Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny iPod med färgskärm!

Tråden skapades och har fått 122 svar. Det senaste inlägget skrevs .

En känsla jag har är att nya iPod Photo stöds av nya iPhoto som kommer i iLife 05

Ursprungligen av Martin Björkdahl:

En känsla jag har är att nya iPod Photo stöds av nya iPhoto som kommer i iLife 05

Vilket får mig att fråga: kommer iPhoto i så fall i Windows-version?

  • Medlem
  • 2004-10-26 23:16
Ursprungligen av Martin Björkdahl:

En känsla jag har är att nya iPod Photo stöds av nya iPhoto som kommer i iLife 05

iPhoto är ju inte direkt det bästa när man har många tusen bilder iaf ...iViewMediaPro rockar fetare....rejält!

* hemskt negativ idag :D*

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-10-26 23:31

Jag undrar lite om man kan ladda ned råformats filer från en canon kamera till ipod photo, och framförallt om man kan se råformatsfilerna på bildskärmen för att sedan ladda ner dom i datorn i hemmets lugna vrå. Någon som vet?? Någon som hittat mer info än jag lyckats med?? Men jag antar att så inte är fallet.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-10-26 23:35

Är inte det roliga med denna uppdateringen att den har TV-ut.
Borde det inte komma ett tredjeparts program inom kort som gör det möjligt att använda den som en portabel video som stödjer lite goa format?

  • Oregistrerad
  • 2004-10-26 23:58

Min spontana reaktion: skräp! Och Apple kommer tjäna en massa pengar på den för att folk inte vet bättre, utan tror att iPod är det enda som finns. Låter det bekant?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-27 00:05
Ursprungligen av micke_finland:

Min spontana reaktion: skräp! Och Apple kommer tjäna en massa pengar på den för att folk inte vet bättre, utan tror att iPod är det enda som finns. Låter det bekant?

Nu ska du inte vara så negativ. Du har ju fått iTMS idag!

Ursprungligen av micke_finland:

Min spontana reaktion: skräp!

Vänta bara, när du väl hållit i den själv så...

Ursprungligen av micke_finland:

Och Apple kommer tjäna en massa pengar på den för att folk inte vet bättre, utan tror att iPod är det enda som finns. Låter det bekant?

Det låter inte bekant. Jag tror du blandar ihop orsak och verkan här.

När Apple lanserade iPod blev det en dundersuccé eftersom det var en superb produkt. Det måste ha varit en superb produkt eftersom den kostade mycket men ändå köpte folk den i enorma mängder. Folk ansåg att den var värd sitt pris.

*Idag* är iPod ett etablerat märke, det största av de alla inom hårddiskspelarna. Men så var det *inte* från början.

Det var *inte* tack vare att folk inte visste bättre som en dyr podukt från ett företag som mest var känt för att göra färgglada datorer som nästan ingen användare blev en världssuccé. Det var för att Apple skapade en produkt folk gillade, Apple lyckades göra det bättre än någon annan gjort. Apple lyckades bedöma vad folk ville ha (och det var verkligen tur att de inte lyssnade på de första reaktionerna).

  • Oregistrerad
  • 2004-10-27 00:54
Ursprungligen av Adrian B:

Vänta bara, när du väl hållit i den själv så...

Det låter inte bekant. Jag tror du blandar ihop orsak och verkan här.

När Apple lanserade iPod blev det en dundersuccé eftersom det var en superb produkt. Det måste ha varit en superb produkt eftersom den kostade mycket men ändå köpte folk den i enorma mängder. Folk ansåg att den var värd sitt pris.

*Idag* är iPod ett etablerat märke, det största av de alla inom hårddiskspelarna. Men så var det *inte* från början.

Det var *inte* tack vare att folk inte visste bättre som en dyr podukt från ett företag som mest var känt för att göra färgglada datorer som nästan ingen användare blev en världssuccé. Det var för att Apple skapade en produkt folk gillade, Apple lyckades göra det bättre än någon annan gjort. Apple lyckades bedöma vad folk ville ha (och det var verkligen tur att de inte lyssnade på de första reaktionerna).

Det är *idag* jag talar om. Jag håller med om att iPoden har blivit så stor tack vare att den varit bättre än alla konkurrenter. Nu har det dock gått så långt att folk kallar alla mp3-spelare för iPodar, och då är situationen helt annan.
När jag talar om skräp menar jag inte iPod, utan jag menar iPod Photo. Jag anser att dom borde gjort mycket mer med den, men inte gjorde det för att dom vet att folk ändå kommer att köpa den för att dom inte vet att det finns alternativ. När jag undrade om det låter bekant syftade jag på Microsoft.
Jag försöker inte påstå att jag är jätteinsatt i allt detta, men därför skrev jag också att det var min spontana reaktion.

Ursprungligen av micke_finland:

Det är *idag* jag talar om. Jag håller med om att iPoden har blivit så stor tack vare att den varit bättre än alla konkurrenter. Nu har det dock gått så långt att folk kallar alla mp3-spelare för iPodar, och då är situationen helt annan.
När jag talar om skräp menar jag inte iPod, utan jag menar iPod Photo. Jag anser att dom borde gjort mycket mer med den, men inte gjorde det för att dom vet att folk ändå kommer att köpa den för att dom inte vet att det finns alternativ. När jag undrade om det låter bekant syftade jag på Microsoft.
Jag försöker inte påstå att jag är jätteinsatt i allt detta, men därför skrev jag också att det var min spontana reaktion.

Ah, då är jag med. Jag trodde du syftade på succén för urprungliga iPoden, inte Microsoft, mitt misstag.

Jag tror dock inte iPod Photo är skräp utan en välkommen förbättring av en redan bra sak, men jag håller med om att Apple borde gjort ännu mer, jag är lite tveksam till kortläsaren av utrymmesskäl, men att kunna koppla digitalkameran direkt via USB borde *verkligen* finnas med (och så saknar jag fortfarande radio).

Ursprungligen av Adrian B:

*Idag* är iPod ett etablerat märke, det största av de alla inom hårddiskspelarna. Men så var det *inte* från början. Det var *inte* tack vare att folk inte visste bättre som en dyr podukt från ett företag som mest var känt för att göra färgglada datorer som nästan ingen användare blev en världssuccé.

Det ska nog läggas till att när iPoden första gången skulle se dagens ljus och när ryktena började florera så var den stora majoriteten surt oförstående inför varför Apple skulle ge sig på att släppa en MP3-spelare - få av oss kunde ens tänka tanken att det var en supersmart idé och att det skulle bli ett sug efter en sådan produkt. En begränsning som jag däremot INTE fattar är dessa 4 megapixlar, lagom surt. Kommer bilderna att försämras från hur dom ser ut i iPhoto när dom hamnar på iPod Photo. Spontan reflektion, jag tycker att Apple snabbt borde släppa en PR-rulle om hur iTunes 4.7 ska hanteras med den nya iPod Photo - är knappast ensamen om att inte fatta hur detta skulle kunna vara smidigt. Vill veta om det går att variera längden på bilderna när jag visar dom ihop med musik eller om det blir som iPhotos töntiga bildspel... kommer alltid att vara så att vissa bilder behöver längre tid än andra för att läsas av.

Ursprungligen av diddi:

Är inte det roliga med denna uppdateringen att den har TV-ut.
Borde det inte komma ett tredjeparts program inom kort som gör det möjligt att använda den som en portabel video som stödjer lite goa format?

Jag håller med diddi här...grymt intressant med AV-ut kan kanske bli ngt av det. Visa film känns det inte som iPoden klarar ännu men...tids nog kanske

Förresten är det helt omöjligt att Apple själva släpper en kortläsare? Känns som om det skulle kunna motivera en färgdisplay på en musikspelare.

iPod kommer utvecklas givetvis, men vad är det vi behöver? Portabel videospelare för att koppla in i TV tycker jag är intressant. Streama via WLAN. Thats what I wnat for now.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2004-10-27 10:50
Ursprungligen av diddi:

Är inte det roliga med denna uppdateringen att den har TV-ut.
Borde det inte komma ett tredjeparts program inom kort som gör det möjligt att använda den som en portabel video som stödjer lite goa format?

Tror tyvvärr vi får vänta förgäves på något sådant. iPodens processor klarar inte den last moderna filmformat kräver för att spelas upp.

Men det vore jäkligt coolt!

Ursprungligen av Arvid:

Tror tyvvärr vi får vänta förgäves på något sådant. iPodens processor klarar inte den last moderna filmformat kräver för att spelas upp.

Men det vore jäkligt coolt!

Jo det vore coolare att kunna spela upp film till tv´n men vilka filmer ska man spela upp, de inspelade filmerna som man har filmat på sin dv kamera och sen klippt i imovie eller ska man komma hem till en polare o säga - wow kolla här, jag kan köra upp Terminator på min ipod in i din tv?

Och om man ska köra upp eget filmat material, varför inte bara bränna en dvd, med menyer och de egna filmerna på?

Njae jag tror faktiskt det är lite nyhetensbehag att kunna göra det.

Vi får se hur många Archos videospelare som säljs, tror inte efterfrågan är så stor, mer de som vill skaffa sig något med stort imponator värde.

  • Medlem
  • 2004-10-27 11:56

Skräp.

Den har inte möjlighet att koppla in en kamera eller läsa kort. (Att den inte kan koppla in kamera via usb beror väl iofs mkt på att puckona inte kunnat enas om hur en usbsladd ska se ut i bägge ändar, men ändå). Och Belkins gamal huvvapåhäng är ju inte sexigt.

Den har inte video-ut. Dockan har video-ut, men inte iPoden, så du kan inte spontant komma på att du vill visa dina bilder hemma hos kompisen genom att bara sno en video-sladd. Och om du vill ha den för diavisning i hemmet, måste du lägga över bilderna från macen. Då är det ju lika bra att visa bilderna direkt från macen.

Ursprungligen av Enar:

Skräp.

Den har inte möjlighet att koppla in en kamera eller läsa kort. (Att den inte kan koppla in kamera via usb beror väl iofs mkt på att puckona inte kunnat enas om hur en usbsladd ska se ut i bägge ändar, men ändå). Och Belkins gamal huvvapåhäng är ju inte sexigt.

Den har inte video-ut. Dockan har video-ut, men inte iPoden, så du kan inte spontant komma på att du vill visa dina bilder hemma hos kompisen genom att bara sno en video-sladd. Och om du vill ha den för diavisning i hemmet, måste du lägga över bilderna från macen. Då är det ju lika bra att visa bilderna direkt från macen.

Jag fattar det som att ipoden har en av utgång...

" "you want to put on a really impressive show, use the included iPod Photo Dock or AV cable and plug iPod Photo into a television or projector. Your photos will amaze. And you can choose just the right music to complement the show. After all, you’ve got the music you love the best tucked in right next to all your photo""

Ursprungligen av Enar:

Den har inte video-ut. Dockan har video-ut, men inte iPoden, så du kan inte spontant komma på att du vill visa dina bilder hemma hos kompisen genom att bara sno en video-sladd.

Jo, det går utmärkt, se draags inlägg ovan.

  • Medlem
  • 2004-10-27 12:54
Ursprungligen av Adrian B:

Jo, det går utmärkt, se draags inlägg ovan.

Bra, jag hade fel. Utmärkt. Men det är fortfarande skräp. Men lite mindre skräp.

Ursprungligen av Enar:

Bra, jag hade fel. Utmärkt. Men det är fortfarande skräp. Men lite mindre skräp.

Du skrev först att den var skräp för att:

1.) Att den inte hade video ut på självaste ipoden.

Nu finns detta så...

Då blev det mindre skräp.
om de nu fixar nedanstående, eller om detta kanske fungerar med tanke på Portaplayer.

2.) den inte kan tanka in bilder från en digital - kamera

Så kan du väl inte längre kalla den skräp eller?

  • Medlem
  • 2004-10-28 17:33
Ursprungligen av draags:

Du skrev först att den var skräp för att:

1.) Att den inte hade video ut på självaste ipoden.

Nu finns detta så...

Då blev det mindre skräp.
om de nu fixar nedanstående, eller om detta kanske fungerar med tanke på Portaplayer.

2.) den inte kan tanka in bilder från en digital - kamera

Så kan du väl inte längre kalla den skräp eller?

Precis. Då är den inte alls skräp längre. Om det plötsligt visar sig finnas en sladd att köpa att sätta mellan kameran och ipoden är jag nöjd.

Ursprungligen av Kronér:

Jag undrar lite om man kan ladda ned råformats filer från en canon kamera till ipod photo, och framförallt om man kan se råformatsfilerna på bildskärmen för att sedan ladda ner dom i datorn i hemmets lugna vrå. Någon som vet?? Någon som hittat mer info än jag lyckats med?? Men jag antar att så inte är fallet.

När jag kollar Apples tekniska fakta så verkar det inte finnas stöd för RAW:

Syncs iPod-viewable photos in JPEG, BMP, GIF, TIFF and PNG formats

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-10-27 01:27
Ursprungligen av Adrian B:

När jag kollar Apples tekniska fakta så verkar det inte finnas stöd för RAW:

Syncs iPod-viewable photos in JPEG, BMP, GIF, TIFF and PNG formats

Super Adrian. Tack och bock

men seriöst för 4000 till så har man en ibook med 60 gb

och U2 ipoden... ja herregud.

och jag som började luta åt ett ipodköp.. men vafan de börjar ju bli det mest tacky en människa kan bära omkring på

kommer bli en flopp

ni är ett datorföretag apple, inse det...

Ursprungligen av ingemarl:

kommer bli en flopp

ni är ett datorföretag apple, inse det...

Öh, iPod är ju en sorts dator som definitivt säljer rätt OK. De nya modellerna kommer definitivt sälja bra.
U2 ipoden lär ju bli årets julklapp för rätt många av deras fans. och foto-iPoden lär ju en och annan fotograf köpa/få.

  • Medlem
  • 2004-10-27 07:34
Ursprungligen av Errol Garner:

foto-iPoden lär ju en och annan fotograf köpa/få.

Tveksam

  • Medlem
  • 2004-10-27 02:33
Ursprungligen av ingemarl:

kommer bli en flopp

ni är ett datorföretag apple, inse det...

Enligt dig är de ju rätt risiga på det också, så det är väl bara att lägga ned helt och hållet.

Allvarligt. Kom med ett tips någonstans eller bara något som är roligt. Lägg av med alla dina neggo-inlägg. Framförallt; köp en Mac eller häng på ett helt annat forum.

Ursprungligen av stfm:

Enligt dig är de ju rätt risiga på det också, så det är väl bara att lägga ned helt och hållet.

Allvarligt. Kom med ett tips någonstans eller bara något som är roligt. Lägg av med alla dina neggo-inlägg. Framförallt; köp en Mac eller häng på ett helt annat forum.

ojdå...vilken tuffing

Ursprungligen av ingemarl:

kommer bli en flopp

ni är ett datorföretag apple, inse det...

Ha ha, du skämtar va?

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2004-10-27 10:13

Tyvärr ingen 2 KKr rabatt vid samtida education-köp av dator och någon av de nya iPodarna. AppleStore meddelade nyss att kupongen bara gäller vita 20 resp 40 GB.
Mindre intressant blir det....

Bevaka tråden