Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dra av tysk moms?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-11-05 11:24

Om vi som företagare köper exempelvis en dator i Tyskland vid ett besök där och transporterar hem den själva, kan vi då dra av den tyska momsen och lägga på svensk moms (som vi sedan drar av)? Hur gör man?

  • Medlem
  • International user
  • 2004-11-05 23:40
Ursprungligen av Arnold Corns:

Om vi som företagare köper exempelvis en dator i Tyskland vid ett besök där och transporterar hem den själva, kan vi då dra av den tyska momsen och lägga på svensk moms (som vi sedan drar av)? Hur gör man?

Leta reda på webbplatsen för den tyska skattemyndigheten (har ingen aning om vad den heter, tyvärr). Det borde finnas blanketter där för att claima tillbaka moms precis som det finns hos t ex den svenska skattemyndigheten. Du fyller i sådana fall i blanketten och bifogar det de begär, normalt fakturor/kvitton i original (som man sedan får tillbaka) samt en kopia av det svenska momsregistreringsbeviset.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-11-06 00:25

Ring Skatteverket och beställ momsregbevis med engelsk text. Åk till tyskland och vissa upp och dom drar av momsen direkt vid köpet.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-11-06 18:36

http://www.schwedenkammer.de/faq2.htm

Svenska företag som betalat moms i Tyskland, kan få ersättning för denna. Vänd er till Tysk-Svenska Handelskammaren i Stockholm http://www.handelskammer.cci.se/

  • Medlem
  • 2004-11-08 12:56

Reglerna är lite småtöntiga...

Du ska med svenskt regbevis inte betala någon moms i Tyskland, om du ändå betalar den ska du kunna få tillbaks pengarna enligt inlägg ovan.

Sedan ska du lägga på momsen i Sverige och betala in den och denna får u sedan kvitta.

/hpe

Krångligt. Gäller det samma sak om jag t.ex. beställer en bok från ett företag i England och vill ta den på min firma?

  • Medlem
  • 2004-11-08 14:11
Ursprungligen av Adrian B:

Krångligt. Gäller det samma sak om jag t.ex. beställer en bok från ett företag i England och vill ta den på min firma?

Dåligt exempel, eftersom de inte har bokmoms i England.

Annars borde du väl kunna följa tipset att få tillbaka i efterhand... ?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-11-08 14:42

Problemet är att de tar en avgift på handelskammaren för att sköta momsåterbetalningen... Knappt lönt i vissa fall att anlita. Bästa är helt klart om man slipper betala momsen i Tyskland vid köp och således betala den svenska momsen direkt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-11-08 16:12

Jag skriver det igen ifall nån skulle ha missat det:

Ring Skatteverket och beställ momsregbevis med engelsk text. Åk till tyskland (eller annat EU land) och visa upp och dom drar av momsen direkt vid köpet. Elle faxa över det till säljaren om du gör en telefonbeställning.

1
Bevaka tråden