Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Glocalnet ADSL 8Mbit för 249:- eller 289:-/mån.

Tråden skapades och har fått 63 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Nacka
  • 2005-07-14 12:26

Blivande Glocalkund här (surfar för närvarande på grannens trådlösa eftersom glocalnet inte lyckats tajma inkopplingen med upphörandet av mitt bonet/bostream/bredbandsbolags-abbonemang) trots tre månaders förberedelsetid... lågt, sa bull!

Nåväl, funderar lite på konfigurationen - har fått ett speedtouch 516 av GN, det verkar fungera som en brandvägg/dhcp/dns/PPPoe-lösning samtidigt som det är ett modem, och detta är en främmande fågel i Wibergs Värld. Hittills har jag haft ett dumt modem, fast IP och låtit routern ta hand om dhcp och brandväggande.

Nåväl, givet detta - hur ser min framtida setup ut?
- (Moder)modemet först, med PPPoeuppgifterna inhamrade så håller det linan uppe, skall sedan DHCP vara aktiverat på den?
- Som skickar en IPadress till routern, som har DHCPaktiverat för burkarna på LANet, eller?
- Är modemet gateway för routern?
- Skall routern ha dynamisk ip aktiverat?
- Vilken av burkarna skall lämpligen brandvägga, eller har jag missuppfattat detta om modemet?
- DNSadresserna - i modemet eller i routern?
- Är mitt LAN ytterligare ett subnät till modemet-routern?
- Vad är det för mening med allt?

Ja ja - svaren på ovanstående brkar ge sig med ngn timmes pillande (ibland ännu snabbare) men så här i väntans tider passar jag bollen ut till eliten på 99 för fri feedback...

NY EUROBELL-KUND RAPPORTERAR:

Idag, måndagen 25/7, kopplades jag in!
Nu surfar jag i 8 MBit för 235:-/mån,
istället för 325/mån för 0.5MBit hos Telia.

Istallationen tog två minuter (jag klockade):

1. Slog igång datorn efter jobbet idag och märkte att datorn inte var online.
2. Ser ett brev i posten från Eurobell om att dom idag kopplar in mig.
3. I brevet står att dom använder PPPoE, till skillnad från Telia.
4. In i routern, mata in username/pass och vips är man uppe i 16x gamla hastigheten.

Allt fungerar som det ska. Kör en Netgear WGR614 v3.

Just nu bjuder Eurobell på installationskostnaderna - klockrent.
Ursäkta Adamo, men både ni och Glocalnet s_ger i jämförelse.

Allt gott! // Johannes

Senast redigerat 2005-07-25 18:33
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2005-07-25 19:22

Glocalnet

Ursprungligen av iJohannes:

NY EUROBELL-KUND RAPPORTERAR:

Idag, måndagen 25/7, kopplades jag in!
Nu surfar jag i 8 MBit för 235:-/mån,
istället för 325/mån för 0.5MBit hos Telia.

Istallationen tog två minuter (jag klockade):

1. Slog igång datorn efter jobbet idag och märkte att datorn inte var online.
2. Ser ett brev i posten från Eurobell om att dom idag kopplar in mig.
3. I brevet står att dom använder PPPoE, till skillnad från Telia.
4. In i routern, mata in username/pass och vips är man uppe i 16x gamla hastigheten.

Allt fungerar som det ska. Kör en Netgear WGR614 v3.

Just nu bjuder Eurobell på installationskostnaderna - klockrent.
Ursäkta Adamo, men både ni och Glocalnet s_ger i jämförelse.

Allt gott! // Johannes

Hej! Kul att du också fått Glocalnet! Har nämligen det med, men jag tycker det verkar gå ytterst segt just nu, har varit så en vecka ungefär. Vet inte anledningen, jag kör D-Link DI-604, men tänkte prova en Netgear F114P tror jag den hette. Hur fungerar allt just nu? Jag vet inte varför det går så segt just nu, kan vara någon inställning i modemet. Vad har du för modem? Jag har ett svart Alcatel Speedtouch Home 510, är det modemet det är fel på?

Ber om ursäkt om det blev mycket att svara på, är så nyfiken på hur många andra har med Glocalnet 8/1 !

Tacksam för svar. /David

Hej David!

Jag kör ju med eurobell... Upplever inte de problem du beskriver med min leverantör, ligger ofta i flera hundra kbit på nerladdningar nu.

Bevaka tråden