Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

grafikprogram på ibook/powerbook

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej. Jag sitter på en ibook@500 med 320 MB ram. Från början köpte jag den för att kunna köra MacOSX och framför allt för att sätta igång med att programmera mha Cocoa. Sen hade jag ju kallt räknat med att köra klassiker som photoshop och illustrator. Eftersom dessa program rullat på föredömligt på min gamla 7500 (med g3@300) i os 9 blev jag lite ledsen när jag insåg att grafikprogram + macosx + g3@500 var en "no-no"
Jag funderar nu på om jag borde uppgradera till en PB550 eller om det är meningslöst. Innebär bytet g3->g4 en avsevärd förbättring? (som i "wow!")
Jag har en kompis som kör stationär g4@733 och där är programmen lite långsamma men användbara trots allt.
Finns det någon som använder tex illustrator 10 eller Painter7 på MacOSX på en bärbar mac i dagsläget för daglig produktion?
Jag antar en ngn kommer att säga åt mig att gå tillbaka till macos9 men det är inget alternativ. Jag gillar macosx. Det var det enda skälet till att jag köpte en ny mac överhuvudtaget. Det är bara synd att det ska vara så fruktansvärt långsamt på min ibook.

  • Medlem
  • Boston
  • 2002-01-28 15:14

Jag sitter på en PB 400 med 256 MB RAM och kör OSX Illustrator 10 och Painter 7. Jag kan inte säga att det är blixtrande snabbt, men det fungerar Painter känns helt OK medans Illustrator är långsamt, inte när man gör själva illustrationerna men vid öppna/spara/montera etc.

Tycker i övrigt att det alltid är stor skillnad mellan G3 och G4:a, iallafall tidigare i Photoshop etc. Har aldrig kört OSX på en G3:a, men kan tänka mig att det blir segt.

Mitt råd blir alltså, köp en PB 550, smacka i 512 MB RAM och kör hårt i väntan på ytterligare prestandaförbättringar i 10.2. OSX är här för att stanna.

Jag har en gammal iMac 300Mhz (tror jag) med 64MB RAM och den funkar forvanansvart bra med Mac OS X. Visst inte alls lika snabbt som nian, men det funkar.

Mitt tips till gratis, mycket bra photoshop-alternativ ar the Gimp: http://www.macgimp.org/

Mycket bra program!

Ciryon

1
Bevaka tråden