad du vill och tror därför i bästa välmening…

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2005-02-07 22:26
Ursprungligen av Pär:

Har försökt, men samma harang kommer om och om igen så jag kan helt enkelt inte begripa vad du vill och tror därför i bästa välmening…

Det känns som ett konstigt angreppssätt. Formulera om frågan i stället. Det kan vara brist på förståelse i andra änden.

Vad är det för harang du menar, förresten?

Tagga ner lite grabbar.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-07 22:31

Personligen tycker jag alltjämt webmastern är värd blommor

Ursprungligen av Pär:

Personligen tycker jag alltjämt webmastern är värd blommor

Jag med. Ny insamling som Anders föreslog?

  • Oregistrerad
  • 2005-02-07 22:37
Ursprungligen av Kristofer:

Jag med. Ny insamling som Anders föreslog?

Är någon "samordnare" så varför inte…

Har tyvärr inte paypal (som ni väl använde förra gången). Men om samordnaren kan tänka sig att ta emot en peng i ett kuvert så är jag med.

Samordnare kan jag inte vara. Jag är för liten

Det är alldeles utmärkt att Bolagsverket inte hymlar med att IE/Win ligger efter i utvecklingen. Varför skulle man det? Det, om något, skulle vara oproffsigt. Jag tycker tvärtom att texten som diskuteras här visar att man verkligen kan sin sak. Att man upplyser besökarna om att det finns nyare och bättre webbläsare än IE kan knappast ses som något negativt.

De allra flesta modernt byggda webbplatser har detaljer som ser en aning sämre/annorlunda ut i IE/Win eller skulle ha gjort det om utvecklarna inte hade lagt en massa extra utvecklingstid på att kringgå bristerna i jordens buggigaste webbläsare.

Det är långt ifrån samma sak som att man inte har stöd för IE.

Ta en titt i koden. Det IE-användare missar på grund av begränsningar i sin webbläsare är styling av submitknappar och typografiskt korrekta citationstecken kring citat. Inte så farligt, eller hur?

Vi kommer definitivt att se mer och mer av den varan framöver, i takt med att moderna webbläsare blir populärare och webbutvecklare tröttnar på att vänta på att Microsoft ska vakna.

Jag tycker det verkar som om ACM1899 både vill äta kakan och ha den kvar. Ungefär som att "det är rätt att följa standarder, men man måste undvika det om det ska bli riktigt". Man måste nog ta ställning för den ena eller andra sidan ibland.

Bolagsverket är enligt en undersökning den enda sajten som håller måttet:

http://www.idg.se/ArticlePages/200505/09/20050509104331_CS/20050509104331_CS.dbp.asp

  • Oregistrerad
  • 2005-05-09 13:35

Mycket bra gjort och korrekt gjort av bolagsverket! Det väger nästan upp att mina skattepengar gick åt till att ta hit steve ballmer att prata om internet-säkerhet... nästan!!

mvh/jensa

Bevaka tråden