Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tänd ett ljus för offren i Asien

Tråden skapades och har fått 73 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2004-12-31 13:24
Ursprungligen av kitesurf:

hejda er nu, det har funnits lidande i världen långt innan denna jordbävning.

om vi kan ignorera det annars, varför låtsas bry sig nu?

gott att se att det finns dom som skänker pengar, men det känns läskigt att det måste till en mediavänlig katastrof för att det ska kunna ske

Har du lust att upprepa det för mina grannar som troligtvis förlorat sin yngsta dotter? Mamma, pappa och storebror 8år ligger på sjukhus i Phuket, men lilltjejen - 4 år - är borta...

Självklart blir man olika berörd av olika saker och hur nära inpå en själv dessa saker inträffar. Det är väl inget konstigt att sörja mer om tex ens barn dör, än vad man skulle om någon man inte ens vet existerar dör?

  • Medlem
  • 2004-12-31 00:32

Jag dunkade iväg en rejäl slant häromdagen.

För er som känner att ni vill snacka tsunami och annat finns en Tsunami-avdelning på Offtopic.se

http://offtopic.se/forumdisplay.php?f=136

  • Oregistrerad
  • 2004-12-31 00:32

Ett enkelt sätt för alla som äger en mobiltelefon:
Ge ett litet bidrag genom Röda Korset genom att skriva "Asien" i ett textmeddelandet och sända ett SMS till telefonnummer 721 05. Det kostar 30 kr, sen vet man såklart inte vad dom har för deal om hur mycket pengar som går fram som bidrag och vad som tas ut av telebolagen, men många bäckar små!

Ursprungligen av Stina:

Ett enkelt sätt för alla som äger en mobiltelefon:
Ge ett litet bidrag genom Röda Korset genom att skriva "Asien" i ett textmeddelandet och sända ett SMS till telefonnummer 721 05. Det kostar 30 kr, sen vet man såklart inte vad dom har för deal om hur mycket pengar som går fram som bidrag och vad som tas ut av telebolagen, men många bäckar små!

Den vägen ger man tyvärr 33 procent (10 kr) till telefonbolagen. Har man möjlighet så bör man helst välja ett annat alternativ.

/M

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2004-12-31 01:00
Ursprungligen av Martin Belak:

Den vägen ger man tyvärr 33 procent (10 kr) till telefonbolagen. Har man möjlighet så bör man helst välja ett annat alternativ.

/M

Läste på en biståndsorganisations hemsida (kommer inte ihåg vilken) att 100 kr räcker för att ge 10 barn skolböcker under ett läsår. 10 kr skulle då ge åtminstone ett barn skolböcker för ett år. Många bäckar små..

  • Oregistrerad
  • 2005-01-01 20:18
Ursprungligen av Martin Belak:

Den vägen ger man tyvärr 33 procent (10 kr) till telefonbolagen. Har man möjlighet så bör man helst välja ett annat alternativ.

/M

I det här fallet är det dock så, fick jag nyss reda på, att alla pengar går oavkortat till Röda Korset! Sms:a på!

Har en vän där nere som hjälper till och hon berättar hur jobbigt det verkligen är där. Givetvis har man skickat pengar

Nu har jag inte varit aktiv senaste dagarna på 99mac, så detta kanske är omnämnt, men har ni sett Apple framsida?

  • Oregistrerad
  • 2005-01-01 15:41
Ursprungligen av Adrian B:

Nu har jag inte varit aktiv senaste dagarna på 99mac, så detta kanske är omnämnt, men har ni sett Apple framsida?

Skänka pengar och bry sig gör man anonymt, inte för att få goodwill. Vill Apple hjälpa, ska de sätta in en miljon anonymt, till Röda Korset.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2005-01-01 15:48
Ursprungligen av petsematary:

Skänka pengar och bry sig gör man anonymt, inte för att få goodwill. Vill Apple hjälpa, ska de sätta in en miljon anonymt, till Röda Korset.

Pengar luktar inte och behövs i massor. Alltså är det bättre om det kommer med goodwillpoäng i bakhuvudet än att det inte kommer några alls för rädsla att någon ska tro dem att ha en baktanke. Har sett någon av lokalblaskorna här i norra Skåne som kör ett sammarbete med Röda Korset och utlovar företagens loggor i tidningen mot att de skänker minst 100 kr/anställd.

Enligt ditt resonemang är det upplägget fel antar jag? Även om det inte generar mängder av pengar så räcker ändå relativt lite pengar till något som kan göra skillnad för en individ: http://www.lakareutangranser.se/default.asp?mall=1&ArtikelID=224&UrvKat=11&Kategori=

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2005-01-01 18:53

Ja helt plötsligt verkar ens problem med att få råd med en ny G5:a inte som ett större bekymer.

Läser på LTH i Lund och en lärare på "Telekommunikation" sa en gång att "Det finns fler människor idag som aldrig kommer få se en telefon än det finns människor som kommer få se det, tänk på det nästa gång ni köper er nya mobiltelefon"

  • Oregistrerad
  • 2005-01-02 02:17
Ursprungligen av iggy:

Pengar luktar inte och behövs i massor. Alltså är det bättre om det kommer med goodwillpoäng i bakhuvudet än att det inte kommer några alls för rädsla att någon ska tro dem att ha en baktanke. Har sett någon av lokalblaskorna här i norra Skåne som kör ett sammarbete med Röda Korset och utlovar företagens loggor i tidningen mot att de skänker minst 100 kr/anställd.

Enligt ditt resonemang är det upplägget fel antar jag? Även om det inte generar mängder av pengar så räcker ändå relativt lite pengar till något som kan göra skillnad för en individ: http://www.lakareutangranser.se/default.asp?mall=1&ArtikelID=224&UrvKat=11&Kategori=

Jag säger bara att engagemang som varar en timma eller en dag inte betyder nåt i längden. Må så vara att folk skänker pengar och det är ju visst bra, men på lång sikt tycker jag det är förkastligt att äkta engagemang i det tysta inte uppmärksammas medan kortsiktiga insatser för att (åtminstone delvis) döva sitt eget samvete gör det.

Men jag vill inte bråka nu, det finns för mycket att ta itu med nu. Bråka gör vi sen, när det är över.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2005-01-02 11:00
Ursprungligen av petsematary:

Jag säger bara att engagemang som varar en timma eller en dag inte betyder nåt i längden. Må så vara att folk skänker pengar och det är ju visst bra, men på lång sikt tycker jag det är förkastligt att äkta engagemang i det tysta inte uppmärksammas medan kortsiktiga insatser för att (åtminstone delvis) döva sitt eget samvete gör det.

Naturligtvis är längre engagemang bättre än kort och naturligtvis borde alla som har ett äkta engagemang som varar längre och gör mer nytta i längden ha mer uppmärksamhet. Men fortfarande så kan även mindre belopp och mindre äkthet göra skillnad för en enskild individ, även om det inte löser grundproblemet. Även om man bara har 25 kr att skänka så är 25 kr en filt som kan göra att en människa fryser lite mindre, även om det var de enda 25 kr som just den givaren gav.

Problemet här är att problemet i nuet är så stort att problemen i längden måste skjutas på framtiden tills det mest akuta är löst.

Ursprungligen av petsematary:

Skänka pengar och bry sig gör man anonymt, inte för att få goodwill. Vill Apple hjälpa, ska de sätta in en miljon anonymt, till Röda Korset.

Spelar ingen roll om det är Megaföretag eller du som medmänniska som ger allt i från 10-1000000000:-, det som räknas är att pengarna kommer till nytta för dem som behöver det. Och just nu är det en "SVENSK MEDELSTOR STAD" som blivit utpånad och MÅSTE ha dessa pengar. Jag skiter i var ifrån pengarna kommer ifrån. "Falkenberg, Halmstad och Laholm finns inte mer". Alla barn utan föräldrar, kvinnor utan sina familjer och män som är lemlästade och skadade. Och att inte glöma alla miljoner männsiskor som är direkt drabbade i sina hemländer, Indien, Sri Lanka, Sumatra, Thailand och Indonesienm.mm. jag avstår gärna min planerade Powerbook i förmån för dessa behövande människor(30.000:-)

Senast redigerat 2005-01-01 22:32

Bröd till bröder- pengarna kommer fram

Sätter in 5.000:- till Bröd till Bröder. Pg. 90 05 58-8, ”Översvämning Asien 98 78 22”. Har folk och sammarbetspartners på plats sedan tidigare = pengarna kommer fram.
http://www.efk.se/index.aspx?site=main&page=nyheter&postid=286

  • Oregistrerad
  • 2005-01-02 02:20
Ursprungligen av Ekengren:

Spelar ingen roll om det är Megaföretag eller du som medmänniska som ger allt i från 10-1000000000:-, det som räknas är att pengarna kommer till nytta för dem som behöver det. Och just nu är det en "SVENSK MEDELSTOR STAD" som blivit utpånad och MÅSTE ha dessa pengar. Jag skiter i var ifrån pengarna kommer ifrån. "Falkenberg, Halmstad och Laholm finns inte mer". Alla barn utan föräldrar, kvinnor utan sina familjer och män som är lemlästade och skadade. Och att inte glöma alla miljoner männsiskor som är direkt drabbade i sina hemländer, Indien, Sri Lanka, Sumatra, Thailand och Indonesienm.mm. jag avstår gärna min planerade Powerbook i förmån för dessa behövande människor(30.000:-)

Det är stort av dig. Jag är dock lite för cynisk för att dras med i alltihop. Men jag har skänkt en slant också.

Flodvågens Offer.

Här kommer mitt bidrag 1000:-
God fortsättning trots allt.

Ursprungligen av petsematary:

Skänka pengar och bry sig gör man anonymt, inte för att få goodwill. Vill Apple hjälpa, ska de sätta in en miljon anonymt, till Röda Korset.

Struntprat. SKÄNK PENGAR OCH BERÄTTA FÖR ALLA ATT DU HAR GJORT DET! Få alla andra att göra samma sak.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-31 08:47

Sådär, 200 spänn till Lutherhjälpen.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2004-12-31 09:49

2 000 spänn till Läkare Utan Gränser vilket ungefär motsvarade försäljningen av min gamla gen 2 iPod på tradera.com. Skönt att se att dissandet av att nämna hur mycket folk skänker inte är riktigt lika hårt i denna tråden som den på offtopic.se... Att folk orkar bråka om småsaker, huvudsaken är att pengar kommer in, inte hur!

Jag valde Läkare utan gränser efter som de är den tuffare av organisationer som är bland de första in och de sista ut ur ett krisområde och för att de inte drar sig för att kritisera stater etc som uppför sig illa. De har dessutom hela 85.1% av de pengar som kommer in som kommer till fram till där det behövs, vilket i sammanhanget är, om jag inte minns fel, en hög procentsats: http://www.lakareutangranser.se/mall1.asp?ArtikelID=876&UrvKat=174

Okej, tar tillbaka, det var en knasig post, jag var lite upprörd över att det fanns så mycket annat som inte fått samma uppmärksamhet.

Kanske jag inte förstått omfattningen av denna händelse.

Ursprungligen av kitesurf:

Okej, tar tillbaka, det var en knasig post, jag var lite upprörd över att det fanns så mycket annat som inte fått samma uppmärksamhet.

Kanske jag inte förstått omfattningen av denna händelse.

Det finns alltid lidande i världen. Frågan är inte vad andra gör. Utan VAD DU GÖR ÅT DET?
Så, nog talat om det. Skänk era pengar nu för attan.

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2004-12-31 17:29
Ursprungligen av kitesurf:

Okej, tar tillbaka, det var en knasig post, jag var lite upprörd över att det fanns så mycket annat som inte fått samma uppmärksamhet.

Kanske jag inte förstått omfattningen av denna händelse.

Ber även jag om ursäkt om jag lät onödigt grinig och lack, men jag skrev det det förra inlägget i lite affekt.

Samtidigt ÄR det ju så att ju "närmre det händer - ju värre är det".
Beklagligt kanske, men å andra sidan är det nog ett nödvändigt skydd för en själv; Man skulle gå sönder om man skulle känna samma sorg varje gång någon i världen dog som när det drabbar ens nära och kära.
Moralavstånd kallas det väl - borde kanske heta "Empatiavstånd".

Jag sålde lite aktier och bidrog med en mindre summa på 100.000 SEK. Detta till det barnhem som jag själv låg på i min barndom innan jag kom till Sverige. Tyvärr har barnhemmet drabbats av denna förödelse oxo. Må de som lämnat oss bliva änglar som hjälper oss att hitta ljus.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-31 21:31
Ursprungligen av St Anger:

Jag sålde lite aktier och bidrog med en mindre summa på 100.000 SEK. Detta till det barnhem som jag själv låg på i min barndom innan jag kom till Sverige. Tyvärr har barnhemmet drabbats av denna förödelse oxo. Må de som lämnat oss bliva änglar som hjälper oss att hitta ljus.

100.000 pannor! Vilken kille!

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-12-31 21:59

Jag och min sambo skänkte ytterligare 500:- till Röda Korset nu, totalt 1073:- alltså. Även om det bleknar bredvid summor som 100 000:- (all heder, St Anger) så tror jag att alla bidrag gör nytta. Det kommer att behövas mycket pengar under en lång tid efter att det akuta räddningsarbetet är över. Det är mycket som ska återställas.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-31 22:31

Donation plus donerar licensavgifter

Jag skickar 500:- och har bestämt att alla licensavgifter till mina blygsamma shareware-program tillsvidare doneras till Röda Korset eller vilken organisation såvida inte köparen önskar någon annan organisation. Det är inte precis några stora produkter men varje gång jag går ut med en uppdatering så hamnar det på framsidan hos Macupdate. Det brukar i genomsnitt betyda att ca 50 nya 40-kronors licenser av Safari Prairiefire säljs inom ett par dagar.

Senast redigerat 2004-12-31 22:44
Ursprungligen av hugin:

Jag och min sambo skänkte ytterligare 500:- till Röda Korset nu, totalt 1073:- alltså. Även om det bleknar bredvid summor som 100 000:- (all heder, St Anger) så tror jag att alla bidrag gör nytta.

Det är klart alla bidrag gör nytta. Alla ger ju efter sin förmåga. Kan man ge 100000kr äger man ju betydligt mer än 100000kr själv. Ett bidrag på 50kr från nån som just nu bara äger 50kr är ju lika imponerande det. Många bäckar små....

Jag skänker lite småpengar då jag ser insammlingsbössor på tex OK eller ICA, antar dessutom att morsan och farsan skänkt lite pengar.

100 kr till röda korset via hemsidan (länkar inte, eftersom Martin inte vill ha länkar i trådar längre).

All heder åt alla som skänkt mer, men tänkt om alla fixade 100 kr - det blir 900 milj på oss svenskar...

Bevaka tråden