Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nätverk mellan xbox och mac?

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2005-06-05 13:07

oj såg inte att du svarat, se till att du har ftp-server igång i xbox media center, jag använder itne evo-x över huvud taget så jag vet inte om ftp:n i den fungerar eller inte.

xtimmyx :

Vill börja med att berömma den utmärkta pedagogiken.

…men fortfarande har jag inte lyckats komma åt den delade mappen... Har alltid haft en windowsburk hemma, men har inte greppat nätverkslogiken på mac än :/

1. Gissar man ska ha "Windows-delning" ikryssat i systeminställningar/fildelning, eller?
2. Är det endast i "xns-delen" i xml-filen jag behöver skriva in macens ip?
3. ":1400", syftar det på mappen "delad" i HUSET-mappen? Jag menar, om jag skriver ip:n + :1400, är det dit den länkar då?

Tacksam för svar!

  • Oregistrerad
  • 2006-02-06 15:49
Ursprungligen av muthatrucka:

1. Gissar man ska ha "Windows-delning" ikryssat i systeminställningar/fildelning, eller?
2. Är det endast i "xns-delen" i xml-filen jag behöver skriva in macens ip?
3. ":1400", syftar det på mappen "delad" i HUSET-mappen? Jag menar, om jag skriver ip:n + :1400, är det dit den länkar då?

Tacksam för svar!

1. Ja. Notera IP-nummer/sökväg etc som dyker upp, den ska du använda i inställningarna på xboxen.
2. xns-delen är till när du kör en streaming server på din mac. Vill du ansluta till en windows/samba/smb- share så är det "smb"-delen du ska bry dig om!!
3. 1400 är den port på datorn där han hade sin xns-streaming server. Bry dig inte om den.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2006-02-06 15:27

Oj den här gamla tråden minns jag knappt vad den handlade om ens :P. Jag har bifogat en länk med mina inställningar i XBMS.
1. Windowsfildelning behöver du inte ha igång. Jag har inte det i alla fall.
2. Ja det ska räcka med att skriva in den där
3. Nej 1400 är porten den ska använda för anslutningen. Jag tror inte det spelar någon roll vad du har för port bara det är samma i xml-filen som i dina XBMS-inställningar.

Och på min bild där jag har "/" som shared så betyder det att jag har hela hårddisken utdelad. Så om jag vill ha en länk till mina videos så får jag skriva:
<path>xns://192.168.0.101:1400/volumes/Lacie HD/Videos/Filmer</path>
eftersom mina filmer ligger på en extern hårddisk vid namn Lacie HD och i mappen Videos -> Filmer.
Men lämna länken blank efter porten först när du testar. Dvs:
<path>xns://192.168.0.101:1400/</path>
bara. Så kan du lägga till mapparna efteråt.

Se också till att det är XBMS On i systeminställningar, för den stängs av ibland, för mig iaf.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2006-02-06 15:30

Glömde bilden, här är den:

  • Medlem
  • 2006-02-06 15:30

Jag kör mac mot min box. Funkar hur bra som helst. Har Executer som bios och XBMC som dashboard. Till det har jag chippet SmartXX Lt OPX SE, funkar även med LIVE om man så skulle vilja. (Den mörkar nämligen att boxen är chippad.

Jag satte en fast IP på min box för att den skulle funka bäst.

  • Medlem
  • 2006-02-06 20:53

borde inte det enklaste vara att aktivera samba-sharing i osx och bara leta upp datorn i arbetsgruppen sen på xboxet? så gör jag mot min windowsmaskin.. körde någon tidig server för att streama innan, men det kändes sådär lite semi-skönt bara. nu har jag iofs inte testat köra mac + xbox (får min mac om några veckor).. men om jag inte minns fel så är det vä len lätt sak att aktivera samba-stöd i osx?

men jag kan också rekommendera att ftpa mot xbmc, både för att det filtrerar enhterna den visar och för att den även visar lite info direkt i ftp-programmet.. typ ledigt utrymme och skit.. själv kör jag xbmc som dashboard.

fressten, nu när tråden är uppe och jag planerar för min kommande dator.. vad använder ni för program på mac för att extrahera isos direkt över ftp till boxen? jag kör alltid qwix nu, finns det nått liknande till osx? qwix är så jävla bra.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2006-02-06 21:26

Xiso eller Xdisk är trevliga.

Bevaka tråden