Efter att ha haft min iBook 14"/933 MHz inlämnad två veckor hos min macåterförsäljare fick jag betala 1050 kr för de åtgärder teknikern vidtagit. Han sa att det med största sannolikhet var ett mjukvarurelaterat fel (exakt vad kunde han inte säga) och att han egentligen skulle ha tagit betalt för många timmars arbete. Jag orkade inte protestera utan betalade.
Väl hemma ska jag uppdatera det nyinstallerade systemet til 10.3.6. Efter omstart kommer jag aldrig fram till inloggningsfönstret. Inget startljud hörs heller. Provar att zappa pRamet men då kommer jag till en ruta som ber mig starta om datorn och den dyker upp varje gång jag försöker starta om.
Återvänder till min återförsäljare, visar vad som händer vid uppstart. Teknikern som hade datorn i två veckor säger att han ska titta på det på en gång eftersom jag redan fått vänta så länge på min dator. På eftermiddagen ringer han och talar om att han formaterat om hårddisken, installerat MacOS X och uppdaterat till 10.3.6 och allt fungerar.
Hämtar datorn och den fungerar några dagar. Så i söndags när jag har datorn igång och lyssnar på lite musik i iTunes ska jag flytta datorn från ett rum till ett annat. Plötsligt hänger sig hela systemet och inget fungerar. Jag stänger av datorn och försöker sedan sätta på den igen. Då dyker det förhatliga, blinkande frågetecknet upp. Inte igen, tänker jag och slår av datorn. Några timmar senare, efter att ha förflyttat mig med datorn i en väska, försöker jag starta datorn på nytt. Då fungerar den utan krusiduller.
Någon som har en aning om vad det kan bero på?
Är trött på att inte kunna lite på min dator och skulle helst vilja häva köpet och få pengarna tillbaka. Någon som har erfarenhet av att häva ett köp och om det brukar vara svårt att få igenom det?
Tacksam för råd,
Simon