Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dela på tangentbord, mus och skärm med en PC

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Mark
  • 2005-01-22 22:17
Ursprungligen av Kristjan:

Hur funkar det att köra Microsofts motsvarighet till Remote Desktop på Macen för att styra PC:n? Antar att jag kan glömma att spela Command & Conquer - Generals, men skulle jag kunna köra lite enklare grejer i Windows med det? Det skulle onekligen spara en slant åt mig.

Detta har jag testat lite och det har fungerat rätt bra. Kan bli lite segt för grafiken men det berodde på att winburken hade något, kommer inte ihåg vad det heter, kan det vara Active Desktop, som tog ner prestandan. När detta var fixat fungerade det bra förutom att vissa tecken inte satt där man var van. Jag testade detta över internet på kompisens W2000 så det var ju ingen spelmaskin jag fick men det mesta flöt förvånansvärt smidigt.

/c

Apple tangentbord till PC?

Diskussionen här handlade mest om att ansluta ett PC tangent bord till Mac mini men jag undrar om det går bra att använda ett Apple tangentbord med USB anslutning till PC'n?

Ursprungligen av Hallberg:

Diskussionen här handlade mest om att ansluta ett PC tangent bord till Mac mini men jag undrar om det går bra att använda ett Apple tangentbord med USB anslutning till PC'n?

Funkar!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-09 01:44

Här är min lösning. Införskaffat för ett par dagar sedan. Beprövat med PC + Mac mini.

Jag har: 1 ts. Microsoft Mus (4 år gammal minst, vit, utan massa skit) , 1 st. HP tangentbord. Det bästa tangentbordet jag nånsin använde. Båda har PS2 uttag och ingen av dem kom med någon USB adapter.

Införskaffade denna KVM Switch för PS2 mus + PS2 tangentbord + Audio + VGA. Till detta behövde jag också denna adapter för att växla mus och tangentbord till USB. OBS att de billiga PS2 till USB konverterarna endast fungerar med möss och inte med tangentbord. Det måsta vara en konverterare speciellt för tangentbord, då det krävs lite logink i den.

Audiokontakterna är både in och out, men det gör ju inte så mycket eftersom Mini inte har någon separat mic ingång. Dator switchas med tangentbordet, man trycker 2 ggr på Scroll-Lock och sen på pil upp i snabb följd. Enkelt som tusan.

Min skärm klarar 2 ingångar, varav en DVI, så jag kör PC:n på DVI och Macen op VGA och kopplar om skärmen separat.

För att vara petig så måste jag också nämna nackkdelarna. Först är ljudet lite tystare. Jag vet inte om det sitter några motstånd i omkopplaren, men när högtalarna är kopplade direkt till datorn låter det mer. Den andra konstigheten är att när man väljer att stänga av en dator och switchar kontrollerna medans den stängs av så slutar tangentbordet att fungera. Det kanske går att fixa med någon knappkombination, jag måste kolla mer i manualen.

Min lösning kommer inte fungera helt för den ursprunglige frågeställaren om inte han sakaffar en USB till PS2 adapter till musen först. Eller kör en USB switch. Men min lösning fungerar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-09 21:26

Uppdatering: man får helt enkelt låta bli att switcha tills datorn stängs av. Står så i manualen och det verkar fungera.

testa synergy som alla pratar om här. Funkar underbart. Hade t o m köpt en liten usb hub för att kunna koppla in mitt pc-tangentbord (logitech ultrax) i ibooken. Mne nu kör jag båda datorerna över nätverkat via musen och tangentbordet som är inkopplad på oezen. Ibooken står bara bredvid skärmen och det fungerar som extended desktop... men bara drar musen till kanten av skärmen och så är man helt plötsligt på ibooken. Inga omkopplingar eller extra tangentbord/möss behövs. Så otroligt smidigt. Allt funkar precis som om man pluggat in tangenbordet och musen direkt i ibooken...dra tillbaka pekaren till skärmkanten och vips så är man tillbaka på pezen.....sen kan man låsa musen till en skärm genom att trycka på scr lock.. om man t ex spelar spel så är detta nödvändigt

krävs lite hackande men det är helt klart värt det. Släng inte bort pengar på extra hubbar eller tangentbort/omkopplare etc.. allt är bara tre gånger jobbigare och onödigare när detta funkar

det är ju gratis också

läs mer om det här
http://synergy2.sourceforge.net/

/lycka till

  • Medlem
  • 2005-01-20 20:26

Finns en switch att köpa på Clas Ohlsson för att använda en usb enhet på två datorer. Kostade runt 150 kr om jag inte minns fel.

Ursprungligen av fredl:

Finns en switch att köpa på Clas Ohlsson för att använda en usb enhet på två datorer. Kostade runt 150 kr om jag inte minns fel.

Jepp... jag har en och den funkar fint! Den har inte DVI skärm in/ut-gångar. Så ifall man klarar sig utan dem och har bara 2 datorer funkar den hur bra som helst! "linxcel" heter den! Kostade 55 Euro på finska Clas ohlsson.

Bevaka tråden