Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fortsatta problem (?) med iBook 14"/933

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-11-16 16:10

Efter att ha haft min iBook 14"/933 MHz inlämnad två veckor hos min macåterförsäljare fick jag betala 1050 kr för de åtgärder teknikern vidtagit. Han sa att det med största sannolikhet var ett mjukvarurelaterat fel (exakt vad kunde han inte säga) och att han egentligen skulle ha tagit betalt för många timmars arbete. Jag orkade inte protestera utan betalade.

Väl hemma ska jag uppdatera det nyinstallerade systemet til 10.3.6. Efter omstart kommer jag aldrig fram till inloggningsfönstret. Inget startljud hörs heller. Provar att zappa pRamet men då kommer jag till en ruta som ber mig starta om datorn och den dyker upp varje gång jag försöker starta om.

Återvänder till min återförsäljare, visar vad som händer vid uppstart. Teknikern som hade datorn i två veckor säger att han ska titta på det på en gång eftersom jag redan fått vänta så länge på min dator. På eftermiddagen ringer han och talar om att han formaterat om hårddisken, installerat MacOS X och uppdaterat till 10.3.6 och allt fungerar.

Hämtar datorn och den fungerar några dagar. Så i söndags när jag har datorn igång och lyssnar på lite musik i iTunes ska jag flytta datorn från ett rum till ett annat. Plötsligt hänger sig hela systemet och inget fungerar. Jag stänger av datorn och försöker sedan sätta på den igen. Då dyker det förhatliga, blinkande frågetecknet upp. Inte igen, tänker jag och slår av datorn. Några timmar senare, efter att ha förflyttat mig med datorn i en väska, försöker jag starta datorn på nytt. Då fungerar den utan krusiduller.

Någon som har en aning om vad det kan bero på?

Är trött på att inte kunna lite på min dator och skulle helst vilja häva köpet och få pengarna tillbaka. Någon som har erfarenhet av att häva ett köp och om det brukar vara svårt att få igenom det?

Tacksam för råd,

Simon

  • Oregistrerad
  • 2004-11-16 16:16

Det kan vara fel på hårddisken el logikkortet. Var garantin slut? Var det därför du fick pröjsa? Kan säga att det inte låter mjukvarurelaterat...längre. Om du pröjsat för reparationen är de skyldiga att reparera den så att den funkar, inom 3 månader tror jag...

Reklamera kan du göra om: 1. du har garanti kvar, 2. de åtgärdat felet 2ggr.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-16 18:40

Köpte datorn för 3 månader sedan (8/8 2004). Jag fick betala för att allt jobb han lagt ner inte täcktes av garantin eftersom det enligt honom var ett mjukvarurelaterat fel. (Filstrukturen var helt konstig, han testade att klona hårddisken, formatera om och lägga tillbaka men felen kvarstod. Sedan formaterade han om, installerade systemet på nytt och la tillbaka filerna.)

Han "åtgärdade" ju utan extra kostnad när det blivit fel efter uppdateringen. Det jag anser ger mig rätt att häva köpet är att jag nu under en månads tid haft mer eller mindre problem med datorn (varav sammanlagt 3 veckor helt utan dator då den var inlämnad i olika omgångar). Då har jag bara haft datorn i drygt tre månader. Jag vill inte behöva ägna så mycket tid åt att åtgärda fel på datorn hela tiden. Då lämnar jag hellre tillbaka den.

Sedan jag skrev senaste inlägget var systemet på väg att hänga sig så jag försökte starta om datorn. Då hängde den sig i väntan på omstart.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-16 18:48
Ursprungligen av pyro:

Köpte datorn för 3 månader sedan (8/8 2004). Jag fick betala för att allt jobb han lagt ner inte täcktes av garantin eftersom det enligt honom var ett mjukvarurelaterat fel.

Verkar helskumt...

Ursprungligen av pyro:

Sedan jag skrev senaste inlägget var systemet på väg att hänga sig så jag försökte starta om datorn. Då hängde den sig i väntan på omstart.

Är du säker på att den hängde sig i väntan på omstart? Om hårddisken är fragmenterad eller överfull så tar det längre tid för datorn att starta om.

Kör du några fildelningsprogram i iBooken.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-16 18:53
Ursprungligen av Errol Garner:

Kör du några fildelningsprogram i iBooken.

Jag körde Direct Connect förut.

Ursprungligen av pyro:

Jag körde Direct Connect förut.

Men inte nyligen? Många fildelningsprogram ligger ju på i bakgrunden och suger kraft från datorn även när man inte laddar ned själv.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-16 18:58
Ursprungligen av Errol Garner:

Men inte nyligen? Många fildelningsprogram ligger ju på i bakgrunden och suger kraft från datorn även när man inte laddar ned själv.

Även när de inte är igång?

Ursprungligen av pyro:

Även när de inte är igång?

Ja vissa sådana program är alltid i gång.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-16 18:59

ringde du någonsin Apple?

ringde du APPLE?

Dom skall konstatera över telefon om det är ett hårdvaru eller mjukvaru relaterat problem.
är det hårdvarurelaterat probem får du ett reparationsnummer. Du skall sedan lämna in datorn till auktoriserad reparatör.( i sthlm är det Lan master) Väl där så kör reparatören ett kontroll , inte bara en gång, utan loopar kanske ett kontrollprogram ett antal timmar för att upptäcka felet. det kan vara ramminne eller logickort.
ditt problem låter som logickorts fel, de symptomen du beskriver har varit logic korts fel på andra
iböcker av samma modell.

om du gör den beskrivning du har gjort ovan i tråden till Apple supporten så har jag svårt att tänka mig att dom inte skulle hjälpa dig enligt ovan. att lämna in till återförsäljaren är bara en omväg. Det är Apple som hanterar garantiärenden direkt.

lycka till

  • Oregistrerad
  • 2004-11-16 18:42

Byt HD…

1
Bevaka tråden