Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skrivrättigheter - problem

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-12-13 11:26

Jag har flera hundra photoshopfiler på en PC. Vi ska färdigredigera dem på en Mac och jag har flyttat över filerna i nätverket. När de ska öppnas på en G4 som kör Mac OS X 10.3.5 så är filerna låsta - endast läsrättigheter. Att manuellt ändra skrivrättigheterna är ett tidsödande arbete.

Märkligt dock - tycker jag - är att när jag flyttar filerna över till en G5 med Mac OS X 10.3.6 så har filerna både läs- och skrivrättigheter. Gör redigeringen på den datorn då tycker man förstås och så får det bli men jag vill ändå få klarhet i vad som händer.

Här tycks ligga en hund begraven som jag borde känna till...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-12-13 13:50

Se http://99mac.se/forum/showthread.php?t=59017. Inlägg 3 (av Shinji_Ikari) låter som en bra lösning på ditt problem.

Edit: Dock, om det var meningen att du skulle öppna filerna över nätverksanslutningen kan jag gissa att det har att göra med att din användaridentitet på de bägge datorerna inte stämmer överens och då blir du ju följaktligen bara gäst på värddatorn.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-13 15:50
Ursprungligen av Ulf A:

Jag har flera hundra photoshopfiler på en PC. Vi ska färdigredigera dem på en Mac och jag har flyttat över filerna i nätverket. När de ska öppnas på en G4 som kör Mac OS X 10.3.5 så är filerna låsta - endast läsrättigheter. Att manuellt ändra skrivrättigheterna är ett tidsödande arbete.

Märkligt dock - tycker jag - är att när jag flyttar filerna över till en G5 med Mac OS X 10.3.6 så har filerna både läs- och skrivrättigheter. Gör redigeringen på den datorn då tycker man förstås och så får det bli men jag vill ändå få klarhet i vad som händer.

Här tycks ligga en hund begraven som jag borde känna till...

Hade samma problem med filbehörighet. Irriterande. Mappen med filer kopierades när jag skulle flytta dom inne i enheten. Problemet låg i mappen som filerna låg i. Det var en PC grejj med innlagda bilder till mappen. Flyttade jag ut filerna ur mappen försvann behörigheten vid flytt till Macen. Buggigt minst sagt.

1
Bevaka tråden