Ekonomi/Bransch
IBM drar sig ur pc-marknaden
Palmisano lämnar pc:n.
2004-12-08 08:44
IBM/Lenovo - Kommentar: IBM lämnar pc-marknaden genom att sälja sin pc-division till Lenovo. Den kinesiska pc-jätten tar därmed plats som världens tredje största pc-leverantör.
IBM säljer pc-division till Lenovo
IBM säljer ut sin pc-division till den kinesiska pc-tillverkaren pc-tillverkaren Lenovo. Företagen startar även en allians inom tjänster, som innebär att IBM ska leverera tjänster och finansiering till Lenovo, samtidigt som Lenovo blir IBMs främsta pc-leverantör.
IBMs pc-chef Stephen Ward tar över som vd för Lenovo, samtidigt som Yuanqing Yang, i dag styrelseordförande och vd för Lenovo, enbart blir styrelseordförande.
Köpesumman är 1,25 miljarder dollar. Affären innebär även att IBM övertar 18,9 procent i Lenovo. Det totala värdet av affären uppgår till 1,75 miljarder dollar. Affären beräknas äga rum under andra kvartalet nästa år. Genom köpet blir Lenovo världens tredje största pc-leverantör.
Affären innebär att den kinesiska pc-jätten Lenovo får in foten i USA och Europa, två lönsamma marknader. Enligt egna uppskattningar får företaget åtta procent av den globala pc-marknaden. Totalt får Lenovo 12 miljarder dollar i omsättning och en försäljningvsvolym på 11,9 miljoner pc. Samtidigt ökar Lenovos globala ambitioner.
– För att lyckas måste ett pc-företag i dag ha en global täckning, ledande teknik och effektivitet i verksamheten, säger Lenovos styrelseordförande Yuanqing Yang.
Orsaken att IBM drar sig ur pc-är att konkurrensen är för hård, säger en analytiker:
– Det är oerhört svårt att sälja persondatorer med lönsamhet, säger Roger Kay, analytiker på IDC.
IBM har länge pressats av sjunkande marginaler. Företaget har aldrig lyckats dominera pc-marknaden på samma sätt som många andra marknader. I stället satsar nu IBM resurserna på den globala tjänstemarknaden.
– Detta kräver ett hårt fokus på våra företags kunder och fortsatta investeringar i forskning och utveckling, säger IBMs vd Sam Palmisano i en kommentar till försäljningen.
Pc-divisionen har länge utgjort en stor kostnadspost.
– Affären med Lenovo gör att IBM får in lika mycket som pc-divisionen hade inbringat i vinster under ett årtionde, säger Roger Kay.
Enligt en färsk rapport från analysföretaget Gartner tvingas tre av de dagens tio största pc-leverantörer dra sig ur marknaden före år 2007. IBM blev den första att ge upp.
Nästa företag kan bli HP. Även HP har nämligen flaggat för att företagets pc-division kan komma att säljas ut. Om pc-marknaden stagnerar under nästa år, vilket analysföretag som Gartner och IDC har spått, kan HP enligt vd Carly Fiorina tvingas att överväga en utförsäljning av sin pc-division.