Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MWSF: iPod Shuffle

Tråden skapades och har fått 200 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Solna
  • 2005-01-12 14:03

Har en kompis som åker över till New York i mitten av Februari, Hoppas dom hunnit komma till Apple store, om dom har gjort det så ska han få köpa en 512MB till mig.

hm...vad kostar ett par ipod-hörlurar? 250 kronor? drar man av det på priset...så blir det 645 kronor för 512 MB

jag hade tänkt att köpa mig ett par små lurar...nu får jag ju en mp3-spelare på köpet

Jag kommer köpa en när nästa studielån kommer. Min bror kommer också köpa en, men jag ska rapportera lite härifrån om det kommer lite recensioner och sånt först.

Det här var faktiskt en riktigt sjysst grej från Apple.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-01-12 16:45

Personligen tycker jag att det är ett konstigt val av Apple att lansera en flashbaserad mp3-spelare efter deras tidigare bashing av liknande mp3-spelare. Att det är den typen av sak man får gratis av någon och som sedan blir liggandes i en låda någonstans utan att bli använd.

Kan tänka mig att folk kommer skaffa den som billigt USB-minne, även om den är lite stor jämfört med andra alternativ, men den matchar iallafall folks iMac/iBook/etc. Den kan också vara trevlig att ha för att lyssna på audioböcker, men som musikspelare så tycker jag att den verkar överflödig jämte en riktig iPod/iPod Mini.

En annan sak som jag är förundrad över är hur den fortfarande bara kan ha 12 timmars batteritid trots avsaknaden av skärm, visst finns det ett batteripack som någon annan nämde här i denna tråden men då blir den helt plötsligt inte så liten längre och t om väldigt asymmetrisk och ful. Och som Steve Jobs påpekade på keynoten så vill man ju inte hålla på och mata sin mp3-spelare med hundratals med kronor i form av batterier.

Visst finns det uppenbarligen en marknad för spelare som dessa, men jag trodde Apple var den typen av företag som visar alla hur fel dom har tänkt, och absolut inte dumsnällt anpassa sig till marknaden och på så sätt sänka sig till alla andras nivå på detta viset.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-01-12 17:58
Ursprungligen av Lee N:

Personligen tycker jag att det är ett konstigt val av Apple att lansera en flashbaserad mp3-spelare efter deras tidigare bashing av liknande mp3-spelare. Att det är den typen av sak man får gratis av någon och som sedan blir liggandes i en låda någonstans utan att bli använd.

Men de har ju undvikit exakt de problem som de själva såg med flash-baserade spelare:

1) För lite utrymme i de små (256 mb och neråt)
2) Otympligt användargränssnitt för att hantera låtarna i de större (512 mb och uppåt)
3) Otympligt att ladda spelarna med ny musik

(Så vitt jag kommer ihåg så var detta de punkter Steve Jobs kritiserade iaf.)

  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-01-12 18:24
Ursprungligen av tjogin:

2) Otympligt användargränssnitt för att hantera låtarna i de större (512 mb och uppåt)

.. och det svarar dom på genom att ta bort användargränssnittet helt? Jag är skeptisk till iPod Shuffle och jag vidhåller min åsikt om att det är ett konstigt val av Apple.

Ursprungligen av Lee N:

.. och det svarar dom på genom att ta bort användargränssnittet helt? Jag är skeptisk till iPod Shuffle och jag vidhåller min åsikt om att det är ett konstigt val av Apple.

Det är ju faktiskt ett jävligt enkelt användargränssnitt. En switch på baksidan med tåv alternativ, och har man få låtar så är det det enda man behöver.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-12 19:27

ngn som vet om den ska säljas på siba?

jag tycker den verkar kanon, liten smidig, och "random" tilltalar mig för det ger ju lite forrest gump känsla: u never now what u gonna get

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-01-12 19:52
Ursprungligen av Lee N:

.. och det svarar dom på genom att ta bort användargränssnittet helt? Jag är skeptisk till iPod Shuffle och jag vidhåller min åsikt om att det är ett konstigt val av Apple.

Om man inte är den "shufflande" typen så funkar det inte, då måste man köpa en iPod mini för att få en spelare med schysst gränssnitt. Men oavsett vilken typ man är så har ju andra tillverkares flashspelare -- som Steve jobs mycket riktigt påpekade -- "tortured user interfaces". Antingen är de för små, eller så har de för dåligt användargränssnitt.. och då menar jag inte bara navigationsgränssnittet, utan även pyttesmå knappar som är svåra att använda med en hand, i fickan, osv.

För mig är iPod shuffle perfekt -- jag shufflar alltid.

Adrian: den var riktigt rolig, undrar om det är en miss eller om det är meningen

Ursprungligen av Kellogs:

Adrian: den var riktigt rolig, undrar om det är en miss eller om det är meningen

Är väl allt som visas på bilderna, bl a händer

  • Medlem
  • International user
  • 2005-01-12 18:02

Låten till tvreklamen: Caesars Palace - Jerk it out, om någon inte noterat det ännu...

iPod Shuffle blir en hit!

Apple kan lyckas på flash-sidan, tack vare att man levererar helheten: iTunes+spelare. I princip ingen annan flash-spelar-lev. har den förmånen, vilken nog är en förutsättning för att lyckas inom "the zoo".

hihi

Ursprungligen av quiksilver_90:

hihi

Kul, men du var inte först i den här tråden, kolla här och här.

efter att nu till slut har tittat på keynote'n så är jag helt övertygad om att dom har gjort HELT RÄTT med shuffle! och jag skall ha en...för mig räcker det dock med 512 MB. integeringen med itunes är fenomenal och jag behöver inte mer än runt 10 timmar musik vart jag än åker/flyger/jobbar/joggar/commute'ar etc

sätt på shuffle så fixar ipod låtvalet för dig...eller stega igenom din spellista. jag har några spellistor (softa favoriter, party etc) som är omkring 150-200 låtar. jag kommer ihåg låtordningen på dessa...så stegning fungerar delvis också.

ni som klagar på att den inte har någon skärm. why bother with only 100 songs!? skaffa en mini i så fall...då känns det mer relevant.

Senast redigerat 2005-01-12 23:47
  • Oregistrerad
  • 2005-01-13 08:39

Ok att det inte är någon skärm men det vissa inte har fattat är att iTunes är skärmen. I hemmets lugna vrå mekar man ihop sina favorit-playlists, sen hör man på härligheten ute på stan. Har man bråttom iväg kör man Autofill och låter sig överraskas. Som att lyssna på radio, fast utan prat och reklam och bara med låtar man gillar.

Och som el gringo var inne på: vill man ha en liten och grym mp3-spelare MED skärm köper man en iPod mini och slutar klaga

Senast redigerat 2005-01-13 08:50
  • Medlem
  • 2005-01-13 12:27

Kan man räkna med att det blir mecenat-rabatt snart eller? Hur brukar det vara när nya produkter introduceras?
Några gissningar?

mecenat - antagligen inte på de små marginaler som är på schuffle. frågan är om det kommer på mac mini. 10% brukar det vara - knappt 100 kronor på en shuffle

För en sådan som jag, som fortfarande tar med sin bärbara CD-spelare ut på promenader och fyller fickorna med 3-4 skivor, är en shuffle perfekt - även med vettigt utrymme för USB-minnesdelen borde den lilla få plats med en 6-8 skivor (AAC 192kbps). En sån ska jag ha! (när jag får råd... även 895:- är pengar)

Förresten - vet någon hur Apple räknar när de säger 120 eller 240 låtar?
Är det standardinställningen i iTunes (AAC 128kbps)?

  • Medlem
  • 2005-01-13 12:58
Ursprungligen av Vanapagan:

Förresten - vet någon hur Apple räknar när de säger 120 eller 240 låtar?
Är det standardinställningen i iTunes (AAC 128kbps)?

Japp !

  • Oregistrerad
  • 2005-01-14 18:21

Mac mini kommer med studentrabatt på Mecenat och CSN-kortet

Ursprungligen av el gringo:

mecenat - antagligen inte på de små marginaler som är på schuffle. frågan är om det kommer på mac mini. 10% brukar det vara - knappt 100 kronor på en shuffle

Mac mini kommer med studentrabatt men tyvärr inte iPod shuffle.

  • Medlem
  • 2005-01-13 12:54

2 st beställda till ungarna ......hade de kommit innan jul skulle det blivit 8 st

....nu vet man var man ska köpa presenter till de närmaste iaf

Jens of Swedens spelare säljs under andra namn runt om i världen. Vet inte vart de heter JoS, om det bara är norden...

  • Oregistrerad
  • 2005-01-13 13:24
Ursprungligen av Leftrustle:

Jens of Swedens spelare säljs under andra namn runt om i världen. Vet inte vart de heter JoS, om det bara är norden...

Har sett namnet nämnt på amerikanska sidor (eller var det i /.:s länk till någon top10/low10 ?).

Annars finns det ju knallgula PärPod of GBG i guldfärg att köpa i limiterad upplaga om några veckor
Väldigt dyra är dom

inte så mycket snack om steve's presentation (korta) av motorolas telefon med iTunes...hur kommer den "slå"/positioneras mot shuffle!? jag menar - motorola kan väl knappast släppa en telefon med typ 64 MB minne? skall det vara lönt är 256 minimum ju.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-01-13 13:52

iPod shuffle är en hit!. iTunes är ju den bästa dispayen som finns! Det finns ingen annan flashspelare-tillverkare som har något liknande. Smarta spellistor fixar precis det man vill ha. Utan att man knappt lyfter fingret...!

Jag ska ha en så fort de kommer ut. Kan bara inte bestämma mig för om jag är dumsnål om jag köper den mindre.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-13 13:52

Är det någon som vet om de finns/kommer att finnas om två veckor i Apple Stores i USA? Steve sa på keynoten att om publiken snabbade sig hade han hört att Apple Store SF hade fått in ett lager - tror ni att det var en specialare eller är de skeppade till affärerna i USA?

Frågar såklart eftersom jag har möjlighet till beställning därifrån om två veckor och undrar om man ska beställa en 512 här eller en 1 GB därifrån (blir väl ungefär samma pris)

Edit: Om man endast räknar valutan blir det ganska exakt 1000:- för 1-gigaren i USA (ca 1065 med sales tax på 6%)

Senast redigerat 2005-01-13 14:19

rk - jag funderar på en 512 - tycker det räcker "för ändamålet". det är ju i alla fall nästan 10 h musik...men som vanligt så sneglar man på 1 GB. "hm....skall kanske ta den ändå - då kan jag ju kopiera över en film och ta med till kompis...etc"

kan du köpa ifrån usa blir 1GB lite mer än 1000 kronor...

Shuffle och talböcker?

Är det någon som har en aning eller en kvalificerad gissning om Shuffle kommer att fortsätta spela där du slutade (om du kör "order" istället för "shuffle", förstås). Annars blir det lite svårt med talböcker.

/Faelle

Bevaka tråden