Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Microsoft skräpar ner Documents-mappen

Tråden skapades och har fått 45 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Det har du inte alls. Det här riktlinjerna talar om dokument som INTE har skapats av användaren, det talar inte om var såna filer som HAR skapats av användaren, typs sparade bilagor och konversationsloggar ska läggas.

Har skapats av användare... det är väl snarare "har skapats av program som användaren använder utan användarens vetskap". Om det gäller dokument som jag antas behöva spara på så vill jag vara med och bestämma var de ligger. Gäller det filer som programmet behöver utan min medverkan så är det Application Support som gäller.

Jag ser nu att iChat lägger sina sparade chat-filer i Dokument så du har säkert rätt. Kunde dock ha svurit på att de låg längre ner i systemet tidigare?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-11-12 10:03

Alla har ju givetvis rätt till sin egen åsikt, och vissat kan man tycka att MS kanske borde ha låtit användaren själv välja var han/hon vill ha MUD-mappen.

Men av all kritik och alla synpunkter jag läst/hört om Microsoft och Office-paketet, så är nog detta en av de gnälligaste och barnsligaste (sorry, Ciryon och andra. Bli inte alltför arga på mig).

Jag har aldrig använt Dokument-mappen till egna dokument. Detta pga att den är full med skräp. Så har det varit ända sen den introducerades (system 7?) Värdelöst!

Jag är inte hundraprocentigt säker på att jag har rätt, även om jag tror det. Däremot så strider det mot vad man i dagligt tal menar när man säger att "jag" gör någonting, då är det en medveten handling, inte något som datorkontot "jag" gör och det är därför man blir så förvirrad.

Kanske det skulle finnas en mapp med typen "generated documents" till skillnad från de dokument vi skapar i öppna och spara-dialoger?

  • Medlem
  • 2004-12-23 23:08

Nå! Någon som har en bra lösning på det här? Jag är också väldigt trött på skräpmappar i min annars så prydliga dokumentmapp.

Lösning på grundproblemet finns inte.

En jobbaruntare är att skapa en egen jobbmapp som du sen lägger genvägar till överallt så du lätt når då du vill spara/öppna något.

Ursprungligen av Anders Täpp:

Lösning på grundproblemet finns inte.

En jobbaruntare är att skapa en egen jobbmapp som du sen lägger genvägar till överallt så du lätt når då du vill spara/öppna något.

En lösning är ju att sådana filer som "programmet" skapar när "användaren" kör det hamnar i programmets mapp i Applications. Det finns redan 5 mappar i Microsoft Office X mappen. Vilken skada skulle det göra om en till lades där? Tja, jag misstänker att det handlar om att säkra migrationsvägen till nästa version. Om jag avinstallerar Office X innan jag uppgraderar till 2004, så försvinner användarinställningarna ... Annars använder ju flera program lösningen att spara under Applications och i programmets mapp. T ex VueScan och StepOne Ekonomi. Vet inte precis om det är tysk ordning, som någon efterlyste. Personligen tycker jag att programspecifikt, som användarID och så kunde sparas ihop med programmet i Applications eller något Library. Under Documents skulle bara "användarens" av egen kraft placerade filer hamna. Det skulle alltså krävas att jag sparat ner i Documents innifrån ett program eller dragit filerna dit.

En "kul" (hur kul på en skala?) är att Office X nu äntligen verkar lite stabil. Verkar vara en underlig marknadsföringsstrategi med tanke på att en ny version är ute. Skall det verkligen behöva ta så lång tid att få ett program att fungera? Det var likadant med förra versionen (hette den 2001?) och den förrförra (98). Eftersom jag använder Endnote så är Word enda alternativet. Inget annat program erbjuder funktionen CWYW, att föra in citat/referenser under tiden som dokumentet författas.

  • Medlem
  • 2004-12-23 23:43

Jag har provat;
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/25362
Secret Service för att dölja filer. Verkar fungera bra att dölja filerna och sedan stänga ned SS och då fortsätter mapparna att vara dålda. Verkar lovande.

Ursprungligen av Tim:

Jag har provat;
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/25362
Secret Service för att dölja filer. Verkar fungera bra att dölja filerna och sedan stänga ned SS och då fortsätter mapparna att vara dålda. Verkar lovande.

Antagligen sätter programmet bara en punkt före filnamnet. Officepaketet skapar en ny mapp igen.

Personligen lägger jag till en egen mapp som heter "Projects" eller "User Files" (ja, jag kör alltid med engelskt system) i både User Templates och i min hemmapp.

Inte för att jag vet hur man gör men:
Kan man inte flytta mappen och sedan göra en symbolic link?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2004-12-29 17:50

3 sidor och ingen har tipsat om "SetFile", varför ska alla krångla till det så mycke?
I terminalen:

/Developer/Tools/SetFile -a V /Mapp/Som/Ska/Döljas

och sen statar man om bara om finder så syns inte mappen. För att göra mappen synlig igen så använder man samma kommando fast med ett litet "v" istället.

Kan jag få tag i programet "SetFile" på något annat vis, eller måste jag installera utvecklingsmiljön?

Det går att flytta Mappen från: ~/Documents
Till: ~/Library/Preferences/
...utan att Office 2004 tillverkr en ny!

I Office X kan man flytta mappen till: ~/Library/Application Support/

Håll till godo

Yippie!! Tack!

  • Medlem
  • Umeå
  • 2011-04-18 13:19

Det var i Office 2004 hur gör man i Office 2011 då? Där skapar Office en ny mapp i Dokumentmappen om man flyttar ut den till Application Support. Jag frågar för att mappen ställer till det i synkronisering mot Windows-server då Microsoft sätter konstiga rättigheter på vissa filer i mappen.

Bevaka tråden