Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilka program för PHP utveckling?

Tråden skapades och har fått 45 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Adrian B:

Fulhack kanske, men lättanvänt! (Och därför fnyser snobbarna gärna åt det ).

Hm, intressant. Lättanvänt är nog ärligt talat ett av de sista epitet jag skulle använda; det kan vara en ren mardröm att installera från scratch, det _grundläggande_ API:et har inte mindre än 3079 funktioner, varav alla verkar följa olika standarder för namngivning och ordning på argumenten, och varje ny version har en sällsam förmåga att bryta bakåtkompatibiliteten på de mest fascinerande sätt. Så jag måste faktiskt medge att jag fortfarande inte förstår vari enkelheten ligger, men jag kanske hittar den nånstans längst inne i kodspaghettin?

Ursprungligen av pizzabudet:

I Sök och Ersätt. Hade 700 dokument där jag skulle ändra i koden på. Tog 2 sekunder och klart.

Ok det var snabbt, men jag har svårt att tänka mig att GoLive har kraftfullare sök-och-ersätt än BBEdit, kan man vända regex, regular expressions, t.ex.?

Ursprungligen av Samuel K:

Hm, intressant. Lättanvänt är nog ärligt talat ett av de sista epitet jag skulle använda; det kan vara en ren mardröm att installera från scratch, det _grundläggande_ API:et har inte mindre än 3079 funktioner, varav alla verkar följa olika standarder för namngivning och ordning på argumenten, och varje ny version har en sällsam förmåga att bryta bakåtkompatibiliteten på de mest fascinerande sätt. Så jag måste faktiskt medge att jag fortfarande inte förstår vari enkelheten ligger, men jag kanske hittar den nånstans längst inne i kodspaghettin?

Installationen är väl sällan något man behöver oroa sig för, PHP brukar finnas på de flesta webbhotell. Nu var det många år sedan jag installerade det sist, men då gick det rätt bra.

Populäriteten är väl ett bevis i sig för att det är lättanvänt. Att man inte behöver definiera variabler och typer underlättar. Det går snabbt att utveckla med PHP. Adam Bosworth beskrev det bra i ett tal nyligt:

Consider programming itself. There is an unacknowledged war that goes on every day in the world of programming. It is a war between the humans and the computer scientists. It is a war between those who want simple, sloppy, flexible, human ways to write code and those who want clean, crisp, clear, correct ways to write code. It is the war between PHP and C++/Java. It used to be the war between C and dBase. Programmers at the level of those who attend Columbia University, programmers at the level of those who have made it through the gauntlet that is Google recruiting, programmers at the level of this audience are all people who love precise tools, abstraction, serried ranks of orderly propositions, and deduction. But most people writing code are more like my son. Code is just a hammer they use to do the job. PHP is an ideal language for them. It is easy. It is productive. It is flexible. Associative arrays are the backbone of this language and, like XML, is therefore flexible and self describing. They can easily write code which dynamically adapts to the information passed in and easily produces XML or HTML. For them, the important issue is the content and the community, not the technology. How do they find the right RSS feeds? How do they enable a community to collaborate, appoint moderators, and dynamically decide whose posts can go through and whose should be reviewed? How do they filter information by reputation? These are the issues that they worry about, not the language.

Ursprungligen av Adrian B:

Populäriteten är väl ett bevis i sig för att det är lättanvänt.

Inte nödvändigtvis, det är mer ett bra exempel på snöbollseffekten och säger egentligen inte särskilt mycket om språket i sig.

Citat:

Att man inte behöver definiera variabler och typer underlättar. Det går snabbt att utveckla med PHP.

...vilket inte alls är unikt, tvärtom. Fråga t.ex. vilken Perl-, Ruby-, Python-, Tcl- eller Lua-programmerare som helst så får du se. Skillnaden ligger inte i utvecklingstid (då vinner Ruby ändå med stor marginal, men det är egentligen inte särskilt relevant), utan det är snarare en fråga om kvaliteten och läsbarheten på den kod som produceras. Alla som behövt gå tillbaka till andras gamla php-kod och göra ändringar/leta fel vet förmodligen vad jag talar om, det är sällan någon vacker syn

Ursprungligen av Samuel K:

Inte nödvändigtvis, det är mer ett bra exempel på snöbollseffekten och säger egentligen inte särskilt mycket om språket i sig.

Jo, delvis gör det det. Om man ser på det omvänt, dvs om det vore så att PHP hade en väldigt hög tröskel och var krångligt så skulle det aldrig gått hem i stugorna som det gjort.

Ursprungligen av Samuel K:

...vilket inte alls är unikt, tvärtom. Fråga t.ex. vilken Perl-, Ruby-, Python-, Tcl- eller Lua-programmerare som helst så får du se. Skillnaden ligger inte i utvecklingstid (då vinner Ruby ändå med stor marginal, men det är egentligen inte särskilt relevant), utan det är snarare en fråga om kvaliteten och läsbarheten på den kod som produceras. Alla som behövt gå tillbaka till andras gamla php-kod och göra ändringar/leta fel vet förmodligen vad jag talar om, det är sällan någon vacker syn

Jag jämförde inte med Ruby, utan med Java/C/C++ i första hand. Men Perl har jag testat själv en del och var jobbigt och krångligt för "oäkta" programmerare som jag. När så PHP kom (i version 3) så kändes det så väldigt mycket lättare att använda än Perl. Jag har varit tvungen att rota i gammal Perlkod och det var ungefär lika givande som att slå huvudet i väggen...

Jag tror skillnaderna är svåra att se för en "äkta" programmare eftersom de har en helt annan förståelse för programmering överhuvudtaget. För oss klåpare är skillnaden större. Det är kriget mellan de vanliga människorna och datorvetarna, som Bosworth beskrev det: It is a war between those who want simple, sloppy, flexible, human ways to write code and those who want clean, crisp, clear, correct ways to write code.

Citat:

Jag jämförde inte med Ruby, utan med Java/C/C++ i första hand. Men Perl har jag testat själv en del och var jobbigt och krångligt för "oäkta" programmerare som jag. När så PHP kom (i version 3) så kändes det så väldigt mycket lättare att använda än Perl. Jag har varit tvungen att rota i gammal Perlkod och det var ungefär lika givande som att slå huvudet i väggen...

Hehe, jo Perl är ju ett kapitel för sig. Det urartar för det mesta till en enda ascii-soppa och börjar dessutom kännas rätt gammaldags, men jag kan ändå inte låta bli att ha nån sorts bisarr förtjusning över det. Fast aldrig att jag skulle påbörja något nytt projekt i det, no way

Citat:

Jag tror skillnaderna är svåra att se för en "äkta" programmare eftersom de har en helt annan förståelse för programmering överhuvudtaget. För oss klåpare är skillnaden större. Det är kriget mellan de vanliga människorna och datorvetarna, som Bosworth beskrev det: It is a war between those who want simple, sloppy, flexible, human ways to write code and those who want clean, crisp, clear, correct ways to write code.

Själv tycker jag det är väldigt tråkigt att en del har kört fast i synen att det är två motpoler som aldrig kan mötas, för det behöver verkligen inte vara så.

Sedan tycker jag inte att skillnaderna är särskilt svåra att se ens med lekmannaögon; en kodsoppa är en kodsoppa i vilket fall. Det handlar inte alls om snobbism utan bara om något så enkelt som att kunna följa vad som händer i koden, hitta fel och se möjligheter till optimering. Och det ÄR svårare med spaghettikod, vare sig man är glad hobbyist eller civilingenjör.

Ursprungligen av SirN:

Instämmer i lovsången av;
BBEdit
phpMyAdmin

Dreamweaver hatar jag, speciellt när man ska in i koden å rota - och det måste man ju!
Kursiv källkod, va? Idioti.

BBEdit har ju inbyggd FTP, tidernas bästa search&replace samt en massa annat man inte trodde man behövde. Visst det kostar, men sitter man och kodar flera timmar om dagen så är det värt det.

Kunde inte sagt det bättre själv?

Vad är det som är så fantastiskt med Rails? (Ingen spydighet, bara en ärlig fråga).

J

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-02 21:09
Ursprungligen av Jonathan:

Kunde inte sagt det bättre själv?

Vad är det som är så fantastiskt med Rails? (Ingen spydighet, bara en ärlig fråga).

J

Tråd om RubyOnRails:

http://99mac.se/forum/showthread.php?t=51047&highlight=ruby+rails

Officiell sajt med bland annat en 10 min introduktionsvideo + massor av info:

http://www.rubyonrails.org/

/Kalle

Ursprungligen av kalleh:

Tråd om RubyOnRails:

http://99mac.se/forum/showthread.php?t=51047&highlight=ruby+rails

Officiell sajt med bland annat en 10 min introduktionsvideo + massor av info:

http://www.rubyonrails.org/

/Kalle

Man tackar!

J.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-01 17:47
Ursprungligen av peterj:

Instämmer med de flesta verkar det som:

1. en texteditor man trivs med (BBEdit i mitt fall, även om jag också har registrerat TextMate och använder det en del, men främst för Ruby-relaterade uppgifter)
2. en kombination av CocoaMySQL/phpMyAdmin för databas-administration, och faktiskt rätt ofta även den textbaserade mysql-klienten

Men hur profilerar du koden?

Vad använder du för debugger?

/Kalle

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-02 08:31
Ursprungligen av kalleh:

Men hur profilerar du koden?

Vad använder du för debugger?

/Kalle

För egen del har det oftast räckt bra med att logga på ett hyffsat sätt och sen monitorera loggen under utvecklingens gång. Men behöver du något mer avancerat så finns ju t.e.x Xdebug (http://xdebug.org/) att titta närmare på, den innehåller även en profiler.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-02 15:33
Ursprungligen av peterj:

För egen del har det oftast räckt bra med att logga på ett hyffsat sätt och sen monitorera loggen under utvecklingens gång. Men behöver du något mer avancerat så finns ju t.e.x Xdebug (http://xdebug.org/) att titta närmare på, den innehåller även en profiler.

Tack för länken!

/Kalle

  • Oregistrerad
  • 2004-12-02 10:06

phpMyAdmin + BBedit/Smultron var det här

Jag har tittat lite närmare på TextMate (som bland annat johan dansk, Samuel K och skamuel skrivit om i den här tråden redan) och det är på flera punkter klart bättre än BBEdit. Jag har alltid saknat att kunna "toggla" (visa och gömma) block som t.ex. funktioner, någon man kan i TextMate. Tabbarna är också väldigt trevliga. Mindre trevligt är användningen av utdragslådor som inte är bra. Och jag saknar att kunna jobba direkt mot en FTP/SFTP-server.

TextMate verkar i alla fall väldigt lovande och som jag förstått det har det utvecklats i rasande takt utefter folks önskemål, så det har alla förutsättningar att bli riktigt bra. Smarta innovativa lösningar uppskattas!

  • Medlem
  • Varberg
  • 2004-12-09 11:29
Ursprungligen av Adrian B:

Och jag saknar att kunna jobba direkt mot en FTP/SFTP-server.

Det kommer i version 1.1.

Ursprungligen av skamuel:

Det kommer i version 1.1.

Varför är jag inte förvånad?

  • Medlem
  • Nacka
  • 2004-12-09 17:16

Jag vill slå ett slag för jEdit en ypperlig kod-editor som har det mesta jag kan komma på att man behöver i form av plugins. Grym sök/ersätt funktion med regular exp och sökning i alla filer i ett filträd. Väldigt smidigt. Stöd för "folding" så att man slipper se alla text hela tiden. Dock kunde folding vara bättre integrerat i php än vad det är. Är man dock java-programmerare fungerar folding klockrent... (när man kodar java )

Bevaka tråden