Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple sänker priserna på tillval till Mac mini

Tråden skapades och har fått 51 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Halmstad
  • 2005-01-25 21:53
Ursprungligen av surak:

Jag skulle vara väldigt intresserad och höra svaret från apple.

Här nere i österrike ligger priserna fortfarande också kvar som innan, men om de sänks som
i amerika så är det ju inte utan att man känner sig lite dum. Särskilt när man får en 4x
superdrive istället för en 8x enligt de nya tillvalen plus att man betalar lite extra.

Jadu, först ska jag bara veta om dom faktiskt också tänker ändra detta här i sverige.
Sedan får jag väl ringa dit och då postar jag svaret.

Hur som helst var det kul att dom gjorde det billigare..speciellt det overpriced 1gb ram minnet.

  • Medlem
  • 2005-01-26 08:36

Är det alltså nya priser även på education, och Mecenat store? De sänktes ju för någon dryg vecka sedan med....

/Fredrik

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-01-26 08:43
Ursprungligen av Nifo:

Är det alltså nya priser även på education, och Mecenat store? De sänktes ju för någon dryg vecka sedan med....

/Fredrik

Jodå, priserna har sänkts även där.

  • Medlem
  • 2005-01-26 08:54
Ursprungligen av Peth:

Jodå, priserna har sänkts även där.

Alltså..nu sedan i går?

/Fredrik

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-01-26 09:02
Ursprungligen av Nifo:

Alltså..nu sedan i går?

/Fredrik

Jo, precis så, 1GB RAM kostar numera 2782 kr (fortfarande en femhundring för mycket men ett steg i rätt riktning) tidigare kostade det 3600 kr.

Senast redigerat 2005-01-26 09:15
  • Medlem
  • 2005-01-26 09:07

Det här var ju helt suveränt. Om jag bara visste till 100% att det även sitter en snabbare DVD-R i Mini'n nu + att jag måste veta om jag kan byta minne även om jag valt med bluetooth (sitter fast på minnet), så kunde man nästan lägga en beställning. Priset på minnet är väl fortfarande väl tilltaget? Sen var det värmeutvecklingen....hmm.

/Fredrik

  • Oregistrerad
  • 2005-01-26 09:40
Ursprungligen av Nifo:

+ att jag måste veta om jag kan byta minne även om jag valt med bluetooth (sitter fast på minnet)

Du blandar inte ihop (ram-)minne med (HD-)minne?
(Normalt benämnt minne resp. hårddisk)

  • Medlem
  • 2005-01-26 11:53
Ursprungligen av Pär:

Du blandar inte ihop (ram-)minne med (HD-)minne?
(Normalt benämnt minne resp. hårddisk)

Alltså, jag var inne på någon sida och såg att på de modeller som har BT (eller om det var AirPort) så sitter detta PÅ minnet...fastskruvat på nåt sätt. Vet du något om det?

/Fredrik

Ursprungligen av Nifo:

Alltså, jag var inne på någon sida och såg att på de modeller som har BT (eller om det var AirPort) så sitter detta PÅ minnet...fastskruvat på nåt sätt. Vet du något om det?

/Fredrik

Enligt servicemanualen så är varken BT eller AirPort antennen fastskruvade på minnet. De är inte ens fastskruvade, utan bara fästa med klämmor. Däremot är man tvungen att lossa BT antennen (om man har BT) vid minnesuppgradering.

-- MW

  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-01-26 12:05
Ursprungligen av Nifo:

Alltså, jag var inne på någon sida och såg att på de modeller som har BT (eller om det var AirPort) så sitter detta PÅ minnet...fastskruvat på nåt sätt. Vet du något om det?

/Fredrik

Det är bara ANTENNEN, och den sitter klämd på som jag har förstått det, dvs du kan byta minne hur du vill o bara sätta dit antennen på det nya minnet...

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-01-26 12:06
Ursprungligen av Nifo:

Alltså, jag var inne på någon sida och såg att på de modeller som har BT (eller om det var AirPort) så sitter detta PÅ minnet...fastskruvat på nåt sätt. Vet du något om det?

/Fredrik

BT-modulen sitter fast på hårddisken på ett sådant sätt att den sticker ut över RAM-minnet och måste sålunda monteras bort innan byte av minnet kan ske.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-01-26 09:37

Kollar man på apples diskussionssidor så verkar det som om alla minisar som levererats med superdrive har en 8x-brännare, d.v.s. att uppgiften om 4x-brännare är ett fel som numera rättats till.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-26 09:42
Ursprungligen av Peth:

Kollar man på apples diskussionssidor så verkar det som om alla minisar som levererats med superdrive har en 8x-brännare, d.v.s. att uppgiften om 4x-brännare är ett fel som numera rättats till.

Kan mycket väl oxå vara att de första batcharna kan komma med 4x eller 8x och 4.200rpm eller 5.400rpm.
Det är ju dumt att lova mer än vad som skickas.
Tvärt om (att någon skulle klaga om dom råkade få 8x och 5400rpm när de beställt 4x osv.) är väl mindre risk.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-01-26 09:48
Ursprungligen av Pär:

Kan mycket väl oxå vara att de första batcharna kan komma med 4x eller 8x och 4.200rpm eller 5.400rpm.
Det är ju dumt att lova mer än vad som skickas.
Tvärt om (att någon skulle klaga om dom råkade få 8x och 5400rpm när de beställt 4x osv.) är väl mindre risk.

Har du ju helt rätt i, tråkigt bara om någon får en långsam brännare och en långsam disk när alla andra får snabbare grejer.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-26 09:53
Ursprungligen av Peth:

Har du ju helt rätt i, tråkigt bara om någon får en långsam brännare och en långsam disk när alla andra får snabbare grejer.

Men du får din grej snabbt och dom andra får den långsamt

  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-01-26 14:03

Angående prissänkningen fick jag precis detta svar från Apple Store via e-post:

Tack för att du kontaktat Apple Store.
Jag har fått information av min chef att samtliga kunder som beställt Mac Mini kommer att kontaktas under dagens lopp via e-mail med information om hur detta kommer att påverka deras beställningar.

Med Vänlig Hälsning,

Apple Store Europe
Direct Sales Support Team
Hollyhill Industrial Estate
Cork
Ireland

Ursprungligen av Adrian B:

• SuperDrive är 8x istället för 4x och har både +/-RW tills samma pris som innan.

Är det någon som har en länk till denna information?

Jag har kollat runt lite på Apples hemsida, och har inte hittat något om att det skulle vara 8x.

Titta på den här sidan t.ex: Länk till Apple
Där står "...writes DVD-R discs at up to 4x speed..."

Och om man går in på Apple Store och klickar på Mac mini, och sedan klickar på "Learn more" (under "Optical drive"), så står där också 4x.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Och om man går in på Apple Store och klickar på Mac mini, och sedan klickar på "Learn more" (under "Optical drive"), så står där också 4x.

På svenska Apple Store, om man klickar på "Läs mer" under Optisk enhet så står det: "SuperDrive-enheten läser DVD-skivor i 8 x hastighet"

Jag trodde det var detta som förut var 4 x, men det kanske alltid varit så?

Ursprungligen av Adrian B:

...läser DVD-skivor i 8 x hastighet

Ja, LÄSER i 8x.

Men på "alla" nyhets-sajter så står det att skriv-hastigheten har ökat från 4x till 8x.
Och det verkar ju inte stämma.

Läs-hastigheten är väl ganska ointressant...

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ja, LÄSER i 8x.

Jo, jag vet, men det framgick inte av den första texten hos MacNN vad de syftade på, så jag trodde det var läshastigheten.

Hursomhelst, såhär skriver MacRumors nu:

[Update] - the listing for the superdrive has been quietly changed back to the 4x model

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2005-01-26 18:08
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Är det någon som har en länk till denna information?

Jag har kollat runt lite på Apples hemsida, och har inte hittat något om att det skulle vara 8x.

Titta på den här sidan t.ex: Länk till Apple
Där står "...writes DVD-R discs at up to 4x speed..."

Och om man går in på Apple Store och klickar på Mac mini, och sedan klickar på "Learn more" (under "Optical drive"), så står där också 4x.

aa, det verkar som om dom har ändrat igen, igår stod det att man får 8x superdrive i tillbehörs menyn i amerikanska apple store, men nu har dom ändrat till baka till 4x...underligt

I US så får man tydligen tillbaka pengar om man har beställt och betalt BTO-prylar innan prissänkningen. Trevligt.

Bevaka tråden