Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ändra skärmens uppdateringsfrekvens i OS X?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en iMac G4 (15-tummare) vars skärm jag börjar störa mig på... Jag vet inte riktigt, men av nån anledning tycker jag den verkar suddig på något sätt. Jag kan inte sitta längre stunder framför den utan att ögonen blir irriterade.

Jag tänkte prova att ändra skärmens uppdateringsfrekvens men vet inte riktigt vart i OS X man hittar dom inställningarna. Jag kollade under skärminställningar och kan endast ändra upplösning och antal färger.

Farsan har en TFT till sin PC och för längesen ställde jag helt sonika in den skärmen på 75 HZ eftersom högre HZ ger bättre bild (trodde jag...) Men jag tyckte alltid den skärmen var lite suddig och en dag provade jag att ställa in den på 60HZ istället (som var default innan jag ändra) och då plötsligt blev skärmen betydligt skarpare!

Därför vill jag prova att ändra uppdateringsfrekvensen på iMacen för att se om det gör någon skillnad. Någon som vet vad iMac G4 15-tumsvarianten kör med för uppdateringsfrekvens i 1024x768? Jag vill ju inte heller hamna utanför skärmens frekvensområde så jag inte ser ett smack.

Någon annan som upplever skärmen på iMac G4 som lite oskarp?

  • Avstängd
  • 2003-03-16 20:21

Jag ändrade på ljusstyrkan och då kändes det bättre för ögonen.
Mörkt i rummet med en lampa bakom skämen är också bra.
Suddighet upplevde jag i början har en 17"

I framtiden ( på nya maskiner) skulle jag vilja vrida skärmen så att jag ibland får stående format.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-03-16 20:47

TFT har väl ingen uppdateringsfrekvens som en CRT? Det är ju en digital anslutning dessutom på iMac G4. Man har väl en aktiv matris, vilket innebär att endast de pixlar som verkligen ändras ändras, och de andra antingen lyser eller är släckta.

Ingen uppdateringsfrekvens alls alltså.

Näe precis, uppdateringsfrekvenser är inte samma sak på platta skärmar. Det finns liksom ingen sådan eftersom skärmen inte ritas upp med ett visst intervall utan bara lyser konstant, pixel för pixel.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Kalle W:
TFT har väl ingen uppdateringsfrekvens som en CRT? Det är ju en digital anslutning dessutom på iMac G4. Man har väl en aktiv matris, vilket innebär att endast de pixlar som verkligen ändras ändras, och de andra antingen lyser eller är släckta.

Ingen uppdateringsfrekvens alls alltså.

Hmm... farsans PC har en analog TFT. Du har nog rätt ändå tror jag, för egentligen när jag skulle ändra uppdateringsfrekvensen i Win XP så var den låst vid 60 Hz från början. Man var tvungen att avbocka en ruta det det stod nåt i stil med "Visa endast lägen som skärmen stöder" och då fanns bara 60 Hz att välja på. Men avbocka man den kunde man välja på massa olika uppdateringsfrekvenser, men jag skulle nog tro att den skärmen var optimerad för 60 Hz.

Hur som helst kan jag ju prova att sänka ljusstyrkan på min iMac G4 eftersom det verkar inte som jag kan påverka så mycket direkt. Vette fan vad det är, men skärmen känns suddig på nåt sätt. Pappas analoga TFT och syrrans IBM-laptop känns inte alls på samma sätt. Jag blir inte trött i ögonen på samma sätt när jag sitter framför dom skärmarna.

Har det nåt med OS X att göra? Att OS X använder mera "rundade" former på teckensnitt och rent allmänt? WinXP känns "hårdare" och "skarpare" på nåt sätt. Kanske har nåt med teckensnitten att göra, om de är rundade eller ej.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-03-16 22:44

Om du har senaste OSX 10.2.4, där finns inställningen "medel LCD" eller "max LCD". Jag minns inte ordet, men i alla fall kan man välja inställningen som passar bra för sin synen. Det är till inställningen Bildskärm du ska gå till och kolla efter alternativa inställningar.

  • Oregistrerad
  • 2003-03-16 23:02
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: REP:
Om du har senaste OSX 10.2.4, där finns inställningen "medel LCD" eller "max LCD". Jag minns inte ordet, men i alla fall kan man välja inställningen som passar bra för sin synen. Det är till inställningen Bildskärm du ska gå till och kolla efter alternativa inställningar.

Inställningen ligger under Systeminställningar/Allmänt och längst ner. Det har en högst väsentligt betydelse hur du ställer in den, för det påverkar direkt skärpan i text.
Det är inte säkert att den mest logiska inställningen ger bästa läsbarhet. Exempelvis mår Sonys CRT med GDM-rör bra av "stark" kantutjämning. Varför vet jag inte, men det är åsikten bland kunderna.
För den som är intresserad; ta en skärmdump med text och förstora upp den. Kantutjämningen använder enstaka färgkanaler för att bygga konturerna. Precis som ClearType i Windows XP.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-03-17 00:50

Det hela kan ju också ha en del med densiteten på pixlarna att göra. Jag upplever gärna min iMac G4 15" som suddig jämfört med min iBook 12".
Inte så konstigt eftersom iMacen har en pixeltäthet på ca 86px/tum mot iBookens ca 105px/tum.

Min personliga uppfattning är att OSX behöver ungefär 100px/tum för att göra sig rätta. Blir det ett lägre värde blir det pixligt tycker jag. Jag hoppas att utvecklingen går åt det hållet att man ökar densiteten i platta skärmar för att komma ifrån oskärpa och pixlighet.

Alltså

Det finns olika typer av anslutningar för platta skärmar.
DVI interface brukar generellt betyda att har digital anslutning vilket gör att du inte har någon analog svepfrekvens. Apple nyttjar detta i hela sin bildskärmssetup. Detta är väldigt najs då man har en fast bild tills någon pixel ändras.

Analoga platta skärmar däremot ligger ju egentligen kvar i gamla skolan. Skillnaden här är ju att TFT inte fungerar på samma sätt som CRT och därmed inte behöver samma svepfrekvens för att ses som flimmerfri. Men kör man platt bör man ju helt sonika köra digitalt också.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-03-17 09:48

Ajaj tänka sig jag tipsade fel !
Det är rätt väg Systeminställningar/Allmänt och längst ner.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: grand_master:
Hmm... farsans PC har en analog TFT. Du har nog rätt ändå tror jag, för egentligen när jag skulle ändra uppdateringsfrekvensen i Win XP så var den låst vid 60 Hz från början. Man var tvungen att avbocka en ruta det det stod nåt i stil med "Visa endast lägen som skärmen stöder" och då fanns bara 60 Hz att välja på. Men avbocka man den kunde man välja på massa olika uppdateringsfrekvenser, men jag skulle nog tro att den skärmen var optimerad för 60 Hz.

Tänk på att din pappas PC har en TFT-skärm och inte en CRT-skärm. Ju mer du höjer uppdateringsfrekvensen, desto sopigare blir bilden. Därför är det en alldeles särskilt dum idé att höja nyss nämnda frekvens. Det du får ut av att gå upp till 75 Hz är att du får en brusigare signal in till skärmen och att A/D-omvandlaren, som har nog problem med att göra en exakt omvandling som det är, får ännu sämre förutsättningar att göra ett bra jobb. Resultatet blir en kraftigt brusig bild med skuggor och moarémönster. Vill du få bättre bild från en TFT med analog ingång, sänk då uppdateringsfrekvensen till det allra lägsta skärmen klarar.

Om en TFT flimrar är det sannolikast ljuskällan (ett gäng HF-lysrör som sitter på sidorna av, och ibland bakom, skärmytan) som trasslar och i så fall kan det vara en idé att lämna in skärmen för reparation. En TFT med digital anslutning ska inte kunna bli suddig annat än då den är ställd på fel upplösning, men jag skulle nog tippa på att det bara är kantutjämningen som besvärar dig i det här fallet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-17 16:13
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: grand_master:
Jag har en iMac G4 (15-tummare) vars skärm jag börjar störa mig på... Jag vet inte riktigt, men av nån anledning tycker jag den verkar suddig på något sätt. Jag kan inte sitta längre stunder framför den utan att ögonen blir irriterade.

Jag tror det är typsnittsutjämning du stör dig på! Som tidigare nämnts: Systeminställningar, allmänt och längst ner!

Vänligen, Ylan

Hmm... jag har provat att stänga av typsnittsutjämningen under allmäntinställningarna. Men det påverkar ju inte Safari när man surfar ju... ser ju likadant ut för det. Nån som har lösningen?

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Samuel K.:
Ju mer du höjer uppdateringsfrekvensen, desto sopigare blir bilden. Därför är det en alldeles särskilt dum idé att höja nyss nämnda frekvens. Det du får ut av att gå upp till 75 Hz är att du får en brusigare signal in till skärmen och att A/D-omvandlaren...

Har nyligen skaffat en 17" TFT med både DVI och analog ingång. Skärmen kan ställas in på 60 eller 75 Hz. För bästa bild/prestanda, skall jag köra på 60 Hz om jag använder den analoga ingången och 75 Hz om jag använder den digitala?
Använder båda ingångarna då jag har 2 datorer kopplade till skärmen.

[ 19. mars 2003, 01:09: Meddelandet ändrat av: Petter M ]

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Schuckert:
Kantutjämningen använder enstaka färgkanaler för att bygga konturerna. Precis som ClearType i Windows XP.

Jag upplever att ClearType i Windows XP kantutjämnar på ett bättre sätt jämfört med hur det blir i Mac OS X (oavsett vilken inställning man valt under Systeminställningar/Allmänt).
Med ClearType i XP blir texten "lagom" kantutjämnad, medans det i OS X känns nära på suddigt.

Finns det förresten något sätt att stänga av kantutjämningen helt under OS X?

[ 19. mars 2003, 01:22: Meddelandet ändrat av: Petter M ]

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Petter M:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Schuckert:
Kantutjämningen använder enstaka färgkanaler för att bygga konturerna. Precis som ClearType i Windows XP.

Jag upplever att ClearType i Windows XP kantutjämnar på ett bättre sätt jämfört med hur det blir i Mac OS X (oavsett vilken inställning man valt under Systeminställningar/Allmänt).
Med ClearType i XP blir texten "lagom" kantutjämnad, medans det i OS X känns nära på suddigt.

Finns det förresten något sätt att stänga av kantutjämningen helt under OS X?

Aahhh! En som känner likadant som jag... tror inte det går att stänga av kantutjämningen HELT, utan bara delvis. Men vad jag än ändrar i kantutjämningen påverkars det inte när jag surfar med Safari. Allt det ju likadant ut ändå.

Citat:

citera:Har nyligen skaffat en 17" TFT med både DVI och analog ingång. Skärmen kan ställas in på 60 eller 75 Hz. För bästa bild/prestanda, skall jag köra på 60 Hz om jag använder den analoga ingången och 75 Hz om jag använder den digitala?
Använder båda ingångarna då jag har 2 datorer kopplade till skärmen.

NEJ, när du kör digitalt får du ju ingen svepfrekvens alls.. det som är själva grejjen med det digitala interfacet.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Petter M:
Har nyligen skaffat en 17" TFT med både DVI och analog ingång. Skärmen kan ställas in på 60 eller 75 Hz. För bästa bild/prestanda, skall jag köra på 60 Hz om jag använder den analoga ingången och 75 Hz om jag använder den digitala?
Använder båda ingångarna då jag har 2 datorer kopplade till skärmen.

Uppdateringsfrekvensen på den signal som körs digitalt är för det mesta helt ovidkommande. Enda gången man märker av det är om man har en för lång och/eller för dålig DVI-kabel, eftersom rätt bisarra saker kan börja hända med skärmbilden då. Men kör på 60 Hz om du ska köra analogt.

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-03-19 18:03
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Schuckert:
Inställningen ligger under Systeminställningar/Allmänt och längst ner. Det har en högst väsentligt betydelse hur du ställer in den, för det påverkar direkt skärpan i text.
Det är inte säkert att den mest logiska inställningen ger bästa läsbarhet. Exempelvis mår Sonys CRT med GDM-rör bra av "stark" kantutjämning. Varför vet jag inte, men det är åsikten bland kunderna.

Jag har en 21" Sony G500, och jag ser öht ingen skillnad mellan de 4 olika alternativen...

  • Oregistrerad
  • 2003-03-19 22:05
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: hugin:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Schuckert:
Inställningen ligger under Systeminställningar/Allmänt och längst ner. Det har en högst väsentligt betydelse hur du ställer in den, för det påverkar direkt skärpan i text.
Det är inte säkert att den mest logiska inställningen ger bästa läsbarhet. Exempelvis mår Sonys CRT med GDM-rör bra av "stark" kantutjämning. Varför vet jag inte, men det är åsikten bland kunderna.

Jag har en 21" Sony G500, och jag ser öht ingen skillnad mellan de 4 olika alternativen...

Det är inget GDM-rör i G500 utan ett CPD-rör. Jag ser heller ingen större skillnad på en G500, däremot på en F500 som har GDM-rör (testar just nu!)

  • Oregistrerad
  • 2003-03-25 00:08
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pirre
I framtiden ( på nya maskiner) skulle jag vilja vrida skärmen så att jag ibland får stående format.

Jag vill inte göra dig besviken, men det kunde jag göra på vår Radius Pivot år 1990

1
Bevaka tråden