Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fritt Officepaket äntligen för OSX

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av skamuel:

Samt äter konkurrerande och/eller överlägsna företag och produkter till frukost.

Precis. Det är inte så bara. Det är inte som om de konkurrerade på lika villkor. Kan Ms Offices position ruckas på speciellt på Windowssidan så öppnas marknaden betydligt.

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Precis. Det är inte så bara. Det är inte som om de konkurrerade på lika villkor. Kan Ms Offices position ruckas på speciellt på Windowssidan så öppnas marknaden betydligt.

Det är så sant. Om man använder något office-paket professionellt, så är det viktigaste kriteriet att det ska vara kompatibelt med MS Office. Det kan man kalla monopol.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-27 08:25
Ursprungligen av Mondo:

Vad är det för trams? Microsoft säljer ett bra men rörigt officepaket för Macen och gör ett (tycker jag) dåligt och buggigt operativsystem. MS är inte ont. Det är bara ett företag som emellanåt gör halvtaskiga produkter.

Ingen har väl påstått att Open skulle vara bättre än MS? Det är ju gratis, det är väl den stora grejen med det. Visst kan man säga att MS vore lika bra men då kostar det också. För stora institutioner på universitet, t.ex. är det fantastiskt bra med Open Office. Min gamla institution på UmU bytte till Open och sparade tusentals och åter tusentals kronor.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-27 12:59
Ursprungligen av petsematary:

Ingen har väl påstått att Open skulle vara bättre än MS? Det är ju gratis, det är väl den stora grejen med det. Visst kan man säga att MS vore lika bra men då kostar det också. För stora institutioner på universitet, t.ex. är det fantastiskt bra med Open Office. Min gamla institution på UmU bytte till Open och sparade tusentals och åter tusentals kronor.

Nej, men att påstår att MS är onda är trams. OO är för övrigt riktigt bra om man använder det med Windows eller Linux. Däremot är det i stort sett oanvändbart i X11 tycker jag. Då finns det bättre alternativ. Nisus Writer Express exempelvis.

http://www.nisus.com/

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-01-27 16:13
Ursprungligen av Mondo:

OO är för övrigt riktigt bra om man använder det med Windows eller Linux. Däremot är det i stort sett oanvändbart i X11 tycker jag. Då finns det bättre alternativ.
http://www.nisus.com/

Men hallå! Neooffice behöver ju INTE X11. Det är ju det som är grejen. Därför är det också MYCKET snabbare än OO/X11.

Ursprungligen av Mondo:

OO är för övrigt riktigt bra om man använder det med Windows eller Linux. Däremot är det i stort sett oanvändbart i X11 tycker jag. Då finns det bättre alternativ. Nisus Writer Express exempelvis.

http://www.nisus.com/

Jag håller med så länge vi talar om OO i X11, men senaste NeoOffice ger ett helt annat intryck. (Åtminstone efter att ha tittat runt i programmet i 1-2 timmar)

  • Oregistrerad
  • 2005-01-27 13:10

Gamla fina klassiska RagTime då?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-01-27 13:49
Ursprungligen av Pär:

Gamla fina klassiska RagTime då?

Nu börjar vi snacka enklare varianter av Pagemaker! Jag älskar verkligen RagTime, men finner det lite för stort för vanlig ordbehandling. Med lite trixande funkar det dock riktigt bra till DTP (gud vad jag saknar PM till OS X!).

PS. Jag har i tidigare trådar förespråkat AbiWord som ett gott alternativ, men det är efter ett par dagars testande riktigt slött - markörer hänger inte med och bokstäverna dyker upp på skärmen en halv sekund efter tangentnedslag etc. Trist. DS.

Bevaka tråden