Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macoteket Linköping

Tråden skapades och har fått 58 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Omar:

Beror på vad DU menar med öppnar...

Ja, öppnar så man kan shoppa.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-01-16 11:47

En butik är väl öppen när man kan gå in genom dörren och säga "goddag, ge mig en sådan" och sen betala och gå hem med sin nya grej. Annars är det stängt.

Finn det fler alternativ?

  • Medlem
  • 2005-01-16 18:46
Ursprungligen av molia:

En butik är väl öppen när man kan gå in genom dörren och säga "goddag, ge mig en sådan" och sen betala och gå hem med sin nya grej. Annars är det stängt.

Finn det fler alternativ?

Öppen
Öppen men inte öppen
Öppen men inte invigd
Invigd och öppen
Invigd men inte öppen
Stängd men invigd
Stängd och inte invigd
Stängd
Lunchstängd
Bara lite öppen
Inte så mycket öppen
Öppen ibland
Inte öppen men ändå öppen
Macoteket

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-01-16 18:57

Det är väl ungefär som med Macarna.
En helt öppen arkitektur, men ändå ganska sluten.

  • Medlem
  • Skänninge
  • 2005-01-16 19:55

Tycker att själva invigningen i sig tenderar ibland att vara viktigare än själva öppnandet. Inte bara i det här fallet, utan vid många andra tillfällen där det ska invigas, hållas "Öppet Hus" och liknande. Funderar på om det har med avsaknaden av religiösa ceremonier eller något…

(sorry om det blev OT)

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2005-01-21 16:59

Några från Mjölbyområdet som ska in till Macotekinvigningen på tisdag vid 17-tiden?
Kan i så fall köra om vi blir flera.
Hör av er via PM.

  • Medlem
  • Skänninge
  • 2005-01-21 19:08
Ursprungligen av Le:

Några från Mjölbyområdet som ska in till Macotekinvigningen på tisdag vid 17-tiden?
Kan i så fall köra om vi blir flera.
Hör av er via PM.

Jobbar tyvärr hela kvällen och missar alla festligheter…

(fast jag klarar mig ganska bra här hemma med nya iMacen )

  • Oregistrerad
  • 2005-01-23 22:27

Är det invigning nu på tisdag den 25 januari? Är vem som helst välkommen? Hemsida? Öppettider?
/Danne

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-01-24 01:28

Jag var där i lördags. Trevlig personal och en fin butik. Lyckligt lottad som får en butik nära sig.

Ursprungligen av stigvig:

Jag var där i lördags. Trevlig personal och en fin butik. Lyckligt lottad som får en butik nära sig.

enligt mailet jag fick från macoteket så verkade alla vara välkommna... Jag ska dit iallafall. Hoppas dom har något roligt man kan köpa

  • Medlem
  • 2005-01-24 08:22

Afrika-tiggeri

Av någon anledning kommer alla Macar till Kenya-köret numera utan möss. Tänkte därför fråga om ni som ska komma till invigningen möjligtvis har några puck-musar eller liknande som ni kan tänka er att skänka. Skulle vara väldigt välkommet. Tackar på förhand. Vi ses.

P.S. Hoppas dom har öppet vid invigningen D.S.

Jag var på Macotekets invigning idag och det var väldigt öppet. Trevlig butik, personal och en buffé som god och riklig. Även skumpa eller Pommac. Inte trodde jag att att man skulle bli bjuden på så mycket god mat! Dessutom gott om Macar och Macrelaterade produkter. Bättre att slinka in där än att köpa på Apple Store till samma priser. Leveransen blir ju bums! Lycka till i Linköping! Hade nummer 31 på utlottningen av nån stereoanläggning till iPod, men nummer 39 vann. Tur för honom. (Jo, det var ett par tjejer där också.)

Även jag var där. Första gången jag var på ett macoket. Väldigt trevlig affär. Låg bättre till än jag trodde, fint upplägg av butiken. O GUUUD vilken god mat!! Hade planerat och köpa pizza efter jag varit där, men det behövdes absolut inte. Den där rostbiffen eller vad det var, var utsökt, samt det som låg intill. MUMSS!! Mycket mackar, men hittade ingen radtech bt500 mus? Kanske jag som var blind. Gott med pomac. Kan inte alla macoteken ha invigning typ, tre gånger om året?

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2005-01-25 20:11

Vilka pryttlar fanns hemma? iBooks, iPodShuffles etc? Berätta då!
Och personalen? Vore gött mos om de är väl förtrogna med det de kränger.

  • Medlem
  • 2005-01-25 20:27

Åtminstone 2 av personalen som jag känner är lokala übergurus. Ska flytta alla mina inköp dit.

Snyggt men trångt. Svårt att få överblick på hyllorna med så mycket folk, men det verkade relativt välsorterat. Dom hade även en del grejer i bakre rummet dom inte fick plats med i skylten, t.ex. min lilla specialpryl. Förlorade 50 spänn när dom hade den (vadslagning med kompis) men fick den billigare än väntat så det jämnade ut sej.

Ursprungligen av Omar:

Åtminstone 2 av personalen som jag känner är lokala übergurus. Ska flytta alla mina inköp dit.

Snyggt men trångt. Svårt att få överblick på hyllorna med så mycket folk, men det verkade relativt välsorterat.

Lokala übergurus, någon man känner...?

Jag kunde tyvärr inte komma på invigningen. Synd, för det är inte så ofta det är riktiga "Mac-händelser" här i stan. Jag var i badhuset för sönernas simlektioner som naturligtvis var precis på invigningen.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-01-25 21:09
Ursprungligen av blodsugare:

Även jag var där. Första gången jag var på ett macoket. Väldigt trevlig affär. Låg bättre till än jag trodde, fint upplägg av butiken. O GUUUD vilken god mat!! Hade planerat och köpa pizza efter jag varit där, men det behövdes absolut inte. Den där rostbiffen eller vad det var, var utsökt, samt det som låg intill. MUMSS!! Mycket mackar, men hittade ingen radtech bt500 mus? Kanske jag som var blind. Gott med pomac. Kan inte alla macoteken ha invigning typ, tre gånger om året?

Jag var och klämde på en rund liten burk som jag tyckte det stod Radtech BT på. Det fanns t.o.m. 3 st på hyllan. Men jag misstänker att de stod för nära buffén

Nog såg jag en iPod Shullfle och iBook iaf + den jättestora (den var verkligen bamse) Appleskärmen.

Ursprungligen av Ian Curtis:

Nog såg jag en iPod Shullfle och iBook iaf + den jättestora (den var verkligen bamse) Appleskärmen.

Shuffles skulle enligt kassamannen komma in om "några veckor". Annars hade jag tagit en direkt...

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2005-01-25 20:40
Ursprungligen av bjorn.schlingmann:

Shuffles skulle enligt kassamannen komma in om "några veckor". Annars hade jag tagit en direkt...

Ja visst är det för träligt med butiker som bara är skyltfönster, dvs du får bara se vad de kan erbjuda men du får inte något med dig hem. Om du bara kan beställa i din lokal shop blir ju webbutikerna ett nära nog lika gott alternativ.
Se nu till ni Macotekare att det finns något i butiken. Av studenter och av mig kan ni sno en hel del pengar bara jag får något för dem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-25 22:13

Radtech BT500 är riktigt bra. Har en i blått och silver själv. Funkar kanonbra, utan den besvärande rycklighet som präglar somliga bluetoothmöss. Det finns också en ny bt-mus som heter Sushi. Den ska vara bra, men jag har inte provkört den. Och snart kommer det en ny fullstor mus från Radtech som ska hålla anständig kvalitet.

Jahaaa. Jädrans. Jag var i onoff, siba, biltema, elgiganten och några fler, men inte en enda blåtands mus av modell mindre. Borde vara lag på att musarna (eller mössen) ska vara upptagna så man kan klappa dom, eller känna på dom. Något som är positivt med mössen på elgig, siba mfl.

Hur länge räcker batteriet i en såndär BT500. Jag håller på ganska mycket med phoroshop, och vill kunna få bra resultat utan hack. men som sagt, batteritiden är prior 1. Gillar inte och ladda eller byta batteri. Kände även på en MS mus som var skön, men antar det var radio länk.

Men jag får väl ta min svarta räser audi och leta upp Baggens parkeringshus som ligger ett kvarter ifrån Macoteket och köpa en såndär BT500.

Jag vill ha en såndär cinema display nu, en powerbook 12", en g5:a, faaan skulle inte besökt macoteket Linköping.

En fråga: Klär sig alla macotekare i svart? Såg att de hade samma färger på kläderna å applestore i england...'

inget som har lite foton därifrån?

  • Medlem
  • 2005-01-26 10:59

Hade en liten diskussion med Macotekets ägare angående betalningsformer.

Macoteket brukar rekomendera Wasa-kredit, som har Sveriges sämsta kreditvillkor samtidigt som man är mycket generösa med lån.

Vore det inte bättre att Macoteket, nu när man blivit så konsumentinriktade, satsade på t.ex. ett Macoteket-kort. Det finns ju Siba-kort, OnOff-kort osv. Med rimliga villkor.

Han replikerade att "visst, men dom är ju så mycket större."

Men dom har ju blivit så stora genom att folk inte behöver betala kontant. Och varenda skoaffär, möbelaffär och småkommun har ju sina egna plastkort. Alla med samma kreditgivare i bakgrunden.

Apples knytning till Ikano-banken är ju ett skämt. Dom ska ju för fasen ha reda på vad man äter till frukost för att ens behandla en kreditansökan.

Visst är det alltid bäst att betala kontant, men har man som jag en fluktuerande inkomst så möjliggör ett plastkort akuta inköp även om man inte är stadd vid kassa. För att inte tala om alla impulsköp man kan göra. Med ett kort i handen hade jag förmodligen burit hem bioskärmen som stod i bakre rummet.

Alltså, fram med ett Macoteket-kort, och jag klipper sönder mitt Siba-kort.

Kan du inte bara skaffa ett vanligt bankkort typ VISA? Varför ett "Macoteket-kort"? Finns knappast något företag med 4 butiker som har "egna" kreditkort...

  • Medlem
  • 2005-01-26 14:55
Ursprungligen av Porcelina:

Varför ett "Macoteket-kort"? Finns knappast något företag med 4 butiker som har "egna" kreditkort...

Det var så Siba började.

Fast Markus kanske inte vill skaffa livvakter.

(Och jodå, det finns sådana butiker. )

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-01-26 21:31
Ursprungligen av Porcelina:

Kan du inte bara skaffa ett vanligt bankkort typ VISA? Varför ett "Macoteket-kort"? Finns knappast något företag med 4 butiker som har "egna" kreditkort...

Jag har bara en butik och kunderna får vår fina logga tryckt på sina kort.

Vi använder Resurs Finans (som ägs av bla SIBA) och dom fixar det kostnadsfritt. Dom har väl dessutom ett av dom förmånligaste alternativen privatkunder och nu nyligen har dom även lanserat ett kort för företagskunder. Nu har dom dessutom sänkt inlösenavgifterna för butiken till i princip ingenting.

Kortet fungerar i alla butiker som tar Resurs kort.

Ursprungligen av molia:

Jag har bara en butik och kunderna får vår fina logga tryckt på sina kort.

Vi använder Resurs Finans (som ägs av bla SIBA) och dom fixar det kostnadsfritt. Dom har väl dessutom ett av dom förmånligaste alternativen privatkunder och nu nyligen har dom även lanserat ett kort för företagskunder. Nu har dom dessutom sänkt inlösenavgifterna för butiken till i princip ingenting.

Kortet fungerar i alla butiker som tar Resurs kort.

Ok... Men varför vill ni ha ett "macoteket-kort"? Vad är fördelarna jämfört med bankkort-VISA? Det är det jag inte förstår. -Än.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-26 21:42
Ursprungligen av blodsugare:

Jahaaa. Jädrans. Jag var i onoff, siba, biltema, elgiganten och några fler, men inte en enda blåtands mus av modell mindre. Borde vara lag på att musarna (eller mössen) ska vara upptagna så man kan klappa dom, eller känna på dom. Något som är positivt med mössen på elgig, siba mfl.

Hur länge räcker batteriet i en såndär BT500. Jag håller på ganska mycket med phoroshop, och vill kunna få bra resultat utan hack. men som sagt, batteritiden är prior 1. Gillar inte och ladda eller byta batteri. Kände även på en MS mus som var skön, men antar det var radio länk.

Men jag får väl ta min svarta räser audi och leta upp Baggens parkeringshus som ligger ett kvarter ifrån Macoteket och köpa en såndär BT500.

Jag vill ha en såndär cinema display nu, en powerbook 12", en g5:a, faaan skulle inte besökt macoteket Linköping.

En fråga: Klär sig alla macotekare i svart? Såg att de hade samma färger på kläderna å applestore i england...'

Japp. Man bör kunna testa mössen, det tycker jag också. Men den där Sushi har en ganska primitiv förpackning: en vit kartong med bred svart gaffatejp på, så man kan inte öppna den "bara så där liksom" och testa. Antar att det ska påminna om en sushi-nori, alltså en sån där sjögräsrulle man får på sushikrogar.

Batteriet räcker rätt länge i BT500, men man bör stänga av den efter arbetsdagens slut. Visserligen går musen ner i vila, men ändå.

Du kan åka till Sundbyberg och shoppa också. Den nya butiken ligger på Sturegatan 35. Det är lättare att parkera där.

Nä, alla Macotekare klär sig inte i svart, men jag har ofta svart eftersom det passar till allt. Och Apples reklamtröjor är i regel svarta eller vita, och dem vill man ju ha på sig.

Bevaka tråden