Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iBook uppdateras

Tråden skapades och har fått 112 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Ni som vill ha 1,33 Ghz i 12"-modellen - tänk på att prestandaskillnaden borde vara försvinnande liten mellan 1,2 och 1,33 Ghz, och i övrigt samma konfiguration. Visst vill man ha det bästa, men hela världen är det väl inte?

Ooops! Såga att Errol Garner var före mig med samma åsikt. Låter ändå inlägget stå kvar enligt principen att två åsikter är dubbelt så många som en.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2004-10-19 15:52

Känns som Powerbook 12" är lite i överpris nu...

Jag lade till länkar till AppleStore. Använd gärna dom för att ge oss bidrag vid köp på AppleStore

  • Medlem
  • Huddinge, Sweden
  • 2004-10-19 21:50
Ursprungligen av Björnström:

Jag lade till länkar till AppleStore. Använd gärna dom för att ge oss bidrag vid köp på AppleStore

Har nu används till att beställa en iBook 12" med 60 giggaren, blåtand och VGA adapter.

Senast redigerat 2004-10-21 22:51

ah men...

Det här är inte shysst!

Jag köpte min iBook 12" i USA för 4 veckor sen, tänkte att jag kom
undan billigt... 11000 med airport, 512 extra ram och nya lurar...
Det blir ju samma pris damn it!

Så går det om man tror att man är smart

Ursprungligen av ljugtomten:

Det här är inte shysst!

Jag köpte min iBook 12" i USA för 4 veckor sen, tänkte att jag kom
undan billigt... 11000 med airport, 512 extra ram och nya lurar...
Det blir ju samma pris damn it!

Så går det om man tror att man är smart

Helt oväntat var det ju inte att det skulle komma, det brukar alltid komma en iBook vid den här tiden varje år, på de senaste åren. Ungefär exakt samtidigt som du köpte din dator så startades en diskussion här om just ny iBook...

Ursprungligen av Cihan:

Har nu används till att beställa en iBook 12" med 60 giggaren och blåtand

Lite oroväckande dock att den kallas för: iBook 12" 1GHz New. Vad menar dom med det, står "new" för dom extra 0,2GHz:en

De behöver väl bara kunna skilja på produkterna på något sätt. Glöm inte att den är billigare, har AirPort Extreme inbyggt och kan byggas ut mera än tidigare (när det gäller hårddisk).

  • Medlem
  • Huddinge, Sweden
  • 2004-10-19 23:32
Ursprungligen av Adrian B:

De behöver väl bara kunna skilja på produkterna på något sätt...

Det enklaste sättet att skilja en 1GHz:are från en 1,2GHz:are är väl att skriva 1,2GHz istället för 1GHz New. Men vad vet jag, det kanske är för mycket begärt från min sida :rolleyes:

Såg att det inte är samma grafikkort som i powerbooken. I PC-världen så är det ett bättre grafikort fast med mindre minne på kortet. Frågan är om man kan köra Production Suite på det??

  • Medlem
  • 2004-10-20 11:38
Ursprungligen av Cihan:

Lite (o)lustigt är dock att den kallas för: iBook 12" 1GHz New. Vad menar dom med det, står "new" för dom extra 0,2GHz:en

Nej, det betyder nog att den inte är begagnad (refurbished).

  • Medlem
  • Huddinge, Sweden
  • 2004-10-20 16:28
Ursprungligen av 2097:

Nej, det betyder nog att den inte är begagnad (refurbished).

Du som verkar vara så smart kanske kan komma med en riktig förklaring till varför det står: iBook
12" 1GHz New under valda produkter på beställningsbekräftelsen som jag fick, istället för 1,2GHz! Vi vet väl alla att Apple inte säljer begagnat.

Senast redigerat 2004-10-20 22:03
  • Oregistrerad
  • 2004-10-20 16:40
Ursprungligen av Cihan:

Vi vet väl alla att Apple inte säljer begagnat.

Vet vi???
Vet vi väl att dom gör (om än inte i sverige ännu)

Fast det är nog inte det det betyder ändå iofs - men med din ton så vågar man ju sig inte på en kvalificerad gissning

  • Medlem
  • Huddinge, Sweden
  • 2004-10-20 21:55
Ursprungligen av Pär:

Vet vi???
Vet vi väl att dom gör (om än inte i sverige ännu)

Fast det är nog inte det det betyder ändå iofs - men med din ton så vågar man ju sig inte på en kvalificerad gissning

Sorry, var inte på bästa humör när jag skrev det inlägget. Hade precis kommit hem från ett 11 timmars pass med rinnande näsa och lite feber . Man lär sig så länge man lever (i bästa fall).

Men jag fattar fortfarande inte varför det står 1GHz när det är en 1,2GHz:are som beställts.

Mvh/Cihan

  • Oregistrerad
  • 2004-10-19 16:39

fan att dom inte släppte nån powerbook uppdatering då...

7.996kr exkl moms är inte dyrt för en bärbar dator med 1.2GHz G4. Stoppa i en gig RAM så har man trots allt rätt mycket dator.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-19 16:47

Nu är verkligen inte PowerBooken värd sitt pris längre, eller va tycker ni?

  • Medlem
  • Luleå
  • 2004-10-19 16:54
Ursprungligen av Agazzie:

Nu är verkligen inte PowerBooken värd sitt pris längre, eller va tycker ni?

nej powerbooken är ju borträknad, ekonomiskt iaf.. men det måste ju komma en förändring av den, apple kan ju inte ha en 12" ibook, en 12" pb å en 14" ibook som är praktiskt taget samma dator..

  • Oregistrerad
  • 2004-10-19 16:56

Förut var ju PowerBooken knappt värd prisskillnaden, och nu är den det verkligen inte. Jag ska själv köpa PB, men inte nu, nu är det ju hål i huvet o köpa PB..

  • Medlem
  • 2004-10-19 17:36

Man brukar ju säga varje gång en iBook släpps att den är billig, men nu får man knappt någon epa-dator alls billigare.
Det finns kanske någon Celeron, gjord i papp, med XP Home för 8.000:- Men vem vill ha det?

2000kr extra bara för en superdrive...är inte det lite för mkt begärt, eller?

Ursprungligen av stfm:

Man brukar ju säga varje gång en iBook släpps att den är billig, men nu får man knappt någon epa-dator alls billigare.
Det finns kanske någon Celeron, gjord i papp, med XP Home för 8.000:- Men vem vill ha det?

Det enda man kan klaga på är väl isåfall prestandan - 1.2ghz är tyvärr inte så mycket. Skulle inte processorhastigheten dubblas varje 18 månader? iBook 2003 (april) låg på 800mhz, iof en G3. Jmf med min 2 år gamla Dell Inspiron på 2.2Ghz.

G5-laptops är helt klart efterlängtade!!

Ursprungligen av Brunzine:

Det enda man kan klaga på är väl isåfall prestandan - 1.2ghz är tyvärr inte så mycket. Skulle inte processorhastigheten dubblas varje 18 månader? iBook 2003 (april) låg på 800mhz, iof en G3. Jmf med min 2 år gamla Dell Inspiron på 2.2Ghz.

G5-laptops är helt klart efterlängtade!!

Det går inte att jämföra klockfrekvensen på en Powerpc-processor med en Intel x86.

Undrar två saker:
iBook 12" gick väl inte att få med 80 GB hårddisk förut?
Och visst var den på 1 GHz förut? Dvs de höjde 200 MHz?
Eller har jag knarkat?

OK, det var tre frågor, men...

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2004-10-19 20:24

OTROLIGT besviken på Apple.

1) Att man bara kan få DVD-R på 14"-skärmen. KASS!
2) Att skärmens upplösning fortfarande är så låg.

Jag är superbesviken.

Å andra sidan betyder det att min iBook G4 12" som är "customized" med en handjagad av mig monterad DVD-R är rätt unik ett tag till... Lite glädje i besvikelsen...

Ursprungligen av William Naversten:

OTROLIGT besviken på Apple.

1) Att man bara kan få DVD-R på 14"-skärmen. KASS!
2) Att skärmens upplösning fortfarande är så låg.

Jag är superbesviken

Det är två punkter som verkligen skulle göra iBooken ännu bättre, det håller jag verkligen med om, men du vet ju redan svaret på varför det är så: Apple vill inte inkräkta på försäljningen av PowerBook. Men det betyder inte att iBook är ett dåligt köp för det. Man får otroligt mycket dator för pengarna.

Jag har svårt att se hur man kan bli "OTROLIGT besviken" över en positiv utveckling. Tänk såhär: Jämfört med igår får man en snabbare iBook för 1500 spänn *mindre*. Lägg därtill att det numera ingår ett AirPort Extreme-kort (värt nästan en tusenlapp eller nåt sånt) och att man kan äntligen få välja en 80 GB hårddisk. Allting har blivit bättre med andra ord. Inte superduperrevolutionerande mycket bättre, men ändå klart bättre. Så det låter hårt att vara "superbesviken" på något sådant.

När finns de hos återförsäljare?

Ursprungligen av Brunzine:

Skulle inte processorhastigheten dubblas varje 18 månader?

Det är inget att räkna med för närvarande, och kanske inte är att räkna med i framtiden heller. I så fall skulle väl Intel P4 ligga på över 6 Ghz nu? :eek:

Ursprungligen av Nicklas Högås:

Det är inget att räkna med för närvarande, och kanske inte är att räkna med i framtiden heller. I så fall skulle väl Intel P4 ligga på över 6 Ghz nu? :eek:

Du har rätt såklart, men jag försöker mest belysa det faktum att prestandan på mac-laptops är på tok för låg, tycker jag iallafall. För att t ex locka över någon från pc-världen skulle det nog helt klart vara bra om prestanda iallafall var bättre än en ett par år gammal pc.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2004-10-19 19:51
Ursprungligen av Brunzine:

Du har rätt såklart, men jag försöker mest belysa det faktum att prestandan på mac-laptops är på tok för låg, tycker jag iallafall. För att t ex locka över någon från pc-världen skulle det nog helt klart vara bra om prestanda iallafall var bättre än en ett par år gammal pc.

provat en powerbook ngn gång? de slår de flesta bärbara plasthögar, eh pc-datorer, så klart det finns pc bärbara med p4:an i på 3ghz.. men hur bra är de? batteriet räcker en kvart, fläktarna utgör högtalarna och vikten ligger på stadiga 3,2 kg.. å det viktigaste prestandan är praktiskt taget densamma... men håller med om apple får in g5:an i en bärbar så finns ingen anledning att överhuvudtaget tänka på pc.... vem som nu gör det;-P

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-10-19 19:56
Ursprungligen av Brunzine:

Du har rätt såklart, men jag försöker mest belysa det faktum att prestandan på mac-laptops är på tok för låg, tycker jag iallafall. För att t ex locka över någon från pc-världen skulle det nog helt klart vara bra om prestanda iallafall var bättre än en ett par år gammal pc.

Tänk på att på PC sidan så är det Pentium M med Centrino som gäller om man ska ha bärbart. Och de ligger runt 1.5Ghz de med.

Tänk även på att en Pentium M maskin på 1.5Ghz ligger inte alls långt ifrån (i vissa fall t.o.m snabbare) är en Pentium 4 på 2.4Ghz.

Gigahertz e inte allting.

Polaren köpte en laptop med en vanlig Pentium 4 på flera Ghz, och han var övertygad att, bara för att hans dator är så, 1 timmes batteritid var normalt.
Han fick en tår i ögat när jag visade vad min PB 1.33Ghz kan prestera i batteritid med både BT och airport påslaget

Dessutom presterade BF1942 likvärdigt på båda datorerna...

Summasummarum: Gigahertz på papper != speed

mvh
b0bben

Bevaka tråden